Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-29@13:32:35 GMT

شدت گرفتن رویارویی چین وآمریکا

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۲۹۰۵

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات مخابرات آمریکا، شرکت های مخابراتی چینی «زد تی یی» و «هواوی» بزرگترین شرکت های ارتباطاتی این کشور «تهدید امنیتی» تلقی می شوند همزمان چین از آمریکا خواسته است دست از مداخله جویی در هنگ کنگ و تحت فشار قرار دادن شرکت های چینی اجتناب کند. ناطقان:  پس از تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ در کنگره ملی خلق چین، رویارویی دو کشور شدت گرفته و آمریکا به تحریم و فشار روی آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این اقدامات طبیعتا نمی تواند باعث توقف چین شود اما این کشور بارها اعلام کرده است که می تواند در حمایت از حق حاکمیت خود این تحرکات آمریکا را تلافی کند.

اخبار دریافتی حاکی است آمریکا صادرات برخی از فراورده های فنی پیشرفته از جمله تجهیزات دفاعی و رایانه ای به هنگ کنگ را پس از تصویب این قانون در پایان ماه گذشته میلادی ممنوع کرده است.

در تحولی دیگر محدودیت هایی برای خرید آمریکا از دو شرکت مخابراتی چین در نظر گرفته شده است بر اساس این مقررات از این پس شرکت های فناوری آمریکایی نمی توانند تجهیزات و یا خدماتی را از این دو شرکت که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می شوند خریداری کنند.

این اقدام یک گام دیگر آمریکا برای محدود کردن شرکت های چینی برای ورود به بازار زیرساخت های مخابراتی و ارتباطی و صادرات تجهیزات نسل پنجم اینترنت پرسرعت به این کشور به حساب می آید.

«آجیت پای» رییس کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در بیانیه ای آورده است که شواهد و اسنادی وجود دارد که بر اساس آن این دو شرکت تهدیدی برای امنیت مخابرات و ارتباطات در آمریکا محسوب می شوند و زیرمجموعه های آنها نیز شامل همین تهدید امنیت ملی هستند و آینده نسل پنجم شبکه را در آمریکا تهدید می کنند.

پای گفت که این دو شرکت در ارتباط بسیار نزدیک با حزب حاکم کمونیست و ارتش چین هستند و بر اساس مقررات آن کشور با «سرویس جاسوسی» چین کار می کنند.

صندوق خدمات ارتباطی و مخابراتی آمریکا نزدیک به ۸ میلیارد دلار سرمایه دارد ولی شرکت های آمریکایی دیگر نمی توانند برای خرید تجهیزات و فناوری و خدمات شرکت های چینی از این سرمایه استفاده کنند.

آمریکا پس از تصویب قانون امنیت ملی هنگ کنگ در کنگره خلق چین تدابیر محدود کننده و تحریم هایی رابرای طرف چینی در نظر گرفته و صادرات فناوری های پیشرفته از جمله در بخش نظامی به هنگ کنگ را نیز بلافاصله ممنوع کرده است.

با گذشت زمان پیش بینی می شود که روابط دو کشور باز هم تیره شود اما چین اعلام کرده است که این قانون را اجرا می کند و آن را به امضای رییس جمهوری نیز رسانده و عملا به اجرا گذاشته است.
منبع: ایرنا برچسب ها: چین ، امریکا ، ناطقان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: چین امریکا ناطقان امنیت ملی دو شرکت هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۲۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا نام کارخانه‌های چینی مرتبط با ممنوعیت فناوری‌های جدید تراشه را اعلام می‌کند

سه منبع آگاه روز پنجشنبه گفتند آمریکا در حال تهیه فهرستی از کارخانه‌های تولید تراشه‌های پیشرفته چینی است که از دریافت ابزار‌های کلیدی و فناوری‌های جدید منع شده‌اند، هدف از انتشار این فهرست، جلوگیری از تداوم انتقال فناوری‌های جدید به چین است.

یکی از افراد گفت: این فهرست ممکن است در چند ماه آینده منتشر شود.

وزارت بازرگانی آمریکا در سال ۲۰۲۲ شرکت‌های آمریکایی را از ارسال تجهیزات به کارخانه‌های چینی تولید تراشه‌های پیشرفته منع کرد، زیرا ایالات متحده به دنبال تشدید محدودیت‌ها برای پیشرفت فناوری پکن است و علت آن را نگرانی از امنیت ملی عنوان می‌کند، اما شرکت‌ها می‌گویند تشخیص دقیق اینکه کدام کارخانه‌ها در چین تراشه‌های پیشرفته تولید می‌کنند دشوار است و مدت‌هاست که از وزارت بازرگانی آمریکا خواسته‌اند تا فهرستی از این شرکت‌ها را منتشر کند.

این اقدام نشان از تلاش واشنگتن برای افزایش محدودیت‌های موجود بر تراشه‌های چین دارد و پیروی از محدودیت‌های اعمالی را برای شرکت‌های آمریکایی ساده‌تر می‌کند.

وزارت بازرگانی آمریکا از اظهار نظر درباره این گمانه‌زنی خودداری کرد، اما سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت: آمریکا باید از گسترش بیش از حد مفهوم امنیت ملی و سوء استفاده از قدرت خود برای سرکوب شرکت‌های چینی دست بردارد.

مقامات آمریکا در کنفرانس سالانه کنترل صادرات این هفته در واشنگتن به درخواست شرکت‌ها برای تهیه فهرست شرکت‌های ممنوعه پرداختند.

یکی از مقامات در یک میزگرد، گفت: مردم اینگونه هستند: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، احتمالاً فهرست جامعی نخواهد بود، اما هر چه بیشتر بتوانیم به شناسایی مراکز نگران کننده کمک کنیم، به کنترل آن امیدوارتر خواهیم بود.

در ماه اکتبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲)، وزارت بازرگانی آمریکا کنترل صادرات محموله‌های تراشه‌های پیشرفته و ابزار‌های ساخت تراشه به چین را تشدید کرد و در چهار سال گذشته قوانین زیادی در تلاش برای محدود کردن پیشرفت پکن در ساخت ویفر‌های نیمه هادی پیشرفته در ۱۴ نانومتر به کار گرفته بود.

در پاسخ به این اقدامات، چین متعهد شده است که به خودکفایی بیشتر در تولید تراشه دست یابد و بودجه دولتی قابل توجه چندین میلیاردی به این بخش سرازیر شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • آمریکا نام کارخانه‌های چینی مرتبط با ممنوعیت فناوری‌های جدید تراشه را اعلام می‌کند
  • هوآوی خوش درخشید
  • هواوی خوش درخشید
  • قرار گرفتن ایران در فهرست معدود کشور‌های دارای تکنولوژی کامل جداسازی ایزوتوپ‌ها
  • تحریم‌های جدید آمریکا و کره جنوبی علیه کره شمالی
  • شهید هدایت الله طیب شهید شاخص دانشجویی کشور در سال ۱۴۰۳
  • تلاش آمریکا برای قطع خدمات به ابزارهای تراشه‌سازی چین
  • آمریکا ۶ فرد و ۲ نهاد مرتبط با کره شمالی را تحریم کرد
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین/قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه
  • پالایشگاه‌های هندی نفت بیشتری از آمریکا می‌خرند