Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@23:18:30 GMT

ارتباط بین سطح آهن سیستم عصبی و آلزایمر تایید شد 

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۱۳۰۲

ارتباط بین سطح آهن سیستم عصبی و آلزایمر تایید شد 

محققان اروپایی با استفاده از یک فناوری‌ جدید تصویربرداری توانستند ارتباط بین بیماری آلزایمر و تجمع غیرعادی آهن در مغز را تایید کنند. بر اساس این تحقیقات بین سطح بالای آهن در بخش‌های خاصی از مغز و میزان اختلالات شناختی، ارتباط مستقیم و شاخصی وجود دارد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این تحقیقات با کمک دو گروه ۱۰۰ نفری از داوطلبان هم سن انجام شد که یک گروه آن‌ها مبتلا به آلزایمر بوده و گروه دیگر فاقد هرگونه اختلال شناختی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این داوطلبان به مدت ۱۷ ماه تحت نظر قرار گرفتند و میزان تجمع آهن در بافت مغز آن‌ها با استفاده از تصویربرداری MRI اندازه‌گیری شد. در نتیجه این بررسی‌ها ارتباط مستقیمی بین میزان آهن جمع‌شده در نوقشر، ماده خاکستری مغز، لوب گیجگاهی و لوب پس‌سری داوطلبان مبتلا به آلزایمر و میزان اختلال شناختی در این افراد کشف شد.
البته به اعتقاد محققان، این امر به معنای نقش داشتن آهن در اختلال شناختی نیست؛ بلکه صرفا به این معنی است که بین این دو فاکتور، رابطه وجود دارد. در نتیجه هنوز مشخص‌ نیست که هدف‌گیری تجمع آهن در مغز با استفاده از داروها می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهبود بیماران مبتلا به آلزایمر داشته باشد یا اقدامی بی اثر است. با وجود این، میزان تجمع آهن در بخش‌های خاصی از مغز می‌تواند به عنوان یک شاخص برای ردگیری انحطاط سیستم اعصاب ناشی از آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد زوال عقل

-آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است.
-زوال عقل یکی از مهمترین دلایل ناتوانی و وابستگی سالمندان در سراسر جهان است.
-زوال عقل نه تنها تاثیر جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بر مبتلایان دارد،‌ بلکه خانواده و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
- در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به این تعداد افزوده می‌شود.
- گرچه قربانیان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولی این عارضه یک بخش طبیعی از پیری نیست.
-حدود پنج درصد از مبتلایان به آلزایمر در دهه چهل و پنجاه سالگی علائم اولیه را نشان می‌دهند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Radiology منتشر شده است.

برچسب‌ها زوال عقل آلزایمر سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زوال عقل آلزایمر سازمان جهانی بهداشت زوال عقل آلزایمر سازمان جهانی بهداشت زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنر و رسانه مهمترین ابزار دشمن در جنگ شناختی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    سرهنگ قاسم زاده‌علی با بیان اینکه از ابتدای آفرینش تاکنون جریان تقابل جبهه حق علیه باطل وجود داشته گفت: در این رابطه، از زمان آفرینش حضرت آدم (ع) تاکنون این تقابل از نظر وسایس شیطانی تا جنگ ترکیبی و شناختی برقرار بوده است و در این عرصه چه بسا جبهه حق همواره قدرتمند ظاهر نشده و حتی عِده و عُده جبهه باطل بیشتر بوده است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان‌غربی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده تا زمانی که بشریت اعتقادات و باورهای خود را فراموش کرده و از باورهای باطل تبعیت کند این تقابل و جنگ بین حق و باطل ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در آیات مختلف قرآن کریم نیز به صراحت، این مهم را بیان فرموده است و با وجود اینکه تعداد جبهه حق اندک بوده، اما وعده پیروزی داده شده است.

زاده‌علی گفت: مهمترین ابزار دشمن در جنگ شناختی و ترکیبی، هنر و رسانه است و در این راستا دشمن از طریق هنر به تولید آثار پرداخته و از طریق رسانه، آن را انتشار می‌دهد تا مؤمنان را از اصول و آرمان‌های خود بازدارد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان‌غربی ادامه داد: هنر یک ودیعه الهی است که خداوند در وجود هنرمندان قرار داده است و این هنر نیز زمانی ارضا می‌شود که در راه ارزش‌های انسانی و خدایی به کارگیری شود.

زاده‌علی ادامه داد: در شرایط کنونی یک هنرمند متعهد و انقلابی باید حرکتی جهادگونه انجام داده و در عرصه تبیین، با به‌کارگیری هنر در خط مقدم، حرکت و نقشه‌های دشمن را در قالب هنر برملا کند.

وی با اشاره به وضعیت غزه نیز گفت: مردم غزه تنها بر روی اعتقادات خود ایستادگی کرده و بی‌تردید با قدرت ایمان و صبر، پیروزی این جنگ خواهند شد.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به درمان آلزایمر کمک خواهد کرد؟
  • ارتباط عوامل حمله تروریستی در مسکو با اوکراین مشخص شد
  • روشی جدید برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به زوال عقل
  • ارتباط رادیویی داوران در تمام بازی‌های لیگ برتر
  • هوش مصنوعی ناجی مبتلایان به آلزایمر خواهد شد؟
  • ارتباط آرتروز زانو با پیری سریع‌تر مغز و خطر زوال عقل
  • برگزاری سومین رویداد بین المللی نوروتاک
  • استرس چگونه هضم غذا را مختل می‌کند؟
  • گوشی پیکسل ۹ احتمالاً سیستم ارتباط ماهواره‌ای و مودم جدید خواهد داشت
  • هنر و رسانه مهمترین ابزار دشمن در جنگ شناختی است