Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-25@14:06:27 GMT

آخرین خبر درباره پرونده مرگ قاضی منصوری

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۶۶۸۷

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، رئیس اینترپل تهران درباره آخرین اخبار مربوط به پرونده غلامرضا منصوری که جسد وی اخیراً در رومانی پیدا شده، گفت که دادستان کل ایران در مکاتبه‌ای با دادستان کل رومانی، مدارک و اسناد هویتی (منصوری) و ارسال هیئتی به ریاست اینترپل به رومانی را درخواست کرده بود.

سردار «هادی شیرزاد» رئیس اینترپل تهران درباره آخرین وضعیت مربوط به انتقال جسد «غلامرضا منصوری» از رومانی به ایران و مساله استرداد مجرمان گفت‌وگوی ویژه با شبکه خبری العالم در برنامه «من طهران» انجام داده که مشروح آن در ذیل آمده است:

آخرین اخبار مربوط به پرونده غلامرضا منصوری که جسد وی اخیراً در رومانی پیدا شد، چیست؟
آخرین اتفاق رسمی که در این باره اتفاق افتاده، مکاتبه ای است که دادستان کل ایران با دادستان کل بخارست داشته است که در این مکاتبه مدارک و اسناد هویتی (منصوری) و ارسال هیئتی به ریاست اینترپل به رومانی را درخواست کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت امور خارجه ایران و پلیس بین الملل نیز پیگیر این درخواست دادستانی کل ایران از رومانی هستند.

تا حالا اینترپل وارد این قضیه شده یا مجاری دیپلماتیک ایران پیگیر این قضیه بوده اند؟
پس از دستگیری و بازداشت فرد کارهای استرداد با هماهنگی قوه قضائیه انجام می گیرد و ما هم مثل وزارت امور خارجه که دستورات قوه قضائیه را پیگیری می کند، موضوعات را پیگیری می کنیم.

آیا گروه هایی از ایران برای تحقیق درباره این حادثه ارسال شده است؟
درپی دستور دادستانی محترم، ما آماده شده ایم که گروهی را برای بررسی عملیاتی اعزام کنیم و اعزام این تیم مستلزم موافقت کشور رومانی است و ما پیگیر کسب موافقت رومانی هستیم تا تیم از نزدیک به بررسی میدانی بپردازد و جواب های سوالات دادستانی را آماده کند و این جواب ها را به اطلاع عموم برساند.

تعامل شما با اینترپل جهانی درباره استرداد مجرمان سیاسی و اقتصادی چگونه است؟
سازمان اینترپل بر اساس توافق کشورهای عضو که بالغ بر 195 تا 196 کشور است، پیگیر موضوعاتی در حوزه کیفری و جرم می شود و از ورود به موضوعات سیاسی پرهیز می کنند. افرادی که مرتکب جرایمی می شوند و تحت تعقیب قوه قضائیه یا پلیس یک کشور قرار می گیرند، از پلیس بین الملل درخواست می شود که آنها را تحت پیگرد قرار دهد مخصوصاً آنهایی که خارج از کشور هستند سپس مدارک به دفتر اصلی اینترپل در شهر لیون ارسال می شود و براساس آن مدارک، ما اعلان قرمز را صادر می کنیم که منظور از این اعلان قرمز درخواست تحت پیگرد، شناسائی و بازداشت فرد مجرم و متهم است و آن فرد اگر در آن کشور حضور داشته باشد، توسط پلیس آن کشور بازداشت می شود و به کشوری که درخواست دستگیری را ارائه کرده است، اعلام می کنند که ما فرد مذکور را بازداشت کرده ایم و مدارک قضائی تکمیلی را ارسال کنید. قاعدتاً برای استرداد، خود پلیس نیست که اقدام به استرداد می کند بلکه قوه قضائیه آن کشور اقدام به استرداد می کند به همین خاطر برای آن فرد دادگاهی در همان کشور تشکیل می شود و مدارک و نیابت قضایی از طرف کشوری که درخواست کنندۀ اعلان بوده، ارسال می شود و وقت دادگاه برای آن فرد تعیین می کنند و قاضی آن کشور فرد مذکور را تحت بازخواست قرار می دهد و پرونده اش بررسی می کند و درصورتی که تشخیص بدهد که فرد باید استرداد شود، حکم به استرداد می دهد و فرد به پلیس تحویل داده می شود و پلیس آن کشور به کشور درخواست کننده اعلام می کند که تیمی را برای بازدگرداندن فرد بفرستید.این روندی است که یک اعلان قرمز باعث استرداد فرد می شود.

چه تعداد مجرم سال گذشته استرداد شدند؟
ما در سال 97 نسبت به سال 96 بیش از 200 درصد رشد استرداد داشتیم و در سال 98 نسبت به سال 97 حدود 117 درصد رشد استرداد داشتیم. این رشد استرداد نشان دهنده تعامل و همکاری خوب و فزایندۀ ایران با سازمان اینترپل است.

میزان استرداد از ایران به کشورهای درخواست کننده چگونه بوده است؟
از مجموع استردادهایی که ما در سال گذشته داشتیم، حدود 10 درصد مربوط به استرداد از ایران به کشورهای درخواست کننده بود و عمده ترین جرایم این افراد قتل و خشونت بود که توسط پلیس تخصصی دستگیر شدند و با حکم قضایی به کشورهای درخواست کننده استرداد داده شدند.

چرا برخی کشورها همچون کانادا با ایران درخصوص استرداد مجرمین همکاری نمی کنند؟
واحد و بخش دیگری از نظام های حکومتی از جمله واحدهای قضایی و روابط دیپلماتیک و سیاسی کشورها در استردادها وارد می شوند و نقش دارند به این شکل که اگر مدارک اتهامی فرد به آن کشور ارجاع بشود و دادگاه آن مدارک را ببیند ولی تحت تاثیر روابط دیپلماتیک نخواهد فرد را مسترد کند بنابراین عمل استرداد ناقص می ماند.

آیا به دور از پرونده ها و ملاحظات سیاسی، الزامی وجود دارد که آن کشور باید فرد مجرم را تحویل دهد؟
از نظر عُرف حقوقی و بین المللی، طبق قواعد و قوانینی که کشورهای عضو اینترپل متعهد به اجرای آن شدند، چنین الزامی وجود دارد اما پایبندی به این مقررات بحث دیگری است. متاسفانه برخی از کشورها با سیاسی و دیپلماتیک کاری در استرداد افرادی که عموماً کلاهبردار هستند و اقدامات جنایی کردند، تعلل می کنند.

همکاری اینترپل تهران با سازمان اینترپل چگونه است؟
همکاری ما با سازمان اینترپل بسیار نزدیک و مناسب است. در مواردی سازمان اینترپل فاصلۀ زمانی بین درخواست ما از دبیرخانه این سازمان تا صدور اعلان قرمز را به چند ساعت کاهش داد و فرد بلافاصله پس از خروج از کشور شناسایی و بازداشت شد و کمتر از 48 ساعت به کشور بازگردانده شد.

گواهی عدم سوء پیشینه برای ایرانیان خارج کشور چگونه صادر می شود؟
زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه برای هموطنانی که در خارج کشور هستند، با توجه به پیشرفت تکنولوژی روز به روز کمتر می شود. فرد درخواست خود را به کنسولی یا سفارت ما در آن کشور ارسال می کند یا در آنجا حضور پیدا می کند و این درخواست به وزارت امور خارجه می رسد و وزارت امور خارجه درخواست را برای ما ارسال می کند و اقدامات اولیه را ما انجام می دهیم و به تأیید قوه قضائیه می رسانیم و اقدامات انجام شده که قبلاً به صورت دستی به سفارت برگردانده می شد، به صورت الکترونیک به سفارت برمی گردد و این مکاتبات که قبلاً خیلی طول می کشید، ظرف 30 روز انجام می گیرد و گواهی عدم سوء پیشینه به دست هموطنان ما در آن کشور می رسد و ما با قوه قضائیه و وزارت خارجه تلاش می کنیم که زمان این فرایند را کمتر و کوتاهتر کنیم.

استرداد مجرمین از کشورهایی که معاهده استرداد با ایران ندارند، چگونه است؟
در این موارد از روش های دیگری برای استرداد مجرمین استفاده می شود از جمله معاضدت قضایی و عمل متقابل بین پلیس ها. به این معنی که ما برای آن کشور متعهد می شویم که همانگونه که با ما همکاری می کند و استرداد را انجام می دهد، ما هم فرد تحت تعقیب آن کشور را مسترد کنیم و بدین ترتیب این امر می تواند جایگزین معاهدات قضایی بین کشورها شود.
 

نامه نیوز

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: قاضی منصوری پرونده مرگ وزارت امور خارجه سازمان اینترپل درخواست کننده قوه قضائیه دادستان کل اعلان قرمز آن کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۶۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آقای قاضی» به شبکه ۲ می‌آید

در این فصل بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا می‌کند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ می‌شود، و با داستان هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.

در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت؛ کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.

در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پرونده‌های مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده می‌شد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه می‌شدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده می‌شد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.

فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» از هفته آینده پنجشنبه و جمعه ها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است
  • کنعانی: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی اعتباری ندارد
  • واکنش ایران به درخواست آرژانتین از سایر کشورها برای بازداشت وزیر کشور
  • واکنش ایران به درخواست بی اساس آرژانتین برای استرداد یکی از مقامات ایرانی
  • کنعانی: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است
  • واکنش وزارت‌خارجه به درخواست بی‌اساس آرژانتین برای استرداد یکی از مقامات ایرانی
  • اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است
  • ردپای خانم بازیگر در پرونده تتلو
  • مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند
  • «آقای قاضی» به شبکه ۲ می‌آید