Web Analytics Made Easy - Statcounter

رایزنی فرهنگی سفارت ایران در اسلام‌آباد و همچنین خانه‌های فرهنگ ایران در شهرهای پیشاور، کویته، لاهور و کراچی پاکستان به مناسبت دهه مبارک کرامت نمایشگاه مجازی عکس را در شبکه‌های اجتماعی و همچنین نشست ادبی و مدیحه سرایی به اجرا گذاشتند. 

خانه‌های فرهنگ ایران همچنین در این روز نشست‌های ویدیو کنفرانسی با حضور شخصیت‌های ارشد پاکستانی، روحانیون و اساتید دانشگاه برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به همین مناسبت وبینار با موضوع «نقش اهل البیت (ع) در برجستگی کرامت های انسانی» با حضور «حسن درویش وند» سرکنسول ایران در شهر کویته، «سید حسن واقفی» مدیر خانه فرهنگ ایران، اندیشمندان، اساتید به ویژه روحانیون اهل تسنن از شهرهای مختلف پاکستان برگزار شد. 

سمینار مجازی دهه کرامت نیز با حضور «سید محمد علی حسینی» سفیر ایران در پاکستان، «محمد رضا کاکا» رایزن فرهنگی سفارت ایران و برخی از اساتید زبان فارسی دانشگاه‌های پاکستان و شاعران فارسی زبان پاکستانی با عنوان «محفل شعر رضوی» برگزار شد. 

برنامه زنده‌ای نیز از حرم مطهر امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) با حضور شاعران ایرانی و پاکستانی نیز همزمان با پخش این وبینار برگزار شد. 

علاوه براین خانه‌های فرهنگ ایران در شهرهای پیشاور و لاهور پاکستان نیز درخصوص شخصیت والا و نورانی حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) برنامه‌هایی به زبان اردو در صفحات مجازی نمایندگی با زیر نویس زبان اردو منتشر کردند. 

نمایندگی فرهنگی ایران در پیشاور پاکستان نیز به مناسبت ایام مبارک دهه کرامت، فایل الکترونیکی کتاب راهنمای خراسان ترجمه شده به زبان پشتو و برای نخستین بار نمایشگاه مجازی عکس "سه حرم متبرک" همراه با مولوی خوانی به زبان اردو را به صورت مجازی پخش کرد. 

برچسب‌ها وبینار پاکستان خانه فرهنگ ایران دهه کرامت پیشاور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وبینار پاکستان خانه فرهنگ ایران دهه کرامت پیشاور وبینار پاکستان خانه فرهنگ ایران دهه کرامت پیشاور فرهنگ ایران دهه کرامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۸۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین استان چهارمحال وبختیاری حجت الله شیروانی در برنامه بزرگداشت سعدی شیرازی که با حضور جمعی از شاعران و ادب دوستان در سالن مهرگان فرهنگسرای شهر اردل برگزار شد، افزود: تلاش آن است که جشنواره نام‌آشنای تمداربیت در حوزه شعر گویشی، تیر امسال با دعوت از شاعران منطقه زاگرس نشین رقم بخورد.

وی تصریح کرد: رویدادهای ادبی و هنری که تجربه برگزاری آن‌ها فراتر از یک دهه است به عنوان بخشی از هویت فرهنگی مناطق و استان شناخته می‌شوند و امید می‌رود با تداوم برگزاری آن‌ها بتوان علاوه بر ایجاد رونق و شور ادبی میان شاعران و اهالی فرهنگ و ادب، زمینه لازم برای ورود شاعران جوان و پرورش استعدادهای جدید به‌ویژه در حوزه شعر گویشی را نیز فراهم کرد.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه با نکوداشت هفته فرهنگی سعدی شاعر بلند آوازه ایرانی گفت: بزرگانی که گفتار و اندیشه‌های سعدی را بررسی کرده‌اند بر این نکته اشاره دارند که وی، اجتماعی‌ترین، سیاسی‌ترین و امروزی‌ترین شاعر پارسی‌گوی به شمار می‌رود و او را می‌توان شاعر زندگی نامید.

وی اظهار داشت: برگزاری برنامه‌های نکوداشت بزرگانی همچون سعدی لازمه جامعه امروز است چرا که با وجود هجمه‌های فرهنگی مختلف، توجه به مفاخر و مشاهیر، تاثیر قابل توجهی در تثبیت و تقویت هویت ملی دارد و تکیه بر داشته‌ها و سرمایه‌های فرهنگی و معرفی هرچه بهتر آنان، توان رویارویی فرهنگی را ارتقا می‌دهد.

سراینده مجموعه رباعی «باران بزند به شیشه آن وقت بهار...» هم در این برنامه با اشاره به اینکه سخن گفتن درباره سعدی به گونه ای آسان و در عین حال سخت است، گفت: بزرگان بسیاری در تاریخ ادبیات ایران فرهنگی در سرودن اشعار پارسی زبانزد هستند اما عنوان استاد سخن به سعدی شیرازی تعلق دارد و همگان، چیره‌دستی او در نثر و نظم را معترف هستند.

وحید برزگر قهفرخی افزود: جامع الطراف بودن سعدی را می‌توان علت نام‌گذاری او به عنوان استاد سخن دانست چرا که او هم در قالب و هم در مضمون تمام کوچه‌های فرهنگ و ادب را قدم زده و به هر بن‌بستی از این حوزه سرک کشیده است.

وی یادآور شد: شاعر شیرین‌سخن قرن هفتم هجری در ادبیات عرفانی، طنز، انتقادی، اجتماعی، غزل و تمثیل و هر آنچه از شاخه‌های ادبی شناخته می‌شود دارای اثر است و همین خصوصیت اوست که موجب شده نام و سخن او تا دیگر ممالک جهان نیز نفوذ کند و پذیرفته شود.

این شاعر چهارمحال و بختیاری در ادامه به وجود تناقض‌های آشکار در گفتار سعدی اشاره و تصریح کرد: این تناقضات را نمی‌توان ضعف او دانست چرا که با بررسی کامل سخنانش می‌توان دریافت که سعدی این تنقاض را دانسته و با آگاهی به‌ کار برده است و این فرصت را در اختیار خواننده قرار می‌دهد تا خود به قضاوت بپردازد.

ازهم‌گسیختگی اندیشه از جمله چالش‌های نامتعارف امروز است

یکی از نویسندگان و پژوهشگران چهارمحال و بختیاری هم در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به گفتاری از شیخ اجل که می‌فرماید؛ سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست، این سخن وی را نشانه‌ای از احترام سعدی به اصالت عمل‌گرایی دانست.

لهراسب قلی پور افزود: ازهم‌گسیختگی اندیشه از جمله چالش‌های نامتعارف امروز است اما سعدی در زمانه خود و در هنگامه‌ای که ایران گرفتار ازهم‌گسیختگی فرهنگی و از بین رفتن بنیان‌های چند هزارساله خود پس از هجوم مغولان بود، اندیشیدن به اصالت، هویت و فرهنگ ایرانی را ملاک خود قرار داد.

وی تصریح کرد: سعدی در دورانی که پرداختن به هویت‌های اصیل به نوعی کفرآمیز به شمار می‌رفت بار پاسخ دادن به نیاز ایرانیان برای بازگرداندن ایران به خرد و عظمت را به دوش کشید.

قلی پور با تاکید بر آزاد منشی و بزرگی سعدی، او را قرینه‌ای بر فردوسی دانست و یادآور شد: او آنچنان ایران را دوست دارد که برای پاسداشت عظمت آن، وجود خود را تقدیم می‌کند و سعدی ستایشگر ایران و انسانیت است.

این پژوهشگر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امروز بزرگانی همچون سعدی، فردوسی، حافظ و مولانا به دفاع از فرهنگ ایران اسلامی مشغولند که در این میان سعدی جایگاه ویژه‌تری را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، برنامه بزرگداشت سعدی شیرازی به مناسبت هفته گرامیداشت این شاعر بزرگ نام پارسی‌گو با همکاری نهادها، انجمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی اردل در سالن مهرگان این شهر برگزار شد. در این برنامه جمعی از شاعران به خواندن اشعار خود پرداختند و دختران خردسالی هم قصاید و غزلیات سعدی را برای جمع حاضر قرائت کردند.

همچنین سیزدهمین دوره جشنواره شعر گویشی تمداربیت مرداد ۹۸ با حضور ۱۳۹ شاعر از ۹ استان زاگرس‌نشین در ادل برگزار شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898920

دیگر خبرها

  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبیینی دهه کرامت در بوشهر
  • دهه کرامت بهترین فرصت برای بازیابی جایگاه زنان در جامعه است
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای تبیین آموزه‌های دینی است
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای تببین آموزه‌های دینی است