Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون انرژی مجلس با ارائه توضیحاتی درباره طرح پیشنهادی مبنی بر تغییر الگوی سهمیه‌بندی بنزین از خودروها به خانواده‌ها گفت این طرح در صف اعلام وصول توسط هیأت رئیسه مجلس است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهاد طرحی از سوی نمایندگان مجلس یازدهم درباره اصلاح سهمیه‌بندی بنزین گفت: منتظر هستیم تا بعد از تعطیلات اخیر مجلس این طرح از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتقدم هستیم ارائه بنزین با الگوی کنونی فاقد ویژگی عدالت است.

وی افزود: در طرح کنونی سهمیه بنزین به خودروها تعلق می گیرد در حالی که 50 درصد خانواده‌ها فاقد خودرو هستند و سهمی یارانه بنزین ندارند.

*می خواهیم به همه یارانه بدهیم

این نماینده مجلس تأکید کرد: اگر طرح پیشنهادی کنونی مصوب شود، سهمیه‌بندی تغییر می‌کند و سهمیه بنزین به جای خودرو به خانواده‌ها تخصیص پیدا می کند. به این شکل که به هر فرد ایرانی از یارانه انرژی سهمی تعلق می‌گیرد، در ابتدا سهمیه بنزین به کارت سرپرست خانواده واریز می شود. اگر این فرد از سهمیه خود استفاده نکرد سهمیه در انتهای ماه به دولت باز می گردد –یا میزانی از سهمیه که به استفاده نشده است- و دولت از محل درآمد صادراتی بنزین کارت بانکی سرپرستان خانواده را شارژ می‌کند تا آن‌ها کالای ایرانی بخرند.

شریعتی گفت: افراد یا صاحب خودرو هستند یا اینکه فاقد خودرو هستند، اگر خودرو ندارند می توانند از درآمد آن به شکل یارانه استفاده کنند.

*نمی‌خواهیم جامعه درگیر شوک شود

شریعتی با تأکید به این موضوع که درشرایطی قرار نداریم که به جامعه شوک وارد کنیم، اظهار داشت: می خواهیم بدون تغییر قیمت ها –بنزین- سهمیه‌ها عادلانه شود.

وی ادامه داد: یکماه گذشته با افت شدید نفت در جهان مواجه بودیم و قیمت بنزین افت کرد، در چند هفته قیمت بنزین جهان از بنزین ایران ارزان‌تر شد در این شرایط عادلانه تر بود که قیمت عرضه این محصول پایین‌تر بیاید. براین اساس معتقدیم لازم است سیاستگذاری در بخش بنزین با نرخ شناور باشد.

وی با بیان اینکه اگر این طرح پیشنهادی در مجلس تصویب شود چون یارانه آن به همه افراد می رسد، در عمل طرح متناسب با عدالت است، در بخش دیگری گفت: بحث مان تغییر قیمت بنزین نیست بلکه می‌خواهیم ارائه سهمیه عادلانه شود.

*هرم وارونه یارانه ها

وی گفت: مردم از مجلس قبل راضی نبودند، کمیسیون های مجلس یازدهم هم یک هفته شکل گرفته است. اما طرح پیشنهادی مان در مجلس دهم تهیه شده بود و باقیمانده مجلس قبل است، اما در آن مجلس دنبال نشد.

شریعتی با اشاره به ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه گفت: این قانون دولت را مکلف کرده است که با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی موضوع افزایش قیمت بنزین دنبال شود.

این نماینده مجلس همچنین گفت: معضل جدی کشورمان یارانه های انرژی است که دقیقا برعکس عمل می شود و افراد برخوردار، بیشتر از آن بهره مند می شوند، به تعبیری، هرم یارانه ها برعکس روی زمین قرار گرفته است.

*دولت ناتوان از اجرای همه سیاستهای بنزینی مدنظر مجلس

وی گفت: این دولت در اجرای پروژه های سنگین توانمند نمی بینیم. فعلا می خواهیم طی یک مرحله با دنبال کردن پیشنهاد اصلاح تغییر سهمیه‌بندی بنزین، شرایط را به عدالت نزدیک کنیم بعد در حوزه حکمرانی انرژی برنامه هایی را دنبال خواهیم کرد.

شریعتی در پاسخ به نقدی مبنی بر اینکه بنزین سهم 10 درصدی از کل مصرف انرژی کشور دارد و اگر قرار است اصلاحی شود باید کار اساسی صورت بگیرد، گفت: بنزین یک کالای عادی نیست، نوعی کالای خاص است که اثر روانی برجامعه دارد. اینکه 10 درصد کل انرژی مصرفی کشورمان مربوط بنزین است، پس جای سوال است که چرا آبان 98 کشور به خاطر گرانی آن شلوغ شد.

وی گفت: برای گران شدن اخیر بنزین در کشور هزینه شده است- حوادث آبان 98- و الان می خواهیم اصلاحی در کشور صورت بگیرد.

*بنزین اولویت اول کشور نیست

این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: بنزین الان اولویت اول کشورمان نیست، اولویت اول اصلاح نظام مالیاتی، بانکی و بعد از آن یارانه هاست. در جریان هستم که از ابتدای گرانی بنزین نارضایتی مردم از سهمیه بندی بنزین بالای 70 درصد است. کاری که می توانیم انجام دهیم این است که روند فعلی در مولفه های جامعه به نفع محرومان اصلاح شود. اگر این طرح پیشنهادی تصویب و بعد اجرا شود، به التیام زخم های مردم کمک می کند.

وی به طرح این موضوع پرداخت که گرانی بنزین اتفاق خوبی نبوده، و گفت: اما الان یک تیر از چله کمان رها شده است. یک عده در جایگاه ها بنزین می زنند و یک عده نظاره می کنند؛ طرح کلان و نظام هدفمندی یارانه ها به جای خودش جای بحث دارد اما با این طرح پیشنهادی می خواهیم با توجه به وضعیت فعلی به جای اینکه بنزین را به خودرو بدهیم به خانوار بدهیم، این زخم جامعه را التیام می بخشد و باعث رضایت مردم می شود.

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,80,77/CT12