Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@20:40:41 GMT

موادغذایی که نباید با شکم‌خالی خورد

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۶۰۸۰

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است و برای شروع روزی پربار نباید از آن غافل شد اما باید دانست که چه مواد خوراکی باید در برنامه غذایی صبح منظور شوند و با شکم خالی از مصرف چه خوراکی‌هایی باید پرهیز کرد. ناطقان: این توصیه را بارها از بسیاری از کارشناسان تغذیه شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه است، اما این توصیه زمانی اعتبار دارد که خوراکی‌ها برای صبحانه با آگاهی و متناسب با این وعده غذایی انتخاب شده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته کارشناسان تغذیه بسیاری از مواد خوراکی را نباید با شکم خالی مصرف کرد.

بنابر گزارش دویچه‌وله، "اشتفان هیله‌یان"، متخصص بیماری‌های روده توصیه می‌کند که با شکم خالی از خوردن این پنج ماده غذایی پرهیز شود:

۱- شیرینی‌هایی که با مخمر تهیه شده‌اند

کیک و شیرینی‌هایی که دارای خمیرمایه یا مخمر هستند، مثل کروسان یا شیرینی‌هایی که با خمیر هزارلا تهیه شده‌اند، می‌توانند باعث درد معده شوند. مخمر موجود در این شیرینی‌ها سبب تحریک معده و روده‌ها می‌شود. این شیرینی‌ها باعث تشکیل گاز معده می‌شوند. بهتر است که این شیرینی‌ها نه در زمان صبحانه بلکه در طول روز صرف شوند.

۲- گوجه فرنگی

در گوجه‌ فرنگی اسید سیتریک وجود دارد. این اسید سبب افزایش اسید معده می‌شود. خوردن گوجه‌ فرنگی با شکم خالی می‌تواند سبب احساس سنگینی، رفلاکس در معده یا حتی دل‌درد ‌شود.

۳- مرکبات

مرکبات (همچون لیمو، پرتقال، گریپ‌ فروت و نارنگی) به علت درصد بالای اسید می‌توانند سبب تحریک مجاری گوارشی شوند، به‌ویژه زمانی که این مجاری دچار عفونت باشند. در بدترین حالت اسید این میوه‌ها می‌تواند به عفونت جدار معده منجر شود. به جای صرف گریپ فروت پیش از صبحانه، توصیه می‌شود که انواع توت‌ها در برنامه غذایی صبح گنجانده شود.

۴- قهوه سیاه

نوشیدن قهوه سیاه و تلخ با شکم خالی سبب تولید شدید اسید معده می‌شود. از آن‌جایی که هنوز در معده مواد غذایی موجود نیست، ترشح شدید اسید می‌تواند به زخم معده منجر شود. بهتر است که قهوه با شیر یا کمی خامه نوشیده شود. زیرا شیر حالت بازی (قلیایی) دارد و از آسیب‌ اسید معده جلوگیری می‌کند.

۵- نوشیدنی‌های گازدار

صرف نوشیدنی‌های گازدار در زمانی‌ که معده خالی است، سبب کاهش زمان هضم مواد غذایی و اخلال در کارکرد معده می‌شوند و می‌توانند در صورت مصرف دائمی به یبوست منجر شوند. به‌ویژه اسید فسفریک موجود در کولا یا آب‌میوه‌های گازدار برای معده خالی مضر است.
منبع: ایسنا برچسب ها: مواد غذایی ، شکم خالی ، برنامه غذایی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مواد غذایی شکم خالی برنامه غذایی شکم خالی شیرینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۶۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شربت جلاب زعفران درمانگر درد معده

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ در منابع طبّی، شربت جُلّاب، شربتی است رقیق که می‌تواند با شکر، نبات یا عسل و اندکی گلاب تهیه شود و آن را جُلّاب خام می‌نامند.

نکاتی درباره خاصیت شربت جُلّاب:

شربت جُلّاب زعفران یک نوشیدنی پرفایده طراحی‌شده توسط حکمای مکتب طب ایرانی است و می‌تواند به‌تنهایی یا همراه با عرق‌هاى مناسب نوشیده‌شود.
این شربت پرخاصیت، اگر با عسل تهیه شود، گرم‌تر و مقوی‌تر است و برای افراد سردمزاج‌ و کسانی که در طول روز فعالیت جسمی و ذهنی زیادی دارند، بسیار سودمند خواهد بود. 

علاوه‌بر نبات و عسل، در تهیه این شربت، می‌توان از شکر سرخ یا شکر سفید نیز بهره‌برد.

شربت جُلّاب به نقل از مخزن‌الادویه از جمله شربت‌هایی است که جهت تقویت قلب، خفقان و مالیخولیا کاربرد دارد.

این شربت به علت وجود زعفران، می‌تواند با تقویت قلب، باعث نیکویی رنگ چهره گردد و از استرس، افسردگی، ترس و وحشت ‌بکاهد.

با کاهش میزان زعفران، می‌توان این شربت را، نوشیدنی بسیارمناسبی برای فصل گرم تابستان درنظرگرفت.

زعفران با طبیعت گرم و خشک خود، شادی‌آور و مُفَرح است و پاک‌کننده خوبی برای کلیه، مثانه و بازکننده گرفتگی‌های مغز، کبد و طحال است.  

ازآنجاکه شکر با گلاب حرارت می‌بیند و با زعفران همراه می‌شود، مزاج این شربت، به گرمی متعادلی مایل است و می‌تواند درد معده ناشی از سردی معده را تا حد زیادی تسکین‌دهد، به‌ویژه اگر شربت را موقع مصرف، گرم نمایند.
 
موارد احتیاط مصرف شربت جلاب زعفران:

به علت خاصیت قاعده‌آور بودن زعفران، مصرف این شربت در دوران بارداری و قاعدگی ممنوع است.

مصرف زیاد زعفران می‌تواند سبب تشدید تپش قلب شود. در صورت بروز چنین موردی، درباره میزان مجاز مصرف شربت، با پزشک خود مشورت‌کنید.

مصرف بیش‌‌ازاندازه زعفران می‌تواند باعث قهقهه و خنده‌ بلند حتی در افراد عادی شود.

مواد لازم

۱. گلاب: ۱ لیتر
۲. نبات سفید: ۱ کیلو
۳. زعفران: ۱ مثقال

طرز تهیه

گلاب و نبات سفید را درون ظرف مناسبی بریزید و بگذارید نبات، خوب در گلاب حل شود.‌ کف روی آن را بگیرید و آن‌قدر بجوشانید تا حجم آن نصف شود و به قوامی متوسط برسد. 
سپس زعفران ساییده‌ای را که از ۱-۲ ساعت پیش در کمی گلاب دم‌کرده‌اید، به محلول گلاب و نبات بیافزایید و پس‌از ۲-۳ دقیقه شربت را از روی حرارت بردارید. 
شربت "جُلّاب زعفران" شما آماده است و می‌توانید پس‌از خنک‌شدن، آن را در ظرف مناسبی در یخچال نگهداری‌کنید.

بهتر است برای رنگ بهتر این شربت، برای پخت از ظروف شیشه‌ای یا لعابی استفاده‌کنید.

دقت‌کنید که حرارت زیاد و پخت طولانی‌ می‌تواند خواص زعفران را کمتر ‌کند.

در کتب طب ایرانی، نسبت‌های مختلفی برای ترکیب میزان شکر و گلاب ذکر شده‌‌است؛ برخی گلاب را سه‌برابر شکر، برخی دیگر با نسبت مساوی، بعضی دو پیمانه آب و یک پیمانه گلاب و در دستوری دیگر ده پیمانه شکر را با پنج‌ پیمانه آب و یک پیمانه گلاب درنظرگرفته‌اند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • شربت جلاب زعفران درمانگر درد معده
  • شیرینی حمله به اسرائیل را در فضای مجازی تلخ نکنیم + فیلم
  • استرس چگونه هضم غذا را مختل می‌کند؟
  • تغذیه صحیح در فصل بهار، از دیدگاه طب ایرانی
  • عوارض جدی خوردن دوغ
  • مصرف کره بادام زمینی چه تاثیری بر فشار خون دارد؟
  • اوضاع آرام فروشگاه های زنجیره ای موادغذایی شهر کرمان
  • (تصاویر) پخش شیرینی پس از حملات سپاه به اسرائیل
  • عوارض مصرف دوغ برای سلامت بدن و موارد منع نوشیدن آن