Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه وال‌استریت ژورنال بامداد شنبه گزارش داد آمریکا دو ناو هواپیمابر خود را برای برگزاری رزمایش به دریای جنوبی چین اعزام می‌کند تا پیامی صریح حاکی از مخالفت با  افزایشحضور نظامی پکن در این منطقه داده باشد.

به نوشته این روزنامه، ناوهای هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان و یواس‌اس نیمیتز قرار است بزرگترین رزمایش دریای آمریکا در سال‌های اخیر در دریای جنوبی چین را از روز شنبه و همزمان با برگزاری رزمایش ارتش چین در این دریا برگزار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین روز گذشته ضمن هشدار به حضور غیرقانونی آمریکا در دریای جنوبی و برگزاری رزمایش‌های نظامی در این آبراهه گفت که برگزاری رزمایش توسط ارتش چین حق مسلم این کشور است.

«جائو لی جیان» روز جمعه در نشست خبری روزانه خود در پکن در واکنش به آنچه که آمریکا تنش‌زایی پکن عنوان کرد، افزود: مشکل نه چین بلکه کشورهای دیگری هستند که هزاران مایل دورتر، در دریای جنوبی چین به فعالیت‌های نظامی گسترده روی آورده‌اند.

رزمایش نظامی چین در دریای جنوبی از چهارشنبه آغاز شده و تا یکشنبه ادامه دارد.

وزارت دفاع آمریکا نسبت به برگزاری این رزمایش واکنش نشان داده و گفته است این رزمایش اوضاع در آب‌های مورد مناقشه را بی‌ثبات‌ می‌کند.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

برچسب‌ها چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین ایالات متحده آمریکا چین ایالات متحده آمریکا دریای جنوبی چین برگزاری رزمایش دریای جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۸۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ

فرمانده نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن یک میلیارد دلار برای خنثی کردن حملات در خاورمیانه علیه کشتی هایش و حمایت از اسرائیل، از زمان جنگ این رژیم در غزه هزینه در ۶ ماه گذشته کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «کارلوس دل تورو» روز سه‌شنبه به وقت محلی اظهار کرد: نیروی دریایی این کشور در شش ماه گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار برای مهمات خرج کرده است تا «بیش از ۱۳۰ حمله مستقیم» به کشتی‌های نظامی و تجاری آمریکا در خاورمیانه را خنثی کند.

فرمانده نیروی دریایی آمریکا، از قانونگذاران خواست تا بسته تکمیلی امنیت ملی را برای جایگزینی مهمات تصویب کنند.

دل تورو به کمیته تخصیص سنا گفت: در طول شش ماه گذشته، ما در واقع با بیش از ۱۳۰ حمله مستقیم به کشتی‌های نیروی دریایی و کشتی‌های تجاری مقابله کرده‌ایم. مهماتی که برای مقابله با این حملات استفاده می‌شوند برای وزارت نیروی دریایی بسیار مهم است.

او گفت: ما در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیارد دلار مهمات استفاده کرده‌ایم که باید در مقطعی از زمان آن را جایگزین کنیم. بنابراین، بیش از ۲ میلیارد دلاری که در بودجه مکمل ارائه شده است برای نیرو و تفنگداران دریایی ما بسیار حیاتی است تا بتوانیم به ارائه انواع تدابیر دفاعی که در شش ماه و نیم گذشته انجام داده داده‌ایم ادامه دهیم.

به گزارش ایمنا، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهرماه ۱۴۰۲) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته‌اند. گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده‌اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.

ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است و می‌گوید نیروهای ارتش این کشور متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیروهای ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 745305

دیگر خبرها

  • حفاری زیر دریای عمان با ماشین حفاری دانش‌بنیان ایرانی
  • رزمایش کره‌جنوبی در نزدیکی مرز کره‌شمالی
  • هشدار قرمز؛ تداوم بارش‌های سنگین در ۵ استان
  • بارش باران و تگرگ در ۸ استان | شدت بارش‌ها در این مناطق | این دریا طوفانی است
  • هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ
  • پسروی آب دریای خزر چالشی بزرگ برای نیروگاه نکا
  • دریای خزر دریاست یا دریاچه؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
  • طوفان دریا بندرنشینان را غرق کرد
  • حملات آمریکا و انگلیس به تعز در یمن
  • حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن