Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:43:06 GMT

بهار رضوی  در دهه کرامت 

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۲۰۴۵

بهار رضوی  در دهه کرامت 

سال‌هاست که از اول ذی‌القعده و همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) تا ۱۱ این ماه که مصادف با سالروز میلاد امام هشتم (ع) است به دهه کرامت معروف شده تا تمام فضای کشور به عطر و بوی معنوی این خاندان آغشته شود.
در این ایام آستان قدس رضوی به عنوان متولی، برنامه های بسیار برای این ایام در نظر می‌گیرد که امسال شرایط به گونه دیگری رقم خورده است و به خاطر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، جشن‌ها و مراسم این ایام به صورت مجازی یا با تعداد محدود اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها جمعیت حاضر در حرم مطهر رضوی به خاطر شرایط ویژه ناشی از شیوع کرونا کمتر از سال‌های گذشته است ولی شاهد گسترش خدمات آستان قدس رضوی در خارج از صحن و سرای رضوی هستیم ، تا بوی کرامت خاندان اهل بیت (ع) در همه جا به مشام برسد.

برخی از اقدامات آستان قدس رضوی در این دهه با موضوعات مختلف گزارش شده است.

 اجرای ۳۷۰ برنامه در حوزه‌های خدماتی، فرهنگی و تبلیغی در دهه کرامت 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد معرفتی و خدمت‌رسان، تقویت‌ باورهای دینی در جامعه را از وظایف خود می‌داند و به همین دلیل ۱۰۰ هزار دقیقه برنامه تبلیغی به صورت مستقیم از طریق رسانه‌ها در زمان بسته بودن درهای حرم مطهر رضوی برای ارتباط با مردم در نظر گرفته است.
مصطفی خاکسار قهرودی افزود: ارائه خدمات به مناطق محروم یکی از برنامه‌های دهه کرامت امسال آستان قدس رضوی است و این مجموعه در تلاش است با ارائه خدمات و برگزاری ۳۷۰ برنامه مختلف در دهه کرامت، شادی و نشاط را دربخش‌های مختلف جامعه تسری دهد.
وی ادامه داد: به واسطه برگزاری جشن در شب میلاد حضرت امام رضا (ع) حرم مطهر رضوی به اندازه ایران اسلامی گسترش می یابد.

هیچ یک از مراسم دهه کرامت حضوری برگزار نمی‌شود
معاون تبلیغات آستان قدس رضوی نیز در نشست خبری برنامه های این دهه گفت: هیچ یک از برنامه‌ها و مراسم دهه کرامت امسال به‌صورت حضوری برگزار نمی‌شود تا با رعایت چارچوب‌های بهداشتی از شیوع کرونا جلوگیری شود و به همین دلیل با بهره‌مندی از فعالیت‌های صدا و سیما می‌توان آنها را به‌صورت مجازی مشاهده کرد.
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: مراسمی که در داخل حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، بر خلاف سال‌های گذشته کوتاه تر برنامه ریزی شده است و بر همین اساس ۹۰ دقیقه پیش از نماز مغرب و عشا و همچنین پس از اقامه نماز ادامه خواهد یافت.  
وی ادامه داد: شعار دهه کرامت امسال " خدمت کریمانه" و با عنوان "هر چه دارم از تو دارم" نام گرفته  که از زیارت جامعه کبیره اقتباس شده است.

محدودیت ناشی از کرونا باعث محدود شدن برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت نمی‌شود
رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به  محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا گفت: شیوع کرونا سبب از بین رفتن و محدود شدن برنامه‌ها نمی‌شود و این سازمان امسال بیشترین برنامه‌ها را به اجرا گذاشته است.
حجت‌الاسلام محمدحسن مهدوی‌مهر با اشاره به مهمترین برنامه های این سازمان افزود: به همین مناسبت از قدیمی‌ترین صندوق پوش مرقد مطهر امام رضا (ع) در گنجینه رضوی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) با رعایت دستورالعمل های بهداشتی رونمایی شد.
وی ادامه داد: این بافته زربفت از جنس ابریشم و گلابتون مربوط به سال ۹۵۲ هجری قمری است که توسط میرنظام کاشانی بافته و حاجی اسوار لاهیجی آن را وقف بارگاه رضوی کرده است.
همچنین معاون فضای مجازی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: در این دهه مرحله آزمایشی بازدیدِ مجازیِ موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری و تالار آثار استاد فرشچیان موزه آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد که در ادامه برنامه های این مرکز، امکان مشاهده آثار با کیفیت بالای این گنجینه نیز برای علاقه‌مندان مهیا می‌شود.
علی ضرابی افزود: همچنین از بیست  و نهمین جلد فهرست نُسخه‌های خطی گنجینه رضوی نیز در این ایام با موضوع کیمیا و صنعت رونمایی شد.
وی با اشاره به رونمایی از ایستگاه مطالعاتی نسخه‌های خطی دیجیتال رضوی ادامه داد: دانشجویان دو ایستگاه دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مرکز فقهی امام محمد باقر (ع) نیز امکان بهره مندی از بیش از ۳۸ هزار نسخه خطی این مرکز را  به دست آوردند. افتتاح این ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال، امکانی است تا علاقه‌مندان و پژوهشگران به راحتی بتوانند به نسخ خطی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و نیاز به حضور فیزیکی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نباشد.

پرداخت تسهیلات کمک هزینه خرید جهیزیه و بدهی افراد کم بضاعت
دبیر کانون های خدمت رضوی استان خراسان رضوی گفت: پرداخت ۱۷۶ فقره تسهیلات کمک هزینه خرید جهیزیه به ارزش ۵۰ میلیون ریال به زوجین کم‌بضاعت مشهدی در دهه کرامت انجام شده است.
امین بهنام افزود: در دهه کرامت امسال طرح های مختلف از سوی کانون های خدمت رضوی استان خراسان رضوی با هدف حمایت از زوج های در آستانه ازدواج در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: از آغاز دهه کرامت، طرح توزیع ۹۵ سری جهیزیه نیز به ارزش هر سری ۷۰ میلیون ریال بین زوجین کم‌برخوردار مشهدی اجرا شده است.
دبیر کانون های خدمت رضوی استان خراسان رضوی همچنین با اشاره به طرح " آقا حساب کردند" گفت: پس از اجرای موفق دو مرحله از این طرح، در سه ماه آغاز شیوع کرونا، در این مرحله نیز به همت کانون وقف و نذر کانون خدمت رضوی شناسایی بدهکاران نیازمند در پرداخت قبوض آب، برق و گاز در محلات کم برخوردار حاشیه شهر و همچنین شناسایی بیماران ناتوان بستری در بیمارستان های شهر از طریق واحد مددکاری بیمارستان های دولتی انجام گرفت.
وی افزود: در این مرحله بخشی از بدهی بیماران تالاسمی بستری در درمانگاه "سرور" پرداخت شد و همچنین ۵۰ قبض بدهی معوق از مشترکان کم بضاعت ادارات آب و گاز  به ارزش  ۱۰۰ میلیون ریال تسویه شد.
بهنام همچنین به طرح عیادت که توسط خادمان رضوی در حال پیگیری است اشاره کرد و گفت: به همت خادمیاران این کانون در دهه کرامت، جمعی از خادمان و خادمیاران رضوی از بیماران بستری در بیمارستان فارابی، مهر، امید و اکبر در شهر مشهد عیادت کردند.
وی افزود: دهه کرامت فرصت مناسبی است تا با تأسی از سیره اهل بیت (ع) که تاکید فراوانی نسبت به عیادت از بیماران داشتند به عیادت بیماران بستری در بیمارستان‌ها برویم.
بهنام ادامه داد: آئین پرچم گردانی، دلجویی از بیماران بستری در بیمارستان فارابی و همراهان بیمار و توزیع ۵۰۰ بسته متبرک از جمله این مراسم معنوی بود.

فعالیت اقتصادی عبادت در راه خداست
تولیت آستان قدس رضوی  نیز در مراسم افتتاح نخستین مجتمع دامپروری، اصلاح نژاد و تولید فرآورده‌های ژنتیکی شرق کشور گفت: خداوند نمی‌پسندد جامعه اسلامی نیازمند کفار باشد و به همین دلیل فعالیت‌های مجموعه‌های اقتصادی که عزت کشور و جامعه اسلامی را به دنبال دارد، عبادت است.

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین احمد مروی افزود: این مجتمع دامپروری، اصلاح نژاد و تولید فرآورده‌های ژنتیکی شرق کشور به مساحت ۴۵ هکتار که در کنار مجتمع قدیمی کنه بیست رضوی مجموعه‌ای ۶۰ هکتاری را با عنوان "طرح توسعه کنه بیست رضوی" تشکیل می‌دهد یکی از بزرگترین برنامه های اقتصادی آستان قدس رضوی است که در دهه کامت مورد افتتاح قرار گرفت.  
علاوه بر آن توسعه واحدهای دامپروری آستان قدس رضوی، با رویکرد تولید شیر خشک نوزاد (IMF Grade) که از سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده بود، با حدود ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید تا ۳۰ درصد از واردات شیر خشک نوزاد (شیر خشک اسکیم پایه نوزاد IMF Grade) جلوگیری شده و صرفه جویی قابل ملاحظه در ارز یارانه‌ای صورت گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به افتتاح  این مجتمع دامپروری، اصلاح نژاد و تولید فرآورده‌های ژنتیکی در مشهد افزود: این نوع فعالیت‌ها موجب عزت، استقلال و سربلندی مؤمنین در برابر کفار می‌شود و از این رو فعالان اقتصادی کشور باید تلاش‌های خود را بسیار ارزشمند بدانند زیرا امری معنوی، دینی و تقوایی است.
وی ادامه داد: تمام اقدامات و فعالیت‌هایی که موجب رفع نیازهای کشور و مردم شود، به یک معنا رنگ معنوی و دینی دارد و این امر را از آموزه‌های قرآن و ائمه اطهار (ع) آموخته‌ایم و فعالان عرصه اقتصاد و علم باید همت خود را بلند بگیرند، ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که کشورهای غربی و اروپایی برای کسب علم به سراغ ایران بیایند و این امر دور از ذهن نیست، تاریخ گواه توانمندی ایرانیان است، آن روزی که در ایران کتابخانه‌هایی با صدها جلد کتاب خطی وجود داشت در تمام اروپا یک کتابخانه یافت نمی‌شد.

برنامه های آینده 
قرار است به زودی از جدیدترین دستگاه سی‌.تی.‌آنژیوگرافی ۲۵۶ اسلایس با حمایت آستان قدس رضوی در بیمارستان رضوی راه‌اندازی ‌شود.
دکتر علی فانی، مسوول مرکز تصویربرداری بیمارستان رضوی گفت: سی‌.تی.‌اسکن مولتی ۲۵۶ اسلایس که قرار است در مرکز تصویربرداری بیمارستان رضوی نصب شود، یکی از دستگاه های بسیار پیشرفته است و می‌تواند از جزئیات قلب و سایر اندام‌های بدن تصویربرداری بسیار دقیق داشته باشد.
وی در خصوص مزایای این دستگاه افزود: میزان اشعه‌ای که این دستگاه به بیمار وارد می‌کند، ۷۵ تا ۸۰ درصد کمتر از نسل‌های پیشین آن است و این امر در حفظ ایمنی بیمار بسیار ارزشمند است. مزیت دیگر این دستگاه سرعت بالای آن در تصویربرداری است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد به‌طوری که  در کمتر از ۳ ثانیه حدود هزار و ۲۰۰ تصویر باکیفیت بسیار بالا از قلب به ثبت برساند.
دکتر فانی ادامه داد: در کشور ما تعداد بسیار محدودی از این دستگاه وجود دارد و در منطقه شرق کشور چنین دستگاهی وجود نداشته و اکنون بیمارستان رضوی تنها مرکزی است که در حال راه‌اندازی آن است.

برچسب‌ها آستان قدس رضوی امام رضا مصطفی خاکسار قهرودی دهه کرامت بیمارستان رضوی احمد مروی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آستان قدس رضوی امام رضا دهه کرامت بیمارستان رضوی احمد مروی آستان قدس رضوی امام رضا دهه کرامت بیمارستان رضوی احمد مروی بستری در بیمارستان دهه کرامت امسال بیمارستان رضوی آستان قدس رضوی شیوع کرونا حرم مطهر رضوی دهه کرامت برنامه ها خدمت رضوی فعالیت ها امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۲۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته به دستور وزیر امور خارجه و با مسؤولیت وزارت امور خارجه، نخستین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع)، با محوریت رفع مسائل زائران بین‌الملل برگزار شد و امسال نیز دومین نشست آن به میزبانی آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در اتاق جلسات معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این جلسه نسبت به فضای ظرفیت بین‌الملل شهر مشهد مقدس و مزیت‌های نسبی این شهر به عنوان شهر بین المللی و همچنین برگزاری نخستین اجلاسیه سفرای کشورهای زائر فرست در مشهد بحث و تبادل نظر شد.

دیپلماسی زیارت، حضور آستان قدس رضوی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین حضور مؤسسات فرهنگی در نمایشگاه‌های مشهد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

همچنین از دیگر موضوعاتی که در این نشست بحث و تبادل نظر شد، در خصوص مردمی‌سازی بحث زیارت در کشورهای هدف بود که چگونه مؤسسات و تشکل‌های مردمی در اقصی نقاط جهان بویژه کشورهای هدف بتوانند در خصوص گسترش کمی و کیفی زیارت تلاش کنند و بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در خصوص گسترش امر زیارت گام‌های مثبتی برداریم.

کد خبر 6088522

دیگر خبرها

  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • ۴ چایخانه رضوی در کرج راه اندازی می شود
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • اجرای ۲۸۵ عنوان برنامه در دهه کرامت در استان
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود