Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی رئیس جمهوری در ستاد ملی مدیریت کرونا گفت که باید اجازه داده شود دانشجویان ترم بعد در موطن خود به دانشگاه بروند، چراغ سبز را برای افزایش چشمگیر دانشجویان مهمان در ترم پاییز 99نشان داد. تصمیمی که از دید دانشگاه ها در اجرا اما و اگرهایی دارد.

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شیوع ویروس کرونا در کشور ابتدا دانشگاه ها را به مدت یک هفته به حالت تعطیل درآورد و با بدتر شدن شرایط، این تعطیلی از اسفند ۹۸ تا تیرماه ۹۹ هنوز ادامه یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه در ترم جاری با هر شیوه ای که بود با چالش کرونا دست و پنجه نرم کردند و اکنون که ترم به آخر رسیده، چالش ها برای ترم آینده ادامه دارد. 

مهم ترین چالش دانشگاه ها در ترم آینده، موضوع خوابگاه های دانشجویی و کلاس های حضوری هستند. در این باره ستاد ملی مدیریت کرونا در کشور، تصمیم گیری نهایی را انجام داده و رویکرد ترم آینده را «کلاس خلوت و خوابگاه خلوت» اعلام کرده است. ساز و کارهای مربوط به اجرای این برنامه هم دیده شده است.

*ترم آینده، کلاس خلوت است، خوابگاه هم خلوت است

در آخرین روز خرداد ۹۹، حسن روحانی رئیس ستاد ملی مدیریت کرونا در کشور زمان بازگشایی دانشگاه ها در ترم پاییز را اعلام کرد.

روحانی با تشریح مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تصمیم گرفته شد دانشگاه از ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز کند. این آغاز فقط حضوری نیست بلکه بخشی در فضای حقیقی و بخشی به شکل مجازی است البته با کلاس خلوت و خوابگاه خلوت.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه کلاس و خوابگاه شلوغ می‌تواند مشکل ایجاد کند، یادآور شد: کسانی که در شهر دیگری قبول شدند، می‌توانند در دانشگاه شهر خود تحصیل کنند تا از این طریق، امکان شکل‌گیری خوابگاه‌ و کلاس خلوت فراهم شود.

در این باره این ویدئو را ببینید:

*چراغ سبز رئیس جمهوری برای مهمانی های ترم پاییز

اما آن طور که رییس‌جمهوری اعلام کرد که «باید اجازه دهند که همه کسانی که در دانشگاه شهر دیگری قبول شدند، بتوانند در دانشگاه موطن و محل زندگی خود ترم آینده را انتخاب کنند.»، یعنی احتمالا دانشجویان ترم پاییز امکان شرایط ویژه ای خواهند داشت.

این موضوع یعنی دانشجویان شاید بتوانند ترم پاییز در موطن خود به دانشگاه بروند. این کار در عمل مانند این است که یک دانشجو بخواهد در دانشگاه شهر محل زندگی خود مهمان شود.

در ترم کرونایی که گذشت هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط ویژه ای را برای میهمان شدن را فراهم کرده بود اما در عمل به دلیل مجازی شدن آموزش ها این شرایط چندان مورد استفاده قرار نگرفت.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در این باره به خبرنگار فارس، گفت: این تصمیم از طریق دانشجوی میهمان عملیاتی می شود.

وی گفت: تا 2 هفته آینده دستورالعملی در این باره توسط وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

* دانشجویان ترم پاییز در موطن خود به دانشگاه می روند؟

اکنون که این ایده مطرح و مصوب شده، امکان اجرایی شدن این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا را از بخش دانشگاهی کشور جویا شده ایم.

خبرنگار فارس این سوال که «آیا اینکه در ترم بعد هر دانشجو در موطن خود به دانشگاه برود عملی است؟» را از مسوول مربوط در دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ و اصلی کشور پرسید.

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: ممکن است این روش برای بعضی از واحدهای دانشگاهی مانند دانشگاه آزاد امکان پذیر باشد.

وی ادامه داد: اما در مورد دانشگاه های دولتی در حد مهمان تکدرس به خصوص در مورد درس های عملی قابل توصیه  است.

این مقام مسوول در دانشگاه تهران گفت: این شیوه در کلان  و در  سطح عمومی تر قابل اجرا نیست.

سپس به سراغ محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی دیگر از دانشگاه های بزرگ و اصلی کشور رفتیم و نظر او را هم جویا شدیم.

محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم در این باره به خبرنگار فارس، گفت: این موضوع که دانشجویان بتوانند هر کدام در شهر محل زندگی خود به دانشگاه بروند و دروس خود را بگذرانند، در عمل مانند این است که یک دانشجو بخواهد در دانشگاه شهر محل زندگی خود مهمان شود. 

وی گفت: تا پیش از این، در دانشگاه صنعتی شریف، معمولا با اینکه دانشجو در هر دانشگاهی در شهر محل زندگی خود مهمان شود و دروس خود را بگذارند، موافقت نمی کردیم؛ در شرایط فعلی هم احتمال اینکه بتوانیم اجازه دهیم دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در هر دانشگاهی که می خواهد دروس خود را بگذارند ضعیف است. اما اکنون نمی توانم تصمیم قطعی را در این باره اعلام کنم و باید بیشتر در این باره فکر و بررسی کنیم.

همچنین یعقوب محمدی رئیس دانشگاه بوعلی همدان که یکی از دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، درباره دانشجوی مهمان به خبرنگار فارس، توضیحاتی را ارایه داد.

یعقوب محمدی رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان در این باره به خبرنگار فارس، گفت: همواره موضوع مهمان شدن برخی دانشجویان را داشته ایم و در ترم جاری هم با وجود کرونا موضوع مهمان شدن را داشتیم.

وی ادامه داد: در این ترم امکان دیگری هم به اسم مهمان آزاد را داشتیم که به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور پیش بینی شده بود و دستور العمل آن توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها ابلاغ شد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان درباره برآیند کار در موضوع مهمان شدن دانشجویان در ترم جاری، گفت: نتیجه کلی کار این بود که در واقع چون دانشگاه ها آموزش را به صورت مجازی و الکترونیکی ادامه دادند، دانشجویان از راه دور دروس خود را پیگیری کردند و در عمل چندان نیازی به استفاده از امکان مهمان شدن در این ترم نبود و افزایش درخواستی خاصی را در این زمینه مشاهده نکردیم؛ مگر اینکه شرایط این ترم متفاوت باشد و باید ببینیم که شرایط چگونه خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجویان دانشگاه پاییز بازگشایی دانشگاه ها دانشگاه صنعتی شریف شهر محل زندگی خود دانشگاه شهر دانشجویان ترم رئیس دانشگاه دروس خود وزارت علوم دانشگاه ها مهمان شدن ترم آینده ترم پاییز کلاس خلوت ستاد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش دوباه بایدن برای دلگرمی و افزایش روحیه رژیم اسرائیل در برابر حمله ایران

به گزارش همشهری آنلاین،‌ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شنبه شب به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «اوایل امروز (شنبه به وقت محلی) ، ایران - و نیروهای نیابتی آن که در یمن، سوریه و عراق فعالیت می‌کنند - حمله هوایی بی‌سابقه‌ای را علیه تأسیسات نظامی در اسرائیل انجام دادند. من این حملات را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می کنم.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تلاش برای دلگرمی و افزایش روحیه رژیم اسرائیل تصریح کرد: «به دستور من، برای حمایت از دفاع اسرائیل، ارتش آمریکا طی هفته گذشته هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی ضدبالستیک را در منطقه مستقر کرده بود. به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده نیروهای نظامی‌مان، ما به اسرائیل کمک کرده‌ایم تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ورودی را سرنگون کند.»

کد خبر 844160 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه ایالات متحده آمریکا جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت
  • رئیس جمهور: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است
  • بازدید سرزده استاندار از دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
  • رئیس جمهور: تولید مسکن برای مدد جویان ۴۴ درصد افزایش داشته است
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد | اساتید باید به کشف حجاب‌کننده‌ها در کلاس تذکر دهند
  • افتتاح واحدهای مسکونی دانشگاهیان طی روزهای آینده
  • تلاش دوباه بایدن برای دلگرمی و افزایش روحیه رژیم اسرائیل در برابر حمله ایران