Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شگفت انگیز است که کشورهایی که در برخی موارد از آمریکا پیروی می‌کنند، در جلسه شورای امنیت به صورت قاطع حمایت خود را از برجام نشان دادند و آمریکا منزوی شد.

دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ، درباره نشست شورای امنیت در موضوع ارائه گزارش ۶ ماهه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ توسط دبیرکل سازمان ملل متحد، اظهار داشت: بسیار روشن است که آمریکایی‌ها کاملا ناامید جلسه شورای امنیت را ترک کردند و اگر انتظاری غیر از این هم داشتند، ناشی از عدم آگاهی و نادرستی شناخت آنها از محیط بین‌المللی بعد از رفتارهای یک‌جانبه واشنگتن و قانون‌شکنی‌های پیاپی آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اقدامات یک‌جانبه آمریکا موجب شده است که جو بی‌اعتمادی نسبت به سیاست خارجی این کشور در جهان ایجاد شود. فکر می‌کنم که کاملا روشن بود که اعضای شورای امنیت هیچ اشتیاقی به پیگیری دستور کار آمریکا نداشتند که هدف نهایی آن نیز از بین بردن برجام است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا تلاش می‌کند برجام را از بین ببرد، پرونده ایران را امنیتی کند و یک اجماع بین‌المللی علیه کشورمان ایجاد کند. این موضوع بسیار شگفت انگیز است که کشورهایی که در برخی موارد به راحتی از آمریکا پیروی می‌کنند، در این مورد به صورت قاطع حمایت خود را از برجام نشان دادند و آمریکا در شورای امنیت منزوی شد.

حسینی افزود: علاوه بر این موضوعات، سخنرانی ویران کننده‌ای که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان داشت، باید به خوبی دیده شود و این موضوع نشان می‌دهد که دست ایران به چه میزان پر است. زمانی که صحبت از حقوق بین‌الملل و پایبندی به قوانین و مقررات بین‌المللی می‌شود و همینطور زمانی که جنبه‌های اخلاقی در روابط بین‌الملل به‌عمل می‌آید، ایران وضعیت فوق العاده بی‌نظیری دارد.

وی عنوان کرد: وضعیتی که ایران در حال حاضر دارد به صورتی است که به ندرت کسی می‌تواند آن را به چالش بگیرد. در مجموع تصور بنده بر این است که این جلسه می‌باید سنگ محکی برای آمریکا باشد که این کشور قادر نخواهد بود تحریم‌های تسلیحاتی را از طریق قانونی و از مرجع شورای امنیت تمدید کرده و این کار را به جلو ببرد.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: از همین رو، این جلسه اهمیت هشدار دهندگی بسیار خوبی برای آمریکا داشت، اگر از آن درس بگیرند.
حسینی درباره مواضع دوگانه اروپا و تلاش آنها برای اتخاذ موضعی بینابینی میان ایران و آمریکا در موضوع تحریم‌های تسلیحاتی نیز تصریح کرد: قصد اروپایی‌ها این است که نمی‌خواهند به طور کامل ایالات متحده را از خود برانند و ضمن اینکه یک اشتراک نظری را نیز با آمریکا در موضوع تسلیحات ایران و سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان دارند. در کنار این موضوع، اروپایی‌ها نمی‌خواهند در همراهی با آمریکا کار را به جایی برسانند که معنای آن از بین بردن برجام و مقابله با روسیه، چین و ایران در شورای امنیت باشد.

وی یادآور شد: ایده‌آل اروپایی‌ها این است که شکلی از تحریم را ایجاد کنند که خارج از شورای امنیت باشد، به نحوی که مستلزم مقابله با چین، روسیه و ایران نباشد و به برجام هم آسیب نرسد. اروپایی‌ها در جلسه شورای امنیت این گرایش را به خوبی نشان دادند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: آنچه مهم به نظر می‌رسد، این است که احتمال تحریم تسلیحاتی ایران از طریق یک قانون جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد بسیار بسیار ضعیف شده است و این به لطف پایبندی‌های ایران به برجام، برتری کشورمان در رعایت قوانین جهان و همینطور در جنبه‌های اخلاقی این رعایت در اختیار ایران قرار گرفته است.

حسینی در خاتمه افزود: اگر روزی اروپایی‌ها هم تصمیم بگیرند که شکلی از تحریم تسلیحاتی را دنبال کنند، این اقدام آنها جنبه حقوقی و الزام آور نخواهد داشت، چراکه از طریق مرجع شورای امنیت نخواهد بود و این یک پیروزی بزرگ برای ایران خواهد بود./مهر

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شورای امنیت اروپایی ها بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۳۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه/ سرخوردگی واشنگتن عیان شد

به گزارش خبرآنلاین شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر دوشنبه سرانجام به قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه در طول ماه مبارک رمضان رأی مثبت داد و آمریکا برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست روز سه‌شنبه نوشت این اقدام آمریکا نشانه‌ای از سرخوردگی واشنگتن از اقدامات رژیم صهیونیستی در طول جنگ علیه غزه شامل تخریب بخش گسترده‌ای از زیرساخت‌های غیرنظامی، حمله به بیمارستان‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های انسانی است.

به نقل از ایسنا علاوه بر این، حملات رژیم صهیونیستی به غزه در طول نزدیک به ۶ ماه گذشته جان بیش از ۳۲ هزار نفر را گرفته که بیشتر آن‌ها کودکان و زنان هستند.

مقام‌های آمریکایی همچنین آشکارا با برنامه‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، جایی در جنوب غزه که میزبان بیش از یک میلیون آواره است، صحبت کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی با این حال می‌گویند عدم مخالفت با قطعنامه آتش‌بس به معنای تغییر سیاست‌های واشنگتن در قبال تل‌آویو نیست و آن‌ها همزمان خواستار توقف جنگ و آزادی اسرای اسرائیلی هستند.

واشنگتن‌پست با  این حال می‌نویسد برای بسیاری از مردم در غزه، تصویب قطعنامه آتش‌بس «بسیار دیر انجام شده است چراکه ما در نیمه ماه رمضان هستیم؛ ماه مبارکی که با غم و رنج در فلسطین همراه شده است».

آمریکا پیش از این سه بار قطعنامه‌های سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه را وتو کرده بود. آمریکا هفته گذشته هم قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس در غزه نبود را به شورای امنیت ارائه کرد که با وتوی روسیه و چین مواجه شد.

اظهارات مقام‌های اسرائیلی هم نشانگر این است که آن‌ها قصدی برای پایبندی به این قطعنامه ندارند.

«بنی گانتز» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و مخالف «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید: «اسرائیل موظف است تا زمانی‌که گروگان‌ها بازگردانده شوند و تهدید حماس از بین برود، به نبرد ادامه دهد. تصمیم شورای امنیت اهمیت اجرایی برای ما ندارد».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888248

دیگر خبرها

  • ظریف: روسیه، ایران را فدای آمریکا می‌کند
  • جدل بر سر قطعنامه شورای امنیت؛ امریکا وتو نکرد نتانیاهو برافروخت!
  • سناتور آمریکایی: نتانیاهو از تصویب قطعنامه آتش‌بس ناراحت است
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه/ سرخوردگی واشنگتن عیان شد
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه
  • کاخ سفید: به دلیل محکوم نشدن حماس در قطعنامه شورای امنیت از آن حمایت نکردیم
  • واکنش کاخ سفید به لغو سفرهیأت اسراییلی به واشنگتن/ناامیدکننده است
  • قطعنامه شورای امنیت بیانگر اوج اختلاف با واشنگتن است
  • کاخ سفید: سیاست آمریکا درباره غزه تغییر نکرده است
  • سیاست آمریکا درباره غزه تغییر نکرده است/ حمله زمینی به رفح اشتباهی بزرگ است