Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بامداد پنجشنبه گذشته از بغداد خبر رسید که نظامیان تروریست آمریکایی به همراه واحد ضدتروریست عراق در قالب ۴۰ خودروی زرهی به تیپ ۴۵ الحشد‌ الشعبی که متشکل از گردان‌های حزب‌الله عراق است، حمله‌ور شده و ۱۳ مجاهد الحشد‌ الشعبی را بازداشت کردند. پس از آن طی تحولات سریعی نیروهای الحشد‌ الشعبی طی یک رزمایش غیررسمی به خیابان‌های عراق آمده و بدون ایجاد کوچک‌ترین درگیری نظامی، قدرت و پشتوانه اجتماعی خود را به جبهه مقابل یادآور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که تروریست های آمریکایی با این صحنه مواجه شدند باز هم متوجه شدند که دچار یک خطای محاسباتی دیگر شده‌اند و محبوبیت، نفوذ معنوی و قدرت الحشد‌ الشعبی بیش از این حرف‌هاست! بنابراین به تدریج و طی روزهای بعد از این اتفاق، رزمندگان مقاومت آزاد شدند.

خصومت‌ورزی واشنگتن علیه الحشد‌ الشعبی سابقه زیادی دارد، این موضوع دارای یک وجه مهم است و نتایجی هم در برداشته است. در این گزارش وجه خصومت، اقدامات صورت گرفته علیه الحشد‌ الشعبی و ناکامی آمریکا در این مورد را بررسی خواهیم کرد. در ابتدا باید اشاره شود که نیرو‌های بسیج مردمی عراق معروف به الحشد‌ الشعبی پس از پیچیده شدن بحران داعش و در پی آن فتوای مرجعیت عالیقدر شیعه در عراق، در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. تاسیس این هسته مقاومتی و مبارزه خستگی ناپذیر رزمندگان مقاومت در عراق منجر به شکست تقریبی داعش در شمال عراق و سوریه شد. موضوع اخیر، محاسبات استراتژیک آمریکا را از بین برده است.

داعش وجه خصومت آمریکا و الحشد الشعبی

داعش که اصالتا زاییده تفکر آمریکایی و صهیونیستی بود، هرگز نتوانست به اهداف بلند مدت خود مانند تشکیل یک حکومت پایدار و یا حداقل سرنگونی نظام سوریه برسد. آن‌ها حتی در تضعیف محور مقاومت و قطع رشته مستحکم ضدصهیونیستی و ضداستکباری که از شرق ایران تا امتداد سواحل مدیترانه ریشه دوانده، ناموفق بوده‌اند.

ادعای مهندسی، تشکیل و حمایت گروه تروریستی داعش از سوی آمریکا و اسرائیل موضوع پنهان و یا در حد یک فرض و گمان نیست. رئیس جمهور آمریکا خیلی شفاف و گویا می‌گوید که داعش کار آمریکا بوده است.

ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود تاکید کرد: «باراک اوباما و هیلاری کلینتون مشترکا بنیانگذار داعش هستند».

رئیس جمهور کنونی آمریکا تاکید کرد: «همانند وقتی که در تیم‌های ورزشی جایزه‌ای برای موثرترین بازیکن در نظر می‌گیریم، اگر داعش بخواهد جایزه موثرترین بازیکن را به یک نفر بدهد باید این جایزه را به هیلاری کلینتون بدهد، تنها رقیب کلینتون برای این عنوان باراک اوباماست»؛ بنابراین واضح است که گروه مقاومت الحشد‌ الشعبی که سد مستحکمی را در برابر پیشروی داعش یا به عبارت دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داده، مورد هجوم غرب قرار بگیرد و همه تلاش‌ها متمرکز بر نابودی آن شود.

از همان ابتدا و بدو ایجاد الحشد‌ الشعبی، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای مثلث ارتجاع عربی-آمریکا-اسرائیل این گروه مقاومت را نشانه رفت. از جمله مسائلی که مطرح شد این گزافه بود که الحشد الشعبی قصد هدف قرار دادن اهل سنت عراق را دارد و اینکه در اندیشه تغییر در ترکیب جمعیتی عراق است. این ادعای بی‌اساس در حالی مطرح می‌شد که بخش زیادی از ساختار الحشد الشعبی متوجه اهل سنت عراق است.

الحشد الشعبی متعلق به آحاد ملت عراق

ابتدا باید به این نکته اشاره شود که ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر از رزمندگان الحشد الشعبی از عشایر اهل سنت عراق هستند، یعنی حدودا از هر ۴ رزمنده الحشد‌ الشعبی یکی از آن‌ها عضوی از برادران اهل سنت است. همچنین تمام اقلیت‌های نژادی و مذهبی به صورت داوطلبانه در صفوف الحشد الشعبی قرار گرفته‌اند.

الحشد الشعبی از ۴۲ گروه مسلح تشکیل شده است. از این بین، هرچند که اسامی معروف بین آن مانند گروه‌های سازمان بدر، گردان‌های حزب الله و عصائب اهل الحق از رزمندگان شیعه تشکیل شده، اما ۲۵ گروه مسلح هم متعلق به اهل سنت است. برخی از مهمترین این گروه‌ها عبارتند از: «احرار الفرات»، سپاه «صلاح‌الدین»، «الحشد العشایری»، «عشایر الرمادی»؛ بنابراین به وضوح بررسی شد که الحشد الشعبی محدود به یک گروه و یا یک مذهب خاص نیست، بلکه متعلق به تمام مردم عراق است که در صفوف فشرده‌ای به دنبال دفاع از تمامیت ارضی عراق هستند.

جانفشانی‌های الحشد الشعبی در مبارزه با داعش موجب شد تا آن‌ها بخشی از ارتش عراق شوند و تحت نظارت نخست وزیر این کشور به فعالیت خود ادامه دهند.

خصومت‌ورزی بی‌پایان آمریکا علیه الحشد الشعبی

همان طور که پیشتر در همین گزارش ذکر شد، الحشد الشعبی ضربه کاری را علیه دخالت‌های آمریکا در تقویت داعش از خود نشان داد. این گروه مقاومت در همه نقاط عراق حضور یافته و ارتباط و همکاری نیرو‌های آمریکا و حلقه‌های وابسته به گروه‌های تروریستی را رصد می‌کند. قدرت الحشد الشعبی در عراق به حدی بود که آمریکایی‌ها را حسابی کلافه کرده بود. واشنگتن نهایتا در ابتدای سال ۹۸ دو استراتژی مجزا علیه الحشد الشعبی را در دستور کار قرار داد.

آمریکا تصمیم گرفت تا با همراهی صهیونیست‌ها مقر‌های منتسب به الحشد الشعبی را مستقیما هدف قرار دهد. این سیاست تهاجمی آمریکا همچنان ادامه پیدا کرد، تا در ۱۳ دی ماه همان سال کاری‌ترین ضربه به زعم آمریکایی‌ها بر جسم و جان مقاومت وارد شد. طی یک حمله هوایی تروریستی، سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نفر اول الحشد الشعبی به شهادت رسیدند. برخلاف تصور جاهلانه آمریکا، هر چند فقدان این فرماندهان لطمه بزرگی را در راه مقاومت ایجاد کرد، اما این جریان عظیم و پیشرو وابستگی به افراد ندارد و همچنان پرقدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد. همزمان با درگیری‌های نظامی مستقیم، آمریکا سناریوی دیگری را هم در اغتشاشات عراق دنبال می‌کرد، به نحوی که طوری القاء شد که الحشد‌ الشعبی گماشته عوامل خارجی است و همه مصیبت‌های عراق ناشی از وجود چنین گرو‌ه‌هایی است. در پاییز ۹۸ تلاش شد تا یک دوقطبی در همین رابطه در اعتراضات عراق شکل بگیرد که البته به طور کامل موفقیت‌آمیز نبود. حمله به نهاد‌های الحشد الشعبی گزارش نشد، اما در چندین نوبت برخی از معترضان که هویت آن‌ها مشخص نشد به کنسولگری‌های ایران حمله کردند.

استمرار ناکام خصومت آمریکا علیه الحشد الشعبی همزمان با ثبات سیاسی

حالا پس از آن‌که عراق مجددا پس از گذشت چندین ماه سخت و طاقت فرسا بحران سیاسی را کنار زده و توانسته با انتخاب نخست وزیر جدید و تشکیل کابینه به یک آرامش نسبی برسد، آمریکا‌ هنوز هم دست از دشمنی خود برنداشته و توطئه‌ای جدید را برای محدود کردن الحشد الشعبی ترتیب داد. طرحی که به نظر می‌رسد جنبه آزمودن قدرت و نفوذ این گروه نظامی را هم در برمی‌گرفت.

بامداد پنجشنبه خبر رسید که نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های مبارزه با تروریسم عراق به یکی از تیپ‌های الحشد‌ الشعبی حمله و تعدادی از نیرو‌های آن را دستگیر کردند. هر چند که واشنگتن از پذیرفتن مسئولیت این یورش طفره رفت، اما با شواهد بدست آمده و اعترافات مقامات آمریکایی ثابت شد که اقدام بامداد روز پنجشنبه در راستای سیاست اعمال محدودیت علیه الحشد‌ الشعبی آن هم از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفته است.

شبکه الحره عراق که گرایشات آمریکایی و ضدمقاومتی دارد، طی گزارش ویژه‌ای به تحلیل این اتفاق پرداخت. در گفت‌وگو با یکی از کارشناسان آمریکایی اندیشکده هادسون در کارولینای شمالی، الحره اعتراف می‌کند که نظامیان تروریست آمریکایی در حمله به مقر الحشد‌ الشعبی و دستگیری تعدادی از اعضای گردان‌های حزب الله عراق نقش داشتند.

چندی بعد هم الینا رومانوسکی سفیر آمریکا در کویت ضمن اذعان به حضور نظامیان آمریکایی در حمله به پایگاه الحشد‌ الشعبی، مدعی شد که مشارکت نیرو‌های ائتلاف آمریکایی در این اقدام به درخواست خود دولت عراق صورت گرفته است.

حقیقت حمله بامداد پنجشنبه به پایگاه منتسب به الحشد‌ الشعبی را باید در امتداد دشمنی‌های آمریکا علیه مردم عراق تفسیر کرد. تلاش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام الحشد الشعبی در لیست تروریستی را هم از یاد نبریم. همه این موارد حقایقی است که دشمنی عمیق آمریکا با الحشد الشعبی را بیان می‌کند.

در واقع آمریکا از طرق مختلفی سعی داشته تا الحشد‌ الشعبی را نابود کند. مقابله با  الحشد الشعبی از طریق دامن زدن به آشوب‌های خیابانی و حمله نظامی برای تضعیف عملکرد این هسته مقاومت از جمله اقدامات آمریکا بوده که اتفاقا همگی هم ناموفق بوده‌اند. اکنون آمریکا توطئه دیگری در سر دارد و آن تروریستی خواندن الحشد الشعبی است تا بدین واسطه بتواند فعالیت این گروه را تحت تاثیر قرار دهد.

چندی پس از دستگیری فرماندهان الحشد الشعبی تحت فشار عوامل مختلف از جمله قدرت مولفه‌های مقاومت در عراق، همه آن‌ها آزاد شدند. به نظر می‌رسید مجریان این طرح خطرناک که تحت فشار آمریکا این خطا را مرتکب شدند، اکنون فهمیده‌اند که الحشد‌ الشعبی محدود به یک طیف و جناح عراقی نیست، بلکه متعلق به تمام مردم عراق و حامی و عامل برقراری امنیت در گوشه گوشه خاک عراق است. آمریکایی‌ها بار دیگر در اعتبارسنجی خود از قدرت الحشد الشعبی، به خوبی فهمیدند که نمی‌توانند در عراق دست از پا خطا کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: الحشد الشعبی نظامیان تروریست آمریکایی گروه تروریستی داعش الحشد الشعبی آمریکایی ها علیه الحشد اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی پرگل عراق مقابل عربستان

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، آخرین بازی امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ از نخستین روز رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا با پیروزی پر گل عراق مقابل عربستان همراه بود   عراقی‌ها در این دیدار با نتیجه ۵ بر یک مقابل عربستان به پیروزی رسیدند تا پرگل‌ترین بازی امروز را رقم بزنند.   شایان ذکر است در دیگر بازی گروه B هم تیم‌های ازبکستان و استرالیا به مصاف هم رفتند و ازبکستان موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری برسد.   از گروه A هم امروز چهارشنبه از ساعت ۱۴:۳۰ تیم فوتبال تایلند به مصاف چین رفته بود که این بازی در پایان با نتیجه ۳ بر یک به سود تایلند به پایان رسید و همچنین تیم‌های ویتنام و میانمار به تساوی یک به یک رسیده بودند.

دیگر خبرها

  • فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی پرگل عراق مقابل عربستان
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا| ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • چرا داعش تاکنون حتی یک تیر به اسرائیل شلیک نکرده؟
  • عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
  • روابط ما با آمریکا به نقطه مهم و حساس رسیده است
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی
  • جدیدترین موضع گیری السودانی درباره روابط با ایران و آمریکا
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند هدف قرار می گیرند