Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-18@09:26:40 GMT

ماجرای پرزهای فرش و دل و روده برادر!

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۳۱۴۰

ماجرای پرزهای فرش و دل و روده برادر!

روزنامه خراسان نوشت: طوری از مواد اولیه تولید «شیشه» برایم صحبت می کند که انگار من هم با آن آشنایی دارم. پرسش های زیادم میان حرف هایش، مدام رشته کلامش را قطع می کند. راستی بگویم که منظورم از «شیشه»، شیشه در و پنجره نیست. ماجرای گفت وگوی من با یک تولیدکننده و آشپزخانه دار ماده مخدر صنعتی شیشه است. ماده مخدری که وقتی حرفش میان چند معتاد پیش می آید، همه سرشان را به یک نشانه ای تکان می دهند، نشانه ای که نمی دانم معنایش چیست؛ تاسف، حسرت، بدبختی، فلاکت یا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. .

آقای آشپزخانه دار که حالا بهتر است بگویم آشپزخانه دار سابق، از ماجراهای خودش و تولیدکنندگی شیشه برایم می گوید. ماه قبل 40 ساله شده و اکنون مدتی است در پاکی به سر می برد. با او که وقتی مقابلم می نشیند بسیار مرتب و آراسته است، در یک مرکز ترک اعتیاد همکلام می شوم.

در تهران شیشه سازی را یاد گرفتم

آن موقع برای این که آشپزخانه خودم را راه بیندازم، برای یادگیری تولید شیشه به تهران رفتم. تولید شیشه طوری نیست که بشود روش ساخت را شفاهی و با گفتن یاد بگیری، حتما باید مدتی را شاگردی می کردم تا به طور عملی کار را یاد بگیرم. چند نوبت و هر بار دو هفته یا یک ماه را در تهران می‌ماندم و از یک نفر که به اصطلاح دکترا داشت وچند نفر دیگر که در این کار وارد بودند روش تولید را آموختم. البته تا جایی که خبر دارم همه آن ها باطل شدند (یعنی اعدام شدند)سپس در مشهد در یکی از محله ها آشپزخانه تولید شیشه راه انداختم. آن زمان شیشه را از قرص تبدیل می کردند، یعنی هنوز «اف» (یکی از مواد اولیه تولید شیشه) نیامده بود.

این اواخر بود که «اف» از پاکستان و افغانستان به داخل قاچاق می شد. این جا هر کسی که آشپزخانه داشت، شیشه را از «اف» تولید می کرد، چون تهیه «اف» از قرص خودش چند مرحله داشت که هرکسی آن را بلد نبود.

* کار را در تهران یاد گرفتی و تصمیم گرفتی این جا آشپزخانه بزنی؟ چقدر سرمایه می‌خواست؟

- آره، اون موقع (۴-۳سال قبل) قیمت هر کیلو «اف» 15میلیون بود و الکل و استون و بشر و لوازم دیگه ای که نیاز داشت در مجموع حدود 25 میلیون می شد، یعنی من و دوستم که با هم کار می کردیم در اول کار 25 میلیون برای آشپزخانه هزینه کردیم...

* الان احتمالا دیگر نمی شود آشپزخانه شیشه راه انداخت...

- بعید می دونم با پلیس الان بشه آشپزخانه راه انداخت. ضمن این که شنیدم حالا شرایط با اون زمان فرق کرده و تمام مواد اولیه در افغانستان کار می شه و فقط آب میاد داخل ایران. این جا فقط یک پخت می زنند و شیشه در میاد ، این جا فقط سنگ اش را می زنند... (این توضیحات او به درد من و شما نمی خورد. من هم در مصاحبه آن را فقط می شنیدم. اما ظاهرا مواد اولیه این ماده لعنتی در کشور همسایه تولید می شود)

* بعد از این که شیشه تولید می شد برای پخش مشکل نداشتید؟

- نه بابا! اون موقع چند نفری بودند که باهاشون کار می کردیم. همه هم این رو می‌دونن که این ساقی های لعنتی همیشه و توی هر محله ای هستن.

* پول رو بعد از فروش جنس ها از پخش کننده ها می گرفتید؟

- آره خب، روال خاصی نداشت. با هم حساب و کتاب داشتیم. به هرحال کاسب بودیم!

* وقتی یک نفر شیشه مصرف می کنه دقیقا چه اتفاقی میفته؟

وحشتناکه آقا. عجیب آدم رو می بره توی توهم و خیلی مخربه. یک طوری روی مغز اثر میذاره که به یک چیزی کلید می کنی. مثلا یک نفر بعد از مصرف به پرزهای فرش گیر داده بود، از شب تا فردا صبح بدون توقف پرزهای فرش رو کشیده بود. صبح آمدیم دیدیم یه عالمه پرز فرش جمع کرده، یعنی رنگ و روی فرش طور دیگه ای شده بود.

حالا خدا نکنه این حالت توی یک فاز منفی قرار بگیره. همون موقع ها که مصرف می‌کردم می شناختم یک نفر رو که از مصرف شیشه به جایی رسید که مغزش کلا از کار افتاد و برادرش رو به طرز وحشتناکی کشت، دل و روده هاش رو از شکمش بیرون آورد و به سقف پاشوند... (این مورد را مدیر کمپ هم نقل و تایید کرد) یا بعضی هاشون خودشون رو از ارتفاع پرت می کنند...

* اثر شیشه توی بدن چقدر می مونه؟

- بستگی داره تنها بزنی یا دو عمله باشه (دو عمله یعنی همراه شیشه کراک یا ماده دیگری هم مصرف شود) ولی کلا، وقتی معتاد به شیشه می رسه یعنی به صنعتی ها می رسه فاتحه اش خونده است یعنی هر موقع و هر لحظه مواد به دستت برسه می زنی و همین باعث می شه همیشه داغون باشی.

از دکترها شنیدم که میگن شیشه اکسیژن خون رو زیاد می کنه و آب و مخاط مغز خشک می شه و برای همین مغز کوچک می شه و وظایف خودش رو نمی تونه انجام بده...

*شنیدم این جا مورد اعتماد مدیر کمپ هستی. چرا نمیای بیرون از این جا؟

- ایشون به من لطف داره. خب نمی تونم بیرون از کمپ باشم. یعنی دوست ندارم بیرون باشم. الان فقط هفته ای یک بار چند ساعتی می رم به مادرم سر می زنم، احوالش رو می پرسم و باز دوباره بر می گردم همین جا توی کمپ.

*می ترسی بیرون از کمپ باشی؟

- ترس هم باید داشته باشم اما فضای این جا رو بیشتر دوست دارم. این جا فکرم آزاد تره. بیرون دیگه اون رفقای قدیم رو ندارم و نمی خوام داشته باشم. خیلی هاشون هم یا زندان هستن یا مردن یا باطل شدن! (اعدام شدند). البته گاهی وقت ها کسی من رو شناخته ولی انکار می کنم و میگم اشتباهی گرفتی. سعی می کنم از اون ماجراها فرار کنم. نمی‌خوام اون آدم باشم.

*کدوم خاطره از اون دوران توی ذهنت همیشه هست؟

همه اون دوران خاطراتش برام بده و اذیتم می کنه. شاید یکی از اونا، مردن دوستم و شریکم بود. او یک بار که می خواسته به زندان برگرده، 20 گرم شیشه آب بندی می کنه (آب بندی یعنی مواد را می بلعند که پس از ورود به زندان و دفع، آن را توزیع کنند) که بسته توی زندان قبل از دفع باز می شه و می میره. حدود دوسال قبل این اتفاق افتاد و وقتی خبر رو فهمیدم ناراحت شدم. توی آشپزخانه با هم کار می کردیم و هم محله ای هم بودیم. یادش و عاقبت بدش همیشه اذیتم می کنه...

*وقتی آشپزخانه شیشه داشتی، هیچ وقت به این فکر نکردی که این مواد داره عده ای رو بیچاره می کنه؟

- نه واقعا چون من خودم هم مصرف کننده بودم. یک سال و نیم سنتی مصرف می کردم و همین قدر هم کراک و شیشه.

ذهنم قفل شده بود به درآمد بیشتر از تولید شیشه. گاهی برای این که دو سه شب بیدار باشیم مواد می کشیدیم که بتونیم سر کار باشیم. یعنی فقط پول مهم بود و وقتی آمدم این جا دیدم چه جوون ها و خانواده هایی از مواد بیچاره شده اند...

گفت و گویم با او طولانی بود، حرف هایش از زندگی، طعم زندان، ترک مواد و گاهی بازگشت به مواد و این که در این سن و سال، خودش خانواده ای ندارد، حسرت ها، خاطرات گذشته تلخ و لحظه های تنهایی اش، همه حرف هایی بود که من شنونده اش بودم. میان حرف هایش رعشه و لرزه دهان و لب هایش مدام توجهم را جلب می کرد که شاید این لرزش صورت و دهان، در برابر زلزله‌ای که «مواد» به زندگی اش انداخته است، هیچ است...

لینک کوتاه: asriran.com/0035PE

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: شیشه موادمخدر مواد اولیه تولید شیشه یک نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 

سرهنگ حسين باباپور، رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: شدت اعتياد آور است و اثرات جبران ناپذيری را در روح و روان و جسم فرد مصرف کننده می‌گذارد. به خانواده ها هشدار جدي ميدهيم و از آنها درخواست می کنيم حتما درباره آثار و تبعات مخرب مصرف اينگونه قرص ها با فرزندان خود صحبت کنند.

او در ادامه گفت: بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند، گاهی بدون مشورت با متخصص تغذیه، به مصرف قرص‌های لاغری روی می‌آورند. آنها برای اینکار دلایل مختلفی دارند. از جمله نبود وقت برای ورزش کردن، عدم اراده کافی برای رژیم گرفتن و. البته بسیاری از آنها نیز ترجیح می¬دهند در کنار روش‌های دیگر، برای کاهش وزن سریع، از محصولاتی که اثر لاغری دارند نیز استفاده کنند تا زودتر به نتیجه برسند. در هر صورت آن چیزی که مهم است، داشتن اطلاعات کافی در مورد مصرف این قرص‌های لاغری است. چراکه عدم آگاهی کافی در این مورد می¬تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
انواع قرص‌های لاغری:
۱- قرص‌های لاغری چربی سوز
۲- قرص‌های افزایش دهنده متابولیسم بدن
۳- قرص‌های لاغری کاهش اشتها
۴- قرص‌های لاغری ممانعت کننده از جذب چربی

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ تصریح کرد: به طور کلی مصرف قرص‌های لاغری در کنار فواید آن می¬تواند عوارضی برای بدن داشته باشد. به خصوص اینکه بسیاری از تبلیغات در مورد این قرص‌ها با نشان‌های تجاری مختلف می¬تواند صرفا یک کلاهبرداری تجاری باشد. بنابراین در صورت تمایل به مصرف هر یک از انواع آنها حتما از یک دکتر تغذیه مشورت بگیرید. این مکمل‌ها می¬توانند در روند کاهش وزن موثر باشند، اما نباید از آنها انتظار معجزه داشت. متاسفانه هیچ مکمل یا داروی کاهش وزنی به تنهایی برای کاهش وزن موثر نیست، دارو‌های لاغری ممکن است به شما کمک کنند که تا چند کیلوگرم وزن خود را کاهش دهید یا اندکی متابولیسم خود را بالا ببرید، اما اثر بخشی آنها در یک نقطه به اتمام میرسد و دیگر شاهد کاهش وزن نخواهید بود.

او گفت: نکته قابل توجه در حوزه محصولات لاغری این است که برخی از قرص‌ها و کپسول‌های لاغری که در فضای مجازی تبلیغاتی گسترده در مورد آنها صورت می‌گیرد، حاوی متامفتامین هستند. متامفتامین که در بازار مواد مخدر و روانگردان با نام خیابانی شیشه شناخته می¬شود، یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی با پتانسیل اعتیادآوری بالا است که به‌طور گسترده برای اهداف تفریحی مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد. مصرف شیشه باعث کاهش اشتها و در نتیجه لاغری اتفاق می¬شود. اما در کنار این مزیت، عوارضی هم وجود دارد. عوارض مصرف شیشه در کوتاه مدت، می¬توان به افزایش ضربان قلب، افزایش تنفس و خشکی دهان اشاره کرد. به دنبال مصرف قرص‌های لاغری حاوی شیشه در دراز مدت ممکن است فرد به این قرص‌ها اعتیاد پیدا کند و همچنین دچار عوارضی، چون بی قراری و اضطراب، اختلالات خواب، پرخاشگری و تحلیل لثه و خرابی دندان‌ها به دلیل خشکی دهان و دندان قروچه گردد.

رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ بیان کرد: آمفتامین برای درمان اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی و چاقی‌های مزمن، به صورت محدود در پزشکی کاربرد دارد. اما نوع دارویی آن که توسط شرکت‌های معتبر داروسازی تولید می‌شود، دارای دوز معینی است و تحت نظر پزشک فقط برای چاقی‌های مفرط تجویز می‌شود و این دارو‌ها مانند سایر دارو‌ها نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف کرد. اما قرص‌ها و کپسول‌های لاغری که حاوی متامفتامین هستند و توسط سودجویان در داخل یا خارج از کشور تولید می‌شوند و با بسته بندی و نشان تجاری قرص‌های معروف و شناخته شده لاغری خارجی تبلیغ شده و به فروش می‌رسند، استاندارد مشخصی ندارند و حتی دوز متامفتامین موجود در آنها ثابت نیست. تبلیغات گسترده این دارو‌ها در فضای مجازی و فروش آنها از طریق اینترنت و حتی برخی عطاری‌ها، آرایشگاه‌ها یا باشگاه‌های بدنسازی متخلف سبب شده افراد از هر قشری به ویژه جوانان و حتی نوجوانان فریب خورده و مصرف این قرص‌ها را به عنوان راهی برای کاهش وزن انتخاب نمایند و در طول زمان و حتی گاهی با یک بار مصرف با عوارض جدی روبرو شوند. لازم به ذکر است گاهی شیشه با انواعی از گیاهان مخلوط شده و در داخل کپسول‌های مشابه با نشان‌های تجاری معروف ریخته می‌شود و به عنوان محصولی گیاهی و بی خطر به مشتری عرضه می‌شود. قطعاً اگر افراد از عوارض نامطلوب این محصولات بر روی جسم و روان خود آگاه گردند هرگز برای کاهش وزن از آن استفاده نمی‌کنند چراکه ممکن است برای رفع این عوارض مجبور به صرف هزینه‌های بسیار شوند و حتی به دلیل مشکلات کبدی دچار عوارض پوستی گردند و زیبایی طبیعی خود را نیز از دست بدهند و یا در دام اعتیادی بی بازگشت بیفتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت مجری مشهور
  • توقیف تریلی با یک تن مواد مخدر "شیشه"
  • بزرگ‌ترین محموله شیشه کشور چطور در تهران کشف شد؟
  • کشف جاساز بیش از یک تن شیشه در بار ۲۳ تنی سنگ
  • کشف نیم تن شیشه و تریاک در پل بین‌المللی ابریشم
  • کشف و توقیف بزرگترین محموله مواد مخدر شیشه در پایتخت
  • توقیف تریلی با یک تن شیشه در تهران
  • لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی! + ویدئو