Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@15:52:56 GMT

آتش‌بازی و انتشار مواد سمی در هوا

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۵۷۰۷

آتش‌بازی و انتشار مواد سمی در هوا

ایسنا/خراسان رضوی آتش‌بازی موجب انتشار مواد شیمیایی سمی ازجمله سرب و مس می‌شود که تهدیدکننده سلامت انسان و حیوان است.

به گزارش نیوز آتش‌بازی‌ها ممکن است برای افراد به دلیل روشنایی خاص خود جذاب باشند اما مواد شیمیایی سمی منتشر می‌کنند و منبع آلودگی هوا هستند.

دانشمندان دانشگاه نیویورک در آمریکا دریافتند که آتش‌بازی‌های متداول، موجب آزاد شدن آهن، مس و سایر مواد سمی می‌شود که این مواد به انسان و حیوان آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه ۱۲ نوع آتش‌بازی تجاری موجود در ایالات‌متحده را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که  از این ۱۲ مورد، ۵ نوع آن موادی منتشر می‌کند که به سلول‌های انسانی آسیب می‌رساند یا حتی موجب مرگ سلولی می‌شود.

محققان همچنین اطلاعات کیفیت هوا طی ۱۴ سال را از سایت‌هایی مختلف در سراسر ایالات‌متحده تجزیه‌ و تحلیل کردند. آنان دریافتند که سطح مواد شیمیایی سمی موجود در هوا، طی مراسم روز استقلال و عید سال نو میلادی با آتش‌بازی که بخشی سنتی از این مراسم است، افزایش می‌یابد.

پروفسور تری گوردون، محقق ارشد این تحقیق، گفت: پیامدهای بهداشتی این مراسم نگران‌کننده است. اگرچه مردم سالانه فقط به مدت کوتاهی در معرض این مواد قرار می‌گیرند اما بسیار سمی‌تر از آلاینده‌هایی هستند که روزانه استنشاق می‌شوند.

فلزات موجود در این مواد مانند سرب، تیتانیوم، استرانسیوم و مس در دماهای بالا دودی سمی ایجاد می‌کنند و این دمای بالا باعث یک واکنش شیمیایی و تابش نور رنگی نیز می‌شود.

پروفسور گوردون گفت: اکثر مواد آتش‌بازی جهان در چین ساخته و صادر می‌شوند و در انگلیس نیز موجود است.

برای ارزیابی سمیت دود، آتش‌بازی‌ها در آزمایشگاه انجام و میزان انتشار دود برآورد شد.

این گروه سلول‌های ریه و موش‌ها را در معرض دود با میزان کم آلاینده‌هایی از این نوع شبیه به آلودگی روزانه هوا قرار دادند و دریافتند استنشاق دود آتش‌بازی ممکن است باعث صدمه طولانی‌مدت به سلامتی شود و خطری است که تا حد زیادی نادیده گرفته‌ شده است.

نتایج این تحقیق در نشریه Particle and Fibre Toxicology منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آتش بازی مواد سمی آلودگی هوا آتش بازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۵۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سردار آزمون به حمله قلبی ایوان اندیکا + عکس

سردار آزمون به اتفاق تلخ در بازی رم و اودینزه واکنش نشان داد.

طرفداری | سردار آزمون مهاجم ایرانی تیم فوتبال رم با انتشار پستی در فضای مجازی، به حمله قلبی ایوان اندیکا هم‌تیمی خود در جریان بازی مقابل اودینزه واکنش نشان داد.

این بازی که در چارچوب هفته سی و دوم سری آ ایتالیا برگزار می‌شد، به دلیل این اتفاق ناگوار در دقیقه ۷۰ نیمه‌تمام ماند. در حالی که دو تیم تا آن لحظه به تساوی یک بر یک رسیده بودند.

سردار آزمون که به دلیل مصدومیت در این بازی حضور نداشت، با انتشار عکسی در کنار اندیکا در اینستاگرام خود نوشت:

ایوان بی‌صبرانه منتظر دیدنت هستم.

باشگاه رم نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وضعیت اندیکا خوب است و او زیر نظر پزشکان قرار دارد.

 

از دست ندهید ????????????????????????

سوپرگل مسی به کانزاس سیتی (فیلم) لایک جنجالی پدیده منچستریونایتد: من را سپر بلا نکن! گل آکروباتیک و دیدنی ژائو فلیکس به کادیز (فیلم) رقص عبدالکریم حسن در تمرین پرسپولیس با آهنگ عربی (فیلم)

دیگر خبرها

  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟
  • عکس| واکنش سردار آزمون به حمله قلبی ایوان اندیکا
  • وجود بیش از حد مجاز مواد شیمیایی ابدی در منابع جهانی آب
  • واکنش سردار آزمون به حمله قلبی ایوان اندیکا + عکس
  • واکنش آزمون به حمله قلبی بازیکن رم
  • (عکس) استوری قشنگ سردار آزمون برای سلامتی بازیکن رم
  • واکنش آزمون به حمله قلبی بازیکن رم + عکس
  • جنجال جدید «دورچی» خواننده رپ ؛ اغفال افراد و استعمال مواد مخدر شیشه
  • راه حل دانشمند ایرانی برای تجزیه رنگ‌های سمی موجود در فاضلاب