Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت قول داده بود که بعد از رفع برخی محدودیت‌های کرونایی و با آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، تجهیزات مترو و حمل و نقل عمومی را گسترش دهد، اما تا به امروز این وعده دولت عملیاتی نشده است و مقرر شده دوباره محدودیت‌ها بازگردد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، چند روزی است رئیس جمهور از بازگشت برخی محدودیت‌های کرونایی سخن می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او این سخن را در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد و در این جلسه ضمن انتقاد از رعایت نشدن فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی در مترو و اتوبوس، این موضوع را در افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تأثیرگذار عنوان کرد.

حسن روحانی که زمانی طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی را، طرح مؤثر در کنترل این بیماری عنوان می‌کرد، این روزها در سخنانش به ناکارآمدی این طرح اذعان کرده است، اما در کمال تعجب به جای اینکه از نواقص این طرح و اقدامات دولتش در زمینه مقابله با کرونا بگوید، مردم را مقصر جلوه می‌دهد! جالب است زمانی‌که کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان از همان آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور؛ یعنی از اوایل اسفندماه از رئیس جمهور خواسته بودند، قوانین منع رفت و آمد را برای مدتی به شدت وضع کند تا از سرعت شیوع این ویروس کاسته شود، دولت با اکراه و با تأخیر فراوان در نیمه دوم تعطیلات عید نوروز قانون منع  آمد و شد را وضع کرد؛ در صورتی که به باور کارشناسان اگر از همان ابتدا این قانون را اعمال کرد، دامنه شیوع کرونا شدت نمی‌یافت.

وعده‌های کرونایی که عملی نشد

همچنین کارشناسان معتقدند که دولت بعد از کاهش  محدودیت‌های رفت و آمد، باید یک‌سری اقدامات و تصمیمات تا مهار کامل کرونا ادامه یابد و برخی خدمات مانند حمل و نقل عمومی بیش از پیش تقویت می‌شد، اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد.

به عنوان مثال لغو موقت طرح ترافیک سبب شده بود تا تراکم جمعیت در مترو به عنوان یکی از منابع اصلی شیوع ویروس کرونا به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یابد، اما به یکباره شهرداری تهران از بازگرداندن این طرح خبر داد و همین مسئله منجر به افزایش مسافران مترو شود. همچنین قرار بود تا دولت منابع مالی لازم را برای افزایش تعداد وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص افزایش تعداد واگن‌های مترو قرار دهد، اما این موضوع فقط در حد شعار باقی ماند و لاغیر.

متقی‌فر: دولت در مقابله با کرونا هنوز بی‌برنامه است

مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، معتقد است که «دولت در موضوع مقابله با کرونا از خود جدیت نشان نمی‌دهد و با برنامه‌ریزی جلو نمی‌رود و حتی گاهی هم رفتارهای متناقض از طرف دولت سر می‌زند.»

وی افزود: «اینکه در درون دولت و ستاد مقابله با کرونا، سیاست‌ها همگون وجود ندارد و با هم متفاوت است، نشان‌دهنده این است که خیلی مسئولانه برخورد نمی‌شود.»

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه افزایش آمار فوت‌شدگان ناشی از کرونا، از دورقمی به سه رقمی، فاجعه محسوب می‌شود، یادآور شد: «یکی از اقدامات اشتباه دولت یا شهرداری، بازگرداندن طرح ترافیک است که یک اقدام نسنجیده و خطرناک به حساب می‌آید و همین تصمیم منجر افزایش جمعیت در مترو شد.»

به گفته متقی‌‌فر؛ «دولت باید محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را اعمال کند تا کرونا منجر به فاجعه نشود و قطعاً با توصیه‌های بی‌پایه و بدون عمل هیچ تغییری رخ نخواهد داد.»

دولت در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است که «با توجه به تجارب به‌دست آمده طی‌ماه های اخیر، قرار نیست محدودیت‌ها به شکل کلی و وسیع برقرار شود»، بلکه دولت می‌خواهد محدودیت‌های جدید را منطبق با محیط‌های شناسایی‌شده و مبتنی بر روش‌های مؤثر در کاهش شیوع بیماری کرونا اعمال کند و در این راستا به استانداران، اختیارات لازم را در شهرستان‌های قرمز استان تحت مدیریت خود اعطا کرده است.

بی‌تفاوتی دولت به توصیه کارشناسان

اظهارات مقامات دولتی و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌دهد که بعد از گذشت حدود چهار ماه از تشکیل این ستاد، هنوز وحدت رویه و هماهنگی در اقدامات وجود ندارد و از همه مهمتر اینکه هنوز رئیس جمهور به این قطعیت نرسیده کرونا در سراسر کشور گسترش یافته و نباید اختیارات خود را به استانداران واگذار کند.

 همچنین نباید در شیوع  و فراگیری این ویروس شک داشته باشد، اما اظهارنظرها و مواضع رئیس جمهور نشان می‌دهد او هنوز درباره خطرناک بودن این ویروس شک دارد و در این باره به قطعیت نرسیده است که بازگشایی غیراصولی کسب و کارها و عدم حمایت مالی از مشاغل آسیب‌پذیر و نیز اقشار ضعیف به ویژه کارگران، گویای این واقعیت است؛ در صورتی که مقامات وزارت بهداشت بارها هشدار داده‌اند با آغاز به کار مشاغل باید منتظر افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا باشیم.

مدیریت ضعیف دولت در مهار کرونا برای همه مشخص است، به ویژه اینکه او اصرار دارد تا چرخ اقتصاد کشور برای یک دقیقه هم نباید بایستد، حتی به قیمت به خطر افتادن جان مردم، اما برخلاف باور رئیس جمهور کشورمان، هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا حتی در کشورهای پیشرفته فعالیت صنایع مختلف آغاز نشده یا محدودیت‌های کرونایی کاملاً لغو نشده است، اما دولت دوازدهم بدون در نظر گرفتن شرایط و بدون توجه به توصیه‌های کارشناسی محدودیت‌ها را کاملاً لغو کرد و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را که واقعاً در کاهش شیوع کرونا تأثیرگذار بود را به طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی تغییر داد که به باور کارشناسان مسائل بهداشتی، بی‌تأثیر بوده است.

انتهای پیام/4079/ 

منبع: آنا

کلیدواژه: طرح ترافیک حسن روحانی کرونا فاصله گذاری هوشمند اجتماعی محدودیت های کرونایی طرح فاصله گذاری مقابله با کرونا رئیس جمهور محدودیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۷۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

به گزارش تسنیم، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در ۲۰۱۸ پس از خارج شدن از قرارداد هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به ۲ میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشور‌های خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین ۵۵.۶ میلیون تن معادل ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین است.

دیگر خبرها

  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است
  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • بازار سرمایه منفی شد | برای بازگشت دامنه نوسان امروز تصمیم گیری می شود
  • پسروی آب دریای خزر چالشی بزرگ برای نیروگاه نکا
  • دلیل طرح سوال از وزیر کار نحوه افزایش حقوق کارگران است