Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

این سوره از معدود سوره‌هاى قرآن است که براى آن فضایل و آثارى ویژه و فوق‌العاده بیان شده است. مهم‌ترین و مشهورترین فضیلت سوره اخلاص برابرى ثواب قرائت آن با ثواب قرائت ثلث قرآن است.

در روایات خواندن این سوره سبب ایمنى از شر حاکم ستمگر و مردم نیز برشمرده‌اند. رسول خدا (ص) به یکى از اصحابش توصیه کرده است که براى رفع فقر و تنگدستى، این سوره را پس از ورود به خانه قرائت کند و همچنین در حدیث دیگری آمده است که هرگاه رسول خدا (ص) بیمار مى‌شدند، سوره «قُل هُوَ اللّهُ اَحَد» را بر خود مى‌خواندند.

فایل صوتی تلاوت سوره اخلاص با صدای ابوبکر شاطری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾
بگو اوست‏ خداى یگانه (۱)

۱- پیامبران امین وحی اند؛ خدا به پیامبر فرمود: «قُلْ»، او نیز می‌گوید:«قل»

۲- خداوند، در عین حضور، از دیدگان غایب است و قابل مشاهده نیست. «هُوَ» (اهل توحید عقیده دارند که «لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ ؛چشم‌ها او را درک نمی‌کند، ولی او چشم‌ها را درمی یابد.)

۳- به سؤالات اعتقادی باید پاسخ داد. «قُلْ هُوَ اللّهُ »

۴- عقاید حق را باید به دیگران اعلام کرد. «قُلْ هُوَ اللّهُ »

۵-خداوند در همه چیز یکتاست. در ذات و صفات، در علم و قدرت و حیات و حکمت، در آفرینش و هستی بخشی. «قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ»

بیشتر بخوانید

آیه‌ای که اشاره به پیشرفت ایرانیان دارد + تفسیر

اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾
خداى صمد [ثابت متعالى](۲)

امام صادق علیه السلام فرمود:اگر اهلش را پیدا می‌کردم از همین کلمه «صمد» توحید و اسلام و ایمان را استخراج می‌کردم.

۱- توجّه تمام موجودات، خواسته یا ناخواسته به سوی اوست. «اللّهُ الصَّمَدُ»

۲- تنها او غنی است و همه به او محتاجند. «اللّهُ الصَّمَدُ»

۳- تنها خداوند است که سزاوار قصد کردن است. «اللّهُ الصَّمَدُ» (حرف الف و لام در الصمد برای حصر است.
۴- موجودات، در همه امورشان محتاج اویند. «اللّهُ الصَّمَدُ» (کلمه صمد مطلق است و شامل تمام احتیاجات مادی و معنوی مخلوقات می‌شود.)


لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿۳﴾
[کسى را]نزاده و زاده نشده است (۳)

موجودات، نه فقط از او زاده نشوند، بلکه حتی از او خارج نشوند، آن گونه که میوه از گل، درخت از هسته، آب از ابر و چشمه، آتش از چوب، کلام از دهان، نوشته از قلم، بو از گل، مزه از غذا، فکر از عقل، گرما از آتش، سرما از یخ، خواب و خیال از ذهن، اندوه و شادی و بیم و امید از دل، صادر و خارج می‌شوند.

این آیه، هم عقیده مسیحیّت که عیسی را فرزند خدا می‌دانند و هم عقیده یهود که عُزیر را فرزند خدا می‌دانستند و هم عقیده مشرکان جاهلی که فرشتگان را دختران خدا می‌پنداشتند، رد می‌کند.

۱- صَمَدیّت و بی نیازی خداوند از همه چیز، دلیل آن است که او نیاز به فرزند و والدین ندارد. «اللّهُ الصَّمَدُ. لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ»
۲- خداوند علّتی ندارد و از چیزی به وجود نیامده است. «وَ لَمْ یُولَدْ»
۳- مولود، معلول است و نمی‌تواند خدا باشد. «وَ لَمْ یُولَدْ» (چگونه مسیحیان عیسی را مولود مریم، ولی باز هم او را خدا می‌دانند؟)


وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾
و هیچ کس او را همتا نیست (۴)

آیه قبل، فرزند بودن و فرزند داشتن را از خدا نفی کرد، این آیه وجود هرگونه همسر را از او نفی می‌کند. چنانکه در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «مَا اتَّخَذَ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً» او نه همسری انتخاب کرده و نه فرزندی دارد.

۱- نه در ذات، نه در صفات و نه در افعال، هیچ کس و هیچ چیز شبیه و مانند خداوند نیست. «وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ»
۲- خداوند شبیه ندارد تا بتواند شریک او در امور هستی گردد. «وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن کریم سوره توحید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۹۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران

جام جم آنلاین اصفهان؛ این مسابقات در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ با حضور ناظر ویژه دارالقران الکریم شرکت ملی گاز ایران ، مدیر منطقه دو عملیات انتقال گاز و جمعی از اعضای هیئت رئیسه و مسئولین در محل شهرک شهید محمد منتظری آغاز شد. 
در آیین افتتاحیه مسابقات اسدالله مهری مدیر منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران طی سخنانی از استقبال کم نظیر کارکنان و خانواده‌های آنان از این مسابقات تقدیر کرد و گفت: امید است این جوشش و رویش قرآنی و انگیزه‌های معرفتی، مستمر بوده و از زلال کتاب حکمت و علوم عترت بهره‌مند باشیم. 
وی گفت: سال گذشته شاهد موفقیت کارکنان و خانواده  با کسب رتبه‌های برتر بودیم و انتظار است به قوه الهی در مسابقات پیش رو شاهد درخشش بیشتر عزیزان در این فضای عطرآگین معرفت  باشیم. 
مهرداد هاشمی مسئول دارالقرآن منطقه دو عملیات انتقال گاز در حاشیه این مسابقات اظهار کرد : در مقایسه با سال قبل ۵۲/۵ درصد رشد مشارکت کارکنان و خانواده‌های آنان در این مسابقات را شاهد بودیم. 
گفتنی است این مسابقات در رشته‌های صحیح خوانی،  قرائت تقلیدی،  قرائت تحقیق، قرائت ترتیل،  حفظ تخصصی،  حفظ عمومی،  حفظ موضوعی،  اذان،  مفاهیم قرآن کریم،  مفاهیم نهج البلاغه،  خوشنویسی،  سیره اهل بیت(ع)، عکاسی و نقاشی در بخش‌های کارکنان و همسران کارکنان و فرزندان آنان برگزار شد.
وی ضمن تشکر از کمیته فنی مسابقات، افزود: ننایج نهایی این مرحله به زودی اعلام خواهد شد و نفرات اول تا سوم رشته های قرائت تحقیق، ترتیل و تقلیدی، حفظ تخصصی و اذان، مفاهیم قرآن کریم و مفاهیم نهج البلاغه به مرحله نیمه نهایی مسابقات قرآن کریم، نهج البلاغه و اذان بهار در بهار شرکت ملی گاز ایران راه خواهند یافت.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • «رزاق» بودن خداوند را در فرزندآوری فراموش نکنیم
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است