Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:09:03 GMT

از مالیات خانه‌های خالی چه خبر؟

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۵۰۸۹

از مالیات خانه‌های خالی چه خبر؟

با وجود آنکه دولت رسماً سامانه اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل داده، نمایندگان مجلس می گویند که این سامانه در دو ماه اخیر بین سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی پاسکاری می شود.

به گزارش ایسنا، اخذ مالیات از خانه‌های خالی به عنوان یکی از ابزارهای ایجاد تعادل و آرامش در بازار مسکن، کماکان در کش و قوس قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس قانون می‌بایست از سال ۱۳۹۵ واحدهای مسکونی خالی از سکنه مشمول مالیات شوند. این نوع مالیات با مالیات اجاره تفاوت دارد. مالیات بر اجاره سالهاست که برای واحدهای بزرگتر از ۱۵۰ متر اعمال می شود، اما مالیات خانه های خالی قرار است همه متراژ ها را تحت پوشش قرار دهد.

دریافت ۱.۵ برابر ارزش اجاره واحد خالی در سال چهارم

طبق اعلام محمود علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی، اگر هر واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه و بلا استفاده بماند، به عنوان خانه خالی مشمول مالیات ماده ۵۴ قانون میشود. بر این اساس در سال اول، واحدهای خالی مشمول مالیات نیست اما در سال دوم به میزان ۵۰ درصد ارزش سالیانه اجاره ملک مشمول مالیات می‌شود. مالکان خانه های خالی باید در سال سوم معادل ۱۰۰ درصد ارزش اجاری و در سال چهارم ۱.۵ برابر مبلغ اجاره سالیانه مالیات بپردازند. زمان محاسبه نیز از سال ۱۳۹۵ یعنی زمان تصویب قانون است.

پیش نیاز دریافت مالیات از خانه های خالی، سامانه املاک و اسکان است که اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بود که وزارت راه و شهرسازی در یک مراسم، این سامانه را رونمایی کرد. پس از آن در اواخر اردیبهشت ماه کمیسیون اقتصادی دولت طی مصوبه‌ای، بهره‌برداری از این سامانه را به سازمان امور مالیاتی داد. البته ۲۶ خرداد ماه هادی خانی معاون سازمان امور مالیاتی گفت که اطلاعات سامانه املاک در اختیار این سازمان قرار نگرفته است. همان روز با ابلاغ جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سامانه تشخیص خانه‌های خالی رسماً تحویل سازمان امور مالیاتی شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در هفته های اخیر چند بار اعلام کرده که اولین برگ های مالیاتی در تابستان امسال تحویل مالکان واحدهای خالی از سکنه خواهد شد؛ هر چند سازمان امور مالیاتی هنوز زمان دقیقی برای این موضوع اعلام نکرده است.

حالا نمایندگان مجلس مدعی هستند که این سامانه میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی پاسکاری می‌شود. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران از تعلل دولت در این زمینه گلایه کرده و گفته است: در نشست هفته آینده این کمیسیون، موضوع راه اندازی سامانه املاک و اسکان با حضور اسلامی و دژپسند وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مالیات خانه های خالی سازمان امور مالیاتی راه و شهرسازی خانه های خالی مشمول مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر کسی که تمکن مالی بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند

امتداد - آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید بر لزوم اخذ مالیات عادلانه اشاره کرد و گفت: از فرار‌های مالیاتی بایستی جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات باید عادلانه اخذ شود و هر کسی که تمکن مالی بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه از مشخصه‌های جامعه سالم این است که درآمد دولتش از مالیات تامین شود. افزود: امیدواریم مالیات هم عادلانه اخذ شود و هم به مالیات دهندگان تفهیم شود.

وی مسئولیت سازمان مالیاتی را سخت و مهم دانست و گفت: از سویی برخی به هر نحوی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و از سویی سازمان مجبور به تأمین هزینه‌های جاری کشور با مالیات است، لذا باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که مالیات عادلانه ستانده شود.

این مرجع تقلید در ادامه، اقتصاد جامعه سالم را بر پایۀ مالیات عادلانه دانست و افزود: باید مصارف مالیات تبیین شود تا مردم نسبت به پرداخت آن توجیه شوند.

وی گفت: دریافت مالیات مختص به زمان حال نیست؛ در زمان ائمه علیهم السلام غیر از وجوهات شرعیه، مالیات هم اخذ می‌شد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت دریافت مالیات جهت پیشبرد امور کشور گفت: دریافت مالیات باید عادلانه و همراه با رضایت مؤدیان باشد که این امر باعث جلب اعتماد آنان می‌گردد.

سبحانیان رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در دیدار با حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: تمرکز سازمان امور مالیاتی کشور در مالیات ستانی، پردرآمد‌ها هستند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود:اشراف نظام مالیاتی بر داده‌های مالیاتی بالاست و مالیات متکی بر داده‌های مالیاتی می‌باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • دریافت نیمی از مالیات‌ها از یک درصد افراد پردرآمد
  • وصول ۹۸۴ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته
  • شناسایی ۲.۷ میلیون پرونده جدید مالیاتی در کشور
  • پرداخت ۵۰ درصد از مالیات از یک درصد مودیان
  • آیت‌ الله سبحانی: مرد باید ببیند پول مالیات کجا خرج می‌شود
  • مقابله با فرار‌های مالیاتی با قدرت دنبال می‌شود
  • تمدید مهلت تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا۱۲ اردیبهشت
  • هر کسی که تمکن مالی بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند
  • تمرکز سازمان امور مالیاتی کشور در مالیات‌ستانی بر پردرآمد‌ها است