Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-24@08:06:36 GMT

کدام استان‌ها رکورددار تورم در خردادماه شدند؟

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۳۵۵۰

کدام استان‌ها رکورددار تورم در خردادماه شدند؟

خبرگزاری مهر: معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استناد به آمار‌های مرکز آمار ایران به درصد تغییرات شاخص قیمت کل کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌های کشور در خردادماه پرداخته و نوشته است: نرخ تورم کل در دوازده ماهه منتهی به خرداد سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۷.۸ درصد بوده است.

بر این اساس استان‌های هرمزگان، تهران و کرمان به ترتیب با ۲۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد، ۲۵.۶ درصد و ۲۴.۶ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه و استان‌های مرکزی، اردبیل و آذربایجان غربی پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه (به ترتیب ۱۶.۹ درصد، ۱۷.۲ درصد و ۱۷.۳ درصد) را به خود اختصاص داده‏‌اند.

براساس این گزارش بیشترین نرخ تورم ماهانه متعلق به استان‌های کردستان، کرمانشاه و زنجان (به ترتیب ۵.۵ درصد، ۳.۸ درصد، ۳.۸ درصد) بوده و کمترین نرخ تورم ماهانه را نیز استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان (به ترتیب ۰.۱ درصد، ۰.۵ درصد، ۰.۵ درصد) به خود اختصاص داده‌اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۹ برای استان‌های ایلام، هرمزگان و لرستان به ترتیب با ۳۳ درصد ۳۲.۲ درصد و ۳۱.۸ درصد بیشترین میزان نرخ تورم و برای استان‌های آذربایجان غربی، فارس و کردستان (به ترتیب ۲۴.۲ درصد، ۲۴.۸ درصد و ۲۵.۲ درصد) کمترین میزان نرخ تورم مذکور بوده است.

این گزارش می‌افزاید تورم ماهانه برای تهران برابر با ۱.۷ درصد و تورم سالانه نیز ۲۹.۷ درصد محاسبه شده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: هرمزگان کرمان تورم نقطه به نقطه خردادماه نرخ تورم ۲ درصد ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ۱۲ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت

امتداد - تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده با 50.0 واحد درصد کاهش از 82.6 درصد شهریورماه سال 1400 به 32.6 درصد در اسفندماه سال 1402 کاهش یافت. تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در سال 1402 روند نزولی به خود گرفت به طوریکه با کاهش 17.9 واحد درصدی، از 42.4 درصد در اسفندماه 1401 به 24.5 درصد در اسفندماه سال 1402 رسید.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛ این بانک در دوره جدید فعالیت خود در دولت سیزدهم رویکرد تثبیت و حرکت در راستای پیش‌بینی پذیر نمودن اقتصاد ایران را برای ریل گذاری سیاست‌های پولی و بانکی اتخاذ نموده است. در همین ارتباط و همچنین در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر «مهار تورم، رشد تولید»، این بانک با اتخاذ سیاست تثبیت اقتصادی حول سه محور اصلی «ثبات‌بخشی و پیش‌بینی‌پذیر نمودن بازار ارز»، «کنترل نقدینگی» و «بازنگری در مقررات» اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داد که برآیند سیاست ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی به ویژه در کنترل نرخ تورم قابل مشاهده است. 


در همین زمینه، بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر روند کاهشی این شاخص در دولت سیزدهم می‌باشد، به طوری‌که تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲٫۶ درصد در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به ۳۲٫۶ درصد در اسفندماه سال ۱۴۰۲ (نرخ تورم سال ۱۴۰۲) کاهش یافته که موید کاهش قابل ملاحظه ۵۰٫۰ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.
نمودار ۱- تورم دوازده ماهه و نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده (درصد) (۱۰۰=۱۳۹۵)
  در همین راستا تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در سال ۱۴۰۲ روند نزولی به خود گرفت به طوریکه با کاهش ۱۷٫۹ واحد درصدی، از ۴۲٫۴ درصد در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۲۴٫۵ درصد در اسفندماه سال ۱۴۰۲ رسید. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در سال ۱۴۰۲ حاکی آن است که کاهش تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده در سال ۱۴۰۲ عمدتاً از جانب اقلام کالایی بود؛ به گونه‌ای که در بازه زمانی اسفند ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «کالا» با کاهش ۲۴٫۹ واحد درصدی از ۴۴٫۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۹٫۸ درصد در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافت؛ در حالی‌که تورم نقطه به نقطه گروه اختصاصی «خدمت» با ۱٫۴ واحد درصد کاهش، از ۳۷٫۱ درصد به ۳۵٫۷ درصد رسید.

در همین ارتباط، تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در اسفندماه ۱۴۰۲ رقم ۱٫۶ درصد را ثبت نمود. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۱٫۵ درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت ۶۵٫۷ درصد) با سهم از تورم ۱٫۰ واحد درصد و تورم ۱٫۸ درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴٫۳ درصد) با سهم از تورم ۰٫۶ واحد درصد می‌باشد.


شاخص بهای تولیدکننده در ایران در اسفند ماه ۱۴۰۲   برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد
  • تورم فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد
  • تورم نقطه‌ای فروردین به ۳۰.۹ رسید
  • نرخ تورم فروردین اعلام شد
  • تورم فروردین ماه اعلام شد
  • کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اسفند ۱۴۰۲به ۲۴.۵ درصد
  • تورم ۱۲ماهه بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت
  • تورم بهای تولیدکننده ۵۰ واحد درصد کاهش یافت