Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها که کرونا در جهان جولان می‌دهد جذب دانشجویان خارجی با چالش مواجهه شده به همین دلیل دانشگاه‌ها با تقویت آموزش الکترونیکی سعی در جذب دانشجویان خارجی دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از تاثیرات شیوع ویروس کرونا در جهان مربوط به حوزه آموزش عالی است. شیوع این ویروس باعث شد دانشگاه‌ها فعالیت‌های حضوری خود را تعطیل کنند و به فعالیت‌های مجازی روی آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان رفت و آمدهای داخلی و بین‌المللی تا حد زیادی کاهش پیدا کرد و همچنان هم پیش‌بینی می‌شود که محدودیت‌ها ادامه داشته باشد.

با کاهش آمد و شدها جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های جهان و ایران با ابهام مواجهه شده است به همین دلیل هر یک از کشورها و دانشگاه‌ها تدابیری را اندیشیده‌اند تا از بازار جذب دانشجوی بین‌المللی جا نمانند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه توسعه آموزش‌های مجازی در سطح بین‌المللی است.

آموزش مجازی به دانشجویان غیرایرانی

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در این باره می‌گوید در شرایط حاضر رقابت کشور‌ها برای جذب دانشجوی خارجی به حوزه آموزش عالی مجازی نیز وارد شده است و حضور موثر در این حوزه یک ضرورت است.

به گفته وی گردش مالی در حوزه آموزش مجازی در سال‌های اخیر آموزش دانشگاهی به شیوه مجازی در حال رشد و توسعه است و پیش‌بینی می‌شود تا ۵ سال آینده، گردش مالی بازار آموزش عالی مجازی به ۳۵۰ میلیارد دلار برسد.

بیشتر بخوانید:

باید در بازار بین‌المللی آموزش عالی آنلاین سهم داشته باشیم

امکان جذب دانشجوی غیرایرانی از کشورهای دور و نزدیک

قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور محور آموزش به دانشجویان خارجی حضوری بود ولی خبرها حاکی از این است که وزارت علوم برای جذب دانشجویان غیرایرانی شیوه تلفیقی و شیوه آنلاین و از راه دور را برنامه‌ریزی کرده است. به نظر می‌رسد با این شیوه جذب دانشجو از کشورهای مختلف دور و نزدیک سهل‌تر شود.

به گفته صدیقی تاکنون بیشتر دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در ایران از کشور‌های همسایه و اسلامی بودند، ارائه آموزش به شیوه از راه دور و آنلاین این امکان را می‌دهد تا از سراسر دنیا دانشجو جذب کنیم.

البته سخنان رئیس سازمان امور دانشجویان نشان می‌دهد که وی برای ادامه این نوع آموزش تا پایان دوره تحصیل برنامه‌ریزی کرده است چراکه صدیقی  می‌گوید ارائه آموزش رسمی و صدور مدرک تحصیلی به شیوه از راه دور نیازمند تصویب آیین‌نامه‌هاست و علاوه بر آن باید در بین کشور‌ها برای تایید و پذیرش این شیوه و مدارک حاصله آن هماهنگی و اتفاق نظر باشد.

اما آن‌طور که از دانشگاه‌ها خبر می‌رسد برنامه‌ها فعلا برای نیمسال آینده است تا دانشجویان تازه وارد خارجی بتوانند آموزش‌های خود را آغاز کنند.

بیشتر بخوانید:

امکان گذراندن مجازی دروس برای دانشجویان غیرایرانی جدید

محمدباقر قهرمانی معاون امور بین الملل دانشگاه تهران در این زمینه به خبرنگار آنا می‌گوید مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران دروس اولیه این دانشجویان را به صورت الکترونیکی ارائه می دهد، همچنین این دانشجویان می توانند آموزش زبان فارسی را به صورت مجازی از موسسه دهخدا دریافت کنند.

بازگشت دانشجویان شاغل به تحصیل از نیمه دوم شهریورماه

در این میان دانشجویان مشغول به تحصیل در کشور می‌توانند از نیمه دوم شهریورماه به کشور بازگردند. به گفته عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان بخشنامه‌های لازم در این خصوص ابلاغ شده است.

به گفته وی دانشجویان خارجی که می‌توانند مانند بقیه دانشجویان در آزمون‌های غیرحضوری شرکت کنند ولی اگر امکان شرکت در این آزمون‌ها را نداشته باشند زمانی که بازگشتند با همکاری دانشگاه‌ها از آنها امتحان گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آیین‌نامه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد

با شیوع ویروس کرونا حدود 15 هزار دانشجوی خارجی با کشورهای خود بازگشتند. این دانشجویان نیز مانند سایر دانشجویان تحت آموزش مجازی قرار گرفتند.

جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ سند دیپلماسی علمی نیز جان تازه ای به برنامه‌های بین‌المللی خود داده است. براساس این سند جذب دانشجو و همکاری های بین المللی با جدیت بیشتری دنبال می شود.

بیشتر بخوانید:

بازیگران دیپلماسی علمی فرهیختگان هستند

به گفته علیرضا شیخ عطار مشاور بین‌الملل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تدوین این سند دو سال طول کشید و براساس آن تبادل استاد و دانشجو، جذب دانشجوی غیرایرانی، ماموریت‌های مطالعاتی، ایجاد مراکز تحقیقاتی بین‌المللی مشترک و انجام پژوهش‌های مشترک در دستورکار قرار گرفته است.

شعب دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت دارند و در بعضی از رشته‌ها در دوره‌ کارشناسی هم دانشجو پذیرفته می‌شود. همچنین توسعه رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر 4 واحد برون مرزی دارد که شامل واحدهای امارات، افغانستان، لبنان و آکسفورد انگلستان است. این واحدها با هدف پذیرش دانشجویان غیرایرانی فعال شده‌اند. البته دانشجویان ایرانی هم می‌توانند بدون شرکت در آزمون در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند. 

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان دیپلماسی علمی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب دانشجوی دانشجویان خارجی امور دانشجویان دیپلماسی علمی جذب دانشجویان بیشتر بخوانید آموزش مجازی حوزه آموزش دانشگاه ها آموزش عالی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۰۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در اولین کنفرانس ملی مهارتی ایران که 3 اردیبهشت ماه 1403 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت علمی کشور زمانی رشد خواهد کرد که این موضوع در هماهنگی با فعالیت‌های نوآورانه باشد، شخصیت علمی کشور نباید در سایه عدم هماهنگی به صورت کاریکاتوری رشد کند.

بیشتر بخوانید: برنامه وزارت علوم برای مردمی‌سازی در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳

وزیر علوم بیان کرد: رشد شخصیت علمی بدین معناست که باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد مثل چرخ‌دنده ها، اگر قراراست کشور ما پیشرفت متوازن داشته باشد، باید حتما به بخش‌های مختلف علمی و فناوری و نوآوری کشور توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه توجه بیش‌ از حد به یک بخش و کم‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود پازل علمی کشور ما ناقص شود و هم‌افزاری رخ ندهد، بیان کرد: باید تصمیم‌گیری عرصه‌ها در همه ابعاد درست باشد علاوه بر آن باید قانون را محترم بشماریم، ساختار جوامع بشری بر اساس قانون مدیریت می‌شوند اگر در جوامع به قانون کم توجهی صورت گیرد، متناسب با ظرفیت ها پیشرفت ها رخ نمی دهد.

وی با بیام اینکه در مرور قوانین علم و فناوری گاهی بعضا به برخی از قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است، اظهار کرد: اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند که باید به قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، توجه کنیم، آیا وضعیت پذیرش دانشجو با بودجه عمومی در راستای این قانون است. باید اذعان کرد که نسبت به این قانون کم توجهی شده است

به گفته وی؛ مطابق برنامه ششم توسعه آموزش مهارتی باید سی درصد از آموزش ارائه شده را تشکیل دهد؛ اما در حال حاضر باشد ما توانستیم آن را به ۱۶ درصد برسانیم، بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم؛ بنابراین در علم و فناوری در خیلی جاها نسبت‌به قانون کم مهری شده‌ است.

وزیر علوم با اشاره به برنامه هفتم توسعه بیان کرد: سهم آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است، ما به عنوان مسئولان علم و فناوری از هم اکنون باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم، در حال‌حاضر آموزش‌های مهارت محور در حد انتظار نیست که باید آسیب‌شناسی در این خصوص صورت گیرد، آسیب‌های آن‌ها برطرف کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه تدوین دستورالعمل افزایش آموزش های مهارتی در دانشگاه ها مصوب شده است، عنوان کرد: خوشبختانه در برنامه توسعه هفتم گام‌های مناسبی در این خصوص برداشته شد که مطابق آن دستورالعمل با همکاری وزارت بهداشت تدوین و توسط هیات وزیران آن را تصویب کنیم.

وزیر علوم بیان کرد: بر این اساس مقرر شد که میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش یابد و این موضوع در وزارت بهداشت و درمان تقریباً محقق شده‌است، انتخاب بیمارستان‌ها از این جهت بوده است که بیمارستان‌ها در دست خود دانشگاه است و در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه ها در اختیار آموزش‌وپرورش است.

وی ادامه داد: در وزارت علوم شرایط متفاوت است، صنایع در اختیار ما نیستند، در دستورالعملی که باید آن را تدوین کنیم، باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همگام شود و با پذیرش دانشجو زمینه را برای افزایش مهارت آن فراهم کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار نیاز در سامانه نظام ایده ها و نیازتوسط صنایع مختلف ثبت شده است، عنوان کرد: باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش و رفع کنیم درهمین راستا سامانه نظام ایده‌ها راه‌اندازی شده است که بخش صنایع ۱۵ هزار نیاز و وزارت نفت نیز ۶۰۰ نیاز را در این سامانه ثبت کردند.

وی معتقد است اگر استادان و دانشجویان براساس این نیازها طرحی تعریف کنند، فعالیت پژوهانه ویژه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، مطابق آیین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند، بر این اساس صاحب ایده را وصل می‌کنند که این قانون به دنبال این است که نیاز جامعه را به افراد صاحب ایده وصل کند.

زلفی گل با بیان اینکه اختصاص امتیاز تبدیل علم به فن و ثروت در آیین نامه ارتقا تدوین شده است، عنوان کرد: در این آیین‌نامه آمده است افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل می کنند امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه آیین نامه تدوین کتاب‌های درسی ابلاغ شده است، بیان کرد: مطابق آیین نامه مشخص شده که کتاب بر اساس چه شاخص‌هایی تالیف شود و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی از شاخص‌های تدوین کتاب های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تبدیل دانشگاه فنی و حرفه ای به دانشگاه مهارت ملی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم؛ بنابراین پیگیر این هستیم تا دانشگاه فنی حرفه‌ای را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم، این دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد برای همین است که مقام معظم رهبری به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وزیر علوم با اشاره به ایجاد پارک علم و فناوری مهارتی، عنوان کرد:در دو سال گذشته توجه و فعالیت زیادی در خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ برچهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر می‌شود.

زلفی گل با بیان اینکه بیش‌از هزار و پونصد میلیارد تومان نیز در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است، عنوان کرد: مشکلات برخی از اساتید در خصوص استخدام هیئت علمی در دانشگاه در حال برطرف شدن است.
انتهای پیام

کد خبر: 1228042 برچسب‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • دانشگاه جندی‌شاپور اهواز در مقطع ارشد «هوشبری» دانشجوی خارجی می‌پذیرد
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای