Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-25@12:06:51 GMT

«انتخاب جمعی و رفاه اجتماعی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۶۱۴۱

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، کتاب «انتخاب جمعی و رفاه اجتماعی» تألیف آمارتیاسن با ترجمه هرمز همایون پور، از سوی موسسه منتشر شد.

در پیشگفتار این کتاب به قلم «روزبه کردونی»، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی آمده است: «هنگامی که موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در حدود دو دهة پیش نخستین متون را در حوزه رفاه اجتماعی منتشر می‌کرد، این حوزه فاقد کتاب مدون به زبان فارسی بود؛ اقدام مذکور گشایشی بر موضوع رفاه در عرصه دانش و دانشگاه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز اما دیگر فضای دانشگاهی با متون متعددی همراه است که همچنان سهم موسسه در آن، درخور توجه است. با این حال، همچنان در فضای نظری رفاه اجتماعی با کاستی‌های مهمی روبروییم و در عرصه عمل، با فقدان گفتمان در سیاست‌گذاری اجتماعی، مواجهیم. همین ضعف نظری در بی‌انسجامی عملی به انفکاک نظر و عمل نیز دامن زده است.»

در بخش دیگری از این پیشگفتار آمده: «یکی از مهمترین بدیل‌های عقلانیت اقتصادی که علی‌رغم اهمیت آن در حوزه رفاه اجتماعی، ذیل غلبه جهانی عقلانیت اقتصادی مهجور مانده است، «انتخاب جمعی» است. این موضوع یکی از غایبان بزرگ حوزه نظری متون فارسی است و مطالعه و تامل اساسی در مورد آن از ضرورتی انکارناپذیر برخوردار است.

طراح ایده انتخاب جمعی آمارتیا کومارسن اقتصاددان و نوبلیست مشهور است؛ وی که همواره یکی از نام‌های درخشان در آسمان اقتصاد معاصر بوده است و به همراهی چشم‌بسته با روند جهانی تن نداده است، در ایران نیز فردی کاملا شناخته شده است و کتاب‌های متعددی از او ترجمه شده است؛ موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی نیز کتاب «در باب نابرابری اقتصادی» را در دهه 1380 از وی منتشر کرده است.

آمارتیاسن در دهه 1970 که خاستگاه زمانی نئوکلاسیک‌ها بود، بحث «انتخاب جمعی» را مطرح کرد و حال پس از چند دهه به ویرایش و بازنویسی کتاب مذکور روی آورده است. آمارتیاسن با اتخاذ رویکرد غالب در این کتاب، مفهوم انتخاب را با ابعاد دموکراتیک‌تری همراه می‌سازد و به نظر می‌رسد این موضوع، نوش‌داروی مهمی برای جهان امروز ماست.

موسسه با ترجمه این اثر از یک سو در پی فتح بابی برای بحث و بررسی بیشتر درباره منطق تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است؛ و از سوی دیگر به دنبال ایجاد بستری برای پیوند بیشتر اقتصاد و اخلاق و تنظیم رفاه اجتماعی بر محور مذکور است.

به این امید که این اثر نیز بتواند در جامعه علمی و عرصه سیاست‌گذاری مورد توجه قرار گیرد و در ارتقای سطح سیاست‌گذاری رفاه اجتماعی در کشور گامی به پیش نهد.

گفتنی است؛ برای تهیه این کتاب می‌توانید با موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی واحد کتابخانه به شماره 88753245 تماس بگیرید.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: موسسه عالی پژوهش های تامین اجتماعی موسسه عالی پژوهش رفاه اجتماعی انتخاب جمعی سیاست گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۶۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۹ هزار شغل جدید در استان مرکزی ایجاد شد

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید امیدی صبح سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته کار و کارگر اظهار کرد: هفته کارگر امسال با شعار «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» از فردا با تجدید میثاق آرمان‌های امام خمینی آغاز و تا ۱۱ اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این هفته بیش از ۴۰۰ برنامه برگزار خواهد شد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به دیدار کارگران با مقام معظم رهبری، نشست خبری، همایش پیاده روی جامعه کار و تولید، برگزاری میز خدمت، همایش ایمنی و بهداشت، نشست تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، بازدید از بیمارستان تأمین اجتماعی، بازدید دانش آموزان از واحدهای تولیدی اشاره کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: مراسم هفته کارگر امسال از چندین هفته قبل با فراخوان جشنواره امتنان آغاز شده است و از دهم مهر تا یکم آذرماه سال گذشته ۴۴۰ نفر کارگر، ۵۹ گروه کار و ۱۲۱ واحد در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

انتخاب یک کارگر نخبه ملی از استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به انجام ۱۰۸ بازدید میدانی توسط کمیته ارزیابی تصریح کرد: ارزیابی‌ها منجر به انتخاب ۸ واحد، ۳ کارگر و ۲ گروه کار نمونه به تعداد ۸ نفر شد که این افراد تجلیل می‌شوند همچنین امسال برای نخستین بار یک کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شده‌اند.

امیدی بیان کرد: تعداد شاغلان استان مرکزی در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۴۲۵ هزار نفر بوده و تا سال ۹۹ روند نزولی داشته است به طوری که ۵۱ هزار فرصت شغلی در این بازه زمانی از دست رفته است اما خوشبختانه از سال ۱۴۰۰ این مهم روند صعودی داشته و تا سال ۱۴۰۲، ۱۵ هزار و ۷۲۰ به تعداد شاغلان این استان اضافه شده است.

رتبه نخست استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال زایی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغال زایی رتبه نخست و دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

امیدی نرخ بیکاری استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ را ۷ و هشت دهم درصد برشمرد و گفت: بر اساس میانگین گیری این نرخ در سال ۱۴۰۲ با ۸ درصد کاهش به ۷ درصد تقلیل یافته است.

وی اضافه کرد: ضریب پوشش بیمه تأمین اجتماعی استان مرکزی نسبت به سال ۹۹ بالغ بر ۶.۵۶ درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد بیمه شدگان اجباری نیز در پایان بهمن سال قبل نسبت به پایان بهمن سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷.۱۷ درصد افزایش داشته و در این بازه زمانی ۱۰ هزار نفر نیز بازنشسته شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نرخ مشارکت اقتصادی استان ۳۶.۶ درصد بود که این نرخ بر اساس میانگین گیری سال گذشته ۳۶.۳ درصد شده است و این مهم مورد توجه باشد که به دلیل سخت و زیان آور بودن مشاغل، کارگران زودتر از موعد از محیط کار خارج می‌شوند و این مهم از دلایل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی است.

تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی به ۱۴۸۲ مورد افزایش یافت

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تعداد کارگاه‌های فعال در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به پایان بهمن ۱۴۰۱، با ۶.۲۵ درصد معادل ۱۴۸۲ کارگاه افزایش یافته است.

امیدی تاکید کرد: سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۵۶۵ نفر بیمه بیکاری دریافت می کرده‌اند که پایان سال گذشته به ۲ هزار و ۹۴۲ نفر رسیده است همچنین برای ۴۵۸۷ نفر نیز، مجوز مشاغل خانگی صادر شده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: سال گذشته، ۱۹ هزار و ۶۰۷ شغل جدید در استان مرکزی ایجاد شد در حالی که تعهد ایجاد اشتغال ۱۰ هزار و ۹۹۶ فرصت شغلی بود که در این راستا ۸۶۱۱ شغل بیشتر ایجاد شد.

امیدی عنوان کرد: در بهار پارسال رقم شاخص پایش محیط کسب و کار استان مرکزی ۵ و ۱۷ صدم درصد بوده و در این شاخص رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 6086140

دیگر خبرها

  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری از فردا در قزوین
  • روایتی حقوقی و هنری از کارگران کارخانه چیت‌سازی بهشهر 
  • مجموعۀ ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  •  اخبار رسمی کالابرگ‌ فقط از مراجع رسمی وزارت رفاه پیگیری شود
  • اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • بیش از ۱۹ هزار شغل جدید در استان مرکزی ایجاد شد