Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاروان مردمی «زیر سایه خورشید» و خدام حامل بیرق امام رضا(ع) در دفتر خبرگزاری فارس کردستان حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کاروان حامل بیرق متبرک امام رضا(ع) با عنوان «زیر سایه خورشید» از روز دوشنبه هفته جاری وارد استان کردستان شده و تاکنون در مکان‌هایی حضور یافته‌اند.

امروز و در ادامه برنامه‌های این کاروان، خدام و بیرق متبرک امام هشتم در دفتر خبرگزاری فارس استان کردستان حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


روح الله محرابیان مدیر کاروان زیر سایه خورشید در روند این بازدید اظهار کرد: کاروان زیر سایه خورشید از نهم تیرماه وارد استان شده و فردا با حضور در قروه به سفر پنج روزه خود پایان می‌دهد.
حضور کاروان زیر سایه خورشید در 27 کشور دنیا

وی تصریح کرد: کاروانی که امسال به مناسبت دهه کرامت در استان حضور پیدا کرده پنج نفر هستند که گروه خوبی از خادمان حرم را تشکیل داده است.

وی افزود: کاروان زیر سایه خورشید سال‌های گذشته از تمام شهرستان‌های استان کردستان بازدید می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا فقط در ۶ شهرستان استان حضور دارند.

وی با بیان اینکه طرح زیرسایه خورشید از سال 88 در کل کشور کار خود را آغاز کرد، گفت: گسترش فرهنگ زیارت از راه دور یکی از محوری‌ترین اهداف در اجرای طرح زیر سایه خورشید است.

 مدیر کاروان زیر سایه خورشید خاطرنشان کرد: اینکه ما سهم زیارت امام رضا(ع) را به صحن فیزیکی داخل حرم نبینیم و این بستر را فراهم کنیم که در هر جای ایران این امکان برای زیارت برای مردم فراهم شود.

وی افزود: از یک سال‌ ببعد با توجه به استقبال بالایی که از این طرح صورت گرفت گروه‌های بین‌المللی نیز به طرح اضافه شدند و در اوج کار کل 31 استان کشور زیرپوشش قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این طرح با این دیدگاه از سال 88 با 8 استان کشور شروع شد و در آن سال 8 کاروان به 8 استان اعزام شدند و این کار در سال‌های بعد نیز استمرار پیدا کرد.

 مدیر کاروان زیر سایه خورشید اظهار کرد: در بعد بین‌المللی نیز هر ساله 27 کشور خارجی در ایام میلاد با سعادت امام رضا(ع) و دهه کرامت زیرپوشش برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید قرار گرفت البته امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا هیچ کاروانی به کشورهای خارجی اعزام نشد.

 در بعد بین‌المللی نیز 27 کشور خارجی در ایام میلاد با سعادت امام رضا(ع) و دهه کرامت زیرپوشش برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید قرار گرفت

 

وی گفت: امسال در مجموع 50 کاروان زیرسایه خورشید برای 31 استان کشور در نظر گرفته شد با توجه گستردگی که در برخی استان‌ها وجود دارد دو کاروان به یک استان اعزام و برنامه‌های مختلفی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: کاروان‌ها وقتی حضور پیدا می‌کنند کار با دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان، عطرافشانی گلزار شهدا و دیدار با خانواده شهدا شروع و در ادامه در برنامه‌های متنوعی که با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی خود استان‌ها صورت می‌گیرد شرکت می‌کنند.

مدیر خبرگزاری فارس استان کردستان نیز گفت: کردستان یکی از استان‌های متفاوت کشور به لحاظ قومیت ومذهب است که مرزی بودن و همجواری این استان با شمال عراق هم یکی از ویژگی‌های متفاوت آن با سایر استان‌هاست.

توفیق مفاخری اذعان داشت: دشمنان جمهوری اسلامی همواره در صدد بوده و هستند تا با طرح‌ریزی و اجرای توطئه‌هایی کردستان را از کشور جدا کنند.

دشمنان دنبال دور کردن جوانان از معنویت هستند

وی همچنین تصریح کرد: گروه‌های افراطی و تفکرهای انحرافی هم تلاش می‌کنند با شبهه‌افکنی، معنویت و دین را از جوانان بگیرند که یکی از این شبهه‌ها، شرک‌دانستن توسل به بزرگان دین وائمه اطهار و پیامبران است.

مفاخری ادامه داد: مردم اهل سنت کردستان که از پیروان امام شافعی هستند، ارادت خاص و ویژه‌ای به اهل بیت و خاصتا امام رضا(ع) دارند که سفرهای زیارتی آنان به مشهد مقدس و همچنین سروده‌هایی از شاعران در وصف این امام همام بیانگر چنین واقعیتی است.

مردم اهل سنت کردستان که از پیروان امام شافعی هستند، ارادت خاص و ویژه‌ای به اهل بیت و خاصتا امام رضا(ع) دارند

 

وی حضور کاروان «زیر سایه خورشید» و بیرق متبرک امام رضا(ع) در دفتر خبرگزاری فارس کردستان را افتخاری بزرگ برای این مجموعه دانست و گفت: هم خبرگزاری فارس و هم سایر رسانه‌های استان در راستای تحکیم مولفه‌های وحدت‌آفرین و مقابله با شبهه‌افکنی دشمنان روشنگری می‌کنند.  

محمد علی دوستی قاری کاروان و از حفاظ آستان قدس رضوی هم اظهار کرد: اینکه در دهه کرامت خدمت شما دوستداران اهل بیت که به حقیقت گوی سبقت را در این زمینه از ما ربودید و جلوتر حرکت می‌کنید رسیدیم خوشحال و به خود می‌بالیم.

وی افزود: امیدواریم با تلاش شما عزیزان اخبار این حرکت و رویداد بزرگ فرهنگی در سطح گسترده‌ای منتشر کنید و با بهره‌گیری از پهنا و وسعت رسانه‌های مختلفی که در اختیار دارید زمینه را برای اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر حضور کاروان زیرسایه خورشید در استان فرهنگی کردستان فراهم سازید.

وی با بیان اینکه ترکیب کاروان‌های زیرسایه خورشید بسیار خوب است، گفت: خوشبختانه رویکرد استانه قدس به این سمت و سو است که افرادی که گزینش کرده است افرادی هستند که غالبا تحصیل کرده و با سوابق علمی و فرهنگی بالا بوده که این به غنای هرچه بهتر این حرکت فرهنگی کمک می‌کند.

نشر و توسعه فرهنگ رضوی هدف اصلی کاروان زیرسایه خورشید است

وی تصریح کرد: همه ما به کسوت خادمی امام رضا افتخار می‌کنیم و این مدال خادمی و نوکری را با افتخار به سینه گذاشته و به عنوان سفیران فرهنگی امام رضا در راستای نشر و توسعه فرهنگ رضوی در قالب این کاروان‌ها در استان‌های مختلف حضور پیدا می‌کنیم و خوشبختانه با جلوه‌های زیبا و به یادماندنی از ارادت قلبی مردم به امام رضا(ع) مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه ما جز حفاظ استان قدس رضوی هستیم، گفت: حفاظ حرم امام رضا(ع) کسانی هستند که از بهترین قاریان کشوری و بین‌المللی تشکل شده و  هر صبح و شام به عنوان شامگاه و صبح‌گاه با 14 لاله و شمدان و قرآن به نشانه 14 معصوم هر کشیک ذکر توسل چهارده معصوم را برگزار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این برنامه زیبا حتی در شرایط کرونایی با وجود اینکه حرم بسته بود با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل های بهداشتی این برنامه در دارالاسلام رو به روی ضریح مطهر برگزار می‌شود.

صفه آیین با قدمت 400 ساله در حرم امام رضا 

مراسم صفه قدمت 300 تا 400 ساله و موقوفه حرم امام رضا است و به عنوان ارکان اصلی حرم سال‌های سال است برگزار می‌شود، البته  این مراسم در قدیم روی سکو انجام می‌شد قاریان در آن زمان با یک شمع و لاله روی سکو می‌نشستند و برگزار می‌شد.

الان هفت قرآن نفیس در سمت راست و هفت قرآن نفیس در سمت چپ قرار می‌گیرد و خادمان،۱۴شمعدان لاله زیبای تک شعله را نیز جلوی هر یک از رحل‌ها می‌گذارند.

قرآن‌ها و رحل‌های مراسم صفه با احترام خاصی دست به دست می‌شوند انگار نور روی دست‌ها می‌چرخد و در فضا پاشیده می‌شود.

یکی از خدام، شمع‌های داخل لاله‌ها را روشن می‌کند و در این لحظه  ۱۴خادم وارد دارالسلام می‌شوند و هر یک پشت رحل‌ها می‌ایستند.

وی در ادامه با اشاره به توطئه‌ها و شبه‌افکنی‌های دشمنان در برگزاری برنامه کاروان زیرسایه خورشید، گفت: 
بعضی از دشمنان سعی در ایجاد شبهه در بین مردم دارند و می‌گویند در شرایط کرونایی امروز بردن پرچم حرم امام رضا(ع) چه معنی دارد دشمنان دنبال دور کردن مسلمانان از اعتقادات و دستورات دینی هستند.

دشمنان با شبهه‌افکنی دنبال زیر سوال بردن برنامه زیر سایه خورشید هستند

 

وی اضافه کرد: برگزاری طرح زیرسایه خورشید و تبرک پرچم امام رضا(ع) با الگوگیری از قرآن انجام گرفته است، انجا که یوسف نبی پیرهن خود را برای شفای چشمان پدر به کنعان فرستاد و یعقوب نبی با استشمام پیراهن فرزندش بینایی خود را بازیافت. 

وی افزود:‌ نبی خدا هیچ وقت کار شرک انجام و اشتباه انجام نمی‌دهد کاروان زیرسایه خورشید هم با استناد بر قرآن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پرچم امام رضا(ع) کمتر از پیراهن یوسف پیامبر نیست، خاطرنشان کرد: معجزاتی زیادی را از این پرچم حتی در سفرهای خارجی دیده‌ایم دختر عراقی که مریضی لاعلاجی داشت در یکی از سفرهای زیرسایه خورشید شفا پیدا کرد.

اکبر خواص‌پور مداح کاروان زیرسایه خورشید هم می‌گوید:  در درب ورودی خدمت می کنیم شیف روز و شب داریم و مجموعا 270 نفر شیفت روز و شب هستند که به شکل افتخاری در حرم خدمت می‌کنند.

ارادت بی‌مثال مردم به امام رضا(ع) تلنگری برای خادمان حرم است

حسین اکبری هم که به نظر می‌رسد جوانترین عضو این کاروان است می‌گوید: اینکه قسمت پیدا کنیم در این کاروان حضور داشته باشیم مانند حس و حالی است که در زمان برگزاری اربعین به انسان دست می‌دهد اگر امروز اینجا هستیم خود امام رضا اجازه داده است.

آقای اکبری کفش‌دار حرم است از خادم بودنش به عنوان توفیق و افتخار بزرگ نام برد و گفت: حضور در کاروان سایه خورشید و دیدن فضایی که اکنده از ارادت و محبت قلبی به امام رضا(ع) است این تلنگر را به ما می‌زند که بدانیم در کجا خدمت می‌کنیم و انجا است که دیگر به خودمان اجازه نمی‌دهیم درخواست کسی را را بی‌جواب بگذاریم.

وی افزود: در حال حاضر 3 هزار نفر در 8 کشیک کفش‌داری در حرم امام رضا به زائران خدمت می‌کنند.

3 هزار نفر در 8 کشیک کفش‌داری در حرم امام رضا به زائران خدمت می‌کنند

 

وی خاطرنشان کرد: کسانی که لباس سبز خدمت کفش‌داری در آستان قدس رضوی را به تن کرده‌اند عموما افراد تحصیل کرده، شامل دکتر، مهندس، چهره‌های سیاسی و غیره هستند که در این لباس تنها خود را خادم می‌داند و به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

گفتنی است؛ کاروان زیر سایه خورشید از نهم تیرماه جاری از شهرستان کامیاران وارد استان شده و به مدت 5 روز در این استان حضور خواهد داشت، این کاروان در این دوره از سفر خود با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در سنندج نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار کردند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: خورشید کردستان امام رضا قرآن کاروان زیر سایه خورشید کاروان زیرسایه خورشید دفتر خبرگزاری فارس استان کردستان برگزار می شود حرم امام رضا خدمت می کنند حضور کاروان بین المللی امام رضا ع دهه کرامت حضور پیدا استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۵۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اردوی آماده سازی تیم ملی سپک تاکرا در سنندج

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، اولین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی سپک تاکرای پسران کشور با حضور ۲۰ بازیکن منتخب تا پنجم اردیبهشت ادامه دارد.

وحید عزتی» به نمایندگی از استان کردستان به‌عنوان سرپرست تیم ملی در این اردو حضور دارد.

رقابت‌های قهرمانی سپک‌تاکرا جهان خردادماه امسال به میزبانی کشور مالزی برگزار می‌شود.

سپک تاکرا ورزشی شبیه والیبال است که در آن به‌جای دست از پا برای ضربه زدن و گذراندن توپ از تور استفاده می‌شود.

دیگر خبرها

  • کمک ۴۰۰ میلیون تومانی استانداری جهت بهسازی ساختمان انجمن سینمای جوان
  • اردوی تیم ملی سپک تاکرا در سنندج
  • اعزام نخستین کاروان راهیان‌نور کارمندان فارس
  • اعزام نخستین کاروان راهیان‌نور کارمندان ادارات فارس در سال ۱۴۰۳ به مناطق جنگی
  • افزایش نرخ سفر عتبات از اردیبهشت ماه
  • عملیات وعده صادق نمایشی از قدرت فرهنگ ناب محمدی است
  • آغاز اردوی آماده سازی تیم ملی سپک تاکرا در سنندج
  • اعزام زائران به حج عمره مفرده 
  • مراسم عید دیدنی سید محمد خاتمی برگزار شد (عکس)
  • ثبت مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان