Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به پایان سال تحصیلی، بسیاری از کلاس نهمی‌ها در پیچ و خم انتخاب رشته هستند، از طرفی بازار کار مشاوران و هدایت تحصیلی نیز بسیار داغ شده است. از طرف دیگر به دلیل مستقر نبودن مشاوران در بیشتر مدارس دولتی ممکن است این فرآیند با مشکلاتی مواجه شود، در نتیجه ممکن است دانشجویان به رشته تحصیلی خود علاقمند نباشند و نتوانند متناسب با آن در جامعه مشغول به کار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به بی‌توجهی آموزش و پرورش به هنرستان‌ها اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بازار کار کنونی به رشته‌های مهارتی فنی حرفه‌ای و کاردانش نیازمند است، اما به دلیل آنکه برای این مدارس هزینه نمی‌شود و نیروی انسانی ماهر برای تربیت دانش‌آموزان در این زمینه وجود ندارد، به فراموشی سپرده شده و به حاشیه رفته است.

وی ادامه داد: در سال 92، 44 درصد دانش‌آموزان مدارس متوسطه کشور را رشته‌های فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌دادند. در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن و با توجه به اینکه هنرستان‌ها سه ساله شده‌اند، میزان این دانش‌آموزان به 32 درصد کاهش پیدا کرده است.

کشور تنها به پزشک و مهندس نیاز ندارد

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه کشور تنها به پزشک و مهندس نیاز ندارد گفت: جامعه به مشاغل مهارتی نیز نیازمند است، تمامی این مشاغل توسط افرادی پر می‌شود که از آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل شده‌اند، آموزش و پرورش باید در راستای توانمندسازی این افراد گام بردارد.

وی بیان کرد: 12 سال از عمر دانش‌آموزان در مدارس صرف می‌شود، باید برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای انتقال مهارت‌های اولیه برای زندگی و ورود یک شغل را به دانش‌آموزان را در نظر بگیریم.

آموزش و پرورش به ساز وزارت علوم می‌رقصد

سحرخیز افزود: متاسفانه آموزش و پرورش بر اساس عقربه‌های دانشگاه تنظیم شده است، آموزش و پرورش به ساز وزارت علوم می‌رقصد، این وزارتخانه خواهان ماندگاری کنکور است، در همین راستا باید محتوا، اوقات فراغت دانش‌آموزان، وقت معلمان و غیره را به این آزمون اختصاص دهیم.

می‌خواهیم 16 میلیون دانش‌آموز را به اجبار وارد دانشگاه کنیم

وی اضافه کرد: هدایت تحصیلی باید اصلاح می‌شد و بر اساس آمایش سرزمینی، نیازهای آینده کشور و مبارزه با کنکور پیش می‌رفت. متاسفانه می‌خواهیم 16 میلیون دانش‌آموز را به صورت اجباری وارد دانشگاه کنیم، خود ما شرایطی را به‌گونه‌ای رقم می‌زنیم تا تمامی دانش‌آموزان برای اینکه در آینده شغل خوبی داشته باشند و به دانشگاه بروند. در حالی‌که در بسیاری از کشورهای دنیا شرایط به‌گونه‌ای نیست که همه دانش‌آموزان عطش رفتن به دانشگاه را داشته باشند، زیرا انسان‌ها با یکدیگر تفاوت‌های فردی دارند و توانمندی‌ها و علایقشان نسبت به یکدیگر متفاوت است.

فرآیند هدایت تحصیلی را بر اساس رشته‌های پر متقاضی دانشگاه‌ها تنظیم می‌شود

سحرخیز با بیان اینکه آموزش و پرورش فرآیند هدایت تحصیلی را بر اساس رشته‌های پر متقاضی دانشگاه‌ها تنظیم می‌کند گفت: در صورتی که در هیچ یک از کشورهای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد. این امر در آموزش و پرورش حساس‌ترین نقطه تلقی می‌شود؛ زیرا اگر تغییری در این زمینه رخ دهد، آموزش و پرورش دستخوش تحولات بسیاری شده و می‌تواند انسان‌های مطابق چشم‌انداز سند تحول بنیادین تربیت کند.

معاون اسبق آموزش متوسطه اظهار کرد: زمانی که والدین از اول ابتدایی والدین به دنبال معلمی هستند که به خوبی ریاضی را تدریس کند تا فرزندشان بتواند در مدارس تیزهوشان یا کنکور آماده شود، طبیعتا به تربیت دانش‌آموز توجه کمتری خواهد شد، زیرا والدین توجهی نمی‌کنند که معلم چگونه دانش‌آموزان را تربیت می‌کند، آیا فرزندانشان در مدرسه دوست‌یابی را فرا می‌گیرند؟ رشد اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان چگونه رخ می‌دهد؟ این موارد بر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که هدایت تحصیلی اصلاح نشود، نابرابری‌های آموزشی مانند غده چرکین در آینده منجر به تشدید نابرابری‌های طبقاتی و اجتماعی می‌شود. در روستاهای ما امکان تاسیس برخی رشته‌ها به دلیل نبود نیروی انسانی لازم امکان‌پذیر نیست، به همین منظور بیشتر دانش‌آموزان بیشتر به رشته انسانی گرایش دارند.

امکان توسعه هنرستان‌ها وجود ندارد

سحرخیز افزود: در حال حاضر عملا هنرستان‌ها حذف شده‌اند، زیرا دولت امکانات لازم را به این مدارس اختصاص نداده‌اند و امکان توسعه آن نیز وجود ندارد؛ ‌زیرا آموزش در هنرستا‌ن‌ها گران تمام می‌شود. در شهر تهران مدارس غیرانتفاعی مخصوص رشته‌های تجربی و ریاضی وجود دارد، اما متاسفانه تعداد هنرستان غیردولتی خوب در تهران به کمتر از انگشتان دست می‌رسد، مسئولان در راستای ساخت این هنرستان‌ها تمایل چندانی ندارند، زیرا هزینه ساخت و امکانات این مدارس بسیار زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هدایت تحصیلی مسیر اشتباهی را طی کرده به طوری که دانش‌آموزان تمایل چندانی برای تحصیل در رشته‌های کاردانش یا فنی‌حرفه‌ای ندارند و اگر بخواهند در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند از سوی هم سن و سالان و خانواده تحقیر می‌شوند. عموم مردم تصور می‌کنند که دانش‌آموزان تنبل و بی‌استعداد این مدارس را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. متاسفانه این امر منجر شده است نتوانیم در اهداف هدایت تحصیلی موفق باشیم، به همین منظور با معاونان وقت گلایه‌هایی در زمینه اصلاح نشدن هدایت تحصیلی مطرح کرده‌ام.

این کارشناس آموزش و پرورش تاکید کرد: به علت آنکه تغییری در رشته‌های تحصیلی اتفاق نیفتاده است، تحول در آموزش و پرورش بی‌معنا تلقی می‌شود. این تغییر به صورت فرمی و روبنایی بوده است و آموزش و پرورش همان مسیر گذشته را طی می‌کند، این مسیر به ناکجا آباد می‌رود.

انتهای پیام/

31 / 320 آموزش و پرورش معاون اسبق متوسطه ابراهیم سحرخیز هدایت تحصیلی وزارت علوم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: آموزش و پرورش هدایت تحصیلی وزارت علوم آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش آموزان وزارت علوم هنرستان ها رشته ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی

براساس اعلام آموزش و پرورش، شرط ۲ عنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیرنهایی برای استفاده از تک‌ماده حذف شد و دانش آموزان می‌توانند تا ۴ درس را بدون درنظر گرفتن نهایی و یا غیرن‌هایی تک ماده کنند.   به گزارش ایرنا، در این راستا، محمود امانی طهرانی امروز درباره امکان تک‌ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان اظهار کرد: پیشتر گفته شده بود که ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرن‌هایی می‌توانند از تک ماده استفاده کنند، اما پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهایی شدن همه امتحانات دوره متوسطه دوم، استفاده از تک ماده برای ۴ درس امتحان نهایی میسر شد.   وی افزود: بسیاری از مصوبات اخیر در باب ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سنجش و پذیرش دانشجو است.   دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ضوابط در آیین نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما اکنون همه امتحانات از داخلی تبدیل به نهایی شده است و در واقع این یک مصوبه ویژه به حساب نمی‌آید. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • تقویت دانشگاه فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش
  • سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی اثرگذار است
  • افزایش قبولی دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری با تاثیر سوابق
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • برپایی جشنواره کارآفرینان کوچک با شعار «مدرسه کارآفرین»
  • اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از چند روز آینده