Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده گفت: شخصیتی به نام شهید عبدالله اسکندری بهانه‌ای شد تا نیم قرن از تاریخ معاصر را در رمان «کتیبه‌ی ژنرال» روایت کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روز دوشنبه 9 تیرماه 1399 اسامی نامزدهای کتاب‌های بخش داستان بزرگسال و کودک و نوجوان هجدهمین جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «کتیبه‌ی ژنرال» اثر اکبر صحرایی که از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است در بین چهار کتاب راه یافته به مرحله نهایی بخش داستان بزرگسال قرار دارد.

صحرایی، نویسنده رمان «کتیبه‌ی ژنرال» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره این کتاب گفت: سوژه‌ای اصلی این رمان مربوط به شهید اسکندری است که یکی از مدافعان حرم در سوریه بود و پس از شهادت سرش را از بدن جدا کردند و در سوریه گردادند. این سوژه خاصی بود چرا که آن موقع هنوز رسماً اعلام نشده بود که ایران در سوریه حضور دارد. بنابراین سر ایشان در یک مظلومیت و غربت خاصی توسط داعش گردانده شد. ایشان از دوستان بنده بود و به نحوی در دوران مختلف با این شهید آشنایی داشتم و از زندگی او مطلع بودم. هشت سال در جنگ بود و کلاً یکی از افراد فعال نسل اول انقلاب بود که طی 34 تا 35 ساله انقلاب اسلامی همیشه در صحنه بود نقش اساسی داشت.

شهید عبدالله اسکندری راوی تاریخ انقلاب در رمان «کتیبه‌ی ژنرال»

وی با بیان اینکه راوی این رمان خود شهید اسکندری است که اتفاقات مهم تاریخی را روایت کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه با شهید آشنایی داشتم، تحقیقات میدانی را شروع کردم و نهایتاً در ادامه به ذهنم رسید که می‌توانم به بهانه شهید اسکندری، مقطعی از تاریخ معاصر را از حوادث سال 1342 تا در ادامه‌اش دفاع مقدس و بحران سوریه و مدافعان حرم روایت کنم.

این نویسنده بیان کرد: اواخر سال 1398 بود که من یک سفر هم به سوریه داشتم و موقعیتی استثنایی پیش آمد که بتوانم یک ماه به آنجا بروم و از نزدیک اتفاقات سوریه و محل درگیری‌ها و نحوه جنگیدن ایشان را در سوریه ببینم که این هم تأثیر زیادی روی کار من داشت.

صحرایی عنوان کرد: ابتدا من قصد رمانی 300 تا 400 صفحه‌ای بنویسم اما به قدری پتانسیل شخصیت عبدالله اسکندری قوی و وسیع بود که من فکر کردم رمان می‌تواند بررسی شخصیت شهید اسکندری به عنوان میوه انقلاب باشد. به عنوان نماد یک فرد انقلابی که چگونه این شخصیت در طول زمان شکل می‌گیرد و تأثیرات انقلاب در این مسیر چه‌طور بوده است و بعد به همین بهانه نقبی به تاریخ 50 تا 60 ساله انقلاب زده شد.

روایت نیم قرن معاصر برای پاسخ به نسل نو انقلاب اسلامی

وی درباره حضور شهید اسکندری در حوادث مهم تاریخ انقلاب اسلامی گفت: این شهید دقیقاً هشت سال در جبهه دفاع مقدس شرکت داشتند، تمام تاریخ جنگ و دفاع مقدس، ترورهای منافقین، درگیری‌ها از اول انقلاب تماماً به صورت روایتی که شخص می‌بیند در رمان روایت می‌شود. این اثر به نظرم مقطعی از تاریخ معاصر کشور ایران است. شخصیتی به نام اسکندری، حتی مدافعان حرم و حتی وسیع‌تر از آن، انقلاب و اتفاقات، بهانه‌ای شد که نیم قرن از تاریخ معاصر را در این کار بیاوریم.

این نویسنده ابراز کرد: ویژگی دیگر رمان «کتیبه‌‌ی ژنرال» این است که سعی کردم زبان بومی فارس شیراز و زبانی که فراموش شده بود را در این کار زنده کنم که شاید بالای یک هزار تا دو هزار کلمه از زبان بومی در این کار استفاده شده است.

صحرایی ضمن بیان این مطلب که کتاب جوری نوشته شده که خواننده را خسته نکند، خاطرنشان کرد: با نثر و زبانی که خودم در کارهای قبلی از طنز استفاده می‌کردم در این کار هم تا حدودی استفاده شده است بنابراین اگر این اثر به خوبی معرفی و توسط مردم خوانده شود می‌تواند پاسخگوی خیلی از سؤالات باشد. می‌تواند پاسخگوی خیلی از سؤالات نسل چهار ما باشد که چرا انقلاب شد؟ و آیا انقلاب ما لازم بود؟

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: اکبر صحرایی انتشارات شهید کاظمی جشنواره قلم زرین رمان ایرانی تاریخ معاصر کتیبه ی ژنرال شهید اسکندری نیم قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «برفراز کشتزار» نوشته علی اکبر والایی به تازگی توسط نشر معارف منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب رمانی تربیتی و اجتماعی است که به موضوع آخرت و جهان برزخ پرداخته است.

کتاب «بر فراز کشتزار»، به حدیث معروف «الدنیا مزرعه الاخره»، «دنیا مزرعه آخرت است» و اینکه انسان نتایج تمام اعمال خود در دنیا را در جهان آخرت مشاهده خواهد کرد. واژه «بر فراز» از عنوان کتاب، اشاره به جدا شدن روح از کالبد انسان پس از مرگ دارد و در فراسوی زمین، مرحله فراخودآگاهی است. بر فراز کشتزار، بیانگر این مهم است که انسان بیهوده به دنیا نیامده است و خداوند آفریدگار برای هدفی او را آفریده است. جهان برزخ آیینه تمام نمای اعمال و رفتار آدم‌ها در زندگی دنیایی گذشته است. این اثر با جا انداختن فلسفه زندگی و نماز (عبادت خدا) برای نوجوانان، روشنگر است و در مقابله کامل با تفکر پوچ انگاری دنیای مدرن کنونی است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

یک ساعت بعد قایق موتوری از اسکله¬ی قدیمی به سمت هرمز راه افتاد. هنوز دو کیلومتری در خلیج فارس نرفته بودند که ناگهان جهان همانطور نشسته خود را به پشت انداخت توی دریا؛ بدون حرفی؛ بی صدا. نریمان و مرد جنوبی حیرت زده در تاریکی آب را نگاه کردند. جز سیاهی نبود. مرد جنوبی موتور قایق را استندبای گذاشت و چراغ قوه انداخت؛ آب موج افتاده بود ولی نشانی از جهان نبود. فشار خستگی و نگرانی حاصل از رسیدن به آمریکایی‌ها تمرکز نریمان را از بین برده بود. جنوبی هم چشم به دهان نریمان داشت. نمی‌شد بیش از این معطل کرد؛ حالا دیگر چاره¬ای نبود و نریمان از مرد جنوبی خواست به راهش ادامه دهد. جهان در جهان بی کران خلیج فارس محو شد.

این کتاب با ۱۵۲ صفحه‌، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۹۹ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6087694 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • عملیات در محل تجمع و عیش و نوش مستشاران آمریکایی‌ به روایت حسین مظفر
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • ماجرای موشکی که جلوی چشم رهبری از آب بیرون آمد | جواب جالب طهرانی مقدم به ژنرال روسی