مهمترین لقب علمی «امام رضا (ع)» چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۸۰۱۸
صراط: حجتالاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی کارشناس علوم قرآنی پیرامون زندگی «امام هشتم (ع)» گفت: «امام رضا (ع)» همانند سایر «ائمه معصومین (ع)» سرشار از پیامهای روشن و انسان ساز هستند، هرچند اقتضائات زمانی و مکانی برای «امام هشتم (ع)» کاملا متفاوت و منحصر به فرد بود، اما تدبیر و اندیشه ایشان سبب شد تا شرایط بهگونهای رقم بخورد که امامت و هدایت برای این امام بزرگوار فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اندیشه مدبرانه «امام هشتم (ع)» در برابر مامون
به گزارش میزان، وی به اندیشه مدبرانه «امام رضا (ع)» در مقابل دسیسههای مامون اشاره و ابراز کرد: سیاستهای پر رمز و راز مامون و ماجرای ولایتعهدی «امام رضا (ع)» در حقیقت دسیسهای بود از سوی حاکم وقت تا بتواند اهداف سیاسیاش را جامع عمل بپوشاند لذا وی سفر به طوس را بر «امام رضا (ع)» تحمیل کرد.
این کارشناس علوم قرآنی ولایتعهدی «امام رضا (ع)» را فرصتی مناسب برای معرفی «ائمه معصومین (ع)» دانست و اظهار کرد: تدبیر و عملکرد «امام رضا (ع)» در طی دوران زندگی پر برکت ایشان سبب شد تا نام «امیرالمومنین (ع) و «ائمه معصومین (ع)» در نمازهای جمعه با احترام برده شود.
مهمترین لقب علمی «امام رضا (ع)»
شفیعی پیرامون سیره سیاسی «امام رضا (ع)» افزود: «امام هشتم (ع)» توانستند هویت سیاسی تشیع را به شیوهای مناسبی به آنان بازگردانند و برای شیعیان جایگاهی ویژه در بین اذهان عمومی ایجاد کنند. به «امام رضا (ع)» لقب «عالم آل محمد (ص)» دادهاند، زیرا دانش و دانایی این امام بزرگوار مایه اقتدار شیعیان بوده است.
این کارشناس علوم قرآنی تاثیر حضور «امام رضا (ع)» در طوس را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و بیان کرد: اگرچه پذیرفتن ولایتعهدی از سوی «امام رضا (ع)» به اجبار مامون بود و سبب هجرت ایشان از مدینه به طوس شد، اما این سفر سبب شد تا حقیقت وجودی «ائمه معصومین (ع)» برای اذهان عمومی آشکار شود و به عبارت دیگر تهدیدی که به فرصت تبدیل شد.
معرفی جایگاه شایسته «ائمه معصومین (ع)»
شفیعی در همین راستا ابراز کرد: ایشان توانستند جایگاه شایسته «ائمه معصومین (ع)» را به جامعه معرفی کنند و در عین حال علاوه بر رهبری، امامت مسلمانان را نیز بر عهده داشتند و تلاش فراوانی برای هدایت، رستگاری و دینداری مردم آن زمان انجام دادند.
وی فضای موجود در دوران زندگی «امام رضا (ع)» در طوس را زمینهساز تحولات موثری در جامعه دانست و تاکید کرد: با حضور «امام رضا (ع)» در طوس عصر شکوفایی و بالندگی پیش روی شیعیان پدیدار گشت و شناخت جامعه از امامت با کمک روشنگریهای «امام هشتم (ع)» افزایش پیدا کرد، در این زمان فضا برای طرح برخی مسائل و روایات فراهم شد و احادیث بسیاری در مورد «ائمه معصومین (ع)» و امامان بازگو شد.
وی به تربیت شاگردان بسیاری توسط «امام هشتم (ع)» اشاره و تاکید کرد: «امام رضا (ع)» با تدبیر خود توانستند تا از شرایط به وجود آمده استفاده کنند و به تبلیغ دین مبین و شریعت اسلام بپردازند و در عین حال شاگردانی را تربیت کنند که مکتب اسلام را گسترش دهند، ایشان توانستند جایگاه امامت و اختیارات امامت را برای مردم مطرح و بیان کنند.
شفیعی یکی از ویژگیهای بارز شخصیتی «امام هشتم (ع)» را فضیلت و کرامت ایشان دانست و اظهار کرد: فضیلت «امام رضا (ع)» به حدی بود که بسیاری از دشمنان ایشان نیز مکارم اخلاقی این امام بزرگوار را میستودند، این حضرت در زهد و بندگی نیز میان انسانهای دوران خود برترین و با فضیلتترین اشخاص بودند، کرامت ایشان یکی از زبانزدترین ویژگیهای شخصیتی این امام بزرگوار بود.
کرامت «امام رضا (ع)» مشتاقان را از سراسر جهان جذب میکند
این کارشناس علوم قرآنی به فضیلت و کرامت «امام هشتم (ع)» پس از شهادت ایشان اشاره و ابراز کرد: کرامت «امام رضا (ع)» به حدی است که از دور و نزدیک و از سراسر جهان مشتاقان ایشان را به سوی خود جذب میکند، آمارها نشان داده است که تابستان سال جاری حدود ۲۵ میلیون نفر زائر در آستان مقدس «امام رضا (ع)» حضور پیدا کردند.
آستان قدس رضوی پایتخت ایران است
شفیعی به بیانات «امام خمینی (ره)» پیرامون حضور وجود حرم مطهر «امام رضا (ع)» در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: شاید زیباترین جملهای که در این برهه زمانی میشود بیان کرد همان کلام مشهور «امام خمینی (ره)» است که فرمودند: «آستان قدس رضوی پایتخت ایران است»، این جمله حضرت «امام خمینی (ره)» بیانگر بزرگی و منزلت «امام رضا (ع)» و سعادتی است که نصیب ملت ایران شده است.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: لقب امام رضا امام رضا مامون آستان قدس رضوی صراط نیوز کارشناس علوم قرآنی امام بزرگوار ائمه معصومین امام هشتم امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۸۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصولگرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسانهای بیبصیرت مانع رشد وحدت امت است
پایگاه خبری جماران: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی سه مسئله اساسی یعنی برنامههای قرآنی و عترت، دوم امام و رهبری و سوم مردم بود. تلاش امام و مقام معظم رهبری بر هدایت جامعه برای تطبیق با محتوای قرآن است. وقتی این سه ضلع با هم یکی شد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یعنی مردم پای کار آمدند، رهبری هدایت کرد و در نتیجه حکومت طاغوت ساقط و حکومت اسلامی تشکیل شد. بنابراین اگر هر کدام از این اضلاع ضربه بخورد، مسئله اصلی را از دست میدهیم.
مشروح گفتوگوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک در پی می آید:
مستحضرید که رهبری در سخنرانی اخیر خود به «وحدت ملی و اتحاد دلها و عزمها و ارادههای مردم» از زاویه منافع ملی مورد تأکید قرار دادند و با ابراز تأسف از وجود مشکلات و عقبافتادگی در این زمینه گفتند: «در این زمینه دچار غفلت شدهایم و به دست خودمان وحدت ملی و همدلی اجتماعی را مخدوش کردهایم. همه هم در این غفلت شریکیم و همه نیز وظیفه داریم وحدت ملی و اتحاد مردم و مسئولان را حفظ و روز به روز تقویت کنیم.» تحلیل و ارزیابی شما از بیانات رهبری چیست؟
مبنای انقلاب اسلامی بر «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقیم» (آلعمران: 101) و «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آلعمران: 103) است. این پایه و اساس کار است و انبیاء و اولیاء این فرمان الهی را در طول تاریخ پیاده میکردند. پیامبر اکرم(ص) هم مأمور به «فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُم» (آلعمران: 103) بودند و خدمات زیادی داشتند.
عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی سه مسئله اساسی یعنی برنامههای قرآنی و عترت، دوم امام و رهبری و سوم مردم بود. تلاش امام و مقام معظم رهبری بر هدایت جامعه برای تطبیق با محتوای قرآن است. وقتی این سه ضلع با هم یکی شد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یعنی مردم پای کار آمدند، رهبری هدایت کرد و در نتیجه حکومت طاغوت ساقط و حکومت اسلامی تشکیل شد. بنابراین اگر هر کدام از این اضلاع ضربه بخورد، مسئله اصلی را از دست میدهیم.
مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است. اختلاف و تفرقه بین آحاد جامعه به هر دلیل و شکلی؛ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حتی دینی، قومی و مذهبی، این سه ضلع را متزلزل میکند. اصرار مقام معظم رهبری برای حفظ وحدت، حول محور حاکمیت دینی است. لذا این مسئله باید شکل واقعی بگیرد. در این راستا دستگاهها به خصوص سیاسیون و بالاخص خواص امت اعم از علما و غیر علما، باید پای کار بنیههای اصلی وحدت بیایند و الا کار دشمن، شیطان بزرگ، استکبار و منافقین، ایجاد اختلاف و تفرقه است. بنابراین در مقابل هجمۀ سنگین بینالمللی باید سد پولادینی در کشور ساخته شود. آقا بر این موضوع تکیه دارند و مبنای آن قرآن است.
برخی شاید از روی شیطنت تحلیلشان این است که مقصود رهبری از تقویت وحدت و انسجام، وحدت بین اصولگرایان است.
این حرف، انحراف از مسیر کلام آقاست. اولاً امام، رهبر جامعه، جهان اسلام و کشور هستند و نمیتوانند یک قشر خاصی را ببینند. فرمایشات آقا عام است و همه مردم، اصولگرایان و اصلاحطلبان را شامل میشود. مگر اصولگراها در این مسیر کوتاهی نکردند؟ خیلی از اصولگرایان کوتاهی کردند. لذا در این قضیه فرمایش آقا عام است و اینگونه تخصیص دادن، حرکت انحرافی است.
پس میفرمایید مخاطب عامه مردم است؟
شک نکنید.
از دیدگاه شما راه حل چیست؟ چه کارهایی باید میشد که نشده است. اگر غفلت کردیم درباره چه موضوعاتی غفلت شده است و چگونه باید جبران کنیم؟
ما باید بر چند کار سرمایهگذاری جدّی کنیم. نکته اول: ارتقاء فرهنگ دینی دور از شعار و بیان کلیات ابوالبقاء، باید توسط دولت، مجلس، قوه قضاییه، آحاد مردم، علمای حوزههای علمیه و دانشگاهها شکل واقعی و میدانی پیدا کند. معنایش این است که هر کسی ادعای وحدت میکند، خودش باید عامل وحدت و انسجام تشکیلاتی نظام باشد. نمیشود کسی شعار دهد، کنار برود و ایجاد اختلاف کند.
نکته دوم موانع راه رشد وحدت امت حول محور ولایت باید شناسایی شود. از جمله مسائلی که مانع رشد وحدت امت است، وجود انسانهای بیبصیرت در جامعه اعم از خواص و غیر خواص است. یعنی بیبصیرتی عامل فروپاشی است و شوخی ندارد. دلیل تاریخی هم داریم. بعد از جریان غدیر خم و معرفی امیرالمومنین(ع) برای جانشینی پیامبر اکرم(ص)، کمتر از ۷۵ روز سقیفه بنیساعده تشکیل شد و انحراف در مسیر به دست آوردن حاکمیت پایهگذاری گردید. آنچنان بین مردم اختلاف ایجاد کردند که ۲۵ سال از استفاده وجود امیرالمومنین(ع) محروم شدند. امروز هم همینطور است. رسانههای بیگانه، سازمان سیا، سازمان جاسوسی انگلیس، موساد و همه جریانات شیطانی جهانی تلاش میکنند مردم را از حول قرآن، عترت و ولایت دور کنند.
ارتقاء بصیرت در سطح توده مردم با اطلاعرسانی مستند و بررسی دستاوردهای انقلاب در طول ۴۵ سال، عامل وحدت است. هرچه مردم آگاهتر و روشنتر شوند، وحدتشان قویتر میشود. از آن طرف باید مسائل زیرساختی زندگی مردم تامین شود؛ نمیشود سفره مردم کوچکتر شود و معیشت مردم مشکلاتی پیدا کند.
لذا دولت با سیاستگذاری، نظارت و فراهم کردن زیرساختها برای ارتقا رشد تولید، باید تدبیر کند تا تأمین زندگی و معیشت مردم مشکلی نداشته باشد. به همین دلیل آقا شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» مطرح فرمودند. لذا موانع رشد تولید باید برطرف شود تا موانع رشد وحدت حفظ از بین برود و وحدت شکل واقعی پیدا کند.