Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام اخوی با بیان‌اینکه امام رضا(ع) شیعیان و منتظران را با ابعاد بی‌کران شخصيت امام مهدی(عج) و قيام رهایی‌بخش و عدالت‌گستر آن حضرت(عج) آشنا کردند، گفت: ایشان درباره حوادث آخرالزمان سخنانی داشته و بر حتمی بودن ظهور حضرت حجت(عج) تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت امام رضا(ع) و به منظور بررسی مهدویت و انتظار برای ظهور در کلام حضرت ثامن الحجج(ع) با حجت الاسلام «رضا اخوی»، کارشناس مذهبی، پژوهشگر اخلاق اجتماعی و نویسنده کتاب های تخصصی حوزه جوان و نوجوان و مولف کتاب «رواق های انتظار» گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح بخش نخست آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

کتاب «رواق های انتظار» بر چه محوری تالیف شده است؟

 

این کتاب یک دوره آشنایی با معارف مهدوی است که بر اساس سخنان امام رضا علیه‌السلام درباره منجی موعود(عج) نوشته شده، این کتاب در چهار فصل دوازده برگزیده، آب و آینه، آب و آفتاب و رواق های مهدوی به رشته تحریر درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مهدویت در آموزه های رضوی چه تعریف و کارکردی دارد و این تعریف با آنچه ما در جامعه شیعی خود دنبال می کنیم چه هماهنگی هایی دارد؟

 

به فرموده قرآن، بیماردلان و دشمنان همواره برای خاموشی نور خدا در تلاش هستند.  به همین جهت، پیامبر و امامان علیهم‌السلام سعی بلیغ و تلاش همه جانبه‌ای برای معرفی برگزیدگان الهی و به‌ویژه آخرین ذخیرۀ الهی، بقیت الله الاعظم حضرت حجّت عجل الله تعالی فرجه الشریف داشتند تا گذر زمان و طولانی شدن ایام ظهور و قیام حضرتش، غبار غفلت و نسیان بر وجود مقدس دوازدهمین نور الهی نیفکند و نقشه‌ها و ترفندهای دشمنان خنثی گردد.

بر این باور، هر يک از اهل‌بیت طاهرين علیهم‌السلام در عصر خود تلاش كردند باور مهدوی و فرهنگ انتظار را در ميان امت اسلامي زنده و پويا نگه دارند و بدين طريق، به پيروان خود در برابر هجوم مصائب، رنج‌ها، دردها و بلاهاي گوناگوني كه حاكمان جور بر آن‌ها روا می‌داشتند، پايداری بخشند که حاصل آن ده‌ها و صدها روایت پیرامون آن وجود مقدس است.

حركت رو به گسترش معارف مهدوي، در زمان امام رضا علیه‌السلام نیز ادامه یافت و آن حضرت(ع) با سخن و سیره خودشان، شیعیان و منتظران را با ابعاد بی‌کران شخصيت امام مهدی علیه‌السلام و قيام رهایی‌بخش و عدالت‌گستر آن حضرت(عج) آگاه کردند.

 

آیا درباره تداوم امامت تا ظهور موعود علیه‌السلام نیز در سیره حدیثی کلامی حضرت رضا(ع) آموزه هایی وجود دارد؟

 

ضرورت وجود امام معصوم در هر عصری، از بایدهای قطعی اعتقادی شیعه است و بر مبنای آموزه‌های دینی و سخنان امامان علیهم‌السلام و از جمله امام رضا علیه‌السلام، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، امام زمانِ شیعیان و واسطه فیض خداوند متعال بر ساکنان زمین خواهند بود که تا فرا رسیدن عصر ظهور، همانند خورشید پشت ابر، از پس پرده غیبت، سایه عنایتشان بر سر مردم خواهد بود.

بر اساس همین مبنا، از جمله مسائلي که آموزه‌های دینی مرتبط با منجی آخرالزمان با بیان‌های مختلف به آن توجه داده، اين است که هیچ‌گاه زمين خالي از حجت نيست و اين حجت‌ها مجموعاً دوازده نفرند، در نتيجه، امامت در تمام ادوار تا دوران ظهور مهدي موعود علیه‌السلام ادامه دارد. در این زمینه از امام هشتم(ع) سؤال شد: «أَ تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَیْرِ إِمَامٍ؟ زمین بدون امام باقى ماند؟

حضرت در پاسخ فرمود: «نه».

محمد بن فضیل در ادامه پرسید: فَإِنَّا نُرَوَّى عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهَا لاَ تَبْقَى بِغَيْرِ إِمَامٍ إِلاَّ أَنْ يَسْخَطَ اَللَّهُ تَعَالَى عَلَى أَهْلِ اَلْأَرْضِ أَوْ عَلَى اَلْعِبَادِ؛ براى ما از حضرت صادق علیه‌السلام روایت شده كه زمین بدون امام باقى نباشد مگر اینكه خداى تعالى بر اهل زمین یا بر بندگان خشم گیرد.

امام رضا علیه‌السلام فرمود: لَا لَاتَبْقَى إِذاً لَسَاخَتْ؛ نه، باقى نماند، در آن صورت فرو رود».

 

آیا مصداق دیگری در این باره و تصریح حضرت رضا(ع) وجود دارد؟

 

«حسن وَشّاء» نیز می‌گوید: از حضرت رضا علیه‌السلام پرسیدم آیا زمین بدون امام باقى ماند؟ فرمود: «نه». گفتم چنین روایت نموده‏اند که زمین خالى از امام نماند مگر درحالی‌که خداوند بر بندگانش خشم و غضب نموده باشد، فرمود: «خیر، نماند، در این صورت در هم فرو ریزد».

امام هشتم علیه‌السلام همچنین در نوشته‌ای خطاب به مأمون، با تأسی به اجداد طاهرین خود، نشناختن و نپذیرفتن امام را مساوی با مرگ جاهلی دانسته و فرمودند: «مَنْ ماتَ و لَمْ یَعْرِفْ أَئِمَّتَهُ ماتَ مِیتَةً جاهِلِیَّةً؛ هر کس بی شناخت امامان خویش بمیرد، به مرگ جاهلیّت مرده است».

به‌عبارت‌دیگر، اهتمام امام هشتم(ع) برای تبیین و تثبیت اصل امامت و تبیین خصوصیات امام، از آن جهت دارای اهمیت فوق‌العاده است که اصل امامت، مقدمه تثبیت و تفهیم باور به مهدویت و وجود منجی آخرالزمان علیه‌السلام خواهد بود و این مبنا همواره تداوم خواهد داشت و شیعیان نیز بدان ملتزم خواهند بود.

 

امام رضا(ع) چه تلاش های دیگری برای نهادینه کردن مسئله امامت حضرت صاحب الزمان(عج) در جامعه شیعی داشته اند؟

 

یکی دیگر از تلاش های امام رضا علیه السلام در این زمینه، آن بود که پس‌ازآنکه آن حضرت به ضرورت و تبیین امامت و تداوم آن تا دوازدهمین امام تأکید کردند، به بیان تبارشناسی آخرین امام پرداختند و به چند نکته اساسی دراین‌باره اشاره کردند؛ اینکه مهدی موعود علیه‌السلام از نسل پیامبر(ص)، فرزند نُهم امام حسین و فرزند چهارم امام رضا و فرزند بلافصل حضرت امام حسن عسکری علیهم السلام است. این معرفی حضرت باعث شد تا علی‌رغم تردیدها و شبهه‌افکنی مخالفان و فرصت‌طلبان سودجوی مباحث مهدویت، روشنان چهره مقدس قائم آل محمد(عج) برای همگان قابل رؤیت و باور باشد.

امام هشتم علیه‌السلام امام زمان موعود را چهارمین فرزند از نسل خود معرفی می‌کند و می‌فرماید: «الرّابعُ مِنْ وُلْدِي ابنُ سَيِّدَةِ الإماءِ؛ امام زمان علیه‌السلام چهارمين فرزند من است و از سَروَر کنيزان عالَم به دنیا خواهد آمد».

 

انتظار و زمینه سازی ظهور در آموزه های رضوی چگونه تعریف شده و چه ویژگی ها و کیفیتی دارد؟

 

در فرایند امامت و ولایت معصومین علیهم‌السلام، یکی از بایسته‌های زندگی ایشان که به تبعیت از پیامبر اعظم(ص) آموخته بودند، زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره قائم آل محمد عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و توجه دادن مؤمنان به آینده‌ای روشن و در انتظار ظهور منجی و تحقق دولت کریمه حضرت حجّت بودن است.

در واقع، اولیای الهی و دوازده امام معصوم و برگزیده علیهم‌السلام را باید همانند دانه‌های تسبیح، در یک زنجیره و امتداد مشخص و معیّن تصور کرد که ولایت و امامت را به‌تناسب زمان و موقعیت عصر خود، به بهترین شکل ممکن به سرانجام رساندند و با وجود همه کارشکنی‌ها و عداوت دشمنان و حاکمان ظالم، جامعه را به‌سوی آرمان‌شهر مهدوی و مدینه فاضلۀ آخرین حجّت الهی عجل الله تعالی فرجه، هدایت کردند و بذر امید و انتظار را در دل عاشقان و مشتاقان حریم ولایت و امامت کاشتند، تا در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد شکوفایی و به ثمر نشستن آن باشند.

به همین دلیل، باور مهدویت و اعتقاد به موعود و منجی آخرالزمان، در زبان مبارک همه این برگزیدگان الهی مترنم بود و همواره یاد و خاطره او را گرامی و نامش را پررونق می‌کردند تا خفقان دوران ائمه علیهم‌السلام و ابرهای سیاه بدخواهی و ستم، باعث نشستن غبار غفلت و تاری بر آخرین نور و حجّت الهی نگردد.

امام رضا علیه‌السلام پیرامون ظهور و حوادث دوره آخرالزمان سخنان و نکاتی فرموده و بر حتمی بودن ظهور قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف تأکید ورزیدند و از سوی دیگر، منتظران را از حوادث و اتفاقات آن دوران آگاه کردند. با مطالعه روایات امام رضا علیه‌السلام درباره ظهور، چند مطلب اساسی قابل توجه است. نکته اول سن حضرت هنگام ظهور است؛ زیرا با توجه به عمر طولانی امام زمان علیه‌السلام که با خواست و اراده الهی صورت می‌پذیرد، به‌طور طبیعی پس از ظهور، تماشاگران جمال یوسف زهرا (ع) با ذهنیت کهولت سن با آن حضرت مواجه می‌شوند، غافل از اینکه گذشت زمان، تأثیری در صورت زیبا و نورانی قائم آل محمد صلی‌الله علیه و آله ندارد و ایشان در هیبت مردی میانسال ظهور خواهند کرد. همان‌گونه که پیش از این اشاره شد، «اباصلت هروی» یکی از یاران نزدیک امام رضا علیه‌السلام می‌گوید: از امام درباره علامت حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) هنگام ظهور پرسیدم، آن حضرت فرمود:  «نشانه حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) این است که به لحاظ سن پیر، ولی برابر دیدگان مردم جوان است، به‌گونه‌ای که بینندگان تصور می‌کنند او چهل‌ساله یا کمتر است و نشانه او این است که پس از ظهور هم با گذشت شب و روز پیر نمی‌شود، تا زمان رحلتش فرا رسد».

 

ادامه دارد ...

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ظهور امام زمان عج سبک زندگی منتظرانه مهدویت عجل الله تعالی فرجه الشریف امام رضا علیه السلام علیهم السلام قائم آل محمد امام هشتم ع امام رضا ع حضرت مهدی امام زمان مهدی عج آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۱۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌

به گزارش جماران؛ آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی در درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم بیان کرد: الإمامُ علیٌّ علیه السلام: زَلَّةُ العالِمِ کانکِسارِ السَّفینَةِ تَغرَقُ ، و تُغرِقُ. ( بحار الانوار، ۳۹ ، ۵۸). امام على علیه السلام می فرمایند: لغزش عالم مانند شکسته شدن کشتى است که سرنشینان خود را غرق مى کند و خودش هم غرق مى شود. 

آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی تاکید کرد: اشتباه عالم مانند اشتباه فرد عادی نیست. (فکر و عمل اشتباه او ) عده ای را منحرف می‌کند، مانند محمدعلی باب، دین مردم را سست ( و منحرف ) می‌کند. در عصر حاضر، عالِم را روحانی خطاب می‌کنند. 

آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی افزود: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست. باید فکر و عمل و خواب و همه چیز او به معنویت مربوط باشد. روحانی برای دنیا حرکت نمی‌کند. روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش  و تبلیغ کند‌.

برگردد آنکه با هوس کشور آمده است

سر ناورد به افسر شاهی گدای ما

زندگانی عالمان را بخوانید. سید نعمت الله جزائری چه گونه زندگی می‌کرد؟ 

آه ، من خجالت میکشم. 

بعضی می‌گویند نمی‌شود. خب برای چه طلبه شده اید؟

اگر برای دنیا آمده اید، بروید. نتیجه عکس دارد. می آیند؛ گمراه می‌شوند؛  قومی را به گمراهی می‌کشند. 

داستان شقرانی که از موالی امام صادق علیه السلام است را خوانده اید و می‌دانید!

امام است، تقیه می‌کند، رفته است پیش منصور. شقرانی از امام درخواست وساطت برای معیشتش  را دارد. شرابخوار است اما امام که جانم به فدایش، قبول می‌کند. 

کار که حل شد امام فرمودند: 

إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَحْسَنُ لِمَکَانِکَ مِنَّا وَ إِنَّ اَلْقَبِیحَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ لِمَکَانِکَ مِنَّا. ( بحارالانوار، ۴۷، ۳۵۰)

خوبی از همه خوب است، اما از تو خوبتر چون به ما منسوب هستی و بدی برای همه بد است، اما از تو بدتر زیرا که تو منسوب به ما هستی.

تو از شیعیان امام صادق علیه السلام هستی ( بایست مراقب رفتار و کردارت باشی)

امام علیه السلام پندی دیگر هم برای ما دارد: 

کسی که خلاف می‌کند با اشاره  و تلویحا به او تذکر دهیم.

نگوییم نمازت باطل است. بگوییم در رساله این را ، اینطور خوانده‌ام.

وظیفه ما خیلی سنگین است.

خطا اگر در حوزه باشد بسیار بد است. اگر برای آبادانی دین کاری نمیکنیم، دین را خرابتر نکنیم.

آقایی که می‌خواهی روحانی باشی  و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود.حتی الامکان اگر برای آبادانی دین کاری نمی‌کنیم، خرابتر نکنیم.

ان شاءالله موفق باشیم که مردم را هدایت کنیم و شرط آن ابتدا هدایت خودمان است.

والسلام علیکم و رحمت الله  و برکاته

دیگر خبرها

  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم