Web Analytics Made Easy - Statcounter

از ابتدای شیوع بیماری کرونا شاهد تغییراتی در دنیای رسانه‌ها بودیم. یکی از این تغییرات رواج گفت‌و‌گوهای تصویری با هنرمندان از طریق اینستاگرام و اینستالایو است که معمولاً توسط خبرنگاران انجام می‌شود و این روند ممکن است این سؤال را ایجاد کند که این رسانه جایگزین رسانه‌هایی چون روزنامه و رادیو و تلویزیون می‌شود؟ به‌نظر من هیچ رسانه‌ای جایگزین رسانه قبلی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر یک مطالعه تاریخی داشته باشیم می‌بینیم که با آمدن رادیو، مطبوعات از بین نرفتند و وقتی تلویزیون آمد رادیو از بین نرفت. با آمدن رسانه جدید رسانه قبلی می‌تواند فعال باشد اما این بقا و فعالیت با یک شرط امکان پذیر است. وقتی رسانه جدیدی کارش را آغاز می‌کند رسانه‌های قدیمی‌تر و کارکنانش باید با درک شرایط جدید خودشان را با این شرایط و با نیازهای مخاطبان و دسترسی مخاطبان انطباق دهند و حس کنند در این فضای رقابتی یک رقیب دیگر وارد شده است و اگر بخواهند فعالیت‌شان را با همان شکل و فرآیند قبل ادامه دهند ممکن است رقیب مخاطب را از آنها بگیرد. اشکالی که اکنون در رسانه‌ها وجود دارد این است که حالا و در شرایطی که رسانه‌ها و سرویس‌های ارزان و راحت و بدون محدودیت یا با محدودیت‌های کمتری وارد شده‌اند همچنان مقاومت می‌کنند و نمی‌خواهند با شرایط جدید خودشان را انطباق دهند. چرا خبرنگاران به پدیده‌هایی مانند اینستالایو اقبال نشان می‌دهند و چرا مخاطب از این پدیده استقبال می‌کند؟ من فکر می‌کنم پاسخ به این سؤالات ما را به واقعیت‌ها می‌رساند. اگر خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر بتوانند با همان ابزار و بستری که در اختیار داشتند کارشان را انجام دهند و براحتی موضوعات جدید را با کارشناسان جدید هنری و منابع متعدد و متنوع و با دیدگاه متفاوت مطرح کنند دلیلی ندارد رسانه خودشان را رها کنند و سراغ ابزار و رسانه جدیدی بروند. از طرفی اگر مخاطب نیاز اطلاع رسانی، سرگرمی و تحلیلی را بتواند در رسانه‌های رسمی بگیرد دلیلی ندارد به ابزاری مانند اینستالایو مراجعه کند. رسانه‌های سنتی و رسمی در انتخاب کارشناسان و انتخاب سوژه‌ها و پرداختشان با محدودیت‌های اعلامی یا با محدودیت‌های اعمالی یا با خودسانسوری‌های خبرنگاران و مدیران رسانه‌های رسمی مواجهند اما مخاطبان می‌بینند که می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به اینستالایو مراجعه کنند و هر سوژه هنری را به هر شکلی و با هر ادبیاتی و هر منبعی آنجا دنبال کنند. رسانه‌های رسمی ما با هر هنرمندی نمی‌توانند مصاحبه زنده انجام دهند ولی در اینستالایو می‌توانید هر هنرمند و کارشناس هنری را از نقطه‌ای در جهان دعوت کنید و درباره هر موضوعی با او صحبت کنید. تنوع کارشناسی و آزادی عمل و ادبیات غیررسمی راز اقبال به این گفت‌و‌گوهاست.
رادیو و تلویزیون هم همیشه با هنرمندان و کنشگران فرهنگی گفت‌و‌گو می‌کنند اما در میان آنها تنوع کارشناسی نیست. آدم‌های خاصی درباره همه موضوعات اظهارنظر می‌کنند. افراد مشخص با حرف‌های تکراری. در صورتی که مردم دوست دارند تنوع کارشناسی و دیدگاه‌های متفاوت را ببینند. علت استقبال مردم از اینستالایو این است که دیگر در این گفت‌و‌گوها آن کارشناسان و هنرمندان تکراری حضور ندارند و دیدگاه‌هایی بیان می‌شود که قبلاً از رسانه‌های رسمی گفته نشده‌اند.
زمانی که رسانه‌های رسمی بتوانند خط قرمزهای خودساخته و مصلحت اندیشی‌های غیرضرور را کنار بگذارند، از هنرمندان طیف‌های مختلف استفاده کنند و آنها دیدگاه‌های خودشان را در چارچوب‌های قانونی بیان کنند می‌توانند همان جایگاه قبل را به دست آورند.
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رسانه های رسمی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۷۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم

فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره موضوع بودجه و تامین بودجه سازمان‌ها گفت: در مورد بودجه، دو نگرش وجود دارد؛ یک نگاه این است که تعدادی نهاد از قبل در کشور وجود داشتند و بودجه‌ای از ابتدا برای آنها بسته شده که به فراخور هر سال دولت ۱۰-۱۵ آن‌را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نگاه  عملا هنوز حاکم است و ایراداتی دارد، گفت: این دیدگاه بودجه‌ای مبتنی بر تحول نیست و الزامی هم به رعایت سیاست‌های جدید ندارد.

سلیمانی افزود: در برنامه بودجه تلاش می‌شود دولت این دیدگاه قدیمی را تغییر دهد و نگاه جدید را حاکم کند بر این اساس که چه ماموریتی از بخش‌ها می‌خواهیم؟؛ به عنوان مثال ۴۵ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و برخی نهاد‌ها مولود انقلاب  و برخی دیگر هم از قبل بودند. برخی‌ها ماموریت شان کمرنگ شده و برخی ماموریت شان پررنگ‌تر شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: از نگاه شخص مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، بنیاد ملی نخبگان و مقامات بالادستی، مجموعه‌هایی که درگیر با نخبگان هستند شامل بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم میشوند که  اکنون باید به جد پررنگ‌تر دیده شوند و بودجه هایشان تغییرات اساسی کند.

وی افزود: سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ تغییراتی را از سوی مجلس داشتیم که بودجه ملی نخبگان از حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ بنا شده بود ۱۴۰۲ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان به بنیاد اختصاص پیدا کند. از نگاه ما در بنیاد این بودجه هنوز هم کفاف امور بنیاد و مجموعه مخاطبینش که بالغ بر ۱۰۰ هزار نخبه و مستعد در کشور است را نمی‌دهد ولی به هر حال نگاه خوبی بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: متاسفانه تا اسفند ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد این بودجه محقق شده و ۶۰ درصد هنوز محقق نشده است.

وی گفت: بنا بود جوایزی را به ۵۰۰ نفر اعطا کنیم که البته از نخبگان حوزوی و نخبگان تحت پوشش کمیته امداد بودند. در صدد بودیم از استعداد‌هایی که از کمیته امداد دریافت وجه می‌کنند  حمایت ویژه‌ای داشته باشیم که این دو مورد اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، متاسفانه این اعتبار را نداریم که بدهیم به این دلیل که تحقق بودجه اتفاق نیفتاده و هر چه تلاش می‌کنیم متاسفانه بدنه سازمان برنامه و بودجه همراهی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ما خودمان برای این تخصیص‌ها نگرانیم، زیرا بودجه ۱۴۰۲ آنطور که باید تحقق نیافت. ۱۴۰۳ تقاضای ما یک بودجه دو همتی بود. حاضریم هر جا که هست دفاع کنیم ولی نهایتا سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد با یک افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این همان غلبه نگاه اول است، نگاه تحولی به بخش‌ها نداریم و می‌گوییم همان فرمان ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم نهایتا این قول را بدهیم که مشکلات نخبگان را برطرف کنیم، مهاجرت نخبگان را سعی کنیم متوقف کنیم و حتی در یک مرحله‌ای معکوس.

وی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیاز به بودجه دارد؟ گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند این بود که نخبه اشتغال و امکان تحقیقات مستمر از ما می‌خواهد. برای اینکه برنامه ریزی کنیم و حداقل‌ها را برای نخبه فراهم کنیم بودجه می‌خواهیم در همه جای دنیا چه کشور‌های پیشرفته و چه در حال توسعه این بودجه را دارند.

سلیمانی تصریح کرد: از چین گزارش دقیق داریم که به جد در رفاه نخبگان سرمایه گذاری می‌کند و برایشان شغل در نظر می‌گیرد؛ مسکن می‌دهد حتی از تحقیقات شان حمایت می‌کند. نتایجشان را هم می‌گیرد. برای اولین سال که گزارش می‌دهد اعلام می‌کند شاهد مهاجرت معکوس است. چینی‌هایی که به خارج از کشورشان رفته اند برای خدمت به کشورشان برمی گردند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: این اتفاق می‌افتد، نگاه در سطح رهبری و ریاست جمهوری مشکلی ندارد و حتی مطالبه می‌کنند، اما در سطح بدنه جایی که با سازمان برنامه و بودجه و یک بخش‌هایی با مجلس طرف هستیم نیازمند تغییر نگاه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش رسمی باشگاه پرسپولیس به شایعه جدایی چند ستاره
  • نظر دولت در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها چیست؟
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • رسمی شدن هر گونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • تاکید بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی میان ایران و پاکستان
  • رئیسی: تجارت غیررسمی بین ایران و پاکستان رسمی شود
  • طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است
  • طنز رسمی در حال عقب افتادن از طنز غیررسمی است/هزار و ۱۲۹ اثر به طنز پهلو رسید
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم