Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@07:39:36 GMT

حمایت از گونه‌های چتر در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۰۶۶۷

حمایت از گونه‌های چتر در خراسان رضوی

تورج همتی عصر چهارشنبه در نشست مجازی متخصصان حوزه نظارت بر امور حیات وحش استان و مدیران ارشد و مشاور زیست محیطی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو)  گفت: حفاظت اصولی و مدون از دو گونه چتر در این استان شامل پلنگ و یوزپلنگ در زیستگاه‌های استان با قوت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه زیستگاه گربه‌سانان ارزشمند استان در اثر توسعه و برداشت‌های معادن و حضور و فعالیت‌های انسانی به مخاطره افتاده است افزود: فعالیت‌های معدنی سال‌هاست در حریم و قلمرو زیستگاه حیات وحش صورت می‌پذیرد و لازم است با اقدام اضطراری و برنامه‌ریزی مدون و اصولی، آسیب‌های وارده بر تنوع زیستی در منطقه به حداقل ممکن برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی و مستندسازی تیم‌های تخصصی حیات وحش استان، گواه حضور دو گونه ارزشمند یوزپلنگ و پلنگ در منطقه است لذا باید با یک نگاه خردمندانه و تعریف برنامه‌ عملیاتی برای همزیستی، بستر لازم برای توسعه پایدار فعالیت‌های معدنی و در کنار آن حفاظت مطلوب از حیات وحش  را فراهم سازیم.

وی با اشاره به حضور گونه‌های پلنگ و یوزپلنگ آسیایی در عرصه‌های طبیعی استان گفت: عوامل اجرایی و خط مقدم فعالیت‌های معدنی می‌توانند با رعایت پروتکل‌های محیط زیستی، از آسیب‌رسانی و بروز استرس در حیات وحش بکاهند.

مدیر عامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف نیز در این ارتباط مجازی با اشاره به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه حفاظت محیط زیست گفت: هرگز خود را جدا از محیط زیست نمی‌دانیم و به دلیل ورود فعالیت‌هایمان به حریم زیستگاهی پلنگ، معتقدیم باید حفظ این گونه‌های ارزشمند و زنجیره حیات در دستور کار باشد.

علی همتی افزود: با همراهی متخصصان نظارت بر امور حیات وحش استان، عوامل انسانی مجموعه صنایعی که در حال فعالیت در منطقه‌ هستند آموزش‌های لازم را برای حفظ تنوع زیستی فراگرفته‌اند و در این خصوص همکاری لازم را دارند.

وی ادامه داد: مدیران ارشد مجموعه همواره توسعه فعالیت‌های صنعتی و معدنی را با نگاه پشتیبانی و حمایت از طبیعت و توجه به دغدغه‌های محیط زیست دنبال می‌کنند.

در این نشست با توافق طرفین مقرر شد هسته مرکزی حمایت از برنامه‌های زیست محیطی با تاکید بر حفاظت از حیات وحش در محل مجتمع  سنگ آهن سنگان مستقر شود و جزئیات تمامی برنامه‌های حفاظتی و حمایتی از تنوع زیستی با ارتباط دو سویه  اداره امور حیات وحش استان و مجتمع سنگان خواف در این دفتر مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.

 گونه چتر یا سایبان Umbrella Species به جانداری گفته می‌شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد. به عبارت دیگر این گونه‌ها با دارا بودن گستره خانگی وسیع و نیازهای زیستگاهی گسترده با سایر گونه ها همپوشانی زیستگاهی داشته و اگر در حفاظت از آنها گام برداریم، سایر گونه‌ها به طور غیر مستقیم حفظ می‌شوند. پلنگ و یوزپلنگ آسیایی به عنوان دو گونه چتر شناخته می‌شوند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مشهد یوزپلنگ آسیایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مشهد یوزپلنگ آسیایی سازمان حفاظت محیط زیست مشهد یوزپلنگ آسیایی حیات وحش استان محیط زیست گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۰۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان رسیدگی به درخواست‌های حمل و نقل پسماند خراسان رضوی کاهش یافت

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون محیط‌ زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: میزان زمان رسیدگی به درخواست های حمل ونقل پسماند در خراسان رضوی تاکنون چهار و نیم روز بوده که این شاخص در حال کاهش است.

مهدی یزدانجو افزود :  اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در راستای اجرای ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها و آیین‌نامه‌های اجرایی آن و اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیط‌ زیست کشور از آثار زیان‌بار پسماندها و مدیریت بهینه آن‌، نسبت به امر نظارت بر نقل و انتقال پسماندها در سطح استان اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه این استان رتبه دوم صدور مجوز برای انتقال پسماند از نظر میزان حجم پسماند در کشور را دارد، اضافه کرد: خراسان رضوی پس از اصفهان مقام دوم کشور در این زمینه را دارد.

مهدی یزدانجو بیان کرد: کاهش زمان رسیدگی به درخواست های حمل ونقل موجب انتقال و مدیریت اصولی پسماندها در سطح استان می شود و تبعات سوء زیست محیطی ناشی از عدم مدیریت این بخش از آلاینده‌ها را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

به گفته وی، این اداره کل همچنین در اجرای ضوابط و مقررات حوزه مدیریت پسماند پس از استان اصفهان رتبه دوم در صدور مجوز نقل و انتقال پسماند در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته با ۲۰۳ تقاضای حمل و نقل پسماند (مندرج در سامانه جامع محیط زیست) نیز به دلیل عدم احراز شرایط و ضوابط لازم مخالفت شده است، گفت: در راستای اجرایی کردن مفاد کنوانسیون جهانی «بازل»، نظارت‌های لازم در خصوص حمل و نقل فرامرزی پسماند نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

کنوانسیون بین المللی بازل با هدف کنترل نقل و انتقالات فرامرزی پسماندهای خطرناک و سایر انواع پسماندها و ارتقای مدیریت زیست محیطی آنها تدوین شده است.

تولید هشت هزار تن پسماند صنعتی در خراسان رضوی

یزدانحو بیان کرد: در یک‌سال گذشته هشت هزار و ۲۵۰ تن پسماند صنعتی و ویژه در خراسان رضوی تولید و مدیریت شده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان رضوی بیان کرد: علاوه بر عملیات صدور مجوز، در خصوص ۱۷۴ محموله پسماند انتقال یافته، نظارت و پیگیری‌های سامانه‌ای نیز انجام شده است.

وی اظهار کرد: پارسال در خصوص واردات ۳۱ هزار تن و صادرات ۱۳ تن صادرات پسماند صنعتی در استان مدیریت و تصمیم گیری شده است.

این مسئول بیان کرد: در راستای اجرای تبصره ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند (مصوب هیات وزیران) و به جهت افزایش هماهنگی‌های بین بخشی و تعامل موثر با ارگان های متولی در حوزه مدیریت پسماند، در سال ۱۴۰۲ نسبت به برگزاری ۱۴ جلسه استانی و ۸۰ جلسه شهرستانی کارگروه مدیریت پسماند اقدام شده است.

یزدانجو گفت: در راستای اجرای صحیح ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند، مبنی بر انجام اقدامات نظارتی موثر در حوزه مدیریت پسماند، افزون بر ۵۲۰ مورد اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای مستقر در استان صادر شده است.

وی افزود: در این راستا و در اجرای مواد ۱۶، ۱۸،۱۹ و ۲۰ قانون مدیریت پسماند افزون بر۵۴ پرونده قضایی نیز تشکیل و مورد پیگیری قرار گرفته است.

 
 

دیگر خبرها

  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 
  • احتمال سه برابر شدن جرایم آسیب به حیات وحش
  • فعالیت ۱۵۶ خانه محیط زیست درآذربایجان‌غربی
  • صدور نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی
  • نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی صادر شد
  • جریمه آسیب به حیات وحش سنگین شد
  • «آق‌داغ» زیستگاه ایمن پلنگ ایرانی
  • زمان رسیدگی به تقاضاهای حمل و نقل پسماند به ۴ روز کاهش یافت
  • نوزادان حیات وحش را لمس نکنید/مسئولانه با طبیعت رفتار کنیم
  • زمان رسیدگی به درخواست‌های حمل و نقل پسماند خراسان رضوی کاهش یافت