Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@10:53:23 GMT

خطری مهم برای مبتلایان به «دیابت»

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۴۳۳۶

خطری مهم برای مبتلایان به «دیابت»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دیابت را در سال‌های اخیر «بیماری قرن» می‌نامند؛ عارضه‌ای که درمان قطعی ندارد و تا آخر عمر با بیمار همراه است. با توجه به نقش مهم ژنتیک و توارث در ابتلا به این بیماری، بیماران تنها می‌توانند با رعایت سبک زندگی خود و مصرف دارو‌های تجویز شده از سوی پزشک، زندگی بی‌دغدغه‌تر و سالم‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیابت عوارض متعددی به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد مشکلات چشمی و تأثیر چشمگیر روی قدرت بینایی اشاره کرد. عفونت‌های پی‌درپی و درگیری‌های اعصاب بدن از دیگر عوارض شایع این بیماری مزمن است. اما در کنار آن، محققان معتقدند دیابت روی استخوان‌های بدن هم اثرگذار بوده و آن‌ها را شکننده می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرد مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با افراد غیردیابتی سه برابر بیشتر در معرض شکستگی استخوان‌ها قرار دارند. دیابت به‌عنوان یک بیماری مزمن، در سال‌های اخیر در دنیا روندی رو به افزایش داشته و شمار مبتلایانش هر روز بیشتر می‌شود. در نتیجه ارتباط میان دیابت و مشکلات استخوانی، باعث افزایش شکستگی‌های استخوانی در مبتلایان به دیابت شده که به مرور به یکی از چالش‌های حوزه سلامت تبدیل شده است. معمولا نداشتن تراکم کافی در استخوان‌ها از دلایل اصلی شکستگی استخوان‌هاست. اما این دلیل شامل حال مبتلایان به دیابت نوع ۲ نمی‌شود؛ بلکه این قبیل بیماران معمولا تراکم استخوان خوبی دارند، اما با وجود این دچار شکستگی استخوان‌ها می‌شوند.

استخوان‌ها زنده هستند

استخوان‌ها برخلاف ظاهرشان بافتی زنده هستند که ساختار کلی بدن را مشخص کرده و از آن محافظت می‌کنند. در داخل استخوان فضایی برای مغز استخوان قرار دارد که در آن سلول‌های خونی و نیز منابعی از مواد معدنی شامل کلسیم و فسفر تولید می‌شود.
در صورتی که استخوان‌ها آسیب ببینند - چه با مداخلات پزشکی و چه به خودی خود - ترمیم می‌شوند. اما نکته جالب توجه این است که استخوان‌ها به‌طور مداوم از طریق فرآیندی موسوم به مدل‌سازی دوباره، صدمات وارده به خودشان را ترمیم می‌کنند. هر روز فعالیت‌های فیزیکی باعث بروز پارگی‌ها و آسیب‌ها و شکستگی‌های بسیار ریز و جزئی در استخوان‌ها می‌شود که بدن به خودی خود آن‌ها را ترمیم می‌کند. فرآیند ترمیم استخوان شامل تجزیه مواد معدنی و پروتئین‌ها در قسمت‌های فرسوده استخوانی و جایگزینی آن‌ها با پروتئین‌های جدید و سالم است.

اتصال پروتئین‌ها

این پروتئین‌های تازه از اسید‌های آمینه تشکیل شده‌اند که به‌طور طبیعی با قند‌های داخل بدن واکنش نشان می‌دهند. واکنش شیمیایی میان اسید‌های آمینه و قند داخل بدن درست مانند قهوه‌ای شدن تدریجی سیب برش‌خورده‌ای است که در معرض هوا قرار می‌گیرد. این فرآیند در تمام بافت‌های بدن و از جمله استخوان‌ها هم صورت می‌گیرد.

چنین فرآیندی مانند قهوه‌ای شدن سیب، روی پروتئین‌ها هم تأثیر می‌گذارد. این اتصال، پروتئین‌ها را محکم به یکدیگر متصل کرده به‌طوری که انعطاف‌پذیری آن‌ها را دشوار می‌کند. این در حالی است که استخوان‌ها به کمی انعطاف‌پذیری نیاز دارند تا مانع تا از شکستگی‌های کوچک استخوانی شوند. این اتصالات پروتئینی، استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند.

معمولا بدن ما با تجزیه این اتصال‌ها از آن‌ها خلاص می‌شود. اما در استخوان‌های مبتلایان به دیابت نوع ۲، مسأله فرق می‌کند و اوضاع به شکل دیگری است. اما محققان با بررسی افراد مبتلا به دیابت نوع‌۲، بروز دو فاکتور مشکل‌آفرین را مشاهده کرد‌ه‌اند؛ نخست این که در بدن مبتلایان به دیابت نوع‌۲ مقدار زیادی قند وجود دارد. از آنجا که قند حکم سوخت را برای واکنش‌های شیمیایی ایفا می‌کند که اتصالات پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهد، تصور بر آن است که اتصالات بیشتری در استخوان مبتلایان به دیابت در مقایسه با استخوان افراد سالم وجود داشته باشد.

دلایل شکنندگی استخوان‌ها

محققان بر این باورند که تجمع این اتصالات ممکن است از دلایل شکننده بودن استخوان در مبتلایان به دیابت باشد. اما این شکنندگی ممکن است علت دیگری هم داشته باشد و آن این است که مبتلایان به دیابت نوع ۲ از سطح بازسازی استخوانی کمی برخوردارند و بر این اساس، توانایی استخوان‌ها در پاکسازی اتصالات پروتئینی کاهش می‌یابد. محققان بر این باورند این مشکل باعث ایجاد اتصالات بیشتری در استخوان بیماران مبتلا به دیابت می‌شود که احتمال شکستگی استخوانی را افزایش می‌دهد.
پژوهشگران در مطالعه روی استخوان‌های بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، پی برده‌اند پوسته خارجی استخوان‌ها از اتصالات پروتئینی بیشتری برخوردار است و در نتیجه ویژگی‌های مکانیکی ضعیف‌تری را در مقایسه با افراد غیردیابتی متحمل می‌شوند.
اکنون محققان مشغول شبیه‌سازی میزان قند بالا در استخوان‌های جسد هستند. با وجود این که استخوان جسد دیگر زنده نیست، اما به نظر می‌رسد ساختار پروتئین دست‌نخورده است.
زمانی که این نمونه‌های استخوانی در محلول‌های قندی قرار داده می‌شود، قند‌ها همچنان با اسید‌های آمینه موجود در پروتئین‌های استخوانی واکنش نشان می‌دهد تا اتصالاتی را ایجاد کند. دانشمندان با این روش نشان داده‌اند نمونه‌های استخوانی که در معرض محیط‌های قندی بالا قرار می‌گیرند، اتصالات بیشتری ایجاد می‌کنند که ضعیف‌تر هستند و منجر به شکستگی‌های ریز می‌شوند.

آرتروز و پوکی استخوان، سوغات مرض قند

پوکی استخوان عارضه‌ای است که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. البته محققان دریافته‌اند که مبتلایان به دیابت نوع ۱ بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. این بیماری معمولا در مراحل ابتدایی علائمی از خود نشان نمی‌دهد و زمانی بروز می‌کند که بیماری به مرحله پیشرفته رسیده باشد. آن زمان است که فرد با کاهش وزن، بر‌هم خوردن حالت اسکلت بدن و شکستگی استخوان‌ها روبه‌رو می‌شود. از طرف دیگر، آرتروز هم اختلال دیگر مفصلی و استخوانی است که به‌دلیل تجزیه غضروف‌های مفصلی ایجاد می‌شود. در واقع، این مشکل تمام مفاصل بدن را درگیر می‌کند. مبتلایان به دیابت نوع ۲ بیش از دیگران در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارند. این بیماری استخوانی موجب بروز درد‌های مفصلی، تورم و سفت شدن مفاصل و نیز کاهش انعطاف‌پذیری مفاصل و حرکت کردن آن‌ها می‌شود.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دیابت نوع 2 استخوان ویتامین مبتلایان به دیابت نوع ۲ شکستگی استخوان ها مبتلا به دیابت استخوان ها پروتئین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۴۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های تغذیه‌ای برای «روزه دارانِ دیابتی»

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص تغذیه به تشریح نکات ضروری تغذیه بیماران دیابتی برای روزه داری در ماه مبارک رمضان پرداخت.

فرشاد رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری دیابت به دو دسته دیابت نوع یک و دو تقسیم می شود، گفت: در همین راستا تجویزها و نکات تغذیه ای برای مبتلایان این دو دسته متفاوت است.

وی افزود: در دسته اول که مبتلایان به دیابت نوع یک قرار دارند، برای روزه داری حتماً باید با پزشک معالج مشورت و از روزه داری خودسرانه اجتناب شود.

رشیدی گفت: تحقیقات نشان داده که روزه داری برای این نوع بیماران مفید است و نیاز به انسولین را در آنها کاهش می دهد، اما در این زمینه باید مطالعات بیشتری صورت گیرد، بنابراین توصیه این است که این بیماران حتماً قبل از روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.

این کارشناس تغذیه مشورت با پزشک را برای مبتلایان دیابت نوع دو هم مفید دانست و افزود: هرچند که روزه‌داری برای این بیماران بسیار مفید بوده، چرا که موجب کاهش وزن آنها می شود ولی با این حال این بیماران باید با پزشک خود مشورت کنند.

رشیدی گفت: دیابت نوع دو، عمدتاً به دلیل افزایش وزن ایجاد می شود، بنابراین هر اقدامی از جمله روزه داری که به کاهش وزن منجر شود برای این بیماران مفید است.

وی در خصوص تغذیه این بیماران در ایام روزه داری ماه مبارک رمضان نیز گفت: چنانچه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو قصد روزه داری دارند باید نکات تغذیه ای را به خوبی رعایت کنند تا دچار مشکل نشوند، از جمله این نکات این است که به طور جد از مصرف قندهای ساده مانند قند، شکر، زولبیا و بامیه خودداری کنند.

رشیدی گفت: این افراد می‌توانند موقع افطار از خرما، عسل و شیر استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم مصرف بسیار میوه و سبزیجات گفت: بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، باید حداقل سه تا چهار واحد میوه در طول فاصله افطار تا سحر مصرف کنند و مصرف سبزیجات هم بسیار برای آنان توصیه می شود.

وی افزود: مصرف میوه و سبزیجات باید در فاصله بین افطار تا سحری به تدریج صورت گرفته و یک‌جا خوری انجام نشود.

وی با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان با ایام نوروز گفت: یکی از خوراکی های مرسوم ایام نوروز، انواع آجیل است که مصرف این مواد برای بیماران دیابتی مفید است.

رشیدی گفت: مصرف انواع مغزها مانند بادام، گردو، پسته و ... برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود، اما مصرف این خوراکی هم باید به صورت تدریجی در فاصله افطار تا سحر صورت گیرد.

وی همچنین بر افزایش وعده های غذایی در فاصله افطار تا سحر تاکید کرد و افزود: بهتر است این دسته از بیماران وعده های غذایی خود را کم حجم و در دفعات زیاد مصرف کنند.

رشیدی مصرف غذاهای سرخ شده و چرب را برای بیماران دیابتی مضر دانست و افزود: این بیماران باید از غذاهای آب‌پز استفاده کنند.

وی بر گنجاندن گوشت در برنامه غذایی این بیماران تاکید کرد و افزود: ترجیحاً استفاده از گوشت سفید برای این بیماران توصیه می شود.

وی با تاکید بر لزوم مصرف کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج، نان و ماکارونی گفت: استفاده از این مواد موجب افزایش تدریجی قند خون و به تبع کاهش تدریجی آن می شود و همین امر موجب می شود بیماران دیابتی دیرتر دچار احساس ضعف و گرسنگی کنند.

وی با تاکید بر لزوم سنجش مداوم قند خون در طول مدت روزه داری، گفت: چنانچه قند خون به میزان محسوس کاهش یابد و شرایط خطرناک شود، این افراد باید روزه خود را به ناچار بشکنند و در این شرایط بهتر است خوراکی شیرینی مانند خرما را همراه داشته باشند.

رشیدی گفت: توصیه می شود این بیماران در طول روزه داری فعالیت بدنی زیاد نداشته باشند تا دچار افت قند خون نشوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این نوع لبنیات ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد
  • صید ماهیان استخوانی در مازندران ۲۰ درصد بیشتر شد
  • افزایش ۲۰ درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران 
  • خوردن ماست خطر دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای «روزه دارانِ دیابتی»
  • خوردن ماست خطر دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد
  • مصدومیت شدید دارنده سه طلای سوارکاری المپیک
  • افزایش پره کشی صیادان گیلانی
  • پوکی استخوان زنان؛ چگونه می‌توان آن را به تاخیر انداخت؟
  • کفال، بیشترین ماهی صید شده در تور ۴ هزار صیاد گیلانی