Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@01:43:11 GMT

آزمایش‌های موشکی و حق قانونی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۳۰۶۰

آزمایش‌های موشکی و حق قانونی ایران

محمود محمدی - کارشناس بین الملل

خبرگزاری برنا: نشست مجازی سه‌شنبه شب شورای امنیت که برای بررسی اجرای قطعنامه 2331 این شورا تشکیل شده بود، به نشستی برای بحث و گفت‌وگوی اعضای دایم و غیردایم شورا پیرامون برجام، رفتار امریکا در قبال این توافق، موضوع کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی، بحث تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین گزارش دبیرکل سازمان ملل درخصوص اجرای قطعنامه بدل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس قطعنامه 2231 در 18 اکتبر 2020 تحریم تسلیحات متعارف سازمان ملل علیه ایران باید لغو شود. همان‌طور که وزیر امور خارجه ایالات‌متحده امریکا طی این نشست عنوان کرد، کاخ سفید خواهان آن است که شورای امنیت از لغو این تحریم خودداری کرده و همچنین تحریم تسلیحاتی ایران را به ‌طور نامحدود تمدید کند. این درحالی است که ایالات‌متحده در سال 2018 به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شده و نه تنها دیگر به عنوان عضوی از برجام تلقی نمی‌شود بلکه به عنوان کشوری که اقدام به نقض صریح قطعنامه شورای امنیت کرده، مستحق تنبیه است. طبیعی است زمانی که کشوری نظیر امریکا اقدام به نقض یک قطعنامه می‌کند و مانع از آن می‌شود که دیگر کشورها نیز به تعهدات خود در چارچوب قطعنامه شورای امنیت عمل کنند، ادعاها و درخواست‌های این کشور برای ایجاد تغییر در مسیر اجرای این قطعنامه با استقبال دیگر کشورها همراه نشود.

به‌رغم سخنانی که وزیر خارجه امریکا در نشست مطرح کرد و تلاش داشت ایران را یک تهدید برای جامعه بین‌المللی نشان دهد، دیگر کشورها وقعی به این مساله ننهادند. نگاهی به واکنش دیگر کشورهای عضو شورای امنیت نشان می‌دهد اغلب با تاکید بر اهمیت حفظ برجام و بازگشت همه طرف‌ها به همه تعهدات، درخواست امریکا را درخصوص اعمال تغییر در قطعنامه 2231 و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را وارد ندانستند و درخواستی پیرامون آن مطرح نکردند. شورای امنیت وظیفه داشت در برابر یک عضو خاطی و درخواست‌های غیرمنطقی‌اش از قطعنامه 2231 محافظت کند که این اتفاق افتاد و ایالات‌متحده نتوانست به آنچه از این نشست انتظار داشت دست یابد.

هر چند در نشست شورای امنیت  جز امریکا هر 14 عضو دیگر بر لزوم حفظ و حراست از برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کردند اما انتقاداتی نیز علیه ایران مطرح شد که از جمله این انتقادات می‌توان به اظهارات نماینده بریتانیا پیرامون آزمایش‌های موشکی یا پرتاب ماهواره از سوی کشورمان و همچنین اظهارات نمایندگان دیگر کشورها درخصوص موضوع صادرات سلاح از ایران به برخی کشورهای منطقه با استناد به گزارش دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد. با اینکه رویکرد این کشورها در قبال موضوعات مذکور شائبه‌برانگیز است و نیاز به احتیاط بیشتر از سوی ایران جدی است اما باتوجه به اینکه به مسائلی نظیر پرتاب ماهواره یا آزمایش‌های موشکی در متن برجام به‌طور مشخص و کلی اشاره شده، باید تصریح کرد مواضع کشورهای اروپایی یا دیگر کشورهایی که این اقدامات ایران را نقض قطعنامه می‌دانند، موضعی سیاسی بوده و از نظر حقوقی ارتباطی با قطعنامه 2231 پیدا نمی‌کند. در قطعنامه 2231 آمده است که آزمایش موشک‌هایی «با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» ممنوع است و وقتی ایران موشکی را برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نکرده، دیگر موارد یعنی مواردی نظیر پرتاب ماهواره نقض برجام به حساب نمی‌آید و دیگر کشورها نمی‌توانند با استناد به آن ایران را متهم کنند.

این حق ایران است که برای دفاع از کشور اقدامات آزمایشی دفاعی انجام داده یا در راستای پیشبرد فعالیت‌های تحقیقاتی صلح‌آمیز اقدام کند. امریکا نمی‌تواند با استناد به این موارد شورای امنیت را قانع کند تا تحریم‌هایی که باید لغو شوند، تداوم پیدا کند، از همین رو است که کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل چه اعضای دایم و چه اعضای غیردایم از سخنان وزیر خارجه امریکا استقبال نکردند و ترجیح دادند به جای حمایت از طرح تمدید تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران بر لزوم اجرای کامل برجام ازسوی همه طرف‌ها تاکید کنند.

منبع: اعتماد

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران شورای امنیت سازمان ملل آمریکا توافق هسته ای برجام تحریم تسلیحاتی حق ایران دیگر کشورها شورای امنیت علیه ایران قطعنامه 2231 سازمان ملل هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۳۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امریکا / برنامه تبدیل سکوی نفتی به پایگاه‌‌ موشکی

 نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پروژه بلندپروازانه‌ای را با هدف تبدیل سکوهای نفتی مازاد به پایگاه‌های دفاع موشکی متحرک در اقیانوس ارام و برای مواجه با تهدیدات چین در دستور کار قرار داده است.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، رسانه هندی تایمز آو ایندیا در گزارشی نوشته این ابتکار نوآورانه آمریکا در نمایشگاه دریایی-هوایی-فضایی ۲۰۲۴ در واشینگتن دی سی رونمایی شد و بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای تقویت قابلیت‌های نظامی ایالات متحده در منطقه است. 

این سکوها قرار است در پاسخ به تهدیدات موشکی فزاینده چین در منطقه اقیانوس آرام مستقر شوند. انتظار می‌رود سکوهای تبدیل شده به پایگاه دفاع موشکی نقش مهمی در افزایش قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و کمک به ماموریت‌های ضربتی این کشور ایفا کنند. 

این سکوها با ظرفیت نگهداری ۱۰۰ پرتاب کننده موشک بزرگ افزایش قابل توجهی در قابلیت‌های نیروی دفاعی آمریکا در مقایسه با شناورهای نیروی دریایی این کشور ارائه می‌دهند. 

پلت‌فرم‌های دفاعی متحرک برای تبدیل سکوهای نفتی به پایگاه‌های جزیره‌ای شناور بزرگ طراحی شده که می‌توانند بیش از ۱۲ ماه به طور مستقل عمل کرده و در فاصله‌ای ایده‌آل از ساحل قرار گیرند. سکوهای تبدیل شده به طور بالقوه می‌توانند نقش دوگانه‌ای در تقویت قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و یا کمک به ماموریت‌های ضربتی داشته باشند.

 از دیگر قابلیت‌های این پلت‌فرم‌ها می‌توان به توانایی پشتیبانی از جنگنده‌هایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و همچنین زیردریایی‌های هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده اشاره کرد. همچنین این قابلیت جدید از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه‌تر است و می‌تواند با تنها ۱۰ درصد از قیمت دفاع موشکی بالستیک فواید قابل توجهی داشته باشد. 

با این حال امکان‌سنجی اجرای چنین پایگاه‌های شناوری همواره موضوع بحث بوده است. برخی از کارشناسان آسیب‌پذیری این پلت‌فرم‌ها در برابر حملات موشکی و همچنین ناکارآمدی نسبی آنها در مقایسه با قابلیت‌های متعارف را مورد بحث قرار داده‌اند. 

این پروژه بلندپروازانه نشان‌دهنده تغییر استراتژی نظامی است چرا که ایالات متحده با واقعیت‌های جدید ژئوپلتیکی و پیشرفت فن‌آوری در جنگ خود را تطبیق می‌دهد و تلاش می‌کند شکاف‌هایی که بین قابلیت‌های دفاع زمینی و دریایی وجود دارد را از این طریق برطرف سازد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه عمل نکرده است
  • کالبدشکافی یک پیوند نامبارک
  • بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
  • حکیم: جهان رژیم اسرائیل را وادار به توقف جنگ غزه کند
  • امریکا / برنامه تبدیل سکوی نفتی به پایگاه‌‌ موشکی
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند
  • چالش‌های سیاست خارجی در ۱۴۰۳؛ ایران با کدام پرونده‌های مهم روبروست؟
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد