Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش میزان سرمایه گذاری در بورس طی ماه های گذشته درآمد کارگزاری ها را با رشد قابل توجهی مواجه کرده، اما خدمات ارائه شده توسط آنها تغییری نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چند ماهی است که بورس به یکی از داغ‌ترین و خبرسازترین بازارها در کشور تبدیل شده است. هجوم سرمایه گذاران برای ایجاد بستری برای افزایش سرمایه تمام رکوردهای بورس را جابجا کرده و این مساله البته مشکلاتی را نیز به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از حدود 6 ماه قبل که شاخص بورس روندی صعودی ادامه داری را شروع کرده است تا هم اکنون هم تعداد افرادی که وارد بورس شده اند و هم میزان سرمایه گذاری افراد در بورس به شدت رشد یافته است.

آمارها می گویند طی 3 ماه اول سال 99، روزانه حدود 10 هزار میلیارد تومان در بورس مبادله صورت گرفته است. حتی روز یک شنبه 8 تیرماه 99 بیش از 27 هزار میلیارد تومان مبادله در بورس صورت گرفته که تمام اعداد و ارقام قبلی را پشت سر گذاشته و رکورد جدیدی از این باب زده شد.

اما در این بین مشکلاتی در بورس وجود دارد که باید هرچه سریعتر برطرف شود. مشکلات بورس را می توان در 4 حوزه فنی، ساختار مالی، مدیریتی و نرم افزاری خلاصه کرد. به عنوان مثال در حوزه نرم افزاری مشکلاتی که از جانب کارگزاری ها برای سرمایه گذاران ایجاد می شود که این مساله به متضرر شدن آنها منجر شده و تا حدود زیادی نارضایتی را در پی داشته است.
مشکلات نرم افزاری که برای کارگزاری اگاه طی یک هفته گذشته ایجاد شد، این سوال را ایجاد کرد که دریافت کارمزد 1.4 درصدی از معاملات بورس خرج چه اموری می شود. کارگزاران، شرکت بورس، حق نظارت سازمان، شرکت سپرده گذاری، فناوری و مالیات هر کدام سهمی از این مبلغ می برند.

طی سه ماه اول سال 99 که 47 روز بورس باز بوده، حدود 492 هزار میلیارد تومان ارزش مبادلات انجام شده بوده است. اگر این عدد را در 0.014 درصد ضرب کنیم میزان کارمزد دریافتی از سرمایه گذارانی که در بازار سهام معامله داشته اند، بیش از 7200 میلیارد تومان می شود. سهم کارگزاری ها حدود 53 درصد مجموع کارمزد دریافتی یعنی معادل 3800 میلیارد تومان می شود.

سهم سازمان بورس بیش از 320 میلیارد تومان، سهم حق نظارت سازمان حدود 300 میلیارد تومان، سهم شرکت سپرده گذاری حدود 150 میلیارد تومان، سهم فناوری 125 میلیارد تومان و سهم مالیات هم 2500 میلیارد تومان بوده است.

حال باید دید کارگزاری ها با این درآمد هنگفت چرا فکری به حال سیستم های نرم افزاری خود برای کارآمدسازی آن و کاهش مشکلات سرمایه گذاران نمی کنند. سازمان بورس و بخش نظارت بر کارگزاران این سازمان می بایست به این مساله ورود کرده و علاوه بر شکستن انحصار فعلی که در اختیار تنها 108 شرکت کارگزاری است، علاوه بر ایجاد رقابت میان کارگزارن انها را وادار به بروزرسانی سیستم های سخت افزاری خود کند.

البته نباید از مشکلات هسته معاملات نیز گذشت. طی روزهای گذشته و هربار که بازار با رشد یا اصلاح مواجه بوده است، هسته معاملات توان پاسخگویی به سفارشات را نداشته و می توان گفت سازمان بورس نیز هنوز توانایی میزبانی از این همه سرمایه گذار را ندارد.

 

به گزارش فارس، مخاطبان خبرگزاری با ثبت سوژه‌های متعددی در سامانه فارس من از جمله «تضییع حقوق سهامداران و شیطنت کارگزاری‌ها»، «برگزاری آنلاین مجامع بورسی»، «دست نوسانگیرها را از بورس جدا کنید»، «واریز هزینه حق تقدم مستقیما از طریق حساب کارگزاری» و «لزوم اصلاح و بهبود زیرساختارهای سازمان بورس» خواستار بهبود و ارتقای ارائه خدمات از سوی کارگزاری‌ها و همچنین بهبود نظارت سازمان بورس بر عملکرد کارگزاری ها و شرکت‌ها شده‌اند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان بورس کارگزاری ها نظارت بر بورس میلیارد تومان سازمان بورس کارگزاری ها نرم افزاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۴۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلیقه نجات بورس

شب گذشته به دنبال پاسخ متقابل ایران به اسرائیل، شاهد نوساناتی در بازار‌های مالی بودیم.

به گزارش دنیای اقتصاد، به دنبال این رخداد، سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین ساعات بامداد روز گذشته با تشکیل جلسه اضطراری، اطلاعیه‌ای با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، خبر محدود شدن دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل‌معامله در بازار‌های بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی یک‌درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی دو درصد را صادر کرد. در دو هفته گذشته بازار‌های مالی روز‌های معاملاتی را با شک و نااطمینانی سپری کردند.

ریسک ژئوپلیتیک موجب افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران شده بود. در این میان طلای جهانی نیز از دو هفته گذشته و به دنبال تشدید تنش‌های منطقه‌ای صعود کرد و قله‌های جدیدی را به ثبت رساند. اواخر وقت بیست و چهارمین روز فروردین طلای جهانی قیمتی فراتر از ۲ هزار و ۴۰۰ دلار را به خود دید و برای مدتی کوتاه در محدوده مذکور نوسان داشت و در نهایت به محدوده ۲ هزار و ۳۰۰ دلار عقب‌نشینی کرد. واکنش ایران در حالی در سحرگاه یکشنبه اتفاق افتاد که بازار‌های جهانی به دلیل تعطیلات آخر هفته بسته بودند و در نتیجه تاثیر خاصی نپذیرفتند. در داخل کشور نیز سازمان بورس و اوراق بهادار تهران طی جلسه اضطراری، دامنه نوسان بازار را تغییر داد تا وضعیت بازار سرمایه متاثر از اوضاع و معادلات منطقه را کنترل کند.

بازار از نگاه کارشناسان

پیام الیاس کردی پیرامون روند بازار سرمایه گفت: تنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای چندین سال است که گریبان‌گیر کشور‌های منطقه بوده است. شب گذشته نیز شاهد پاسخ متقابل ایران به اسرائیل بودیم. در پی وضعیت نامطلوب بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار جلسه‌ای برگزار کرد و دامنه نوسان را دستخوش تغییر کرد. از این رو سازمان بورس میان دو گزینه بستن بازار برای مدتی کوتاه و محدود کردن دامنه نوسان، تصمیم به محدود کردن دامنه نوسان به یک‌درصد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با این وجود باید اظهار کرد تغییرات در پیکره اصلی بازار چندان نمی‌تواند با روح سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همسو باشد، چرا که سرمایه‌گذار تمایل دارد در بازاری سرمایه‌گذاری کند که قوانین آن کمتر تغییر کند. با این وجود نمی‌توان این اقدام سازمان بورس را موثر نخواند، چرا که سازمان نیز بهترین گزینه پیش رو را انتخاب کرده است. باید اظهار کرد که اقدام اخیر به لحاظ نتیجه موثر بوده و در مدیریت وضعیت اخیر بازار نتیجه مساعدی را در بر داشته است.

این کارشناس بازار در پایان افزود: رفتار بازار روز گذشته منطقی بود، چرا که پس از اینکه از فشار هیجانات کاذب کاسته شد اواخر وقت روز گذشته بازار به روند منطقی ادامه داد.

سهیلا نقی‌پور، کارشناس بازار سرمایه، نیز پیرامون وضعیت مذکور گفت: روز گذشته در جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس تصمیم گرفته شد دامنه نوسان به مثبت و منفی یک‌درصد کاهش یابد. این محدودیت در دامنه نوسان هر چند نقد شوندگی سهام بورس اوراق بهادار را با مشکل روبه‌رو کرد، اما توانست وضعیت بازار را تا حد امکان کنترل کند.

در پایان روز یکشنبه ارزش معاملات خرد بازار به رقم یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید، که در نهایت در حدود ۵۷۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. زمانی که تنشی در هر جای دنیا رخ می‌دهد، افراد بر اساس احساسات خود و نه بر اساس تجزیه‌وتحلیل منطقی تصمیم می‌گیرند. ترس می‌تواند منجر به اقدام سرمایه‌گذاران به فروش سهام در زمان نزول بازار برای به دست آوردن پول نقد شود. ار آغاز تغییر معادلات منطقه‌ای در مهرماه سال گذشته وضعیت بازار بورس در یک نااطمینانی و ابهام و فرار سرمایه قرار گرفت.

با توجه به ادامه‌دار بودن تنش‌ها و همچنین تغییر شدت آن‌ها در طول ماه‌های گذشته، شرایط بسیار پیچیده‌ای در بورس ایجاد شده است، به گونه‌ای که شاهد یک رفتار سینوسی در چارت قیمتی بسیاری از سهم‌های بازار هستیم، رفتار سینوسی که با دوران رکود طولانی و خسته‌کننده در کنار دوران رونق خیلی کوتاه همراه بوده است.

با توجه به افزایش نااطمینانی‌ها، سایه ابهام در بورس همچنان باقی خواهد ماند و رفتار سینوسی نماد‌های بورسی نیز مهمان بازار سرمایه خواهد بود. همچنین از ابتدای شروع تنش‌های سیاسی در منطقه، شاهد افزایش تقاضای طلا به‌ویژه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طلای بازار سرمایه بودیم، افزایش تقاضایی که باعث رشد جذاب قیمتی در این صندوق‌ها شده و بازدهی خوبی را طی این مدت برای صاحبان این صندوق‌ها به ارمغان آورده است.

این صندوق‌ها به دلیل سهولت در خرید و فروش و همچنین به خاطر نقدشوندگی بالا به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب شناخته می‌شوند. یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران این است که این صندوق‌ها تا چه زمانی می‌توانند جذاب باشند و روند صعودی خود را ادامه دهند.

در پاسخ می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که تا زمانی که عدم‌اطمینان به شرایط آینده در بین سرمایه‌گذاران وجود دارد، طلای فیزیکی و صندوق‌های قابل معامله طلا برای سرمایه‌گذاران بازار جذاب بوده و از تقاضای بالایی برخوردار خواهند بود.

دیگر خبرها

  • حجم ۸۰۰۰ میلیارد تومانی معاملات در بازار سرمایه توسط کرمانشاهیان
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • قیمت پیامک ۴ تومان گران شد/ افزایش ۸۰۰ میلیارد تومانی درآمد دولت
  • ◄ پای سازمان ملی استاندارد به استانداردسازی صنعت گردشگری باز شد
  • جلیقه نجات بورس
  • بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازمان ملی استاندارد در صنعت گردشگری
  • مالیات سیگار امسال چه تغییری کرد؟
  • اطلاعیه فوری سازمان بورس/ دامنه نوسان بورس چه تغییری کرد؟