Web Analytics Made Easy - Statcounter

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز پنجشنبه به نقل از تورج همتی مدیرکل این اداره گزارش داد: ۱۳ بهله جوجه دلیجه، ۲ بهله سارگپه، ۲ بهله شاه بوف و چهار جغد کوچک با تأیید دامپزشک و اطمینان از توانایی ادامه حیات در طبیعت به آسمان زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

وی افزود: بیشتر این پرندگان در روزهای نخستین تولد، در فصل بهار از لانه‌هایشان پایین افتاده بودند و یا دچار آسیب شده بودند و توان پرواز از آنان سلب شده بود و  طبیعت دوستان آنها را به ادارات حفاظت محیط زیست تحویل داده بودند و مدتی تا رشد لازم و کسب توان پرواز با نظارت دامپزشک و متخصصان نظارت بر حیات وحش استان با تاکید بر حفظ خصیصه زیستن در محیط طبیعی نگهداری شده بودند که امروز درآستانه ولادت آقا علی ابن موسی الرضا (ع) و روز ملی محیط‌بان به دست جمعی از محیط‌بانان  به طبیعت بازگردانده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در سراسر استان آمار همکاری طبیعت دوستان در تحویل پرندگان و حیوانات وحشی مصدوم به سازمان حفاظت محیط زیست رشدی مطلوب داشته و گواهی بر اثربخشی فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است و خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد.

خراسان رضوی  دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان عبارتند از بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک.

برچسب‌ها مشهد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پرنده شکاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پرنده شکاری مشهد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پرنده شکاری حفاظت محیط زیست خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج

به گزارش خبرنگار مهر؛ به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک پیش از ظهر پنج شنبه برنامه تور پرنده نگری با حضور کارشناسان اداره کل و اداره محیط حفاظت زیست، اعضای خانه محیط زیست و جمعی از دوست داران طبیعت و محیط زیست در پارک جنگلی آبیدر سنندج برگزار شد.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست کردستان گفت: حیات وحش و به ویژه پرندگان از ثروت‌های طبیعی و ملی کشور به شمار می‌روند و با توجه به نقش و اهمیت پرندگان در طبیعت است که می‌توان به ارزش وجودی و اهمیت واقعی پرندگان مهاجر و بومی منطقه پی برد.

امیر حشمتی با اشاره به اهمیت آموزش‌های همگانی محیط زیستی در میان اقشار مختلف جامعه افزود: هدف از اجرای این برنامه، آشنایی هرچه بیشتر عموم مردم و دوست داران محیط زیست به صورت عملی با اهمیت و ارزش زیستگاه‌های طبیعی، منابع آبی و پرندگان مهاجر و بومی ساکن در استان است.

نوید زمانی مدرس حوزه محیط زیست و تنوع زیستی دانشگاه کردستان هم در این برنامه ضمن بیان اهمیت پرندگان اظهار کرد: پرنده نگری به ما می‌آموزد که به جای اسلحه در دست گرفتن و بیجان کردن جانوران وحشی، دوربین در دست بگیریم و این مخلوقات بی نظیر خداوندی را نظاره کنیم و از دیدن رقاصی و حرکات موزون آنها در سطح آب لذت ببریم و تصاویر آنها را ثبت کنیم.

وی ادامه داد: پرندگان در طبیعت و زنجیره غذایی، کارکرد بالایی دارند و امروزه، اکثر کشورها از نقش آنها در طبیعت گردی و اکوتوریسم برای کسب درآمد و رونق اقتصادی استفاده می‌کنند

در ادامه شورش وهابی پرنده شناس و محقق محیط زیست نیز ضمن معرفی گونه‌های متنوع پرندگان بومی و مهاجر استان، لزوم حفاظت و صیانت از این زیستمندان را برای شرکت کنندگان در برنامه پرنده نگری بیان کردند.

در ادامه شرکت کنندگان با استفاده از تلسکوپ مخصوص پرنده نگری و دوربین چشمی، پرندگان مهاجر را به نظاره نشستند و پرندگانی همچون انواع سسک، بلبل خرمایی و دم سرخ، غراب، قرقری و.. را از نزدیک مشاهده کردند.

کد خبر 6081868

دیگر خبرها

  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد
  • چهار گونه جانوری در طبیعت «میاندشت» تیمار و رهاسازی شدند
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • ۲۰ عنوان برنامه همزمان با هفته محیط زیست در مرکزی اجرا می شود
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست