Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-18@02:13:23 GMT

تولید ۴۸ محصول نانویی در حوزه خودرو

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۶۲۷۴

تولید ۴۸ محصول نانویی در حوزه خودرو

۴۸ محصول مبتنی بر فناوری نانو در حوزه صنعت خودرو توسط ۲۵ شرکت فناور در حال تولید است.

خودروسازی پس از نفت، گاز و پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت کشور و صنعتی اشتغال‌زا و ثروت آفرین محسوب می شود. ایران در سال ۱۳۹۶ با تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در رتبه شانزدهم تولید جهانی خودرو قرار گرفت. اما با این وجود تولید خودروی با کیفیت یکی از موضوعات مهمی است که این صنعت با آن دست به گریبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش فعالیت‌های نانویی در صنعت خودرو

در این میان فناوری‌های نوین در کیفیت و کمیت خودروهای تولیدی، نقش اساسی ایفا می‌کنند که فناوری نانو به عنوان یکی از کلیدی‌ترین این فناوری‌ها است. به صورت کلی با استفاده از فناوری‌های نانو می‌توان اهداف گوناگونی را در این صنعت محقق کرد. اهدافی مانند ارتقا کیفیت محصولات و قطعات تولیدی اقتصادی، ارتقای راندمان تولید و کاهش هزینه های تولید قطعات، توسعه محصولات و فناوری های پیشرفته، ارتقای استانداردهای محیط زیستی، داخلی سازی با کیفیت قطعات و عدم وابستگی به منابع خارجی، کاهش مصرف سوخت و توسعه نسل جدید خودروهای برقی یا هیبریدی مبتنی بر نانوباطری‌ها.

در حال حاضر ۴۸ محصول مبتنی بر فناوری نانو توسط ۲۵ شرکت فناور در حال تولید است، این محصولات مرتبط با قطعات نانوکامپوزیت‌های پلیمری پیشرفته مقاوم، رنگ پذیر و سبک، انواع نانو رنگ‌ها مثل رنگ ضد خراش، نانو کاتالیست، نانو فیلتر هوای ورودی موتور، نانو روغن موتور با خاصیت ترمیمی، تایر با افزودنی های نانو مقاوم به سایش و جلوگیری از کاهش باد، نانوباطری با طول عمر بالاتر، درزگیر، چسب و انواع عایق ها، آیینه های پیشرفته نابازتاب، گرمکن صندلی منعطف، قطعات فلزی دارای نانوپوشش های مقاوم، سنسورهای پیشرفته خودرو، قطعات مصرفی مثل سره جوش نانوکامپوزیت با طول عمر بالا را شامل می‌شوند.

توسعه محصولات فناورانه جدید

همچنین چندین مرکز تخصصی و شرکت دانش بنیان در حوزه کاتالیست‌های پیشرفته، پلیمرهای پیشرفته و پوشش‌های پیشرفته نانو در شهرهای مختلف کشور مثل مشهد، تهران، تبریز در حال توسعه محصولات جدید هستند.

یک مثال ملموس از نقش فناوری‌های نوین در صنعت خودرو، نانوکاتالیست خودرو است. در حالی که در سال‌های اخیر به دلیل قیمت بالای کاتالیست های معمولی تامین این نوع کاتالیست‌ها با مشکلاتی روبرو شده است، نانو کاتالیست‌ها به دلیل مصرف کمتر فلزات گرانبها با قیمت کمتر و راندمان بالاتر به خدمت گرفته شده‌اند. اکنون تمامی کاتالیزورهای نسل جدید نصب شده روی خودروها، مبتنی بر فناوری های نانو هستند.

اساس عملکرد نانوکاتالیزورها بدین صورت است که با ایجاد یک بستر فوق واکنشی هوای آلوده خروجی موتور را تصفیه می‌کند.

بومی سازی دانش و ظرفیت تولید کاتالیست‌های پیشرفته خودروهای سواری

در حال حاضر دانش و ظرفیت تولید کاتالیست‌های پیشرفته خودروهای سواری در کشور موجود است و دو مجموعه دانش بنیان نانو، نسل‌های پیشرفته کاتالیست‌های خودرو سواری و دیزل را توسعه داده‌اند. ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همواره از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری حمایت می‌کند تا مسیر پیشرفت در این حوزه با سرعت پیموده شود.

مشابه این توانمندی در ساخت قطعات الکترونیکی خودرو، قطعات پلیمری و پلاستیکی خودرو، فیلتر های خودرو وجود دارد. از مجموعه‌های خودروساز، انتظار می‌رود با اعتماد و تامل بر این مجموعه‌های مبتنی بر دانش بتوانند در بازه زمانی معقول فناوری‌های نوین را در قسمت‌های مختلف این صنعت به کار برند.

مهر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کاتالیست ها فناوری نانو فناوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی

طبق اعلام گمرک، سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار قطعات موتور سیکلت وارد کشور شده است. این میزان واردات رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از تعداد 261 کد تعرفه گمرکی واردات قطعات و اجزای مربوط به وسایل نقلیه در سال گذشته، از نظر وزنی 860 هزار تن و به ارزش 8/4 دهم میلیارد دلار بودند، که نسبت به سال 1401 افزایش 33 درصدی در ارزش و 24 درصدی در وزن داشته است.

 در سال 1402 صادرات قطعات و تجهیزات خودرو و موتورسیکلت 141 میلیون دلار بود، که بیش از 25 درصد نسبت به سال 1401 افزایش نشان می‌دهد.

در بخش خودرو که حدود 217 کد تعرفه گمرکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پارسال صادرات کشورمان حدود 133 میلیون دلار بوده، که افزایش بیش از 25 درصدی نسبت به سال 1401 داشته است. بزرگ‌ترین صادرکنندگان اجزا و قطعات خودرو شرکت‌های ایران خودرو، سپاهان خودرو و ایساکو بودند. مهم‌ترین بازار‌های صادراتی این محصولات هم عراق، تاجیکستان، ونزوئلا و روسیه بودند.

769 هزار تن قطعات و اجزای خودرو به ارزش 7.6 میلیارد دلار در سال گذشته وارد کشور شد، که از نظر ارزش 32 درصد و از لحاظ وزنی 24 نسبت به سال 1401 افزایش داشت.  چین با 71 درصد، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی این محصولات به کشورمان بود، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

میزان صادرات قطعات موتور سیکلت در سال گذشته حدود 14 درصد از نظر وزنی و 12.5 درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال 1401 افزایش داشته، که این میزان حدود 8.6 میلیون دلار بوده است. بازار‌های اصلی این محصولات کشور‌های عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان بودند.

 واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال 1402 حدود 782 میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش 41 درصدی داشته است. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتور سیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین 62 درصد، امارات متحده عربی 33 درصد و تایلند 3 درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واردات ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت با رشد ۴۰ درصدی
  • فعالیت دو مرکز تحقیقاتی و فناوری در حوزه تولید واکسن
  • سورپرایز تازه پژو در بازار؛ ایران‌خودرو از فروش محصول محبوب صرف‌نظر کرد؟
  • راهیابی ۴۰ نفر به مرحله نهایی المپیاد دانش‌آموزی نانو
  • نانو و تجهیزات پزشکی از حوزه‌های شاخص فناوری در ایران است
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور
  • شعار سال چگونه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق می‌شود؟
  • سیمان نانویی، بازار مسکن را متحول می‌کند
  • تجهیز کارگاه ساخت و تولید دانشگاه آزاد خوی به ماشین‌آلات پیشرفته
  • پولیش رنگ نانویی به کمک خودروسازان آمد