Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: ادعای صلح دوستی و تلاش آمریکایی ها برای مذاکره با طالبان در دوحه، تنها به منظور نجات جان سربازان آمریکایی حاضر در افغانستان بوده و به نظر می رسد مردم مظلوم افغان جایی در این توافقنامه ندارند.
به گزارش خرداد به نقل از ایرنا ،«مایک پمپئو» دوشنبه گذشته در گفت وگوی تلفنی با «ملاعبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان از وی خواست که براساس توافقنامه قطر به تعهدات خود وفادار مانده و از حمله به نظامیان آمریکایی خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این بخش از سخنان پمپئو در توئیت «سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در دوحه منتشر نشده بود اما پمپئو خود در توئیتی این موضوع را منتشر کرده است.پس از امضای توافقنامه دوحه در ۲۹ فوریه تاکنون، طالبان هیچ حمله‌ای به نظامیان آمریکایی انجام نداده اما در مقابل حملات خود به نیروهای افغان را شدت بخشیده است.اینکه چه چیز باعث شده که بدون حمله طالبان وزیر خارجه آمریکا از طالبان بخواهد که به تعهد خود مبنی بر عدم حمله به نظامیان آمریکایی پایبند بمانند، روشن نیست.اما آنچه روشن و آشکار است اینکه آمریکا بدنبال منافع خود بوده و پایان جنگ و متوقف شدن کشتار افغان‌ها برای آمریکا اهمیتی ندارد و مردم افغانستان به این نیت آمریکا پی برده اند.«زلمی خلیل‌زاد» فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان هم در رابطه با افزایش حملات طالبان گفته بود که در توافقنامه دوحه درباره عدم حمله طالبان به نیروهای افغان توافقی وجود ندارد که این اظهار نظر خود صدور مجوز حمله و شدت جنگ به طالبان است.«ولی الله شاهین» کارشناس سیاسی می گوید جنگ افغانستان پس از امضای توافقنامه دوحه در هاله‌ای از ابهام است و شدت جنگ ما را به فکر وا داشته که خلاء توافقنامه طالبان و آمریکا چیست که بر شدت جنگ افزوده است.به باور شاهین از وضعیت چنین فهمیده می شود که مردم افغانستان نباید به دنبال صلح آمریکایی باشند و باید خود مردم اقدام کرده، دولت و طالبان را مجبور کنند که دست از جنگ برداشته و پشت میز گفت‌وگو حاضر شوند.وی معتقد است مردم افغانستان به صورت یک صدا دنبال صلح و پایان جنگ هستند و نیت دیگران برای صلح این کشور روشن نیست.«طارق فرهادی» کارشناس امور بین الملل نیز معتقد است، افراد و گروههایی در میان دولت افغانستان و طالبان وجود دارند که روند گفت‌وگوی صلح بین افغانستان را به تأخیر می اندازند و معتقدند که امکان دارد ترامپ در انتخابات آتی آمریکا شکست بخورد و سیاست آمریکا در قبال افغانستان تغییر کند.به باور این افراد، اگر ترامپ شکست بخورد جنگ افغانستان باردیگر شدت خواهد یافت و افزون بر آمریکا این بار نقش کشورهای دیگر در موضوع افغانستان افزوده خواهد شد.در این حال خلیل‌زاد در سفر خود عازم ازبکستان شده و پس از دیدار با وزیر خارجه این کشور از طریق ویدئو کنفرانس با وزیران خارجه قرقیزستان، ترکمنستان و قزاقستان گفت‌وگو کرده است.وی در توئیتی نوشته است که در نشست (C۵ + ۱) که با حضور وزرای خارجه تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان برگزار شده بود، درباره روند صلح افغانستان گفت‌گو کرده‌است.اکنون افغان‌ها از صلح آمریکایی ناامید شده‌اند و تنها امید آنها به همکاری صادقانه کشورهای همسایه و منطقه است که در این اواخر آمادگی‌های خود را برای تأمین صلح اعلام کرده‌اند.برخی رسانه‌ها به نقل از وزیر خارجه ازبکستان نوشته اند که وی در گفت‌وگو با «کره تایمز» خواهان سهم  طالبان در قدرت شده و گفته است که آماده همکاری برای تأمین صلح در افغانستان است.جمهوری اسلامی ایران نیز بتازگی گفته برای تأمین صلح و ثبات پایدار به رایزنی خود با طرف‌های صلح افغانستان ادامه می دهد و شخصیت‌ها و مقامات افغان بارها از همکاری ایران در صلح افغانستان به نیکویی یاد کرده و آن را مهم خوانده‌اند. برچسب ها: طالبان ، آمریکا

منبع: خرداد

کلیدواژه: طالبان آمریکا صلح افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۲۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محو فلج اطفال در افغانستان

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریس‌الوزرای طالبان در یک نشست ویدیویی با رییس سازمان صحی جهان مدعی شد که این گروه بیماری فلج کودکان (پولیو) را در افغانستان محو کرده است.

ارگ طالبان با نشر بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که در این نشست مسئول منطقه‌ای سازمان صحی جهان و قلندر عباد، وزیر صحت عامه این گروه هم حضور داشتند.

براساس ادعای حنفی، این گروه در بخش‌های مختلف از جمله امنیت، مبارزه با مواد مخدر، جمع‌آوری معتادین و محو فلج اطفال در افغانستان دست‌آوردهایی داشته است.

در بیانیه ارگ آمده است: «در پی واکسیناسیون های متواتر توسط تیم‌های فنی، بیماری فلج کودکان از تمام نقاط افغانستان پاک‌سازی شده است.»

این مقام طالبان خواستار همکاری سازمان صحی جهان در زمینه نصب لابراتوارهای مجهز، ایجاد کلینیک‌های صحی در مناطق دوردست، ارتقای ظرفیت مسلکی متخصصین بخش صحت و ایجاد یک شفاخانه مجهز برای تداوی بیماری سرطان در افغانستان شد.

در همین حال، تدروس آدهانوم گبریسوس، رییس سازمان صحی جهان در این نشست تاکید کرد که این سازمان برای ادامه کار در افغانستان نیازمند همکاری طالبان است.

با این همه، حنان بلخی،‌ مسئول منطقه‌ای سازمان صحی جهان نیز از کمک این سازمان برای تقویت مراکز صحی، به‌ویژه لابراتوارهای تشخیص بیماری پولیو در افغانستان خبر داده است.

سازمان صحی جهان تا کنون هیچ‌گونه بیانیه‌ای در مورد این نشست منتشر نکرده است.

طالبان در حالی ادعای محو پولیو در افغانستان را می‌کنند که سال گذشته میلادی دست‌کم هشت واقعه مثبت فلج کودکان در افغانستان عمدتاً در شرق این کشور به ثبت رسیده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • محو فلج اطفال در افغانستان
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است
  • یوناما: مهاجرین افغان از پاکستان به اجبار اخراج نشوند
  • تشکر طالبان از ایران / مدتی دیگر هم صبر و حوصله داشته باشید
  • چرا سربازان در گذشته گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟
  • طالبان: پاکستان از مهاجرین به‌عنوان ابزار فشار استفاده نکند
  • پاکستان اخراج پناهجویان را متوقف کند
  • داعش سرکوب شده است