Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم استان البرز میزبان وجود مبارک برادر تنی امام رضا(ع) در روستای جوستان طالقان هستند. بقعه مخروطی شکل و بی گلدسته روستای جوستان که در منطقه خوش آب و هوای طالقان واقع شده است و خیل کثیری از زائران امام رضا(ع) را همواره به این منطقه می کشاند.

خبرگزاری شبستان – البرز : الهی! درود و رحمت فرست بر علی بن موسی الرضا، پسندیده پیشوای پارسا و منزه، آنکه حجت تو بر هر که روی زمین است و هر که زیر خاک بسیار راستگو و شهید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

الهی! درود و رحمتش فراوان، کامل و با برکت، متصل و پیوسته همچنین پیاپی و دنبال هم. همچنین بهترین رحمتی که بر یکی از اولیایت فرستادی بر او بفرست.

 

روز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) فرصتی است تا بار دیگر صلوات خاصه آن حضرت را به شوق زیارت زیر لب تکرار کنیم و دست نیاز و دعا به سوی درگاه احدیث پیش بریم و از خداوند منان درخواست کنیم تا به حق این مولود مبارک، درهای رحمت و عنایت خویش را به رویمان بگشاید.

 

حال آنکه مردم استان البرز نیز میزبان وجود مبارک برادر تنی امام رضا(ع) در روستای جوستان طالقان هستند. بقعه مخروطی شکل و بی گلدسته روستای جوستان که در منطقه خوش آب و هوای طالقان واقع شده است و خیل کثیری از زائران امام رضا(ع) را به این منطقه می کشاند.

 

نرسیده به بقعه رود خروشان و جاری طالقان واقع شده است که حال و هوای منطقه را از لحاظ جذابیت گردشگری بیش از پیش دلپذیر می کند و به نوبه خود یکی از امامزادگان معروف و مشهور منطقه است.

 

 

برکت امامزاده هارون (ع) برای مردم روستای جوستان طالقان

 

امامزاده هارون(ع) فرزند امام موسی بن جعفر(ع) و برادر تنی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است که با کتیبه ای سنگی به خط ثلث به طول 90 سانتی متر که سنگ نوشته ای از فرمان شاه طهماسب است، شناخته می شود.

 

فرمان شاه طهماسب در این کتیبه مبتنی بر این موضوع است که مردم طالقان به دلیل وجود مبارک این امامزاده واجب التعظیم از مالیات معاف شده اند.

 

اما امامزاده هارون (ع) در 23 ماه رجب سال 160 هجری قمری در مدینه منوره به عنوان ششمین فرزند امام موسی بن جعفر(ع) چشم به جهان گشود.

 

همزمان با هجرت امام رضا(ع) از مدینه به سمت طوس، مانند بسیاری دیگر از خاندان بنی هاشم به سمت ایران هجرت کرد. بنابر تاریخ ذکر شده ایشان ابندا به شیراز و سپس قم و در نهایت با دعوت شیخ حسن یکی از علمای بزرگ قزوین به سمت قزوین حرکت کردند.

 

در این میان مأموران حکومت عباسی و گماشتگان مأمون برای دستگیری و قتل ایشان دست به کار شدند. طرح ریزی به شهادت رساندن عموم سادات و امامزادگانی که به ایران مهاجرت کرده بودند یکی از برنامه های مأمون عباسی بود.

 

در نهایت امامزاده هارون(ع) از قزوین به سمت طالقان و در قریه جوستان پنهان شدند. با وجود این در 21 ربیع الثانی سال 211 هجری قمری در حالی که 51 سال بیشتر نداشتند به شهادت رسیدند.

 

دهه کرامت فرصت تبیین فرهنگ و سیره رضوی

 

« حجت الاسلام علی دشتکی» با تبریک سالروز میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت گفت: امامزاده هارون(ع) یکی از امامزادگان واجب التعظیم استان البرز و از قطب های فرهنگی واقع در شهرستان طالقان است.

 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان البرز افزود: به منظور راحتی زائران، زائر سرایی در جوار این امامزاده بنا شده است که میزبان عموم علاقمندان و زائران اهل بیت (ع) است.

 

وی توضیح داد: صحن و سرای وسیع بیرونی این امامزاده نیز یکی دیگر از جذابیت های آن است که در دل کوهپایه های روستای جوسات قرار گرفته و پس از جاذبه معرفتی و ایمانی این امامزاده شریف، جاذبه طبیعی و هوای دلپذیر منطقه نیز این فرصت را برای زیارت و بازدید عموم فراهم ساخته است.

 

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه البرز تصریح کرد: دهه کرامت یکی از فرصت های موثر برای خانواده ها و مبلغان و مبلغین دینی است تا نسبت به تشریح و تبیین فرهنگ و سیره رضوی اهتمام داشته باشند.

 

یکی دیگر از جاذبه های دینی این امامزاده گرانقدر، برپایی آئین تعزیه ظهر عاشورا است که هر ساله در دهه محرم و صفر در جوار این امامزاده برگزار می شود و بسیاری از مردم مومن و دوستدار اهل بیت(ع) را به این منطقه می کشاند.

 

* گزارش از مجتبی دانایی

 

 

پایان پیام/481

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت در البرز امامزاده هارون ع استان البرز امام رضا ع برادر تنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۶۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه کنترل یک روستای دیگر در دونتسک را به دست گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از بهبود مواضع نیروهای این کشور در منطقه دونتسک خبر داد.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه کنترل روستای نوومیکایلووکا در جمهوری دونتسک را به دست گرفته اند.

وزارت دفاع در بیانیه امروز خود اعلام کرد در نتیجه اقدامات موفقیت آمیز، واحدهای نظامی روسیه در دونتسک، وضعیت تاکتیکی نیروهای روسیه در این منطقه بهبود یافت.

بنا به این بیانیه، نیروهای روسیه در این منطقه سه حمله نظامیان اوکراینی را دفع کردند. در نتیجه درگیری در این منطقه ارتش اوکراین تا ۴۱۰ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه هم در بیانیه ای اعلام کرد که یگان های نظامی این کشور شهرک بوگدانوفکا در جمهوری دونتسک را به طور کامل آزاد کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که نیروهای روسی در این منطقه موقعیت خود را بهبود بخشیدند. نظامیان و شماری از تجهیزات نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی دونتسک نیز هدف نیروهای روسی قرار گرفت.

کد خبر 6085795

دیگر خبرها

  • تکیه تاریخی سادات اخوی بازسازی می‌شود
  • حل مشکل جمع آوری و حمل زباله از منطقه گردشگری امامزاده شیخان علی آباد کتول
  • امدادرسانی ستاد‌اجرایی فرمان امام به ۱۶۰ روستای سیل زده سیستان وبلوچستان
  • ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور
  • تکیه تاریخی سادات اخوی احیا و بازسازی می‌شود
  • برگزاری بازی های بومی محلی در روستای آرتون طالقان
  • پاکسازی مسیر امامزاده عبدالله تا تپه نورالشهدای یاسوج
  • روسیه کنترل یک روستای دیگر در دونتسک را به دست گرفت
  • چشم اندازی از طبیعت بهاری در روستای تازه ناب علیا
  • نوسازی شبکه آبرسانی روستای نویز طالقان آغاز شد