Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روزنامه دیلی میل، یک گروه بین المللی از محققان در این مطالعه از مدل های آماری مختلفی برای بازسازی متوسط دمای هوای جهان در دوران « هولوسن»، دوره ای که پس از آخرین عصر یخبندان و تقریباً ۱۲ هزار سال پیش آغاز شده است، استفاده کردند.

در اواخر عصر حجر، در حدود چهار هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد و قبل از ورود سیاره زمین به دوره یخبندان کوچک حدود هزار و ۳۰۰ سال پس از میلاد، آب و هوای جهان با سرعت حدود ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درجه سانتیگراد (۰.۱۸ درجه فارنهایت) در هر هزار سال سرد می شد.

اکنون یافته های این مطالعه نشان می دهد که سرمایش جهانی، تقریبا از ۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش آغاز شد؛ در آن زمان متوسط دمای هوای جهان در اوج، ۰.۷ درجه سانتی گراد گرمتر از متوسط دمای هوا در اواسط قرن نوزدهم بود.

اما از اواسط قرن نوزدهم، دمای هوای جهان به دلیل تسریع انتشار گازهای گلخانه ای در جو یک درجه سانتی گراد افزایش یافته؛ این بدان معنی است که دمای هوا امروز از هر زمانی در ۱۲ هزار سال گذشته بالاتر است.

آخرین باری که متوسط دمای هوای جهان، یک درجه سانتی گراد بیشتر از دمای هوا در قرن ۱۹ بود، به زمان قبل از آخرین عصر یخبندان در حدود ۱۲۵ هزار سال پیش باز می گردد؛ در آن زمان سطح آب دریا حدود ۲۰ فوت بالاتر از امروز بود. 

محققان دانشگاه «نورترن آریزونا» در آمریکا که ریاست این مطالعه را بر عهده داشتند، پس از تجزیه و تحلیل داده های مربوط به دیرینه شناسی دمای هوا از منابعی که شامل هسته های یخی، رسوبات دریاچه و جانوران پیش از تاریخ می شد، به این کشف نگران کننده دست یافتند.

«مایکل ارب» استاد تحقیق که بازسازی های دمای هوا را برای این مطالعه آنالیز کرده است، گفت: سرمایش ابتدایی زمین توسط چرخه های کندتر در مدار زمین هدایت می شد. این چرخه های کندتر در مدار زمین، باعث می شدند که میزان نور خورشید در تابستان در نیم کره شمالی زمین کاهش یابد و عصر یخبندان به اوج خود برسد. 

با این وجود، با شروع انقلاب صنعتی، دمای هوا روند افزایشی را آغاز کرد و محققان این مطالعه پیش بینی می کنند که این روند ادامه خواهد یافت. «نیکلاس مک کی» استاد یار دانشگاه «نورترن آریزونا» گفت: دهه گذشته به احتمال زیاد سردتر از متوسط دمای هوایی خواهد بود که بقیه این قرن و بعد از آن خواهد داشت.

برچسب‌ها زمین شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زمین شناسی زمین شناسی متوسط دمای هوای متوسط دمای هوا هوای جهان هزار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۲۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تدریجی دمای هوا در همدان

محمدحسن باقری شکیب گفت: بر اساس آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان تا اواسط هفته آینده، صاف تا قسمتی ابری، همراه با وزش باد ملایم پیش بینی می‌شود.

او گفت: در ساعت بعدازظهر سرعت وزش باد در بیشتر نقاط استان افزایش می‌یابد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: به طور کلی تا اواسط هفته آینده از فعالیت سامانه بارشی خبری نیست و آسمان استان تا آن زمان پایدار پیش بینی می‌شود.

باقری شکیب گفت: اسدآباد و فامنین با ۲۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و بهار، همدان و گل‌تپه با ۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته بودند.

او گفت: بیشینه دمای هوای شهر همدان نیز در این مدت ۱۸ درجه سانتیگراد بالای صفر به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • ۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید
  • افزایش تدریجی دمای هوا در همدان
  • دمای هوا در برخی مناطق زنجان به زیر صفر رسید
  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • کاهش دمای هوا در استان
  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل
  • افزایش ۳۲ درجه‌ای دمای هوا در اردبیل تا هفته آینده
  • شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
  • گرما در بنگلادش قربانی گرفت