Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله عباسی خراسانی گفت: نهضت علمی امام رضا(ع) زمینه ساز تقویت فرهنگ ناب اسلامی و رفع جهل از بسیاری از مردم جامعه زمان ایشان بوده است.

آیت الله «هادی عباسی خراسانی»در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تبریک فرارسیدن ولادت باسعادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) اظهار داشت: دوران امامت و ولایت حضرت رضا(ع)، حقیقتاً دوران خاص و مهمی است، از این حیث که ضمن برخورداری از ویژگی های سیاسی که در بحث ولایتعهدی ایشان قابل بررسی است، یکی از مقاطع تاریخی است که به برکت مجاهدت علمی و فرهنگی امام رئوف، شاهد رونق فضای علمی و تمدنی در دنیای اسلام هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: در واقع رشد مباحث علمی و فرهنگی یکی از شاخصه های بارز این دوران است، ضمن آن که در همین مقطع توسعه و رواج مباحثات بین اديان و مذاهب رقم می خورد که همین مساله زمینه ساز آن شد تا علوم و معارف از ناحیه امام هشتم در سطح وسیعی در جامعه آن زمان منتشر شده و به این وسیله افراد بسیاری از سرچشمه ی عظیم معارف رضوی بهره مند گردند.

 

این استاد حوزه با تأکید بر این که نهضت علمی امام رضا(ع)، زمینه ساز شکوفایی مجدد علوم اسلامی در آن مقطع حساس بوده است، گفت: نکته جالبی که باید حتماً به آن توجه کرد این است که در همین ایام به تدریج، افکار بیگانه در سطح جامعه اسلامی نشر پیدا می کند و به این سبب ، نحله ها و مکاتب فکری مختلف شکل گرفته و توسعه می یابد و در این اوضاع و احوال، امام رضا(ع) در مناظرات و مباحثات علمی با بزرگان ادیان و مذاهب و نیز پاسخگویی شفاف و متقن به سوالات و شبهات روز ، باعث می شوند که بار دیگر عظمت و حقانیت مکتب اهل بیت(ع) به خوبی در جامعه اسلامی برهمگان به اثبات برسد.

 

وی یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به اشرافیت كامل امام رضا(ع) به زبان هاي مختلف آن هم به خواست و امر الهی، ایشان در مناظره و يا حتی در نشست هاي معمولي در پاسخ به افرادی كه از بلاد و مناطق مختلف به ویژه در مقطع ولایتعهدی به خدمت ایشان می رسیدند، با زبان های متداول مخاطب به بحث و نظر بپردازند و این نکته باعث جذب بسیاری از افراد به امام و کلام نورانی ایشان می شد.

 

آیت الله عباسی خراسانی افزود: البته باید توجه داشت که روش مناظره علمی در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نیز وجود داشته اما اوج این مباحث را ما در دوران حضرت رضا(ع) مشاهده می کنیم که همان طور که عرض شد انصافاً برکات و دستاوردهای بسیاری در زمینه معرفی و شناساندن علوم و معارف مکتب اهل بیت(ع) به همراه داشته است.

 

وی در خاتمه بیان داشت: در واقع استقبال حضرات معصومین(ع) از جمله ثامن الحجج(ع) از مباحثات آزاد بین پیروان اديان و مذاهب که امروزه از این مقوله بیشتر تحت عنوان کرسی های آزاد اندیشی یاد می شود، زمینه ساز رفع جهل از بسیاری از افراد جامعه به خصوص جوانان تشنه حقایق شد و امروز به لطف الهی پس از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ، احادیث بسیاری از ناحیه امام رضا(ع) در زمینه های مختلف به ویژه سبک زندگی اسلامی به دست ما رسیده که برای امروز و هر روز ما بسیار راهگشاست.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: میلاد امام رضا ع امام رضا ع ولادت امام رضا امام رضا ع زمینه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۰۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، حجت‌الاسلام والمسلمین شریف تبار امروز در جمع خبرنگاران با بیان اهمیت اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه اظهار داشت: اجرای طرح نور که توسط نیرو‌های پرتلاش امنیت اخلاقی در جامعه در حال اجراست، یک مطالبه عمومی است که نیازمند توجه همه مسئولین در این مسئله است.

حجت الاسلام شریف تبار با تقدیر از تلاش‌های نیروی انتظامی در برقراری امنیت اخلاقی در جامعه ادامه داد: توجه به امر عفاف و حجاب وصیانت از آن یعنی توجه به امنیت عاطفی کانون خانواده و امروز یکی از دغدغه‌های اصلی خانواد‌ها برای همین مسئله است.

وی با اشاره به طرح نمادین زنجیزه انسانی در سواحل مازندران به پاس طرح عملیاتی وعده صادق سپاه پاسداران و همچنین طرح نور اشاره کرد و خاطر نشان کرد: حجاب و عفاف در هر جامعه‌ای به ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در جامعه کمک می‌کند و جامعه اسلامی باید در این مورد سرآمد باشد.

عضو شورای فرهنگ عمومی مازندران به وجود برخی ناهنجاری‌های حوزه عفاف و حجاب اشاره و بیان داشت: گروه معدودی در جامعه اسلامی ایران از روی جهالت، نا"آگاهی و یا با سازماندهی برخی عناصر خودفروخته به این فریضه مهم حمله کرده و به دنبال احیای مجدد فرهنگ بی‌بندو باری زمان پهلوی در جامعه تلاش می‌کنند، ولی بدانند جامعه ایران اسلامی و ملت مومن و حتی برخی از بانوانی که حجاب کامل ندارند، در مقابل این جماعت قلیل کوتاه نمی‌آیند و همراهی نخواهند کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران منشا حجاب و عفاف را از صفات انسانی برشمرد و خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب نه فقط در دین مبین اسلام بلکه در همه ادیان الهی مورد تاکید است و حافظ امنیت روانی و اخلاقی و باعث ثبات خانواده‌ها است.

دیگر خبرها

  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران
  • اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران
  • تفاوت‌های دولت اسلامی و سکولار
  • چگونه بصیرت امام خمینی (ره) موجب تقویت بنیان ارتش شد؟
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود
  • حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است