Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@20:52:39 GMT

رازها، خواص و فواید کفیر برای ایمنی بدن چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۶۷۲۸

رازها، خواص و فواید کفیر برای ایمنی بدن چیست؟

کفیر، یک قارچ حاوی انواع باکتری مفید است که رازهای زیادی در خود برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و ‏اگرچه هزاران سال قدمت دارد، امروزه به یک محصول محبوب در کشورهای پیشرفته تبدیل شده است. کفیر ‏ناری هم به تازگی در بازار ایران به طور گسترده عرضه شده که در این مقاله با نگاهی بر آن، به فواید کلی ‏کفیر می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کفیر، و به خصوص نوع نوشیدنی آن، محصول جدیدی در ایران نیست و اگر از فروش دارویی و گیاهی برای مصرف خانگی بگذریم، از ‏سال‌ها قبل، برندهای مختلفی به تولید آن روی آورده‌اند. کاله هم اگرچه در گذشته محصول کفیر را با نام کفیر کاله تولید می‌کرد، اما ‏اخیرا دست به خلق برند جدیدی به نام «کفیر ناری» زده تا محصولات کفیری خود همچون نوشیدنی و ماست را با هدف تقویت ‏سیستم ایمنی بدن به طور گسترده‌تری عرضه کند؛ به خصوص اینکه اکثر مردم آن را با دوغ اشتباه می‌گیرند، یا نمی‌دانند گاز و کف ‏زیاد آن طبیعی و ناشی از فرآیند تخمیر است و در نهایت اینکه با خواص سلامتی‌بخش معجزه‌آسای آن آشنا نیستند.‏

اما کفیر چیست؟
تاریخچه این محصول به زمانی برمی‌گردد که مردم ساکن کوه‌های قفقاز در روسیه، شیر را در پوست بز با دانه‌های کفیر تخمیر ‏می‌کردند. کفیر برگرفته از کلمه کِف ‏‎(Keyif)‎، در زبان ترکی است که به معنی حس خوب و لذت است.‏
ساکنان بومی قفقاز راز سلامتی و طول عمر خود را به این نوشیدنی تخمیری نسبت می‌دهند. این نوشیدنی بسته به محل جغرافیایی ‏تولیدش با نام‌های بولگاروس ‏‎(Bulgaros)‎، کیافور ‏‎(Kiafur)‎، کیپی‎(Kippi)‎‏ و کناپون ‏‎(Knapon)‎‏ ‏‎ ‎نیز شناخته می‌شود.‏
اما وجه تمایز نوشیدنی کفیر با سایر محصولات تخمیری هم‌رده‌ی خود این است که در این نوشیدنی انواع فراوانی از خانواده‌های ‏باکتریایی پروبیوتیک بصورت فعال و زنده وجود دارند که با ادامه فعالیت خود در طول روده و سیستم گوارش، اثرات به‌سزایی بر سلامت ‏انسان دارند.‏

کفیر چه اثراتی بر سلامتی دارد؟
تحقیقات علمی بسیاری در سال‌های گذشته در مورد فواید کفیر انجام شده که فواید آن در زمینه‌ی بهبود سیستم ایمنی بدن را تایید ‏می‌کند، اما مهم‌ترین مزایای سلامت‌بخشی کفیر کدام است؟

کفیر و تقویت سیستم ایمنی بدن
کفیر حاوی اجزای مختلف و مواد مغذی مثل بیوتین و اسید فولیک است که باعث تقویت سیستم ایمنی شده و در نتیجه محافظت از ‏سلول‌ها می‌شود. در کفیر تعداد زیادی مخمر و باکتری مفید وجود دارد، یکی از آنها «لاکتوباسیلوس» کفیری نام دارد و به محافظت از ‏بدن در مقابل باکتری‌های مضری مثل «سالمونلا» و «اشرشیاکلی» کمک می‌کند. کفیر یک ماده دیگر هم در خود دارد که کفیران نام ‏دارد و در مقابل قارچ «کاندیدا» از بدن محافظت می‌کند. کفیران قابلیت کاهش کلسترول و فشار خون را هم دارد.‏

کفیر و کاهش التهاب و عفونت
تحقیقات بسیاری نشان داده که کفیر با داشتن انواع مفید باکتری و تولید آنتی‌باکتریال‌های طبیعی، باعث بالا رفتن قوای ایمنی بدن در ‏عفونت‌های تنفسی می‌شود. برای همین توصیه می‌شود در زمان نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها، حتما دو لیوان کفیر را روزانه مصرف کنید.‏

کفیر، یک پروبیوتیک طبیعی
کفیر حاوی میزان زیادی از باکتری‌های مفید پروبیوتیک است که در کفیر ناری بیش از 10 میلیارد کلونی از این باکتری‌ها وجود دارد. ‏پروبیوتیک‌ها یا «باکتری‌های خوب» موجودات زنده‌ای هستند که می‌توانند به حفظ سلامت روده، درمان برخی بیماری‌های گوارشی و ‏تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.‏

خاصیت ضد میکروبی کفیر
کفیر دارای سطح بالایی از تیامین (ویتامین ‏B1‎‏)، ‏B12‎، کلسیم، فولات و ویتامین‌های گروه ‏K‏ است. علاوه بر این‌ها، کفیر منبع ‏خوبی از بیوتین است که به بدن در جذب سایر ویتامین‌های گروه ‏B‏ کمک می‌کند.‏

خواص آرام‌بخش و ضداسترس کفیر
کفیر علاوه بر مزایای مستقیم، به روش مهم دیگری هم به تقویت ایمنی کمک می‌کند و آن کاهش استرس است. به خصوص کفیر ‏ناری با داشتن ماده‌ی کمیاب تریپتوفان، اثر قرص‌های آرام‌بخش و کاهش‌دهنده‌ی استرس را به صورت طبیعی و بدون ضرر جانبی ‏برای بدن دارد. در گذشته نیز که راه درمانی برای بیماری‌هایی همچون سل، سرطان و اختلالات گوارشی وجود نداشت، به بیماران ‏کفیر تجویز می‌شد.‏

فواید استفاده از کفیر به موارد فوق ختم نمی‌شود و‎ ‎کنترل قند خون، کلسترول کمتر و در نتیجه مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی، ‏مقدار لاکتوز خیلی کم و مناسب برای افراد حساس به قند و بهبود سلامت معده نیز از فواید دیگر استفاده از کفیر برشمرده می‌شوند.‏

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سیروس گرجستانی دهه کرامت قانون سزار کلینیک سینا اطهر سند همکاری 25 ساله ایران و چین کفیر سیستم ایمنی بدن کاله سیروس گرجستانی دهه کرامت قانون سزار کلینیک سینا اطهر سند همکاری 25 ساله ایران و چین تقویت سیستم ایمنی سیستم ایمنی بدن باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۶۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود

در این بخش می‌خواهیم لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند را به شما بگوییم؛ پس برای داشتن یک غذای رژیمی سالم، این مطلب را تا انتها بخوانید!

۱- سبزیجاتی که نیترات بالایی دارند

اگر اسفناج یا هر گونه سبزیجات برگ سبز، هویج، شلغم یا حتی کرفس دارید، از گرم کردن مجدد آن‌ها در مایکروویو خودداری کنید. این سبزیجات غنی از نیترات، هنگامی که دوباره حرارت داده می‌شوند، می‌توانند سمی شوند و مواد سرطان زایی را که عموما ماهیتی سرطانی دارند، آزاد کنند.

به گزارش صدآنلاین، اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن است، بنابراین حرارت دادن و گرم کردن مجدد اسفناج ممکن است آهن موجود در اسفناج را اکسید کند. اکسیداسیون آهن باعث تولید رادیکال‌های آزاد خطرناکی می‌شود که به عنوان عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله ناباروری و سرطان شناخته شده است.

۲- برنج را چند بار داغ کنیم ؟

این مورد از لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند را جدی بگیرید! ممکن است تعجب کنید، اما برنج نیز در این دسته قرار می‌گیرد زیرا مضرات گرم کردن برنج زیاد است. طبق آژانس استانداردهای غذایی (FSA)، با خوردن برنج دوباره گرم شده، ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید.

مضرات گرم کردن برنج به دلیل وجود باکتری بسیار مقاوم به نام باسیلوس سرئوس است. گرما این باکتری‌ها را می‌کشد، اما می‌تواند هاگ‌هایی تولید کند که ماهیت سمی دارند. هنگامی که برنج دوباره گرم می‌شود و در دمای اتاق قرار می‌گیرد، هر هاگ موجود در آن می‌تواند تکثیر شود و باعث مسمومیت غذایی در هنگام مصرف شود.

۳- دوباره گرم کردن تخم مرغ

همه ما می‌دانیم که تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است، با این‌حال، تخم مرغ پخته شده یا تخم مرغ آب‌پز می‌تواند باعث آسیب جدی در زمانی که بارها و بارها در معرض گرما قرار می‌گیرد، باشد.

زمانی که تخم مرغ را پختید، فوراً آن را بخورید، اما اگر برای مدت طولانی‌تری نگهداری شد، آن را گرم نکنید، بلکه فقط سرد بخورید، زیرا مواد غذایی با پروتئین بالا، حاوی مقدار زیادی نیتروژن هستند. این نیتروژن ممکن است در اثر گرم شدن مجدد اکسید شده و بیشتر باعث سرطان شود.

۴- جوجه کباب و مرغ

یکی از مهم‌ترین موارد لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، مرغ است. خوردن مرغ داغ طعم بسیار لذیذی دارد، با این‌حال، اگر مرغ را برای روز بعد ذخیره می‌کنید، به یاد داشته باشید که آن را دوباره و دوباره گرم نکنید و از گرم کردن مجدد جوجه کباب پرهیز کنید.

ترکیب پروتئین در این غذا، زمانی که از یخچال خارج می‌شود تا گرم شود، کاملاً تغییر می‌کند. این می‌تواند مشکلاتی را در سیستم گوارش ایجاد کند. مطمئن شوید که آن را در دمای بالا گرم نمی‌کنید.

۵- سیب زمینی

سیب زمینی به عنوان یک غذای اصلی، بهترین و آسان‌ترین برای نگهداری، گرم کردن و مصرف است. متأسفانه، باید تجدید نظر کنید. سیب زمینی منبع غنی ویتامین B6، پتاسیم و ویتامین C است، با این‌حال، اگر دوباره و دوباره گرم شود، احتمال تولید کلستریدیوم بوتولینوم (باکتری‌های ایجاد کننده بوتولیسم) وجود دارد.

حتی اگر سیب زمینی پخته شده را در دمای اتاق بگذارید، تولید باکتری فقط افزایش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید از رشد باکتری‌ها جلوگیری کنید، بهتر است آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید یا اگر ظرف ۱ تا ۲ روز مصرف نشدند، دور بیندازید.

۶- دوباره گرم کردن قارچ

مورد بعدی در لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، قارچ است. خوردن قارچ به محض آماده شدن توصیه می‌شود. در حالت ایده‌آل، آن‌ها نباید برای مصرف در روز بعد ذخیره شوند، زیرا منبعی از پروتئین‌ها هستند و مقادیر زیادی مواد معدنی دارند و با گرم کردن مجدد آن‌ها، این پروتئین‌ها را بیشتر می‌شکنید و باعث خرابی در سیستم گوارشی می‌شوید.

از این رو حرارت دادن آن‌ها باعث تولید سمومی می‌شود که حاوی نیتروژن اکسید شده و رادیکال‌های آزاد است. حتی اگر علاقه‌مند به نگهداری قارچ برای روز بعد هستید، مطمئن شوید که آن‌ها را سرد میل کنید.

۷- گرم کردن روغن‌های فشرده سرد ممنوع

یکی از بهترین منابع اسید چرب امگا ۳، روغن فشرده سرد مانند روغن بذر کتان، روغن زیتون و روغن کانولا است. چربی امگا ۳ به درجه حرارت بسیار حساس است، زیرا در دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌شکند و فاسد می‌شود؛ بنابراین هرگز روغن فشرده را قبل از مصرف گرم نکنید. به گفته Livestrong، روغن‌های مختلف تحمل حرارت متفاوتی دارند.

اگر روغن را از حد ایمن آن بیشتر گرم کنید، می‌تواند بخارات سمی تولید کند. غذاهایی که روغن زیادی دارند، نباید در مایکروویو ریخته شوند، زیرا حرارت زیاد ممکن است باعث دود گرفتن روغن و تولید این سموم خطرناک شود. اگر می‌خواهید دوباره آن را گرم کنید، بهتر است آن را کم و آهسته بپزید یا اصلاً نپزید.

 اصولی و سالم غذا بخوریم!

در این مطلب با لیست غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند، آشنا شدیم و باید بدانیم، همان‌طور که ابتدای مطلب گفته شد، غذاهای پروتئینی را نباید دوبار و در حرارت بالا گرم کرد؛ بنابراین آیا می‌شود ماهی را دوبار گرم کرد؟!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • نصب سیستم روشنایی جدید در ۱۲  نقطه از محور‌های ارتباطی آذربایجان‌غربی
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • نصب سیستم روشنایی جدید در ۱۲ نقطه ازمحور‌های مواصلاتی آذربایجان غربی
  • نصب سیستم روشنایی جدید در ۱۲ نقطه ازمحور‌های مواصلاتی آذربایجان غربی در یک سال گذشته 
  • شناسایی ۸۳۱ مکان پرخطر در قم
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • فواید خوردن کره برای بدن