Web Analytics Made Easy - Statcounter

طاهر خوش گفت: همان طور که از امام حسین(ع) فقط درباره واقعه عاشورا می دانیم درباره امام رضا(ع) نیز فقط به کرامات ایشان بسنده کرده ایم و از جنبه های اخلاقی و پزشکی شخصیت ایشان غافل مانده ایم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: علی بن موسی الرضا (ع)، امام هشتم شیعیان در یازدهم ذیقعده در مدینه به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوالحسن ثانی، ابو علی و ابو محمد از کنیه های امام رضا (ع) است. از القاب ذکر شده برای ایشان می توان به صادق، صابر، صدیق، وفی، فاضل، رضی، نورالهدی، سراج الله، ولی المومنین و عالم آل محمد اشاره کرد. امامت امام هشتم(ع) مقارن با خلفای عباسی،هارون الرشید،امین و مامون بوده و ایشان در دوره زندگی خود با جنگ های داخلی و شورش های زیادی علیه حکومت مواجه شدند. به بهانه سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) گفتگویی با «طاهر خوش» ترتیب دادیم. وی از نویسندگان کشورمان است که در حوزه مذهبی قلم می زند و کتابهای بسیاری در مورد ائمه اطهار (ع) از جمله امام رضا (ع) نوشته است. متن گفتگو بدین شرح است:

 

چند کتاب در مورد امام رضا (ع) نوشتید؟

 یک کتاب با عنوان «قبله هفتم» در مورد امام رضا(ع) نوشتم که پرسش هایی در مورد امام رضا(ع) است و انتشارات شوق آن را منتشر کرده است. کتاب دیگر «پرسش های شما پاسخ های امام رضا (ع)»نام دارد که انتشارات ذکرا آن را چاپ کرده است. کتاب « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» را نیز نوشتم که تلخیص« عیون الاخبار الرضا» شیخ صدوق است. کتاب «امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» کتاب خاصی است که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و مخاطبان آن با 80 درصد ویژگی ها و زندگی امام رضا (ع) آشنا می شوند. این کتاب را انتشارات بهار دلها منتشر کرده است.

 

چقدر طول کشید که کتاب « امام رضا (ع) از ولادت تا شهادت» را بنویسید؟

گاهی یک خط در روز می نوشتم برای اینکه ساده کردن مطلب سنگین زمان می برد و فکر می کنم حدود یک ماه طول کشید تا کتاب را بنویسم.

 

کتابی در مورد امام رضا(ع) برای کودکان و نوجوانان نوشته اید؟

بله. چهارمین کتابی که در مورد امام رضا(ع) نوشتم، «خواندنی هایی از امام رضا(ع)» ویژه کودکان و نوجوانان است که مولف و ناشر خودم بودم.

 

چه جنبه هایی از شخصیت امام رضا(ع) مغفول مانده است؟l

مخاطب از امام رضا(ع) فقط ضامن آهو بودن را و برخی از کرامات این امام بزرگوار را می داند. سایر جنبه های اخلاقی ایشان و همچنین جنبه پزشکی ایشان مفغول مانده است. امام رضا(ع) بسیار غریب است زیرا ما اطلاعات کمی در مورد ایشان داریم و با بسیاری از ویژگی های ایشان آشنا نیستیم. امام رضا(ع) به هیچ عنوان غرور نداشتند. در روایتی آمده که ایشان به حمام رفته بودند و کسی از ایشان می خواهد که پشت او را کیسه بکشد. امام رضا(ع) مشغول کیسه کشیدن می شود و فرد دیگری می آید و می گوید می دانی این فرد کیست، امام رضا(ع) است اما امام رضا (ع)به کار خود ادامه می دهد. امام رضا(ع) مطالب بسیار زیادی در مورد بهداشت و درمان داردن؛ به عنوان مثال بسیار تاکید کرده اند که بعد از خوردن شیرینی آب سرد نخورید. همان طور که از امام حسین (ع) فقط در مورد عاشورا می دانیم در مورد امام رضا(ع) نیز فقط به کرامات ایشان بسنده کردیم و از سایر جنبه های شخصیتی و زندگی ایشان غافل ماندیم.

 

آیا در کتابهایی که نوشتید به جنبه های مغفول شخصیت امام رضا(ع) توجه داشتید؟

بله . به عنوان مثال در کتابی که در مورد امام رضا(ع) درباره کودکان و نوجوانان نوشته ام به جنبه های اخلاقی و پزشکی امام رضا(ع) اشاره کردم.

 

و حرف آخر؟

امام رضا(ع) بسیار شخصیت جامعی داشتند و مظلومیت خاصی داشتند. بعد از شهادت پدرشان بسیار مظلوم بودند و سختی های بسیاری کشیدند. ایشان تا 47 سالگی صاحب فرزند نمی شدند و عده ای با زبان خود ایشان را آزار می دادند و می گفتند که او امام نیست، چطور امامی است که بچه دار نمی شود. حتی زمانی که امام جواد(ع) متولد شدند، عده ای می گفتند که او بچه امام رضا (ع) نیست و حتی قیافه شناس آوردند. امام رضا(ع) حتی در بین اقوام و آشنایان و خانواده خود بسیار مظلوم بودند.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مریم داوری امام رضا ع دهه کرامت مورد امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۶۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در نشست تشکیل ستاد دهه کرامت استان گفت: سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) که مصادیق بارز کرامت هستند به عنوان نمادین دهه کرامت نامگذاری شده و یک تابلو است که باید همه اقدامات و بزرگداشت‌ها با هدف پررنگ نگهداشتن این تابلو برای بشر انجام شود.

او افزود: دنیا از نعمت‌های الهی است و برای بشر خلق شده که باید انسان بهره را از آن داشته باشد و کرامت، انسان را به سعادت و بهره مندی از نعمات الهی سوق می‌دهد.

آیت الله عبادی اظهار کرد: مشکلی که امروز و هر روز در تاریخ با انواع جنایت‌ها و خیانت‌ها وجود داشته به دلیل عدم ترویج فرهنگ کرامت و گرایش انسان‌ها به مادیات به وجود آمده است.

نماینده ولی فقیه در استان، مکتب پرافتخار انبیا، اولیا و امامان را نماد کرامت و عزت معرفی کرد.

در این نشست، حضور خادمیاران رضوی، برگزاری جشن‌ها در بقاع و مساجد، اعزام زائر اولی‌ها و ۲۰۰ زوج به مشهد مقدس، همایش‌ها و جشنواره کتابخوانی رضوی از برنامه‌های دهه‌ کرامت در خراسان جنوبی اعلام شد.

امسال دهه کرامت از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کلام حضرت علی(ع) برای منتظران حضرت مهدی (عج)
  • پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا(ع) برگزار شد
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد
  • شهادت نزدیکان «اسماعیل هنیه» در حملات اسرائیلی به نوار غزه
  • ارتش مایه مباهات و سربلندی ملت ایران است
  • (تصویر) تغییر ظاهری رئیسی؛ پای عمل پزشکی در میان است؟
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • (تصاویر) تغییر ظاهری بزرگ ابراهیم رئیسی؛ پای عمل پزشکی در میان است؟