هویت زیارت در شعر رضوی
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۳۸۰۷
بخت بزرگی بود برای شعر فارسی، بهخصوص شعر خراسان که بارگاه یکی از ائمهاطهار(ع) در خراسان باشد، جایی که پایتخت شعر فارسی بوده و نیز پایتخت معنوی ایران هم به حساب میآید. شاعران فارسی از گذشته به حرم مطهر رضوی در خراسان توجه ویژهای داشتهاند، از سنایی بگیرید تا خاقانی و از ابنیمین فریومدی بگیرید تا خلیلالله خلیلی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر
بخت بزرگی بود برای شعر فارسی، بهخصوص شعر خراسان که بارگاه یکی از ائمهاطهار(ع) در خراسان باشد، جایی که پایتخت شعر فارسی بوده و نیز پایتخت معنوی ایران هم به حساب میآید. شاعران فارسی از گذشته به حرم مطهر رضوی در خراسان توجه ویژهای داشتهاند، از سنایی بگیرید تا خاقانی و از ابنیمین فریومدی بگیرید تا خلیلالله خلیلی.
شعر رضوی امروز یک جریان بسیار بالنده و پرشمار در شعر امروز فارسی است، به گونهای که بسیار مجموعههای شعر که گزیده آثار شاعران توانای امروز است، منتشر شده است و بعضی از شاعران مذهبیسرا، مجموعههایی مستقل از شعرهای رضوی دارند.
ولی آیا نگرش شاعران به این موضوع و نیز جانمایه صوری و معنوی این شعرها یکسان است؟ طبیعتاً نیست، در این میان شاعرانی توانستهاند سراینده شعرهای «خاص» باشند، شعرهایی که در آنها کشف و شهودهایی رخ نموده باشد، چه در عرصه صورت، چه در حوزه سیرت.
اگر ما انتظار داشته باشیم که شعر مذهبی، در اولین گام برخوردار از آموزههای دین باشد، شعری که شاعران برای بزرگان مذهب میسرایند، میباید آینه خصایل و صفات آن بزرگان باشد. بهخصوص این قضیه در مورد حضرت امامرضا(ع) که زندگی پرفیضشان در خراسان گذشته و آثار معنوی و احادیث و حکایات بسیاری از ایشان بر جای مانده است، بیشتر انتظار میرود.
چنین به نظر میرسد که در نگاه بسیاری از شاعران، شعر رضوی، به شعر زیارت آن حضرت تقلیل یافته است، یعنی بخش وسیعی از خصایل و سخنان آن حضرت که میتوانست الهامبخش شاعران باشد، مغفول واقع شده است.
باز در این میان شعر زیارت که میتوانست از نظر معنوی بسیار جلوهها داشته باشد، گاهی به شعر حرم تقلیل مییابد. یعنی شاعر گهگاه مفهوم زیارت را صرفاً در توصیف حرممطهر میبیند. باز از این بیشتر، در میان عناصر و پدیدههای موجود در حرممطهر نیز بعضی عناصر برجسته میشوند مثل آهو، کبوتر، پنجرهفولاد و ...
چنین است که به جز یک عده آثار خاص، غالب شعرهای شاعران امروز در این موضوع، در دایره نسبتاً محدود و ثابتی از عناصر و حالات میچرخد و گویا شخص از همه جهان پهناور مضامین و مفاهیم شعر رضوی، همین نمادهای معمول را میبیند.
اما به راستی چه میتوان کرد؟ یک شاعر جوان امروز باید چه کند تا ناچار نباشد همچنان از آهو، کبوتر و گلدسته بگوید. اولین راهکار مطالعه است، مطالعه در زندگی و معارف رضوی، در آثاری که به صورت روایت و حکایتها از ایشان بر جای مانده است و آثاری که درباره آن حضرت نوشته شده است.
البته آنچه میگوییم بدین معنی نیست که شاعر مجموعهای از احادیث و روایات آن حضرت را به نظم درآورد، کاری که بعضی شاعران میکنند و تصور میکنند که راه بهرهبرداری از این معارف این است که آنها را به قید وزن و قافیه بکشیم. این معانی باید درونیِ شاعر شود. یعنی شاعر براساس آن معارف بیندیشد و آنگاه هر چه شعر بسراید برخوردار از آن معارف است، حتی اگر به صورت مستقیم شعر رضوی نباشد.
موضوع دیگر برخورداری از تجربههای زندگی، تجربههای زیارت و در مجموع، توصیف حالات شخصی شاعر است، در پرتو حضور در جوار آن حضرت. یعنی شاعر ببیند که چه فیضی از این حضور و از این زیارت میبرد و آنگاه احوال خود را توصیف کند. این نیز شعرها را متفاوت و متمایز میسازد، چون شعر هر شاعر، اثری از احوال شخصی او خواهد داشت و حکم شناسنامه روحی او را پیدا میکند.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: زیارت شعر شعر فارسی شعر رضوی حرم مطهر آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۳۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد
استاندار قم با صدور حکمی حجتالاسلام «سید اسماعیل حسینی مقدم» را به عنوان سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب کرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سیدمحمد آقامیری در حاشیه نخستین جلسه شورای توسعه و برنامهریزی استان قم با صدور حکمی حجتالاسلام «سید اسماعیل حسینی مقدم» را به عنوان سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب کرد.
در بخشی از این حکم آمده است:نظر به شایستگی، تعهد و سوابق ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم« به عنوان سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم » منصوب میشوید.
امید است با اتکال به قدرت لایزال الهی، در ظلّ توجهات حضرت بقیه الله الاعظم(روحی و ارواحنا له الفِداء)؛ تحت زعامت مقام عظمای ولایت، حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای(مدظلّه العالی) و پیروی محض از فرامین و منویّات معظّم له، با اعتقاد و توجه ویژه به اصول عدالت محوری، پاکدستی، فسادستیزی و حفظ و ارتقاء روحیه انقلابی و جهادی با سرلوحه قراردادن« بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی در تحقق شعار« دولت مردمی، ایران قوی» در انجام مسئولیت و وظایف محوله موفّق و مؤیّد باشید.
ابوالقاسم مقیمی از آذرماه 1400 در این معاونت مشغول به فعالیت بود.
انتهای پیام/