Web Analytics Made Easy - Statcounter

فقط در دوره یک‌ساله خرداد ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹، بانک مرکزی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده و به پایه پولی افزوده است.

سرویس اقتصاد مشرق- در مجموع هشت سال دولت‌های نهم و دهم، بانک مرکزی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد و پایه پولی را افزایش داد. در تیرماه ۱۳۸۴ و قبل از شروع به کار دولت نهم، حجم پایه پولی در اقتصاد ایران ۱۵ هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تیرماه هشت سال بعد  (۱۳۹۲) که ماه پایان کار دولت دهم بود، حجم پایه پولی در اقتصاد ایران به ۹۵ هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. بر این اساس در هشت سال عملکرد دولت‌های نهم و دهم، میزان چاپ پول در اقتصاد کشور توسط بانک مرکزی به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید.

آقای روحانی در زمان فعالیت دولت‌های نهم و دهم از منتقدان سیاست بانک مرکزی در افزایش پایه پولی بود و پس از پیروزی در انتخابات سال ۱۳۹۲ نیز بارها تاکید کرد که در دولت وی خبری از افزایش پایه پولی و چاپ پول نخواهد بود.

روحانی همچنین تاکید داشت که «واقعاً چاپ پول بدون پشتوانه از نظر شرعی و قانونی مسأله‌دار است».

وی می‌گفت که «بر این باور خود راسخیم و اعتقاد داریم که هیچ رشد با ثباتی به قیمت تورم‌های ۳۰ الی ۴۰ درصدی حاصل شدنی نیست و ایجاد رشد اقتصادی از طریق چاپ پول، سرابی بیش نیست. »

روحانی تصریح می‌کرد که «طی فعالیت دولت یازدهم علت کاهش تورم، انضباط مالی دولت بود و  ما در هیچ شرایطی و به رغم تحمل سختی ها، خلق پول و یا استقراض از بانک مرکزی نکردیم.»

اکنون اما در حالی که در سال پایانی دولت آقای روحانی به سرمی‌بریم، عملکرد دولت فعلی در چاپ پول اصلا قابل مقایسه با دولت احمدی‌نژاد نیست.

بر اساس آمار بانک مرکزی، فقط در دوره یک‌ساله خرداد ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹، بانک مرکزی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده و به پایه پولی افزوده است.

از سوی دیگر نسبت به ابتدای دولت یازدهم، میزان پایه پولی بیش از ۲۸۸ هزار میلیارد تومان اضافه شده است.

اکنون بد نیست نگاهی به انتقادات آقای روحانی از رشد پایه پولی در دولت احمدی‌نژاد و وعده‌های وی برای کنترل پایه پولی در دولت خودش بیاندازیم.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم رشد پایه پولی چاپ پول اخبار داغ دولت دهم دولت یازدهم بانک مرکزی هزار میلیارد تومان دولت های نهم و دهم پایه پولی پول چاپ بانک مرکزی چاپ پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه‌ و رئیس بانک مرکزی مسئول اجرای تعهدات دولت در عرضه زمین و تسهیلات مسکن هستند

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد واگذاری زمین و دادن تسهیلات به مردم برای  ساخت مسکن، گفن: دولت درمسئله تامین زمین دو میلیون و اندی زمین را تامین کرده و باید سریعتر 4 میلیون که در طول 4 سال تعهد داده است را  تامین کند. شاید در شهرهای بزرگ امکان تامین این زمین  برایش نباشد اما در شهرهای کوچک و روستاها براحتی می تواند این زمین را  تامین کند.

وی اظهار کرد: دولت حتی اگر نتواند تسهیلات بدهد باید زمین را واگذار کند. سختگیری هایی که شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده 5 شورای توسعه برنامه  دارند که استانها برای ورود زمین انجام می دهند جالب نیست. باید اجازه دهند که محدودیات توسعه پیدا کند و مردمی که در این شرایط تورمی انتظار دارند نقدینگی خود را تبدیل به زمین و مسکن و خودرو بکنند اگر زمین به آنها واگذار شود می روند در زمین خود سرمایه گذاری می کنند و بنایی را شروع می کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:  وزارت راه و بنیاد مسکن و بانکها باید به تعهدات خود در واگذاری زمین برای ساخت مسکن عمل کنند و کار خود را سرعت دهند که بسیاری از مشکلات حوزه مسکن حل شود. باید وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی به تکالیف خود در زمینه عرضه زمین و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن عمل کنند. باید کار خود را در این زمینه ها سرعت دهند که بسیاری از مشکلات حوزه مسکن حل شود و با این اتفاق فشار روی بازار ارز و سکه هم برطرف می شود.

وی خاطر نشان کرد: در کنار واگذاری زمین باید این امکان را فراهم کنیم که مردم پیش خرید انشعابات برق و گاز و آب و تلفن را داشته باشند کسی شاید پول نداشته باشد که زمین کامل بگیرد وزارت راه باید بیاید بگوید اگر پول کامل نداری برای یک واحد مسکونی بیا یک دوم یا یک سوم را مشارکت کن و مابقی را بعد برای شما فراهم کنیم و این به مشارکت مردمی در طرح های مختلف  کمک می کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن قرائت می‌شود
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • هفته آینده گزارش جمع‌بندی جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن ارائه می‌شود
  • هفته بعد گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن مطرح می‌شود
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • بانک مرکزی ایران سبد دارایی‌اش را تغییر داده است
  • وزیر راه‌ و رئیس بانک مرکزی مسئول اجرای تعهدات دولت در عرضه زمین و تسهیلات مسکن هستند