Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-19@20:10:20 GMT

۱۴ تیر؛ به افتخار روز قلم

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۷۶۴۸

۱۴ تیر؛ به افتخار روز قلم

رویداد۲۴ روز چهاردهم تیر ماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی، به عنوان (روز قلم) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

 پیشینه روز قلم
البته توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه‌ای دیرینه دارد. سده‌ها پیش در ایران باستان، تیرگان (سیزدهم تیرماه) یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده که آیین‌های مخصوصی داشته و یکی از آن‌ها پاسداشت قلم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
یکی از دلایلی که برای این جشن ذکر شده، این است که در این روز، هوشنگ، پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت، مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم بر جای ماند. دلیل دیگری هم که برای این جشن ثبت شده، این است که به نوشته‌ی ابوریحان بیرونی، سیزدهم تیرماه، روز ستاره‌ی تیر یا عطارد است و، چون عطارد، کاتب ستارگان است، می‌توان سیزدهم تیرماه را روز نویسنده نامید.بیشتر بخوانید: روزی به نام «قلم»، اما نه برای همۀ «اهل قلم»پس از انقلاب نیز نویسندگان و شاعران سرشناسی، چون محمدعلی سپانلو سیزدهم تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند، تا این‌که چهاردهم تیرماه از جانب انجمن قلم به عنوان روز قلم نام‌گذاری شد. با این حال این مناسبت هنوز چندان در میان مردم و حتی اصحاب قلم و اندیشه شناخته‌شده نیست.

 تاریخ نوشتن
تاریخ نوشتار، حداکثر به بیست هزار سال پیش باز می‌گردد و با محدود ساختن به نظام‌های نوشتاری مدوّن، رقمی حدود شش هزار سال پیش را نشان می‌دهد. این ارقام و آمار‌ها فقط تخمینی است از سوی کاوشگران علمی، در صورتی که بدون شک پیشرفتی از سوی جوامع گوناگون، بدون کمک خط و زبان امکان پذیر نبوده است.

از جمله موادی که برای نوشتن به کار می‌رفته سنگ، چوب، پوست حیوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابریشم، پنبه و کاغذ را می‌توان نام برد. در طول تاریخ، نوشتن به دو صورت بوده است: یک دسته خطوطی را در برمی گرفت که با استفاده از ابزار‌های تیز، چون سوزن، چاقو و... نوشتاری، کنده کاری می‌شد. دسته دیگر شامل خطوطی است که به وسیله قلم پر، قلم نی، قلم مو و... و با استفاده از جوهر بر سطح ماده نوشتاری ترسیم می‌گردید. گفتنی است نسخه برداری از نوشته‌ای بر سنگ یا فلز به طور منطقی، در نهایت به اختراع چاپ انجامید.


 قلم چیست؟
قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان‌ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان هاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده‌تر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدن ها، تجربه‌های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می‌شوند.


هر کس می‌تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می‌کند، بنویسد. قلم، تخریب می‌کند. می‌سازد. واقعیت‌ها را آشکار می‌کند. آشکار‌ها را نهان می‌کند. به واقع قلم، معجزه‌ای جاودان است.



 قلم مدرن
در آغاز قرن بیستم، کسی این تردید را به خود راه نمی‌داد که قلم و کاغذ را مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار ذخیره سازی اطلاعات بداند؛ زیرا در آن زمان جوامع از نظر اقتصادی و فکری به جامعه‌های کاغذ مدار تبدیل شده بود. اما پایه‌های این باور پس از چندی به لرزه درآمد و با ظهور رایانه، رشد سریع فناوری اطلاعات، تلویزیون، استفاده‌های گوناگون از میکرو فیلم، میکرو فیش و ابزار‌های الکتریکی، برتری بی رقیب کاغذ و قلم سنتی، به طور جدی به مبارزه طلبیده شد.


همان طور که در طول تاریخ، شکل ظاهری قلم عوض می‌شده است، روز به روز همراه با صنعت رو به رشد نیز تغییر می‌کند. اگر چه هنوز کتاب خانه‌های الکترونیکی و اداره‌های بدون کاغذ و قلم و جامعه‌های بدون کتاب نیامده است و شاید هرگز نیاید، ولی موقعیت ابزار و مواد نوشتنی از بنیاد دگرگون شده است. این دگرگونی در ظاهر قلم‌ها و نوشته ها، نه تنها از ارزش قلم و صاحبان آن نمی‌کاهد، بلکه به دلیل انتقال لحظه‌ای نوشته ها، هرآینه مسئولیت و وظیفه قلم را صدچندان می‌کند.



جایگاه قلم در اسلام
سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است: «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.» در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده‌ای از آفریده‌های خود قسم یاد می‌کند، بشر در چه جایگاهی می‌تواند از ارج و منزلت آن سخن براند. در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا صلی الله علیه و آله با مبدأ هستی در غار حرا، سخن از قلم به میان می‌آید، تا جایی که خداوند خود را این گونه معرفی می‌کند: «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت.»


با سیری در زندگی پیامبر و امامان علیهم السلام می‌توان توجه و اهتمام عملی به نوشتن را از متن سیره آنان دریافت. این قدرشناسی به حدی بود که گاه موجب آزادی اسیران کفار می‌گشت. در صدر اسلام، پس از پایان برخی جنگ ها، پیامبر دستور می‌فرمود اسیرانی که به ده نفر از مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزند، آزاد شوند. این عمل در جامعه محروم از تمدن آن دوره، زیباترین و مؤثرترین پیام برای ارج نهادن به جایگاه قلم و علم بوده و هست.



 امتیاز‌های قلم
«قلم» سه امتیاز دارد که در «بیان» آن‏ها را نمی‏ بینیم:
۱. باقی بودن:
سخن فرار می‏ کند و نوشته باقی است. امیر مؤمنان علی علیه‏السلام در سخن جالبی می ‏فرماید: «دانش را با نوشتن در بند کنید» تا باقی بماند و از کفتان نرود.



۲. دقیق بودن:
بیان و سخن معمولاً دقیق نیست. اگر قرار بود کتابی که هزار سال پیش نوشته شده، زبانی به ما می ‏رسید و در جایی نوشته نمی ‏شد، هیچ گاه به طور دقیق به ما نمی‏ رسید و در واقع ما کتاب دیگری را پیش روی خود می ‏دیدیم.



۳. عمیق بودن:
مطالب نوشته عمیق و فکر شده است؛ در حالی که به طور معمول سخنان، بدون تأمل گفته می ‏شود و کم محتواست. نویسندگان گاه یک ساعت فکر می ‏کنند و یک خط می‏ نویسند، ولی در سخن نمی ‏توان آن دقت را رعایت کرد.
علامه طبرسی رحمة الله علیه در این مورد می ‏نویسد: «بیان دو گونه است: بیان زبان و بیان قلم. بیان زبان، با گذشت زمان کهنه می ‏شود و از بین می‏ رود، ولی بیان قلم تا ابد باقی است».




منابع:

isna.ir

hawzah.net

tebyan.net لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 روز قلم 14 تیر سیزدهم تیرماه روز قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۷۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاردار ایران در مصاحبه با گاردین: تله جنگ اسرائیل برای غرب

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  از لندن، روزنامه گاردین با سید مهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی ایران در انگلیس مصاحبه کرده است. در این مصاحبه کاردار ایران هشدار می دهد اگر اسرائیل، اشتباه دیگری مرتکب شود و باز هم به ایران و ایرانیان حمله کند، جمهوری اسلامی ایران این بار شدیدتر واکنش نشان خواهد داد. این روزنامه نوشت دیپلمات ایرانی می گوید نتانیاهو در صدد است جنگ را به سراسر خاورمیانه بکشاند که در صورت ورود غرب به این ماجرا، پیامدهای غیر قابل محاسبه برای منطقه و جهان خواهد داشت.
به نوشته گاردین، پس از حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در سوریه در اول ماه آوریل که به کشته شدن شماری از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منجر شد، ایران در ابتدای هفته جاری با بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به اسرائیل حمله کرد که اسرائیل و متحدانش گفتند تقریبا همه این حملات خنثی شد. این روزنامه نوشت مقامات اسرائیل وعده داده اند انتقام حمله را از ایران بگیرند، اما درباره جزئیات واکنش، سخن نمی‌گویند. به نوشته گاردین، حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی ایران در انگلیس هشدار می‌دهد خلاف واکنش پیشین ایران که ۱۲ روز طول کشید، پاسخ ایران به هرگونه ماجراجویی بعدی رژیم اشغالگر قدس، فوری، بدون هشدار پیشین و به مراتب قوی‌تر خواهد بود.
گاردین نوشت آمریکا و اتحادیه اروپا به خاطر حمله ایران به اسرائیل، تحریم‌ها بر ایران را افزایش می‌دهند و رهبران غربی از اسرائیل می‌خواهند خویشتنداری کند. این روزنامه نوشت نخست وزیر و وزیر خارجه انگلیس هم ضمن حمایت از اسرائیل، از نتانیاهو خواسته اند خویشتنداری کند. به نوشته گاردین، حسینی متین که از فوریه سال ۲۰۲۲، دیپلمات ارشد ایران در لندن به شمار می‌رود گفت ادعا‌ها درباره این که ایران با حمله به مراکز نظامی اسرائیل، مرتکب اشتباه راهبردی شد، زیرا افکار عمومی را از وضعیت غزه منحرف کرد، رد می‌کند. دیپلمات ایرانی می‌گوید غرب در خاورمیانه، اعتبار خود را از دست داده است و صلح در منطقه، فقط با خروج نیرو‌های بیگانه ممکن می‌شود. وی افزوده است غربی‌ها باید عاقلانه تصمیم بگیرند، زیرا نتانیاهو برای ادامه قدرت خود، در صدد است آنان را به دام جنگ بیندازد. به گفته حسینی متین، ایران پیش از حمله به اسرائیل، از دولت‌های غربی از جمله انگلیس خواسته بود تا در شورای امنیت، حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، محکوم و آتش بس فوری در غزه برقرار شود که چنین نشد.
به نوشته گاردین، حسینی متین گفت: دیوید کامرون، این هفته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گفت در صورت حمله دولتی به کنسولگری انگلیس در یک کشور، انگلیس با قدرت واکنش نشان خواهد، اما حاضر نشد حق ایران را واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری اش در سوریه، به رسمیت بشناسد. دیپلمات ایرانی همچنین درباره سخنان وزیر خارجه انگلیس مبنی بر احتمال مرگ هزاران نفر در پی حمله ایران، با رد ادعای دیوید کامرون وزیر خارجه کشور انگلیس گفت این انگلیس است که با تسلیح اسرائیل، در کشته شدن بیش از ۳۴ هزار فلسطینی در ۶ ماه اخیر دست دارد. به گفته حسینی متین، ایران به گونه‌ای حمله کرد تا مردم در اسرائیل آسیب نبینند.

 

 

دیگر خبرها

  • واکنش آتالانتا به صعود تاریخی (عکس)
  • جریمه ۶۰ میلیونی پرسپولیس به دلیل اتفاقات عجیب اصفهان
  • بقیع تاریخ زنده است 
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • بایدن: اسرائیل و اوکراین برای دفاع از خودشان به ما وابسته‌اند
  • استفاده از ظرفیت هنر در همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
  • کاردار ایران در مصاحبه با گاردین: تله جنگ اسرائیل برای غرب
  • دیسرتاسیون چیست؟
  • بهروز افخمی در حال نوشتن رمان قتل داریوش مهرجویی
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود