Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی باقری» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار کرد: عملکرد دولت اول روحانی را تا حدود بسیار زیادی موفق ارزیابی می‌کنم مبنای موفقیت آن هم شاخص‌ها و دستور کارهای مشخصی بود که دولت در ابتدای شکل گیری و حتی قبل پیروزی در سال، ۹۲ به عنوان مبانی کار خود معرفی کرده بود.

وی افزود: آقای روحانی در چهار ساله اول ۲ گام کاملا بزرگ و محسوس را در جهت بهبود شرایط کشور برداشت که این دوگام به هم مربوطند و هر دو در راستای سیاست خارجی کشور بودند و دولت بیشتر در همین بستر بر روی کار آمد و مردم به همین دلیل به او رای دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقری ادامه داد: برجام یک گام بزرگ در جهت تحقق اهداف وعده‌های روحانی بود و گام دوم ساماندهی، ایجاد نظم و آرامش در اقتصاد کشور بود که آن هم متاثر از گام اول بود. البته موارد دیگری که شاید از اهمیت و درخشش کمتری برخوردار بودند هم در موفقیت دولت اول روحانی تاثیر داشتند. از جمله تعدیل فضای امنیتی حاکم بر عرصه سیاست داخلی، تعدیل نگاه‌های تند در حوزه مسائل  اجتماعی و فرهنگی و عوامل دیگر.

وی یادآور شد: انتخاب قوی مردم در دوره دوم نشان می دهد که جامعه نسبت به عملکرد دوره اول آقای روحانی برداشت مثبتی داشته است و بهترین گواه برای سنجش عملکرد دولت اول روحانی رای قوی و محکم تر مردم در دوره دوم بود به طوری که در سال ۹۶ با وجود همه فشارها تبلیغاتی و عمده مسائلی که در جریان انتخابات ۹۶ صورت گرفت، باز جامعه به آقای روحانی اعتماد کرد.

باقری اضافه کرد: دولت دوم آقای روحانی تحت دلایل و عوامل مختلف، موفقیت‌هایش آنطور که باید تداوم پیدا نکرد. البته سهم هر یک از عواملی که در این زمینه نقش داشتند را باید مشخص کرد و به آن پرداخت.

وی ادامه داد: به‌رغم همه تنگناها آقای روحانی در دولت دوم می‌توانست همکاران کارآمدتری در حوزه‌های مختلف انتخاب کند این به نظر من یکی از عوامل عدم تداوم موفقیت‌های او بود.  

رییس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی با بیان اینکه رییس جمهوری مجبور شد بسیاری از امور اجرایی را شخصا انجام دهد، افزود: رئیس‌جمهوری که باید فقط تبیین کننده و هماهنگ‌کننده سیاست‌های کلان باشد، برای اجرای سیاست‌های دولت شخصاً به میدان آمد که با انتخاب همکاران قویتر کار روحانی آسانتر می‌شد.  

وی در ادامه به کارشکنی رقبای سیاسی و نقش آن در عملکرد دولت روحانی اشاره کرد و گفت: رقبا به جای نگاه ملی و هم افزا همچنان فکر می‌کردند در دوره رقابت انتخاباتی هستند.

این فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد: برجام اتفاق بزرگی بود که در عرصه سیاست خارجی کشور به وقوع پیوست و انتظار این بود که برجام سکوی پرش کشور خصوصاً در عرصه رشد اقتصادی و زمینه‌های مختلف دیگر باشد. اما رقبای دولت از همان روزهای اول پس از توافق، در جهت ناکام کردن جامعه و دولت برای بهره بردن از نتایج برجام تلاش کردند که از جمله آن تحرکاتی بود که نتیجه‌اش جز ایران هراسی نبود.     

وی اضافه کرد: متوقف شدن لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و عدم تصویب آنها از مهمترین دلایل و عوامل تداوم نیافتن توفیقات دولت بود. در حالی که فرآیند پیوستن ایران به پیمان‌ها و کنواسیون‌های مرتبط با FATF از دولت آقای احمدی‌نژاد و مجلس نهم آغاز شده بود، اما هنگامی که دولت آقای روحانی برای تکمیل حلقه برجام به سمت ایجاد بسترهای لازم برای بهره برداری بیشتر از این توافق اقدام کرد، مانع او شدند.  

باقری انتخاب ترامپ در آمریکا را اتفاق غافلگیر کننده دیگر عنوان و خاطرنشان کرد: شاید از بدشانسی‌های عجیب آقای روحانی انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بود اتفاقی که در سال ۹۵ همزمان با آغاز دولت دوم روحانی افتاد. ترامپ نه تنها ایران که جامعه جهانی را با پدیده‌ای هنجارستیز در عرف بین الملل مواجه کرد که قسمتی از آن هم مستقیما گریبان جمهوری اسلامی را گرفت و آن هم خروج از برجام بود.

وی افزود: علاوه بر اینها دولت با مجموعه‌ای از بلایای آسمانی و طبیعی از رهگذر سیل، زلزله و حوادث این چنینی روبرو شد که نقطه نهایی آن بحران جهانی کرونا بود که از ۶ ماه قبل کشور ما  درگیر آن شده است. یک بحران جهانی که کل دنیا را به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تحت الشعاع قرار داد.

عضو شورای مرکزی حزب توسعه ملی گفت: به‌رغم همه مشکلات اقتصادی، تحریمی، خارجی، داخلی، طبیعی، زمینی و آسمانی، در همین سه سال دولت دوم اگر گفتمانی غیر از گفتمان دوات روحانی در کشور حاکم بود، شاید شرایط  کشور به مراتب بدتر و نگران کننده تر از حالت کنونی بود.

باقری تاکید کرد: در شرایطی که بضاعت و وسع  دولت از حیث درآمد و امکانات به غایت پایین بود، آنچه با محوریت شخص رئیس جمهوری، کمک دستگاه‌های اجرایی و هم‌افزایی نهادهایی مانند نیروهای مسلح در مدیریت بحران کرونا اتفاق افتاد، الگو و عملکرد مدیریتی نسبتاً موفقی بود و اگر دولت دیگری سرکار بود معلوم نبود که در این زمینه آسیب‌های بیشتری متوجه کشور نشود.

وی افزود: نکته مهمی که نباید از آن غافل بود، استمرار نگاه عقلانی دولت در عرصه سیاست خارجی بود که در دولت دوم آقای روحانی همچنان برقرار ماند و نتیجه تداوم این استراتژی را در جریان نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد مشاهده کردیم و دیدیم به رغم همه فعل و انفعالات و فراز و نشیب هایی که در این دو سال در عرصه خارجی داشتیم، دیپلماسی ما توانست موفقیت سیاسی بزرگ را برای کشور رقم بزند.

 این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: نگاه تنش‌زدای دولت روحانی شرایط را حفظ و خیلی از آسیب ها را دور کرد و همین نگاه تبدیل به تکیه‌گاهی در عرصه خارجی برای ما شد، این‌ موفقیت‌ها کمتر به چشم جامعه می‌آید و نیاز به نگاه انتزاعی دارد که اگر این نگاه بر دولت حاکم نبود، شرایط امروز کشور قابل تصور نبود.

وی مدیریت صحیح بحران کرونا و هماهنگی و همراهی همه نهادهای حاکمیتی با دولت را نمونه خوبی برای تداوم همکاری در سطح کلان ارزیابی کرد و افزود: موضوع کرونا از یک نظر غیرمنتظره و بی بدیل بود. حداقلش این بود که رقبای روحانی در بحران کرونا به جان دولت نیفتادند و دولت را مستهلک نکردند و کمتر موجب مانع تراشی، اصطکاک و استهلاک دولت شدند و این آثار بسیار خوبی بر جا گذاشت.

باقری ادامه داد:  در شرایطی که از لحاظ زیرساخت‌ها و منابع در بدترین حالت بودیم، این هم افزایی و همراهی موجب شد که مدیریت قابل قبولی در خصوص کرونا به وجود آید و این تجربه قطعا می تواند الگوی قابل تعمیم  برای موفقیت در حوزه‌های دیگر باشد.

برچسب‌ها برجام ویروس کرونا سازمان ملل متحد شورای عالی امنیت ملی علی باقری ایالات متحده آمریکا دولت جمهوری اسلامی ترامپ مجمع تشخیص مصلحت نظام پروندهٔ خبری نشست شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام ویروس کرونا سازمان ملل متحد شورای عالی امنیت ملی علی باقری ایالات متحده آمریکا دولت جمهوری اسلامی ترامپ مجمع تشخیص مصلحت نظام برجام ویروس کرونا سازمان ملل متحد شورای عالی امنیت ملی علی باقری ایالات متحده آمریکا دولت جمهوری اسلامی ترامپ مجمع تشخیص مصلحت نظام آقای روحانی دولت دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۳۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای استان در راستای سیاست دولت سیزدهم در افزایش تعاملات و همکاری‌ها با کشور‌های مختلف در سال جاری با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای روابط خارجی آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه در سال گذشته، افزود: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، یادآور شد: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان‌غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تأثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاورد‌های توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی نیز اشاره کرده و افزود: بازگشایی مرز کوزه رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاورد‌های این اجلاس بود.

معتمدیان با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان‌غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشور‌های اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان، افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشور‌های همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

دیگر خبرها

  • اسرائیل: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اقدام سیاسی است
  • هماهنگی میدان و دیپلماسی از عوامل مهم موفقیت عملیات وعده صادق بود
  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • وحدت «میدان و دیپلماسی» در موفقیت های ایران نقش آفرین است
  • (ویدئو) حاشیه‌هایی از دیدار چهره‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای با روحانی
  • کیش و مات سیاسی پس از شوک موشکی