Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس جمهوری اصلاحیه مربوط به مصوبه تعیین سهمیه فروش سوخت به مرزنشینان را ابلاغ کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در نشست هشتم تیر 1399، با هدف ارتقای توان اقتصادی ساکنان روستاهای مرزی شعاع (20) کیلومتری مرز و تخصیص سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده‌های نفتی، تعیین سهمیه فروش سوخت به مرزنشینان را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به موجب این مصوبه، از ابتدای سال 1399، سهمیه کل سوخت نفت گاز تخصیصی به ساکنان روستاهای مرزی مشمول این تصویب‌نامه، در سال، برابر 450 (ماهانه برابر با 37.5) میلیون لیتر نفت گاز خواهد بود.

سهمیه هر خانوار مرزنشین مشمول این تصویب نامه، در سال حداکثر 1500 لیتر نفت گاز (مجموعاً در سقف مذکور) تعیین می‌شود.

از سوی دیگر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به نمایندگی از همه خانوارهای مشمول، اقدام به صادرات سهمیه نفت گاز آن‌ها از مرزهای زمینی نموده و 20 درصد از ارزش ریالی صادرات را در سقف مقرر ماهانه به حساب تعیین شده به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه داری کل کشور به عنوان (سهمیه مرزنشینان) واریز می‌کند و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است نسبت به واریز 80 درصد منابع یادشده به حساب خانوارهای تحت پوشش و نیز واریز 20 درصد این منابع به حساب تعیین شده وزارت کشور نزد خزانه داری کل کشور اقدام و گزارش آن را به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت کشور ارائه کند.

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نفت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۲۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال گذشته

در برنامه بالاتر امروز به موضوع  ایا سوخت هواپیما یارانه تعلق بگیرد یا خیر؟ با حضور صاحب هنر کارشناس انرژی و بیات مشاور اسبق رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب هنر کارشناس انرژی گفت:در حال حاضر یارانه سنگینی در حوزه سوخت داریم می پردازیم و این به نفع دهک های بالای جامعه بر میگردد.

او گفت: اگرچه سوخت هواپیما با بنزین معمولی متفاوت است اما یارانه‌ای که به این سوخت تعلق می‌گیرد، با توجه به اینکه تعداد استفاده کنندگان از هواپیما، بسیار بسیار پایین‌تر از استفاده کنندگان بنزین معمولی است، توجیه منطقی ندارد و در واقع می‌توان گفت که این یارانه، به قشر مرفه جامعه و دهک‌های بالایی تعلق می‌گیرد که در واقع نیازی به آن ندارند. البته این مسأله فقط در سوخت هواپیما نیست بلکه در برق و گاز نیز شرایط به همین منوال است. طبقات مرفه جامعه از همان یارانه‌ای استفاده می‌کنند که دهک‌های پایین از آن برخوردارند و این موضوع به هیچ عنوان عادلانه نیست.

صاحب هنر گفت: ما با صنعت هوایی مشکلی نداریم چرا یک مسافر به خارج می رود یک یارانه و یک ارز بگیرد؟و همچنین سوخت یارانه  پنهان تعلق بگیرد؟بحث‌هایی که ما داریم می‌کنیم الان در وضعیت حمل و نقل فعلی مان است و ما مشکل مان این است که باید یک راهی را باز بکنیم که بتوانیم از این وضعیت فعلی خارج بشویم تا از این وضعیت فعلی هم خارج نشویم مشکل حمل و نقل مان حل نمی‌شود، ما الان داریم از هواپیما‌های نسل قدیم استفاده می‌کنیم و هواپیما‌های نسل جدید اصلا در کشور ما وجود ندارد، سرمایه گذاری برای آن نشده است و این خودش یک نکته‌ی مهمی است که میزان سوخت را بالا می‌برد، طبیعی است

او گفت:من معتقدم که اگر قیمت سوخت یعنی از یک جایی قیمت سوخت را بیاییم سوبسیدش و یارانه اش را برداریم طبیعتا منجر می‌شود به این که قیمت بلیت متناسب می‌شود.  

این کارشناس انرژی گفت:۸۵ درصد مسافرین هوایی کشور از سه دهک بالای جامعه است و مشکلی برای سفر ندارند،راهکار دارد مثلا می‌شود پرواز‌هایی به مناطق محروم و کم برخوردار را بیاییم یک بخشی از قیمت بلیت را دولت بپردازد به آن کسی که دارد مصرف می‌کند از این صنعت.

او گفت:صنعت هوانوردی اگرچه بحث پیشران بودن آن وجود دارد برای توسعه پایدار طبیعتا باید بخش هوانوردی گسترش پیدا بکند، اما الزاما با یارانه دادن نمی‌شود این را محقق کرد، حتی در وضع فعلی؛ به نظرم می‌آید که اگر این یارانه حذف بشود خودش مقدمه‌ای است برای این که دولت و حاکمیت آن مقررات زدایی را ایجاد کند یعنی تا زمانی که از یک جایی ورود نکنیم الان شما می‌بینید که تقریبا روی قیمت گذاری در بخش حمل و نقل هوایی به صورت تکلیفی دارد انجام میگیرد و این باعث شده که هم یک مقدار فساد ایجاد بکند، هم پیشرفت نداشته باشد صنعت حمل و نقل هوایی، یعنی سرمایه گذار ورود پیدا نمی‌کند، سرمایه گذار واقعی ورود پیدا نمی‌کند و یکسری مشکلات اجرایی را هم ایجاد کرده است. 

در ادامه بیات مشاور سابق رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت:حمل و نقل هوایی امروزه مثل آب است برای حیات،و امروزه حاکمیت باید به این موضوع بیشتر توجه کند،۶۵ درصد سفر هوایی کشور ماموریتی است.

او افزود:در گذشته به حمل و نقل و هوایی به عنوان کالای لوکس نگاه می شد ولی امروز این موضوع متفاوت و عوض شده است،شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز روزانه برای مسیرهای خارجی یک میلیون لیتر و برای مسیرهای داخلی ۲.۴ میلیون لیتر مصرف می‏‏‌‏‏‌‏‏‌کنند

بیات افزود: سال گذشته ۲۱۷ هزار ساعت پرواز داخلی ثبت شد که ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی مصرف شده است،به صورت میانگین اگر بخواهیم لحاظ کنیم باید دقیق محاسبه بشود ولی پیکره‌ی حمل و نقل، ناوگان کشور در حمل و نقل هوایی، هواپیمای باریک پیکر ۱۴۰-۱۵۰ صندلی است در آن عدد با این عدد ۶۰۰ تومانی که تعیین شده برای آن، تقریبا می‌توان دو تا دو و نیم درصد سهم می‌تواند به آن تعلق بگیرد در یک ساعت پرواز، این هم بگویم، در یک ساعت پرواز دو تا دو و نیم درصد هزینه‌ها است که روی این هواپیما بیشتر از این است.

او گفت: بر اساس آماری که ۴۰۱ شاخص‌های عملیاتی مان را ما ثبت کردیم حدودی در آمده، چه آمار دقیقی راجع به این نیست ضمن این که سوخت فقط یارانه اش برای پرواز‌های برنامه‌ای ایرلاین‌ها است اصلا پرواز‌های دیگر کماکان آزاد دارند. 

بیات گفت:همان طور که گفته شد پرواز‌های داخلی ما پارسال ۲۱۷ هزار ساعت پرواز در کشور داخلی انجام شده است، در ۱۵۳ هزار تعداد پرواز حدودا که برآورد شده نزدیک ۶۰۰ میلیون لیتر است مصرف این میزان ساعت، ارزش این ۶۰۰ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان است اگر با این ۲۷ هزار تا لحاظ کنیم البته پارسال کمتر بود، چون فوب خلیج فارس نرخش داینامیک است، حدود ۱۶ هزار میلیارد است که ۳۶۰ میلیارد تومان آن را شرکت‌های هواپیمایی از ۱۶ هزار میلیارد، در هزینه هایشان در آن ۶۰۰ تومان آوردند ضمن این که دو درصد می‌دانید این ۶۰۰ تومان هم می‌رود به شرکت فرودگاهی به عنوان نظارت بر سوخت گیری از جهت ایمنی، ۱۵ هزار میلیارد و ۶۰۰-۷۰۰ تای آن اصطلاحی که اقایان می‌گویند یارانه است.

بیات گفت: ۱۶ هزار میلیارد تومان ارزش مصرف است که ۳۶۰ میلیارد تومان آن را شرکت‌ها دارند پرداخت می‌کنند روی این شاخص، همین ۲۱۷ هزار ساعت پرواز.

بیات افزود: به ازای هر ساعت پرواز یعنی زیر دو میلیون تومان است با این عدد ششصد تومان از اون طرفم هم حدوداً یک پوند دو کوارت ما به ازای روغن ما هر ساعت مصرف داریم که آن دلاری دارد مثلا هزینه‌هاش پرداخت می‌شود اگر برویم به سمت فوب خلیج‌فارس که عزیزان نماینده کاندیدا‌ها صحبتش را می‌کردند این عدد به هشتاد و نه میلیون تومان می‌رسد به ازای هر ساعت یعنی از صندلی پانزده هزار تومان سهم فرض بگیرید صد درصد ضریب اشغال صندلی می‌رسد به نزدیک ششصد چهل پنجاه هزار تومان من قبول دارم بکنیم ولی زمانی که عموم مردم هم بتوانند استفاده کنند عموم مردم کی می‌توانند استفاده کنند قدرت اقتصادی شان برود بالا قدرت اقتصادی وقتی نمی‌رود .

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تصویب حقوق حداکثر ۷۰ میلیون تومان برای مدیران دولتی | عکس
  • حداکثر پرداختی کارکنان دولت تعیین شد
  • ابلاغ تعرفه واردات موبایل بالاتر از ۶۰۰ دلار
  • حداکثر حقوق ماهیانه کارمندان دولتی ۷۰ میلیون شد
  • حداکثر دریافتی ماهیانه کارمندان دولتی ۷۰ میلیون شد
  • حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد
  • مصرف بنزین دوباره اوج گرفت
  • دستگاه‌های متولی بر مصرف سوخت نظارت کنند/ قاچاق گازوئیل با بارنامه‌های جعلی
  • مصرف ۶۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در سال گذشته
  • پایش ۳۸۲ نمونه سوخت در کشور