سینما یک تفریح استراتژیک برای بالا بردن روحیه اجتماعی است
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۱۶۰۵
شیوع کرونا زندگی انسانها روی کره زمین را دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. بسیاری از مشاغل با تغییرات گستردهای روبرو شدند و مردم برای حفاظت از خود در برابر خطر مرگ، بیشتر به نظافت و شست و شوی دستهاشان اهمیت می دهند. جای شکی نیست در ایام کرونا در دنیا بسیاری از مشاغل که به اعتبار استقبال مردمی حیاتشان مستمر است نفسشان به شماره افتاد و هنوز هم در وضعیت اورژانسی به سر میبرند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این واقعیت است که شیوع کرونا را شاید تا مدتها پایانی نباشد. نمیتوانیم امیدوار باشیم که کرونا امسال بطور کامل از میان می رود و دیگر نگرانی از این بابت نداریم اما در عین حال نمیتوانیم کار و زندگی را رها کنیم و با خانه نشینی تا مدت زمان نامشخص، به امید روزی باشیم که این ویروس ریشه کن می شود. در ایام شیوع کرونا این محصولات فرهنگی و فرهنگ و هنر بود که روح ما را نجات داد. چه موسیقی هایی که به ما امید نداد، چه سکانسهایی از چه فیلم هایی که به ما نگفت زندگی روزهای بهتری پیش رو دارد و چه عکس ها نقاشی ها و اشعار پندآموزی زندگی را دوباره به ما برنگرداند و رنج خانه نشینی را برای ما آسانتر نکرد.
حالا امروز ما در پیک دوم کرونا در تلاشیم تا بار دیگر با این ویروس مقابله کنیم؛ شاید پیک دوم شیوع نه اما بی ملاحظگی هایی ما را زودتر از موعد به هشدار همه گیری این ویروس رساند اما حالا باید همه دست به دست هم بدهیم و با این ویروس براساس توصیه های اعلام شده مقابله کنیم.
امروز دیگر باید با رعایت پروتکل های بهداشتی زندگی در کنار ویروس کرونا را بیاموزیم. باید یاد بگیریم در بخش های مختلف زندگی چگونه رفتار کنیم. از پوشش و خوراک و رفتن به محل کار و تفریحاتی که دوست داریم.
یادمان باشد سینما هنوز به عنوان یک تفریح مهم فضایی استراتژیک برای ارتقای روحیه اجتماعی است. هنوز هم مخاطبان با رفتن به سینماها امیدوارند که بتوانند روزی بدون دغدغه به تماشای فیلم های روز سینمای ایران بنشینند و از تماشای این آثار لذت ببرند اما تا آن روز، با توجه به وجود کرونا، با رعایت پروتکلهای بهداشتی مخاطبان استقبال خوبی از آثار سینمایی روی پرده داشتهاند.
استقبال مردمی از فیلمهای شنای پروانه و خوب بد جلف ۲ در این شرایط به معنای رکورد زدن این آثار نیست بلکه با توجه به کاهش ظرفیت صندلی سینماها به دلیل رعایت فاصله اجتماعی، جای خوشحالی است که سینما از حالت کما بیرون آمده و دارد نفس می کشد. سینما امروز نیازمند نفس کشیدن است و ریسک اکران فیلم های سینمایی آن هم از سوی بخش خصوصی نشان می دهد همه حاضرند برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم فداکاری کنند.
امروز زمان آن رسیده به جای منع کردن از رفتن به سینما به مردم آموزش دهیم در شرایط جدید زندگی باید چگونه به سینما برویم. ما امروز نیازمند ساختن فرهنگی جدید برای استقبال از آثار فرهنگی هنری هستیم. باید بایدها و نبایدهای لذت بردن از فیلم و تئاتر را به مردم گوشزد کنیم و از طریق اطلاع رسانی گسترده، بجای ترغیب مردم به خانه نشینی به آنان بیاموزیم باید چگونه رفتار کنند.
شاید نشستن به تماشای فیلم با ماسک برای کسانی که در سالن های سینمایی سال ها به راحتی به تماشای آثار نشسته اند سخت باشد اما لذت دیدن فیلم روی پرده سینما آن هم بعد از چند ماه از منظر روحی و روانی می تواند کمکی شایان به جامعه داشته باشد.
در کنار سالن های سینمایی، راه اندازی سینماماشین و سینماآنلاین و تلاش سازمان سینمایی برای حمایت از فعالیت های نوآورانه در پخش آثار سینمایی، راهی دیگر برای آشتی دوباره با سینماست. سینما پس از انقلاب و با وقفه ای طولانی راه خود را پیش گرفت تا جایی که در همان دهه ۶۰ و در اوج جنگ و با امکانات سینماها و پخش با تاخیر آثار سینمایی در شهرستان ها، راه خود را پیدا کرد و امروز اگر شیوع کرونا را جنگی نوین در دنیا بدانیم باید امیدوار باشیم که این سینما بار دیگر راه خود را پیدا می کند و بار دیگر سالن های سینمایی اینبار با رعایت پروتکل های بهداشتی و فرهنگ و آداب و آیین جدید سینماروی، میزبان تماشاگرانی می شود که نشان دادند سینمای ایران را دوست دارند.
امروز سینماهای کشور در انتظار مردم هستند و قطعا با رعایت نکات بهداشتی از جمله زدن ماست و شست و شوی دستها و رعایت فاصله اجتماعی، از این شرایط عبور خواهیم کرد و کرونا را شکست خواهیم داد.
برچسبها ویروس کرونا فیلم ارتش سری اکران فیلم فیلم شنای پروانهمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ویروس کرونا فیلم ارتش سری اکران فیلم فیلم شنای پروانه ویروس کرونا فیلم ارتش سری اکران فیلم فیلم شنای پروانه شیوع کرونا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنشها به اظهارات آقای مدیر؛ این شخص باید برکنار شود!
آفتابنیوز :
همین چند روز پیش بود که انتشار ویدئویی از نایبرییس هیاتمدیره یکی از سکوهای نمایش خانگی، مخاطبان را انگشت به دهان گذاشت. این عضو هیاتمدیره در اظهاراتی عجیب عنوان کرد: بازیگران این سریالها (محصولات پلتفرم مذکور) خیلی بیاخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم خانگی تا کاشیکاری و خودرو بودم، من به بیاخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند، اما بسیار بیاخلاقاند. اول و آخرشان پول است. پول بده هر کاری میکنند ...
این صحبتها با واکنشهایی مواجه شد و جالب آنکه تمام این واکنشها، در نفی این حرکت و نکوهش چنین ادبیاتی بوده است. برخی هنرمندان ازجمله حسین فرحبخش، همایون اسعدیان و مازیار میری اعلام کردند که تا زمان عذرخواهی رسمی، هیچگونه همکاری با این پلتفرم نخواهند داشت. نهادهایی، چون انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران، خانه سینما و انجمن صنفی بازیگران سینما با انتشار بیانیههایی، اعتراض شدید خود را نسبت به این باور و ادبیات اعلام کردند. برخی هنرمندان همکار با این پلتفرم نظیر مهدی امینی که دوبلور و مدیر استودیو همکار با این پلتفرم در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است نیز ادبیات تندی در برابر این اظهارات بیان کرده است. بسیاری از بازیگران و اهالی سینما نیز در صفحات خود، واکنشهای نسبتاتندی به این گفته داشته و خواهان عذرخواهی این چهره شدهاند.
شدت این واکنشها به اندازهای بود که روابط عمومی این پلتفرم، طی اطلاعیهای، اگرچه قصد دلجویی داشته، اما به دلیل مهندسی غیرهوشمندانه در ترسیم فضای عذرخواهی، نتوانسته خشم اهالی هنر را کاهش دهد. در این اطلاعیه، با تقلیل مخاطبان هدف آقای نائبرئیس به یک سریال، عنوان شده که مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده است، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایبرئیس هیاتمدیره این پلتفرم را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد. در وهله اول، آنچه برداشتی واضح و شفاف از اظهارات آقای نائبرئیس برمیآید این است که اشاره ایشان، مستقیما به جامعه هنرمندان بوده و هیچ محدودیتی در کلام ایشان به چشم نمیخورد. ثانیا، اینطور به نظر میرسد که عدمعذرخواهی رسمی این چهره تا این لحظه که چند روز از انتشار آن ویدئو میگذرد، نشان از ثابتقدم بودن ایشان در بیان آن عقاید دارد و درست به همین دلیل است که اطلاعیه روابط عمومی آن پلتفرم نهتنها نتوانسته در هیبت یک عذرخواهی رسمی برآید بلکه خشم جامعه هنری را نیز بیشتر کرده است.
خود از دردی بود که ایشانند
اینکه این صحبت تا چه اندازه درست است، یک بحث است و چرا این شخص، چنین ادبیاتی را به کار برده، یک بحث دیگر. بسیارواضح است که اگر هر مقامی، چنین ادبیاتی را درباره هر صنفی به کار میبرد، با واکنشهای تندی مواجه میشد. حتی اگر هم بخواهیم نفس گفته این مدیر را درست بدانیم، در وهله نخست باید انگشت اتهام را به سمت این فرد و نهاد تحت امر ایشان دراز کنیم که در دوران کرونا و بنا بر یک توفیق اجباری که منجر به تعطیلی گسترده سینماها در کشور شد، بر پایه شانس، مردم به سمت این سکوهای محدود گسیل داشته شدند.
تلاش سازمان سینمایی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن برهه در جهت رونق دادن به این سکوها برای سرگرمی مردمی که در خانه قرنطینه شده بودند، سبب رونق چشمگیر اقتصادی این سکوها شد تا جایی که آنها ره چندده ساله را طی یک سال طی کردند. پلتفرمهایی که چند سال از حیات آنها میگذشت و عملا هیچ توفیقی را به دست نیاورده بودند به نعمت برخورداری از تولیدات دستاولی که سازمان سینمایی در اختیار آنها قرار داده بود و البته آبونمانی که از مشترکان میگرفت، به سودهایی رسید که اکنون میتواند برای هر قسمت ضعیفترین سریال خود، ۳ میلیارد تومان هزینه کند.
همین بریزوبپاشهای بیحسابوکتابی که در طول این سالها در برخی از این سکوها رقم خورده سبب شده تا هزینه تولید در سینمای ایران، بهمراتب بالاتر برود. چطور و بر مبنای کدام منطق ساختاری، برای درآوردن یک سریال ضعیف ۴۵ دقیقهای، ۳ میلیارد تومان هزینه میشود و این هزینهها تا قسمتی ۸ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند؟ اگر هم جامعه سینمایی کشور پولکی شده (که مطلقا چنین نیست)، چنین رسمی را کدام نهاد بنیان گذاشته است؟ تا قبل از سریالسازی این پلتفرمها، اصلا چنین حرفهایی در سینمای ایران مطرح نبود؛ بنابراین اگر هم اوضاع به گونهای باشد که آقای نائبرئیس عنوان کرده، مقصر پدید آمدن آن، فقط و فقط چنین سکوهایی بودهاند که با نداشتن سابقه اجرایی مکفی و عدمتجربه بهینه در حوزه سینما، از مشاغلی، چون سرامیکسازی به این سمت گسیل داشته شدند و حالا برای کسانی که ریشهشان در سینما و فیلم و سریال است، چنین شاخ و شانههایی میکشند؛ و مگر غیر از این است که، چون احساس شد در سینما و پلتفرم، سود مالی سرشاری نهفته است، افرادی از مشاغل مختلف، به این سمت گسیل پیدا کردند تا با هدف کسب منفعت مادی، در این حوزه به فعالیت بپردازند و حالا، افرادی دیگر را به این مفسده متهم میکنند؟ آنهم برای سینمایی که درصد بسیار اندکی از فعالان آن، در رفاه نسبی به سر میبرند و مابقی آنها، چالشهای بسیاری در زندگی خود دارند. این گفته آقای نائبرئیس نشان میدهد که ایشان نسبت به واضحات سینمایی کشور، اطلاعی نداشته و حالا در برابر دوربین و برای مخاطبان عام بسیار، چنین اظهارنظری را عنوان کرده است؛ و اگر این هنرمندان به گفته ایشان پولکی نبودند، آقای نائبرئیس اکنون چگونه میتوانستند با این میزان اعتمادبهنفس که قطعا ناشی از تمکنی نسبی است، چنین اظهاراتی را نسبت به، ولی نعمتان خود بر زبان بیاورد؟
قطعا انتشار یک اطلاعیه ساده از سوی روابط عمومی این سکو، نمیتواند این زخم تفدیده را درمان کند. این سکو اگر حقیقتا با حسننیت اقدام به انتشار آن اطلاعیه کرده، باید در گام ابتدایی، نسبت به برکناری این مقام اهتمام کرده تا حداقل در بعد اقتصادی، جنس همکاری هنرمندان با این سکو، خدشهدار نشود. این اقدام میتواند کمترین میزان مطالبه جمعی هنرمندان از این سکو باشد تا دیگر مدیری به خود این جرات را ندهد که اندیشههای شخصی و سلیقهای خود را اینگونه به شکلی عمومی فریاد بزند.
منبع: خبرگزاری ایرنا