Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-29@07:24:49 GMT

افزایش 33.6 درصدی قیمت اجاره مسکن در بهار

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۷۳۱۴

افزایش 33.6 درصدی قیمت اجاره مسکن در بهار

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در فصل بهار ١٣٩٩، متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ٣٣,٦ درصد است.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز آمار ایران،‌گزارش شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری بهار ١٣٩٩ منتشر شد.

در فصل بهار ١٣٩٩، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ١٧٥,١ رسید که نسبت به فصل قبل (١٦٩.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٣)، ٣.٤ درصد افزایش داشته است.

یکی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، بخش مسکن است. این بخش شامل زیر بخش‌های "اجاره بهای واحدهای مسکونی" و "خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی" (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و...) می‌باشد.

 در فصل بهار ١٣٩٩، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ١٧٥,١ رسید که نسبت به فصل قبل (١٦٩.٣)، ٣.٤ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان ایلام با ٩.١ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ٠.٧ درصد افزایش می‌باشد. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٣.٣ درصد است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٨(٢٢.٩ درصد)، ٠.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ٣٥.٨ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٧.٥ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٢.٥ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان غربی ١٥.٨ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها، برابر ٢٢,٧ درصد است. اطلاع مذکور در استان لرستان (٣٥.٨ درصد) بیشترین عدد و در استان آذربایجان غربی (٩.٥ درصد) کمترین عدد را نشان می‌دهد.

متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، در فصل بهار ١٣٩٩ برابر با ٣٣,٦ درصد است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم مسکن شاخص قیمت مرکز آمار ایران اجاره بها اجاره بهای واحدهای مسکونی شاخص قیمت اجاره بها مربوط به استان استان لرستان درصد افزایش نسبت به فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم مشاوران املاک از قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳؛ خانه بخریم یا نخریم؟

داود بیگی‌نژاد درباره وضعیت بازار مسکن در سال جدید توضیح داد.

به گزارش خبرآنلاین، وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن، می‌گوید: ما در سال گذشته در حدود ۵۰ درصد افزایش هزینه ساخت را داشتیم و متوسط قیمت فروش آپارتمان هم چیزی در حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در عین حال، مقدار ساختمان ساخته شده هم نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر از نیاز بازار بوده است. حجم معاملات و تعداد قرارداد‌ها نیز در حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: این یک نمای کلی از بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ است که همه این‌ها را کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم که هم قدرت خرید افت شدید داشته و هم این‌که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هم کاهشی بوده است.

بیگی‌نژاد متذکر شد: وقتی می‌گوییم تیراژ تعداد آپارتمان‌های ساخته شده کم است، به‌خاطر این است که میزان سرمایه‌گذاری در این بخش متاسفانه کاهشی بوده است.

وی ادامه داد: از طرفی هم تعداد معاملات خرید آپارتمان را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم ۶۰ درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد قدرت خرید کمتر شده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳، گفت: واقعیت این است که یک بخشی از قیمت مسکن به عرضه و تقاضا مربوط می‌شود، اما نهاده‌های ساختمانی و عوامل تولید مسکن، پارامتر‌هایی است که قیمت آپارتمان را تعیین می‌کند.

بیگی‌نژاد افزود: در این میان، بالاخره چند رویداد مهم در سال ۱۴۰۳ پیش روی اقتصاد ایران و جهان است. در اقتصاد ایران، بالاخره کسانی که در مجلس رای آوردند، امسال در مجلس حضور پیدا می‌کنند و باید ببینیم چه مسیری را برای اهداف دولت در بخش مسکن ترسیم می‌کنند.

وی عنوان کرد: همچنین باید ببینیم بازار‌های موازی با بخش مسکن چه مسیری را طی می‌کنند و چه کاهش یا جهشی را خواهند کرد که قطعا قیمت مسکن نیز از آن تاثیر می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی از بازار مسکن برای سال ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی مهم مشاوران املاک از قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳؛ خانه بخریم یا نخریم؟
  • بیش از ۲۰۰ یادواره شهدا در اردستان برگزار شد
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • بازار اجاره مسکن با راه‌اندازی سامانه خودنویس انحصارزدایی می‌شود
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • نتایج یک تحقیق: واحدهای مسکونی در بریتانیا نسبت به کشورهای پیشرفته کیفیت و کمیت پایین‌تری دارند
  • هفت برنامه برای کمک به مستاجران