Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی گمرک گفت:میزان تجارت خارجی ایران با اتحادیه اوراسیا از زمان اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی تا پایان خرداد ماه، از حیث ارزش به دو میلیارد و۴۱۷ میلیون و۸۳۰ هزارو ۳۲ دلار رسیده است.

به گزارش مهر به نقل از گمرک، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: از پنجم آبان سال ۹۸ موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجرایی شده است و از آن زمان تا پایان خرداد سال جاری یعنی در مدت زمان هفت ماه و ۲۶ روز، که بیش از نیمی از این زمان کشور و منطقه درگیر ویروس کرونا بوده، تجارت کشور به این اتحادیه به بیش از ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: به دلیل اینکه کالای اساسی اقلام اصلی سبد خرید ایران از کشورهای عضو این اتحادیه را تشکیل می‌دهد و از طریق بنادر شمالی به صورت عمده وارد کشور می‌شوند ۷۲ درصد تجارت با اوراسیا سهم واردات و ۲۸ درصد از آن سهم صادرات کشورمان را تشکیل می‌دهد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: میزان واردات ترجیحی از اوراسیا بیش از یک میلیارد و۱۶۹ میلیون و۴۴ هزارو ۹۶۵ دلار از سرجمع بیش ازیک میلیارد و۷۳۷ میلیون دلار، واردات است ضمن آنکه این میزان واردات از حیث وزنی بالغ بر ۵میلیون و۲۰۷ هزار و ۹۷۸ تن کالا را شامل شده است.

وی افزود: این در حالی است که میزان صادرات کشورمان به این اتحادیه بیش از ۶۸۱ میلیون دلار واز حیث وزنی بیش از یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۱۴ تن کالا بوده است.

لطیفی در ادامه گفت: اصلی ترین شرکای صادراتی ایران در اوراسیا به ترتیب فدراسیون روسیه با بیش از ۵۴ درصد وارزش دلاری ۳۶۷ میلیون دلار، ارمنستان با ۲۴ درصد از میزان صادرات وبا ارزش ۱۶۴ میلیون دلار وقزاقستان با بیش از ۱۵ درصد وارزش ۱۰۴ میلیون دلار هستند و پس از این کشورها، قرقیزستان با ۳۸ میلیون دلار وروسیه سفید با بیش از ۹ میلیون دلار قرار دارند.

این مقام گمرکی افزود: اصلی ترین مبدا واردات کالا از اوراسیا به کشورمان به ترتیب روسیه با بیش از ۸۰ درصد حجم واردات وبه ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۲۲۹ هزارو ۵۰۳ دلار است وپس از آن قزاقستان با ۲۸۷ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۹۱ دلار وروسیه سفید با بیش از ۳۳ میلیون و۷۳۲ هزار ۶۵۱ دلار است. همچنین پس از این سه کشور، ارمنستان با بیش از ده میلیون دلار و قرقیزستان با بیش از ۵.۶ میلیون دلار هستند.

لطیفی درباره کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا گفت: از بین بیست قلم اصلی صادراتی ایران به اوراسیا سیب تازه با ۱۴.۵ درصد، پسته تازه وخشک با ۱۱.۹ درصد، گاز طبیعی با ۸.۱ درصد، کیوی تازه با ۷.۲ درصد وانگور خشک با ۳ درصد دارای بیشترین سهم هستند.

وی همچنین در زمینه واردات از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی از این اتحادیه، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی را شامل می‌شود، از بیست قلم اصلی کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، جو با حدود ۲۷ درصد، فرآورده‌های گندم با ۲۴ درصد، ذرت دامی با ۱۷.۵ درصد، روغن دانه آفتاب‌گردان با بیش از ۱۱ درصد و لاشه گوشت بره با ۳.۵ درصد بیشترین کالاهای وارداتی از اوراسیا هستند.

این مقام گمرک ایران افزود: در خصوص کالاهای صادارتی با تعرفه ترجیحی، پسته اعم از تازه و خشک با سهم ۴۳.۷ درصد، کیوی تازه با بیش از ۴ درصد، انگور خشک با بیش از ۱.۸ درصد از مجموع کالاهای صادراتی بر اساس این موافقت نامه را به خود اختصاص دادند.

لطیفی در خصوص کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی توضیح داد: در خصوص کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی، جو به استثنای بذر با حدود ۴۲ درصد، ذرت دامی با ۲۸ درصد، روغن دانه آفتاب گردان با حدود ۱۸ درصد، ولاشه گوشت گوسفند با ۴.۷ درصد بیشترین کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سیروس گرجستانی دهه کرامت قانون سزار کلینیک سینا اطهر سند همکاری 25 ساله ایران و چین تجارت خارجی اوراسیا گمرک سیروس گرجستانی دهه کرامت قانون سزار کلینیک سینا اطهر سند همکاری 25 ساله ایران و چین کالاهای وارداتی تعرفه ترجیحی میلیون دلار ۴ درصد ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۶۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول

از ابتدای سال تا پایان روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ بیش از ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد. - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی 28 روز ابتدایی سال جاری، 533 میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ 28 هزار و 500 تومان تامین شد.جزئیات ارز پرداختی به واردات/ سهم کدام بخش بیشتر بود؟
 


کالاهای تجاری و بازرگانی نیز 1378 میلیون دلار را با میانگین قیمت 41 هزار تومان طی این مدت به خود اختصاص داد و این رقم برای واردات در مقابل صادرات عدد 485 میلیون دلار را با نرخ توافقی نشان می دهد.تامین ارز گروه خدمات نیز 88 میلیون دلار بوده است.


شایان ذکر است، در مجموع یک میلیارد و 863 میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است. تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب 305 و 158 میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند.

همچنین، تامین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «صنایع معدنی»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات» به ترتیب معادل 106، 88، 59 و 126 میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ، 26، 111، 73 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، 694 میلیون دلار ارز نیمایی و 116 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

این گزارش حاکی است، تاکنون طی 18 حراج شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران، 2461 قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار  در تالار  معاملات طلا مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • تاسیس بانک مشترک ایران-پاکستان فعلا معلق مانده است
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • کشف ۱۱۰ کیسه مغز بادام چینی قاچاق در شهر ری
  • حضور بیش از ۲ هزار شرکت تجاری در ششمین نمایشگاه اکسپوی ایران