Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار میبد پنجشنبه شب در این مراسم با تقدیر از فعالیت‌های علمی  جهاد دانشگاهی گفت: راه‌اندازی خوشه زیلو که توسط جهاددانشگاهی دنبال شد یکی از کارهای ماندگار و قابل تجلیل است.

علیرضا نقوی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زیلو افزود: مجموعه شهرداری با تمام توان و امکانات خود در خدمت جشنواره به عنوان یک رویداد ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار امیدواری کرد که با رخت بربستن کرونا و رسیدن به وضعیت سفید این بیماری که گریبانگیر مردم شده است برگزاری جشنواره را نه در یک مکان محدود و با جمعیت کم بلکه با حضور گسترده مردم و با دعوت از شهرداران شهرهای جهانی ایران در مراسم اختتامیه شاهد باشیم.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد هم گفت: برگزاری جشنواره نقش مهمی در ادامه اجرای برنامه‌های توسعه زیلو و ترویج و معرفی این هنر به همه شهرهای کشور و حتی بازار جهانی باشد.

محمد دهقان بنادکی افزود: با این رویداد هم از پیشکسوتان زیلو تجلیل می‌شود و هم بستری برای ایجاد انگیزه برای هنرمندان جدیدی که در حال آموزش هستند فراهم می‌شود.

وی به شناسایی ایده‌ها و نوآوری‌ها هم اشاره کرد که هدف نهایی این جشنواره است.

عامل توسعه خوشه زیلو نیز گفت: هدف جشنواره ملی زیلوی برتر تولید محتوا برای معرفی و شناساندن زیلو و تشویق هنرمندان برای بافت زیلوی با کیفیت است.

محمدرضا دهقانی افزود: این جشنواره انتخاب زیلوباف برتر ، طرح و نقش برتر و بهترین محصول را دنبال می‌کند.

وی به حضور و ارائه آثار زیلوبافان هنرمند سایر شهرهای کشور و گردهمایی زیلوبافان در این رویداد ملی نیز اشاره کرد.

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.

زیلو یا پلاس، دست بافته ای زیبا و خاص حاشیه مناطق بیابانی است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز، بر تار و پود آن نقش بسته است.

زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست ‌بافت است که با نخ بافته می‌شود و شباهت زیادی به حصیر دارد و در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود.

قدیمی ترین زیلو مربوط به ۸۵۰ سال پیش است که در موزه میبد نگهداری می شود، نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن ۱۲ هجری قمری است که بر روی آن ۲۴ سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و ۱۱۸ هجری قمری نقش بسته است.

بیش از ۳۰۰ زیلو باف در  زمینه بافت و عرضه آن در شهرستان میبد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.    

برچسب‌ها میبد یزد وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد یزد وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میبد یزد وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش بنیان کردن، راه‌حل حذف نگاه‌های سطحی از دیپلماسی فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، محمدعلی ربانی، برگزیده نخستین دوره جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی گفت: ناپیوستگی بین تجربیات میدانی و حوزه مطالعات نظری در عرصه دیپلماسی فرهنگی چالش و مانع مهمی است که می‌بایستی برای حل آن چاره‌ای اندیشیده شود.

دیپلماسی فرهنگی علاوه بر اینکه محور و خط مقدم جنگ نرم محسوب می‌شود این توانایی و قابلیت را دارد تا از طریق تصویرسازی‌های مثبت، ایجاد شناخت و اعتماد سازی در میان دیگر ملت‌ها زمینه را برای جلب مشارکت و همراهی آنان در توسعه اقتصادی و حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی فراهم آورد و راه را برای پیشرفت کشور در عرصه‌های علمی و تمدنی نیز هموارتر سازد.

نخستین جایزه ملی پژوهش‌های برتر روابط فرهنگی بین‌المللی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیری رضا ملکی، اسفندماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد.

دیگر خبرها

  • دانش بنیان کردن، راه‌حل حذف نگاه‌های سطحی از دیپلماسی فرهنگی
  • رونمایی از برنامه ۳ هفته پایانی لیگ برتر
  • نخستین مستند شهید آوینی پس از ۴۴ سال رونمایی شد
  • پوستر | امروز همه باید به قدرت ملی خود ببالیم
  • ۵ نکته از کن ۲۰۲۴؛ سهم اندک هالیوود تا تمرکز بر حضور سلبریتی‌ها
  • حمایت مردم میبد از عملیات وعده صادق
  • حضور دو مستندساز هرمزگانی در اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • شهرداری گرگان نخستین تیم حاضر در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال
  • حمایت مردم میبد از پاسخ کوبنده سپاه به اسرائیل
  • برتری دو مستند چهارمحال و بختیاری در نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی