Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@07:31:59 GMT

امام هشتم؛ سفیر مهربانی‌ها/ هجرت و تجلی ولایتمداری

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۲۲۹۳

امام هشتم؛ سفیر مهربانی‌ها/ هجرت و تجلی ولایتمداری

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها، هیفاء پردل: بررسی سیره و زندگانی امام هشتم حضرت امام رضا علیه السلام از بدو تولد تا شهادت سراسر عبرت و الگویی برای زندگی عصر حاضر ما است این امام همام را امام رئوف و سفیر مهربانی‌ها می‌نامند مهربانی، لطف و مهرورزی او همه را شیفته خود کرده بود و این مهم باعث شده بود تا بنیاد عنکبوتی حاکمان بنی عباس به ویژه مامون را به لرزه درآورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت شمس الشموس امام موسی الرضا (ع) به دلیل مهربانی و مهرورزی خود مردم را به گرد خود جمع می‌کردند. مردم او را دوست داشتند و لحظه به لحظه به مریدان و دوستداران امام در مدینه اضافه می‌شد. دوران حیات این امام همام هم دوره با اوج قدرت حاکمان بنی عباس و دستخوش حوادث و تلاطم‌های بسیاری بود در این دوران فرقه‌های منحرف بسیاری ظهور و حضور یافت، و فتنه‌های سنگین و درگیری‌های بسیاری شکل گرفت.

اما هرکدام از این حوادث نتوانست بر مریدان و دوستداران حضرتش کم کند تا جایی که باعث شد مامون عباسی به امام رئوف پیشنهاد ولایت عهدی را داده و برای پایین آوردن جایگاه علمی امام ایشان را از مدینه به سمت مروه حرکت داد این حرکت و در واقع هجرت نقطه عطفی را در تاریخ رقم زد.

در گفت و گویی که بین امام رضا (ع) و مامون درباره ولایت عهدی شکل گرفته ایشان خطاب به مامون عباسی می‌فرمایند «ولایت عهدی هیچ امتیازی برای من افزوده نکرد زمانی که در مدینه بودم شرق و غرب بر فرمان من نافذ بود در مدینه عزیزترین فرد بودم و مردم برای گرفتن حاجت‌هایشان به من توسل می‌کردند مردم به چشم عزیز و بزرگ خویش به من نگاه می‌کردند».

امام هشتم دارای القاب مختلفی هم‌چون، شمس الشموس، انیس النفوس، امام الرئوف، ثامن الحجج هستند که مهم‌ترین لقب ایشان «عالم آل محمد» است به دلیل اینکه این امام همام دری از درهای علم و دانش بودند و به دلیل این مقام علمی والا با دانشمندان بزرگ مناظره‌های علمی داشتند تسلط بر همه علوم مختلف داشتند و سرچشمه‌ای از الهام وحی الهی بودند لذا مزین به این لقب شدند.

زمانی که مامون عباسی امام رضا علیه السلام را از مدینه به سوی توس هجرت داد شاید هرگز تصور نمی‌کرد که این هجرت باعث می‌شود تا نقطه عطفی در زندگی و تاریخ مریدان و شیعیان آن حضرت در توس شکل گیرد.

از مدینه تا مرو و توس با هرکدام از قدم‌های مبارک حضرتش منشأ خیر و برکاتی شد تا جایی که درهجرت و غربت هم مریدان ایشان بیشتر شد و ایران را به کانون ولایت مداری تبدیل کرد.

زندگی تا شهادت کانوی از درس و عبرت

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به سیره و زندگانی امام رضا علیه السلام گفت: سیره و زندگانی حضرت امام رضا (ع) از بدو تولد تا شهادت می‌تواند برای ما الگو درس آموز باشد دوران حیات این حضرت هم زمان با اوج قدرت بنی عباس بود این دوران با حوادث و تلاطم‌های بسیاری روبرو بود از جمله ظهور فرقه‌های مختلف منحرف، انحرف‌های فکری و درگیری‌های فرقه‌ای و فتنه‌های سنگین که با حیات این حضرت همراه بود.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی بیان کرد: حاکمان بنی عباس به دلیل جایگاه والای علمی و عظمت اهل بیت (ع) در بین مردم در تلاش بودند با برگزاری کرسی‌های علمی و گفت وگو علمی و هم‌چنین ایجاد نحله های مختلف منحرف این جایگاه را در بین مردم تضعیف کنند به ویژه در زمان حکمرانی مامون که بعد از غلبه بر برادر خود امپراطوری برای خود ایجاد کرده بود.

به گفته این مسئول، مامون عباسی که خود را در ظاهر متصل به اهل بیت (ع) نشان می‌داد برای تنزل جایگاه امام رضا علیه السلام در بین مریدان خود حربه‌های مختلفی از جمله حربه‌های سیاسی گرفته تا ولایت عهدی و در آخر حصر و حذف فیزیکی حضرت امام رضا علیه السلام استفاده کرد.

از ولایت عهدی تا هجرت و شهادت

مدیرکل تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به ابعاد دیگری از زندگانی این امام همام گفت: مامون از حربه سیاسی به نام ولایت عهدی برای تنزل جایگاه این امام استفاده کرد و ایشان را از مدینه به سمت مرو حرکت داد تا به دربار نزدیک و جایگاه ایشان را کاهش دهد ولی امام با تدبیر و رفتاری که با سیاست مداران نزدیک دربار داشتند و قبول شروط خاص برای قبول ولایت عهدی همه نقشه‌های مامون را نقش برآب کرد.

حجت الاسلام عزت زمانی افزود: در جایگاه علمی و مناظره‌ها و پاسخ به سوالات مختلف علمی جایگاه علمی خود را اثبات و هم چنین حقانیت جایگاه علمی اهل بیت علیه السلام را محکم‌تر می‌کند تا جایی که امام هشتم «عالم آل محمد» معروف می‌شوند.

به گفته وی، حرکت‌های مختلف امام و نزدیکی بیش از بیش مردم با امام هشتم از جمله نماز باران باعث می‌شود مردم و شیعیان بیشتری به سمت ایشان جمع شوند به طور کلی هجرت امام هشتم مانند هجرت پیامبر اکرم (ص) نقطه عطفی در تاریخ ایجاد و برکات بسیاری به همراه داشت امام همیشه در حال مبارزه به طاغوت بود و دائمی و در همه عرصه‌ها بود و هیچ صحنه‌ها به پیروزی خود تبدیل کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به توطئه‌های مامون عباسی برای متزلزل کردن جایگاه امام گفت: مامون برای مبارزه و تنزل جایگاه والای امام هشتم از هر حربه‌ای استفاده کرد ولی منجر به پیروزی امام شد و در این حربه‌ها علاقه داشت بدون آغشته شدن دست او به خون امام نتیجه دهد ولی همه نقشه‌های مامون نقش بر آب شد تا جایی که تصمیم به شهادت و حذف فیزیکی امام کرد.

هجرت امام هشتم و برکات آن برای ایرانیان

حجت الاسلام عزت زمانی بیان کرد: هجرت امام هشتم از مبدا به سمت توس آثار و برکات فراوانی به همراه داشت در واقع این هجرت نقطه عطفی در تاریخ برای کشور ما رقم زد و درس آموز ترین مرحله زندگی امام همین هجرت که توسط امام هشتم و خواهر گرامی ایشان کریم اهل بیت (س) رقم می‌خورد نقطه نورانی برای ایران اسلامی است.

وی، هجرت امام هشتم در کنار هجرت پیامبر (ص) هجرت عظیمی برای گسترش دایره حکومت تشیع و تقویت پایه‌های آن مؤثر بوده است و نقطه عطفی برای تاریخ ایران اسلامی به همراه داشته است ایجاد یک مرکز ولایت مدار؛ تربیت انسان‌های شایسته ومبارز برای یاری اهل بیت در این سرزمین همه و همه از برکات این هجرت است.

استاد حوزه و دانشگاه هجرت امام هشتم در مرو را برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم بسیار مؤثر دانست و افزود: مناظره‌های علمی با اهل کتاب و نحله های فکری موجب اعتلای معرفت و بینش دینی شد تا جایی که اکنون ایران اسلامی به الگویی برای تجلی ولایت مداری تبدیل شده است.

کد خبر 4964500

منبع: مهر

کلیدواژه: قم میلاد امام رضا ع ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا گرگان دهه کرامت شهرکرد بیرجند ایلام استانداری سمنان مواد مخدر مجلس شورای اسلامی ستاد مقابله با کرونا امام رضا علیه السلام هجرت امام هشتم امام همام مامون عباسی جایگاه علمی ولایت عهدی امام رضا ع تا جایی نقطه عطفی بنی عباس اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۲۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات مقتدرانه «وعده صادق» تجلی اراده ملت ایران بود

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با پاسخ نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نسبت به تجاوز و تروریسم دولتی اسرائیل، در حاشیه تجمع چندهزارنفری مردم اصفهان گفت: رژیم کودک‌کش و اشغال‌گر صهیونیستی، مستحق این تنبیه بود. در شش ماه گذشته، این رژیم از تمامی خط قرمزهای حقوق بین‌الملل نظیر حقوق بشردوستانه و کنوانسیون‌های حقوق کودک و هم‌چنین از معیارهای انسانی و اخلاقی عبور کرد و چهره حقیقی خود را نشان داد که با تنفری جهانی روبه‌رو شد.

اسدالله جعفری ادامه داد: خوشبختانه نیروهای مقتدر کشورمان، پاسخ این حرکت احمقانه رژیم صهیونیستی را دادند. با توجه به عملیات گسترده نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی، اقتدار واقعی ایران، بار دیگر به جهانیان نشان داده و باعث غرور هم‌وطنان‌مان شد.

وی در رابطه با پاسخ احتمالی رژیم اشغال‌گر قدس اظهار کرد: جمهوری اسلامی می‌تواند از اقتدار و استقلال خود در منطقه دفاع کند. اگر بار دیگر سران این رژیم دست به اقدامات احمقانه بزنند، پاسخی که در مقابل این رفتار می‌بینند، به‌مراتب شدیدتر خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در رابطه با حضور جمع گسترده‌ای از مردم اصفهان در شامگاه گذشته در حمایت از عملیات نظامی «وعده صادق» تصریح کرد: هم برای دشمنان انقلاب اسلامی و هم متحدین و کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران، ثابت شد که مردم ما پای انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌های کشورشان ایستاده‌اند. هیچ‌کس هم در این رابطه تردید ندارد. عملیات مقتدرانه‌ای که ایران به دست نیروهای مسلح سپاه، ارتش و وزارت دفاع انجام داد، تجلی واقعی اراده ملت ایران بود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1227276 برچسب‌ها اسرائیل اصفهان

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» تجلی ایمان راستین پاسداران اسلام بود
  • آستانه امام مهربانی‌ها و مجال خدمتی به گستره ایران
  • رقابت ۱۰ نقال و پرده خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • رقابت ۱۰ پرده‌خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • عملیات مقتدرانه «وعده صادق» تجلی اراده ملت ایران بود
  • کتاب «امام هشتم(ع) و بازی بزرگ عباسیان» روانه بازار نشر شد
  • دین عقلانی، جذاب، فراگیر و فطرت‌پذیر است
  • انتشار کتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • انتشارکتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان