Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@20:05:22 GMT

خطر رشد بی‌سابقه قیمت سهام در بورس جدی است؟

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۴۰۳۲

کامران ندری کارشناس اقتصادی گفت: رشد نامتعارف و غیر منطقی بازار سرمایه در شرایطی که قیمت‌گذاری‌ها غیرواقعی بوده، تهدیدی برای اقتصاد است.

وی افزود: رشد غیرمنطقی بازار سرمایه می‌تواند منجر به افزایش نقدینگی و تورم شود.

ندری گفت: آثار منفی این ابزارها در میان مدت و بلندمدت ظهور خواهد کرد، در شرایطی که دیگر امکان جبران وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نقدینگی که اکنون موجود است دو قسم است؛ نقدینگی که بانک مرکزی ایجاد می‌کند و قسم دیگر از طریق بانک‌ها خلق می‌شود.

ندری گفت: بانک‌ها روزانه وقتی تسهیلات می‌دهند و حساب سپرده پول شما را شارژ می‌کنند خلق نقدینگی می‌کنند. در تسویه بین بانکی و معادلات بانکی هم بانک مرکزی مجبور است خلق سپرده را مدیریت کند و همین عامل ایجاد نقدینگی است.

وی افزود: سهامی که رد و بدل می‌شود به عنوان دارایی مالی نقدینگی محسوب می‌شود و این شکل جدیدی از نقدینگی است.

ندری با بیان اینکه کسری بودجه دولت عامل افزایش پایه پولی و نقدینگی است، افزود: راهکار جبران کسری بودجه دولت انتشار اوراق است.

وی گفت: قیمت اوراق باید منطقی باشد تا مردم عادی اوراق را بخرند؛ اما، چون اینگونه نیست بانک‌ها اقدام به خرید اوراق می‌کنند. دولت وقتی نسبت به فروش اوراق دولتی اقدام و بانک‌ها هم این اوراق را خریداری می‌کنند؛ این روند به معنای خلق پول است چرا که بانک‌ها هر دارایی را که خریداری کنند به نوعی خلق پول انجام داده‌اند.

تیمور رحمانی کارشناس مسائل پولی و بانکی هم گفت: نقدینگی از خلق پول بانک مرکزی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه کسری بودجه نقش کلیدی در افزایش نقدینگی دارد، افزود: با جبران کسری بودجه، پایه پولی افزایش می‌یابد و در نتیجه نقدینگی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: با کمبود منابع بانکی، بانک‌ها مجبورند به سمت بانک مرکزی بروند و کمبود خود را از بانک مرکزی تامین کنند که همین عاملی برای افزایش نقدینگی است.

رحمانی افزود: وقتی بخواهیم منابع مالی قابل توجه از طریق اوراق به دست بیاید دولت باید کمی قیمت اوراق را بالاتر بگیرد تا مردم به تهیه اوراق تشویق شوند.

وی افزود: انتشار اوراق و فروش املاک دولتی می‌تواند به کنترل نقدینگی کمک کند.

منبع: الف

کلیدواژه: کسری بودجه بانک مرکزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۴۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد

آلبرت بغزیان در گفتگو با جام‌ جم آنلاین، تغییرات نرخ دلار در کشور را سیاسی و بی ارتباط با متغیرهای اقتصادی توصیف کرد و یادآور شد: از لحاظ اقتصادی چیزی تغییر نکرده، ولی وقتی که امنیت اقتصادی به خطر می‌افتد و ارزش پول ملی یعنی واحد های ریال در دسترس افراد کم ارزش می‌شوند، نرخ ارز رو به صعودی شدن می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دلالها حتی در روزهای تعطیل هم نرخ ارز را تغییر می‌دهند، خاطرنشان کرد: روند رشد دلار با عملیات طوفان الاقصی شروع شد که دلار شد ۵۵هزار تومان، با ادامه جنگ غزه، رکورد ۶۰هزار تومان به ثبت رسید و وقتی که مستقیما کنسولگری ما هدف قرار گرفت، دلار شد ۶۵هرار تومان.

وی با بیان اینکه اگر این اخبار  را گوش ندهیم و یا توجه نکنیم اتفاقی در نرخ ارز هم نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: روشن است که بازی در بازار درهم رقم می‌خورد، درهم بالا می‌رود و ضربدر عدد ۳/۶ می‌شود و نرخ دلار به دست می‌آید.

این اقتصاددان اضافه کرد: شما هر وقت بازار دلار را نگاه کنید، شروع کننده رشد قیمت از بازار درهم است چون بازیگران تعیین نرخ دلار در امارات هستند.

بغزیان اظهار کرد: بانک مرکزی به‌خوبی به بازی درهمی دلار واقف است اما نمی‌دانم چرا اقدامی انجام نمی‌دهد. البته اینکه نرخ خودش در بازار را نگه می‌دارد، بابل تمجید است.

وی با اشاره پیشنهاد برخی کارشناسان برای کاهش فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی یادآور شد: خیلی ها اصرار دارند حالا که اختلاف بین بازار آزاد و بازار رسمی زیاد شده، نرخ ارز در مرکز مبادله باید بالا رود  تا رانت کم شود اما نتیجه این روند، تجربه دوران ریاست قبلی بانک مرکزی است که بازار غیررسمی، بازار رسمی را دنبال خود می‌کشید و قیمت مدام بالا می‌رفت.

او در پاسخ به سوالی درباره گرانس در بازار، گفت: درست است که بانک مرکزی نرخ ارز را تغییری نداده، اما بهانه دست خیلی ها داده که بتوانند قیمت خودرو و یا لوازم خانگی را افزایش دهند و بعد این روند کشیده شود به لبنیات و سفره مردم.

این اقتصاددان، پیروزی ایران در کشمکش‌های منطقه‌ای را شرط بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و افزود: متاسفانه کل بازار آزاد بین پنج تا ۱۰درصد است که اکثرا دست قاچاقچی هاست و آنها هستند که ارز لازم دارند. بانک مرکزی اینها را می‌داند ولی بستن کانالهای امارات جرات می‌خواهد.

بغزیان در پایان یادآور شد: دلالها نرخ‌ها را به‌صورت حدسی و بر مبنای هیجانات بازار بالا می‌برند. اگر مردم از این نرخ استقبال کردند و حرید انجام شد، قیمت تثبیت می‌شود، در غیر اینصورت به تدریج قیمت اصلاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نقش کانال های اماراتی در افزایش نرخ دلار | التهابات سیاسی بازیگر اصلی تغییر نرخ ارز است، نه اقتصاد
  • مردم به جای سرمایه گذاری در بانک؛ نفت بخرند!
  • ماجرای ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی؛ آیا موج جدید تورم در راه است؟
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک نفت بخرند!
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام