Web Analytics Made Easy - Statcounter

 ظرفیت اقامتی هتل‌ها و مهمانپذیرها یکی از شاخص‌های اساسی در صنعت گردشگری هر کشور و منطقه بشمار می‌آید و بررسی آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، برنامه‌ها و اقدام‌های بسیاری برای افزایش این ظرفیت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری صورت گرفته است.

اصفهان بعنوان یکی از قطب‌های گردشگری دنیا و ایران از نقاط هدف برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری بویژه در بخش ظرفیت اقامتی و تخت‌های هتل‌هاست بطوریکه با همراهی و مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت، طرح‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در هفت سال گذشته در این زمینه اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده است؛ این خطه همواره کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و هر سال صدها هزار گردشگر به آن سفر می‌کنند.

با روی کارآمدن دولت یازدهم و گشایش‌های بین‌المللی، صنعت گردشگری در کشورمان بویژه استان اصفهان جان تازه‌ای گرفت و تعداد گردشگران خارجی چند برابر شد و از طرفی گردشگران داخلی نیز با توجه به توسعه خوبی که در زیرساخت‌ها صورت گرفت، اقبال بیشتری نسبت به این صنعت نشان دادند.

بدین ترتیب با افزایش تعداد گردشگران بویژه در ایامی مانند عید نوروز و لزوم تامین اقامتگاه‌های مناسب برای آنها، توسعه زیرساخت‌های اقامتی از جمله هتل‌ها در دستور کار مسوولان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گرفت و طرح‌های بسیاری در این راستا اجرا شد و از طرف دیگر دولت بسترهای خوبی برای توسعه اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی ایجاد کرد که این امر نیز نقش بسزایی در توسعه ظرفیت اقامتی داشت.

رشد قابل توجه صنعت گردشگری از سال ۹۲ و نیاز به ظرفیت‌های اقامتی بیشتر

صنعت گردشگری اصفهان از سال ۹۲ رشد قابل توجهی داشت و تعداد گردشگران داخلی و خارجی آن هر سال نسبت به سال‌های قبل روند افزایشی داشت هرچند مسائلی مانند اتفاقات سال ۹۸ و پس از آن شیوع بیماری کرونا منجر به توقف این روند در سال ۹۹ تاکنون شد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، پس از تعامل سازنده دولت تدبیر و امید با کشورهای جهان، ورود گردشگران خارجی به این استان نسبت به سال ۹۱، بیش از پنج برابر شد و تا پایان سال ۹۱ آمار گردشگران خارجی در اصفهان ۶۰ هزار نفر بود.
رشد این صنعت و تاکید بر رونق هرچه بیشتر آن برای توسعه اقتصاد غیرنفتی باعث شد تا تلاش‌هایی در جهت بهبود زیرساخت‌های آن صورت گیرد که افزایش ظرفیت هتل‌ها، مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بومگردی یکی از مهمترین آن بود.

در این پیوند در سال ۹۴ سند هتل‌سازی در اصفهان با هدف تسریع و تسهیل روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه هتل‌سازی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با مشارکت اتحادیه هتل‌داران و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری این استان تدوین شد.
به گفته فریدون الله‌یاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، سند هتل‌سازی راهنمای سرمایه‌گذاران برای مکان‌یابی مناسب و تبیین امور مرتبط با هتل سازی و مزایای آن بود و اولویت هتل سازی در کشور مربوط به این استان است و در همین سال عملیات اجرایی چند طرح کوچک و بزرگ از جمله هتل پنج ستاره در اصفهان آغاز شد.

۳.۵ برابر شدن ظرفیت‌های اقامتی استان اصفهان

ظرفیت اقامتی استان اصفهان در سال ۹۲ که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد حدود ۱۰ هزار تخت بود اما با مجموعه اقدام‌ها و طرح‌های اجرا شده این ظرفیت در زمان حاضر به ۳۵ هزار تخت افزایش یافته است؛ همچنین تعداد هتل‌ها از حدود ۹۰ واحد به ۱۵۰ و مهمانپذیرها از ۶۵ به ۲۳۰ واحد افزایش یافته که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به سه و نیم برابر شدن این ظرفیت در هفت سال گذشته گفت: یکی از سیاست‌های مهم این اداره در جهت دستیابی به توسعه پایدار صنعت گردشگری، افزایش کمی و کیفی زیرساخت‌ های آن است به همین دلیل افزایش ظرفیت اقامتی در دستور کار قرار گرفت.

فریدون الله‌یاری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بر اساس آمار موجود در ابتدای سال ۱۳۹۲ ظرفیت اقامتی در استان حدود ۱۰ هزار تخت بود، افزود: این ظرفیت تا پایان سال۱۳۹۷ به ۳۰ هزار تخت و در سال ۱۳۹۸ به ۳۵ هزار تخت افزایش یافت.

وی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامتی در استان اصفهان با توجه به حضور انبوه گردشگران بویژه در پنج سال اخیر تصریح کرد: این امر با سیاست‌های تشویقی دولت و مشارکت خوب سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی بویژه در ساخت هتل، اقامتگاه سنتی، مهمانپذیر ، اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر محقق شد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه در سند برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز ۱۴۰۴ بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان تاکید شده است، خاطرنشان کرد: گردشگری یکی از راهبردهای اساسی برای رهایی اقتصاد از وابستگی به نفت محسوب می‌شود و امید است پس از رفع محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، شاهد رونق مجدد آن در کشور و استان باشیم.

الله‌یاری با بیان اینکه حدود۳۷۰ طرح گردشگری با سرمایه حدود یکهزار میلیارد تومان در استان در حال اجراست، تصریح کرد: کل مجموعه گردشگری استان شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه مسافرهای استان با ظرفیت ۳۵ هزار تخت در کنار امکان اقامت موقت با ظرفیت بیش از ۴۰۰ هزار نفر از آمادگی لازم پذیرایی گردشگران برخوردارند. 

وی با اشاره به اینکه این استان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر دارد، گفت: تلاش ما این بود تا ظرفیت‌های اقامتی در همه شهرستان‌های استان توسعه یابد که اقامتگاه‌های بومگردی نقش بسزایی در تحقق آن داشتند.

وی با بیان‌اینکه توسعه اقامتگاه های بومگردی نقش بسزایی در افزایش قابل توجه ظرفیت اتاق‌ها و تخت‌های هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری استان داشت، افزود: اصفهان رتبه نخست کشور در بومگردی را دارد که به جذب گردشگر کمک کرده است.
بومگردی یا اکوتوریسم(ecotourism)، فرصتی برای گردشگران و طبیعت‌گردان است تا با اقامت در مناطق بومی فارغ از زندگی روزمره و ماشینی؛ حال و هوای یک زندگی ساده، بیآلایش و دلنشین را تجربه کنند.

الله‌یاری با اشاره به اینکه سال گذشته سه میلیون گردشگر داخلی و بیش از ۲۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی از آثار و جاذبه های استان اصفهان بازدید کردند، اضافه کرد: برای رونق مجدد گردشگری اصفهان نیازمند بازاریابی و شناخت سلیقه گردشگران بویژه در ایام پسا کرونا هستیم.

وی با بیان اینکه هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری پس از شیوع بیماری کرونا تا اردیبهشت تعطیل بودند اما در زمان حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالند، اظهار امیدواری کرد که با رفع محدودیت‌های ناشی از این بیماری، شاهد رونق مجدد گردشگری در کشور و استان اصفهان باشیم.

نایب رییس جامعه هتلداران استان اصفهان نیز با بیان اینکه این خطه در چند سال اخیر پیشرفت خوبی در زمینه زیرساخت‌های گردشگری و ظرفیت اقامتی داشته است، گفت: دولت با همراهی بخش خصوصی در زمینه توسعه هتلداری، خانه مسافر و واحدهای بومگردی اقدام‌های زیادی داشتند.

علیرضا رییسی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه حدود یکصد هتل مجوز احداث در استان گرفته‌اند، افزود: روند توسعه واحدهای اقامتی در اصفهان بسیار پرشتاب بود و در شهرهای مختلف شاهد اجرای این طرح‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه چند هتل پنج ستاره نیز در استان اصفهان مجوز احداث گرفتند، تصریح کرد: ما در زمان حاضر کمبودی از نظر تعداد تخت و ظرفیت اقامتی نداریم هرچند باید منتظر بمانیم تا با رونق مجدد گردشگری در کشور و استان، ببینیم که شرایط در آینده چگونه رقم می‌خورد.

برچسب‌ها اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اصفهان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اصفهان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان اصفهان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۸۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی دو نیروگاه با ظرفیت ۱۲ مگاوات تولید برق

مهدی عباسی، رئیس پارک علم و فناوری البرز، درباره راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: براساس مصوبه‌ای که از هیئت امنای پارک‌های علم و فناوری مربوط به استان البرز دریافت کردیم، ۵۴ قطعه زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور این پارک اختصاص یافت تا برق و انرژی مورد نیاز این واحد ها تامین شود.

وی افزود: از این رو حدود ۵ هکتار در محل پارک علم و فناوری استان البرز به نیروگاه‌ها اختصاص یافت.

ظرفیت تولیدی این نیروگاه‌ها ۱۲ مگاوات برق است

رئیس پارک علم و فناوری استان البرز ادامه داد: همچنین قراراست یک نیروگاه خورشیدی نیز در کنار نیروگاه برق و حرارت در محل پارک، راه‌اندازی شود.

عباسی افزود: برای گام‌های ابتدایی، ظرفیت ۱۲ مگاوات را برای هر دو نیروگاه را درنظر گرفته‌ایم که این افزایش خواهد یافت.

به گفته عباسی، بنا داریم مازاد تولید انرژی در این نیروگاه‌ها را به دولت بفروشیم.

وی گفت: بخش خصوصی ۱۰ میلیون یورو، برای راه‌اندازی این نیروگاه‌ها در پارک البرز سرمایه‌گذاری کرده است. پیش‌بینی می‌شود تا یک‌سال آینده، اولین نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت احداث و بلافاصله بعد از آن، نیروگاه خورشیدی در محل پارک علم و فناوری استان البرز راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی از راهکار‌های رونق گردشگری است
  • قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود
  • استفاده از ظرفیت رودخانه‌های خلخال برای توسعه گردشگری
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • راه اندازی دکتری رشته شیمی آلی در دانشگاه مراغه
  • سنگ اندازی‌ها باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان می‌شود
  • راه‌اندازی دو نیروگاه با ظرفیت ۱۲ مگاوات تولید برق