Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - در حالی این روزها صنعت آجرپزی یزد با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند اما در صورتی که کوره حمایت مسئولان به حمایت از این صنعت وارد شود، بخش زیادی از مشکلات آجرپزان برطرف می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، از کوچه پس کوچه‌های شهرهای تاریخی همچون شهر یزد که عبور می‌کنیم معماری قدیمی خشت و گِل و نماهای ساختمان‌های امروزی را می‌بینیم که با زیبایی خاصی خودنمایی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سه عنصر طبیعت در کنار هم صنعتی را به وجود آورده‌اند که در شهر یزد قدمتی بیش از 200 سال دارد و هم اکنون که 190 واحد تولید صنفی معروف به کوره‌های دستی و سنتی و 190 واحد صنعتی فعال دارد بخش عمده آجر و برخی دیگر از مصالح ساختمانی استان و کشور را تأمین می‌کند.

صنعت آجرپزان یا به اصطلاح فخاران که این روزها با سردی و ناسازگاری روزگار دست و پنجه نرم می‌کند از گرمای  کوره‌های آجرپزی‌اش کاسته شده و همت جوانان تحصیل‌کرده، عزم و حمایت مسئولین و همچنین تلاش مضاعف و فروتنی تولیدکنندگان را می‌طلبد تا نتنها رونقی دوباره به این صنعت وارد شود بلکه بسیاری دیگر از مشاغل و کسب و کارها در راستای این حرفه جانی دوباره بگیرند و گرمی بازارشان باطبع به همه مردم برسد.

مجتبی ذوالفقاری، رئیس اتحادیه فخاران استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: صنعت آجرپزی استان سال‌هاست با معضلات و موانعی روبه رو شده که وضعیت بازار فروش آن را آشفته کرده است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل آجرپزان، عدم به روز شدن تولیدی‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در تولید آجر است، گفت: تکنولوژی جدیدی چیزی است که واقعا جای خالی آن در این صنعت مشاهده می‌شود که بسیار می‌تواند به تولید بهتر، باکیفیت‌تر و بیشتر آجر کمک کند.

کارگاه آجرپزی صنعتی در استان قزوین به روایت تصویرسود فرصت‌طلبان از مصیبت مردم؛ قیمت آجر پس از سیلاب سبزوار «نجومی» شدروزگار سخت کارگران کوره‌های آجرپزی گناباد/ ترک تحصیل فرزندان برای لقمه‌ای نان + فیلم

رئیس اتحادیه فخاران استان یزد تشریح کرد: اکنون صنعت آجرپزی استان یزد به‌واسطه عدم گرایش جوانان بومی به این صنعت و همچنین به خاطر حضور کارگران ارزان قیمت که بیشتر اتباع خارجی هستند به صنعت پیری تبیدل شده است.

ذوالفقاری گفت: به شدت پیگیر هستیم دستگاه‌ها و لوازم جدید به ویژه برای تولید آجر فشاری که وابستگی شدیدی به کارگر دارد، خریداری کنیم تا حتی‌الامکان از وابستگی به نیروی کار خارجی دور شویم.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان از فرسودگی و کهنگی  لوازم و دستگاه‌های تولیدیشان رنج می‌برند و در حال حاضر تنها یکی از تولیدکنندگان آجر به طور آزمایشی از دستگاهی که دستی ساخته شده در تولید آجر فشاری استفاده می‌کند و اگر این دستگاه با تکنولوزی جدید ساخته شود و به تولید انبوه برسد؛ وابستگی ما به نیروی خارجی از بین می‌رود واین امر به شدت در کاهش قیمت آجر تأثیرگذار است.

مسئول اتحادیه فخاران افزود: کاهش قیمت آجر هم به نفع مردم و هم  به نفع بازار مسکن و ساخت و سازاست که وابسته به مصالح اولیه‌ای چون آجر، بلوک و سفال است و رونق این بازار مانند زنجیره‌ای ادامه‌دار بسیاری از مشاغلی که وابسته به بخش مسکن هستند را رونق می‌دهد.

وی با اشاره به سال جهش تولید بیان کرد: تغییرات اساسی در تولید آجر نیازمند مسئولینی است که پای کار بیایند و به واحدهای تولیدی کمک کنند.

ذوالفقاری یکی از کمک‌های مسئولین را در روان‌سازی روابط بین تولیدکنندگان و پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: با جذب نیروی کار جوان بومی با ایده‌ها و فکرهای جدید برای ساخت لوازم و دستگاه‌های مورد نیاز تولیدکنندگان در به روز شدن دستگاه‌های خشت‌زنی به تولید آجر باکیفیت و نیاز نداشتن به کارگرهای غیر بومی کمک قابل توجهی می‌شود.

وی دادن وام بلند مدت به تولیدکنندگان را از دیگر حمایت‌های مسئولین برشمرد و افزود: با ایجاد تسهیلات، تولیدکنندگان می‌توانند هم کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند و هم آجر را ارزان تولید کنند تا بخشی از فشارها از مردم برداشته شود و رونقی در بازار آجر و کارهای مرتبط با آن داشته باشیم.

در چند سال گذشته دست‌یابی واحدهای تولیدِ آجر به استفاده از سوخت گاز هم تأثیر به سزایی در پیشرفت تولیدی‌ها داشته و هم در کاهش آلاینده‌ها موثر است؛ با این حال همچنان رونق این صنف مساعدت و همراهی مسئولین و نیروی جوان تحصیل‌کرده را می‌طلبد تا با ایده‌های جدید به این صنعت پیر رونقی دوباره بدهند.

انتهای پیام/784/ ز

R41376/P/S6,76/CT11 بیشتر بخوانید... اقتصاد بدون نفت| تلاش کارگران "کوره آجرپزی" در خراسان شمالی به روایت تصویر یک کوره آجرپزی در اثر زلزله در مشهد مقدس تخریب شد ۶۰ کوره آجرپزی با آلایندگی بالا در یزد تعطیل شد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تولید آجر دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۸۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی ایرانسل، رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی؛ از داده تا ثروت»، توسط دانشگاه اراک، با حمایت ایرانسل، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی، شهرداری و شورای شهر اراک، پارک علم و فناوری استان مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک و شرکت آلومینیوم ایران، از چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک و پارک علم و فناوری استان مرکزی، برگزار می‌شود. ایرانسل علاوه بر حمایت از این رویداد، به همراه تیم داوری ایرانسل لبز، در مرحله اختتامیه و داوری ایده‌های نوآور حوزه هوش مصنوعی، مشارکت می‌کند.

این رویداد حوزه هوش مصنوعی، موضوعات رایانش تکاملی، یادگیری ماشین، رباتیک، بینایی ماشین، بازشناسی گفتار و پردازش رایانه‌ای، ایده‌های نوآور و فناور مرتبط با حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، مدیریت شهری، فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت، سرویس‌های مالی، آموزش، سرگرمی و بازی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی و …، را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به نفرات و تیم‌های برتر، جوایز ارزنده نقدی و امکان پذیرش در پارک علم و فناوری اراک را اهدا می‌کند. مخاطبین این رویداد نیز دانشجویان، اساتید، پژوهشگران، کارآفرینان و صنعت‌گران فعال در حوزه هوش مصنوعی‌اند.

این رویداد که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شده است، با برگزاری بوت‌کمپ در روز چهارشنبه ۱۲ اردیهبشت ۱۴۰۳ ادامه پیدا می‌کند و مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان نیز، شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳، در پارک علم و فناوری استان مرکزی، برگزار می‌شود. توسعه اشتغال دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت نخبگان در توسعه صنعت فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، تسهیل و حمایت از ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی در این صنعت و نیز تجاری‌سازی، ایجاد یا توسعه بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه، از جمله اهداف ایرانسل در حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور است که با برگزاری و مشارکت در رویدادهای استارتاپی، اعلام فراخوان‌های همکاری و امضای توافق‌نامه‌ها با سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و بنیادهای علمی، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و…، توسط مجموعه ایرانسل لبز که بازوی تحقیق و توسعه ایرانسل است، پیگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • سه قلو‌های رادکانی منتظر حمایت مسئولان+ فیلم
  • دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند
  • سه قلوهای رادکانی در انتظار حمایت مسئولان + فیلم
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • روزنامه جمهوری اسلامی: ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند
  • بازگشت دوباره کارخانه فروآلیاژ ازنا به چرخه تولید